Är Ebay pålitligt?

Permalänk
Avstängd

Är Ebay pålitligt?

Hej!

Undrar hur pass mycket man kan lita på ebay när man köper, skulle någon kunna gå igenom lite hur allt det fungerar? bara köpt på blocket

Visste inte vart jag skulle lägga tråden, så mod kan flytta den

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Hej!

Undrar hur pass mycket man kan lita på ebay när man köper, skulle någon kunna gå igenom lite hur allt det fungerar? bara köpt på blocket

Visste inte vart jag skulle lägga tråden, så mod kan flytta den

Tjena! Ebay fungerar väldigt likt som tradera du får "poäng" om du köper något samt säljer. du kan se ratingen på den du tänker köpa av vid namnet långt ut till höger. Sen betalar du ju med Paypal så allting är 100% säkert, vet inte exakt hur paypal fungerar. det får du söka upp själv!
100% säkert så du behöver inte vara orolig. Skillnaden mellan blocket och Ebay är ju att ebay är lite mer auktion finns även "Buy now" går att sortera efter vad du vill. PM:a mig om du undrar något mer.

Permalänk
Medlem

Köp från säljare med bra omdöme etc så är det inga problem

Har själv köpt säkert 20-30 mindre saker på ebay, aldrig några problem. På de billigaste sakerna kan väl kvalitén vara sådär ibland men oftast helt okej!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Härligt med lite feedback!

Är ute efter ett gtx 460 2gb golden sample nämligen, ska man akta sig för sånna komponenter, och säljs dom flesta europa eller usa? vad är eventuell frakt i europa och i usa?

Permalänk
Medlem

oxå handlat endel på ebay ...funkat kanon, tagit några veckor dock om man köper från tex korea

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Tänkte testa det själv nu, 120dollar för en 240gb intel 330 sjukt bra ju, frågan är vilka fler kostnader som tillkommer, samt man bör väl kunna undvika moms om säljaren märker paketet med gift?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpt en hel del från USA, Tyskland, Storbritannien, Italien, Grekland bl a. Aldrig ett problem faktiskt. Frakten kan ibland ta upp till två veckor beroende på fraktsätt och land, men ibland kan det gå ruggigt snabbt också.

Ebay's site och kundsupport är helt överlägsen det Tradera jag använde fram till för ett år sedan (kanske bättre nu?), trots att Ebay äger Tradera numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Köpt en hel del från USA, Tyskland, Storbritannien, Italien, Grekland bl a. Aldrig ett problem faktiskt. Frakten kan ibland ta upp till två veckor beroende på fraktsätt och land, men ibland kan det gå ruggigt snabbt också.

Ebay's site och kundsupport är helt överlägsen iaf det Tradera jag använde för ett år sedan, trots att Ebay äger Tradera numera.

Betalar man något utöver saken om det står "fri frakt" ?

Om någon har 135 stjärnor och flertal kommentarer om positiva leveranser är det bara köra på eller?

Permalänk
Avstängd

Köper mina airsoft, och akvarie prylar från Ebay...Det har aldrig uppstått något problem

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Härligt med lite feedback!

Är ute efter ett gtx 460 2gb golden sample nämligen, ska man akta sig för sånna komponenter, och säljs dom flesta europa eller usa? vad är eventuell frakt i europa och i usa?

Tveksamt på om jag hade tagit den risken. Är det för SLI är det nog bättre att du säljer ditt nuvarande kort och köper ett nytt. Frakten lär bli dyr också.

Skrivet av davitto:

Tänkte testa det själv nu, 120dollar för en 240gb intel 330 sjukt bra ju, frågan är vilka fler kostnader som tillkommer, samt man bör väl kunna undvika moms om säljaren märker paketet med gift?

Moms tillkommer, om paketet nu inte skulle märkas med gift och det slinker igenom.
Tänk även på att det kan bli jobbigt vid eventuellt garantiärende.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, trådrubrik redigerad enligt §3.1 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köper du av någon som har 99% positiva omdömen så är du nästan helt säker. Även om det blir något problem så brukar det gå att lösa - Säljarna förlorar oftast mer på ett negativt omdöme än det kostar dem att skicka ut ett paket till.

Lämna aldrig ett negativt omdöme innan du försökt lösa det med säljaren!

Tänk också på att många köpare inte orkar lämna omdömen alls om det inte finns nåt att klaga på, så om en säljare har 99,5% positiva så går troligtvis 99,9% av affärerna bra.

Se till att ställa in frakten till Sverige bara. Angiven fraktkostnad ska alltid stämma om du bara kollar rätt land.
PayPal tar ut någon procent i avgift, men det som står i SEK är precis det som dras från kortet så det är inget du behöver oroa dig för.

EDIT: TULL! Varuvärden över 200(?) kr ink. frakt tullas och momsas när det kommer in i Sverige, om varan skickas från ett land utanför EU(Kolla "Item Location").

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Betalar man något utöver saken om det står "fri frakt" ?

Om någon har 135 stjärnor och flertal kommentarer om positiva leveranser är det bara köra på eller?

Titta bara så att fri frakt även gäller till Sverige, sådant kan ju skilja. Annars är det bara att läsa lite omdömen och slå till om det ser bra ut.

Skrivet av Rydisen:

Tveksamt på om jag hade tagit den risken. Är det för SLI är det nog bättre att du säljer ditt nuvarande kort och köper ett nytt. Frakten lär bli dyr också.

