Windows 8 hos 1,72 procent av internetsurfarna – färre än sjuan

Permalänk

jag stannar med windows xp.
mulle meck bygger bilar fungerar inte på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam skur:

jag stannar med windows xp.
mulle meck bygger bilar fungerar inte på windows 8

Jag jobbar på en IT-avdelning och fick nyss en fråga om att hjälpa till att installera ett spel för utvecklingsstörda barn på en av deras datorer. Datorn hade Windows XP installerat, men när jag installerade spelet så fick jag upp ett felmeddelande om att datorn har för lite arbetsminne, minst 8MB Ram krävdes. Datorn i fråga hade 4GB ram. Kände igen problemet och bad genast personen om att kolla systemkraven. Kravet var Windows 95 eller 98. Spelet funkade alltså inte ens på Windows XP eftersom XP var för nytt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Intel har ju sin Tick-Tock-arbetsgång...

Microsoft har sin Flipp-Flopp

W98 Flipp
Millennium Flopp
XP Flipp
Vista Flopp
W7 Flipp
W8 ... ...

W95 var flopp då alltså?
W7 är också i princip samma som Vista med lite småändringar i interfacet (i stort sett. Jag är medveten om att det är mer skillnad) . Den stora skillnaden är att när w7 kom var marknaden redo för det, tack vare Vista

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag jobbar på en IT-avdelning och fick nyss en fråga om att hjälpa till att installera ett spel för utvecklingsstörda barn på en av deras datorer. Datorn hade Windows XP installerat, men när jag installerade spelet så fick jag upp ett felmeddelande om att datorn har för lite arbetsminne, minst 8MB Ram krävdes. Datorn i fråga hade 4GB ram. Kände igen problemet och bad genast personen om att kolla systemkraven. Kravet var Windows 95 eller 98. Spelet funkade alltså inte ens på Windows XP eftersom XP var för nytt

Måste ju gå på något sätt. Genom emulator om inte annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Måste ju gå på något sätt. Genom emulator om inte annat

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert inte omöjligt, men inget jag lägger tid på då jag inte har betalt för det Spelet i fråga var någon tidig variant av Backpacker om någon känner till det

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag installerade windows 8 för några veckor sedan, och tycker faktiskt att det funkar rätt bra.

Däremot använder jag mig utav start8 som många andra här. Jag kan inte använda metroappar eftersom jag pillat lite i registret för att slippa UAC och för att göra mitt konto till admin. Kan inte använda fastboot för det funkar inte med WOL.

Så kontenan är att jag lika gärna kunde stannat i W7. Det finns lite mindre förbättringar (förändringar) och lite större under ytan, som jag eventuellt skulle sakna om jag gick tillbaka till w7. Men jag skulle garanterat klara mig utan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Säkert inte omöjligt, men inget jag lägger tid på då jag inte har betalt för det Spelet i fråga var någon tidig variant av Backpacker om någon känner till det

Är snäll och ger en guide på hur det brukar fixas, vet dock inte om det funkar för just BP men var jag minns har jag kört det på XP (om det nu inte var 2an eller 3an.), Men det funkade iaf för svea rike.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=303

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Är snäll och ger en guide på hur det brukar fixas, vet dock inte om det funkar för just BP men var jag minns har jag kört det på XP (om det nu inte var 2an eller 3an.), Men det funkade iaf för svea rike.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=303

Tack, ska lägga det på minnet. Tror dock inte att så gamla saker kommer dyka upp mycket länge till (eller hoppas )