Moms tillkommer, om paketet nu inte skulle märkas med gift och det slinker igenom.
Tänk även på att det kan bli jobbigt vid eventuellt garantiärende.

Inom EU tillkommer inget, men från t ex USA kan det bli både tull och moms.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tveksamt på om jag hade tagit den risken. Är det för SLI är det nog bättre att du säljer ditt nuvarande kort och köper ett nytt. Frakten lär bli dyr också.

Moms tillkommer, om paketet nu inte skulle märkas med gift och det slinker igenom.
Tänk även på att det kan bli jobbigt vid eventuellt garantiärende.

Hur är det med ebay.co.uk? Förutom fraktkostnad

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davitto:

Hur är det med ebay.co.uk? Förutom fraktkostnad

Det beror på var säljaren skickar från. Det finns säljare från t ex USA listade på UK-siten. Allt inom EU är tullfritt och momsen betalas i respektive land, dvs inget tillkommer.

Alla har för övrigt olika villkor, så läs noga innan bud.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Tänkte testa det själv nu, 120dollar för en 240gb intel 330 sjukt bra ju, frågan är vilka fler kostnader som tillkommer, samt man bör väl kunna undvika moms om säljaren märker paketet med gift?

Skrivet av Rydisen:

Moms tillkommer, om paketet nu inte skulle märkas med gift och det slinker igenom.
Tänk även på att det kan bli jobbigt vid eventuellt garantiärende.

Är värdet på "gåvan" mer än 400kr tillkommer ändå tull samt moms (på värdet + fraktkostnaden).
(på köp från land utanför EU, alltså).

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med moms å tull å sådana grejer, är det avgifter som tillkommer efter att man har köpt och betalt varan på ebay
?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Hur är det med ebay.co.uk? Förutom fraktkostnad

Har handlat både på tyska ebay och engelska och mycket med tyska butiker som oftast är billigare
en sverige.

http://www.ebay.de/sch/Grafik-Videokarten-/27386/i.html?_dmpt...

Tyska ebay och grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Moms tillkommer, om paketet nu inte skulle märkas med gift och det slinker igenom.
Tänk även på att det kan bli jobbigt vid eventuellt garantiärende.

Moms tillkommer bara om paketet skickas från utanför EU. Att märka ett paket som "gift" för att undvika moms är förövrigt ett brott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Har handlat både på tyska ebay och engelska och mycket med tyska butiker som oftast är billigare
en sverige.

http://www.ebay.de/sch/Grafik-Videokarten-/27386/i.html?_dmpt...

Tyska ebay och grafikkort.

TACK!!!!!! hittade detta:

http://www.ebay.de/itm/Gainward-NVIDIA-GeForce-GTX-460-GS-204...

Är han pålitlig, samt vad blir totala kostnaden ungefär? är det bud eller slutpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

TACK!!!!!! hittade detta:

http://www.ebay.de/itm/Gainward-NVIDIA-GeForce-GTX-460-GS-204...

Är han pålitlig, samt vad blir totala kostnaden ungefär? är det bud eller slutpris?

Du vet väl att du kan gå in på den engelska sidan istället om du vill ha texten på engelska? Ebay.com Inte säkert att samma annons ligger ute där dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Du vet väl att du kan gå in på den engelska sidan istället om du vill ha texten på engelska? Ebay.com Inte säkert att samma annons ligger ute där dock.

Tack men där fanns inte detta kort.

Är det någon som har ett svar på mtt förra inlägg angående länken. Och är det slutpris, samt hur fraktas allt och har jag någon kontakt med personen i fråga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

TACK!!!!!! hittade detta:

http://www.ebay.de/itm/Gainward-NVIDIA-GeForce-GTX-460-GS-204...

Är han pålitlig, samt vad blir totala kostnaden ungefär? är det bud eller slutpris?

6 bud just nu, 11,5 timmar kvar. Säljaren anger bara fraktpris inom Tyskland, men verkar inte vägra skicka utomlands (vilket en del gör). Du får skicka PM/mail och fråga om frakt till Sverige. Därför gäller det ibland att vara ute i god tid. En del har bara inte tänkt på utlandsförsäljning, andra vill inte.

Säljaren accepterar Paypal, men jag har varit med om enbart banköverföring, framförallt från tyska säljare. Nu tar min bank (handelsbanken) ingenting för överföring inom EU, så det har inte stört mig.

http://translate.google.se/#de/sv/ är ett bra tips.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har handlat både på tyska ebay och engelska och mycket med tyska butiker som oftast är billigare
en sverige.

http://www.ebay.de/sch/Grafik-Videokarten-/27386/i.html?_dmpt...

Tyska ebay och grafikkort.

Vart sugen på en macbook pro i7 13", brukar folk från sverige köpa det ?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Moms tillkommer bara om paketet skickas från utanför EU. Att märka ett paket som "gift" för att undvika moms är förövrigt ett brott.

Som otroligt många personer, inklusive jag själv, gör för att slippa den hemska tullen och på så sätt momsen. Vid vissa auktioner jag gjort så behöver man inte ens fråga, utan säljaren frågar direkt om man vill att varan ska markeras som gift. Bara att köra på, brottsling eller inte, man sparar en rejäl slant vissa gånger. Så fine, nog många som jag som i så fall är brottslingar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Och dubbelkolla att den som har auktionen skickar till Sverige.
Om det inte står i beskrivningen så brukar det bara vara att maila och fråga om de kan tänkas skicka till Sverige.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.