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Får nog säga att jag är lite konservartist i det här fallet och dessutom så funkar windows 7 prima för mig. Gjorde misstaget att gå över till vista när det kom och enda anledningen till att jag fortsatte använda det var för 64-bit stödet. Försökte med Windows XP 64-bit men mådde illa av hur dåligt det var. I fallet windows 7 till windows 8 så finns inga sådana funktioner som med vista 64-bit vilket betyder att jag inte finner någon anledning till att uppgradera.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag jobbar på en IT-avdelning och fick nyss en fråga om att hjälpa till att installera ett spel för utvecklingsstörda barn på en av deras datorer. Datorn hade Windows XP installerat, men när jag installerade spelet så fick jag upp ett felmeddelande om att datorn har för lite arbetsminne, minst 8MB Ram krävdes. Datorn i fråga hade 4GB ram. Kände igen problemet och bad genast personen om att kolla systemkraven. Kravet var Windows 95 eller 98. Spelet funkade alltså inte ens på Windows XP eftersom XP var för nytt

Win95 64bit? lol

4GB är max för ett 32bit OS (Oavsett vart minnet ligger. tex 3GB ram + 1GB grafik. Visst finns det "workarounds" för att använda mer RAM på ett 32bit, men de fungerar sällan bra.)

64bit och du kan använda mer än 4GB.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Win95 64bit? lol

4GB är max för ett 32bit OS (Oavsett vart minnet ligger. tex 3GB ram + 1GB grafik. Visst finns det "workarounds" för att använda mer RAM på ett 32bit, men de fungerar sällan bra.)

64bit och du kan använda mer än 4GB.

vad har det med saken att göra? Nu snackar jag om en dator som har Windows XP och 4GB ram samt inga planer på att uppgradera RAM. Jag har inte heller nämnt något om ett 64-bitars operativ eftersom det inte har med någonting att göra i det här fallet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så du tror alltså att det är en stor och dyr reklamkampanj för något de inte själva vet vad det är än?!

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att Windows Blue kommer i sommar och den ska enligt rycken inte ha någon startmeny också så , JA.

Med tanke på att de sålda Windows 8 så billigt så känns det som någon instegs OS som är mer en undersökning för framtiden.

Permalänk

Det jag funderar över är hur OEM-licensen ska antecknas. På de tidigare Microsoft OS satt ju lappen under datorn på laptops. Men när jag tittar på nya laptops med Windows 8 sitter ingen lapp under datorn. Det gör mig osäker. Är det någon annan som funderat på det här med OEM-licens?

Visa signatur

Hembygge: Moderkort: ASRock G41M-GS3 CPU: Intel Core 2 Duo E6300 2MB Cache 1.86 GHz X2 FSB @ 1066 MHz RAM: 8 GB DDR2 GPU: AMD Radeon HD 5450 eller 6350

Permalänk

Jag tror folk fortfarande inte riktigt förstått hur omvälvande Windows 8 är.

Det första är att det är Metro/Modern UI som ÄR Windows 8. "Desktop" är en app, en virtuell miljö som kör en uppdaterad version av Windows 7, som Microsoft skickat med för att man ska kunna köra "legacy" program. Att installera Start8 på sin dator är som att pimpa GUIet på DOSbox.

Nästa är att Metro/Modern/Win8 är byggt på RT Windows kodbas, och första steget i en sammanslagning av alla Windows (Windows Phone, Windows RT), inte bara vad gäller utseende, utan vad gäller mjukvara: alla devices som kör Windows >8 ska kunna köra alla program skrivna för Windows >8. Microsoft utnyttjar alltså sin dominanta ställning på desktop för att få tiotusentals utvecklare att skriva hundratusentals applikationer till Windows-plattor och Windows-mobiler, eftersom appar=framgång på mobila devices, och det allmänt antas att desktop-marknaden är döende. Den här sammanslagningen ska vara klar redan om två år.

Det här innebär också att bara program skrivna för Metro kommer att Microsoft-certifieras, och eftersom bara Microsoft Store kommer att få sälja program skrivna för Metro är det lätt att förstå varför t.ex. Valve och andra distributörer håller på att överge Windows.

Det är en jäkla stor satsning, och en jäkla stor risk. Och personligen, som gammal hängiven Microsoft-fanboy sen Windows95, hoppas jag att den floppar, och floppar så illa att ingen i framtiden nånsin försöker göra något liknande.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~