Windows Blue - Önskelista

Permalänk
Avstängd

Windows Blue - Önskelista

Här är min önskelista för nästa version av Windows, kodnamn Windows Blue vilket ryktas släppas sommaren 2013. Kom gärna med era egna förslag.

1. Snabbare start av appar

2. Automatisk uppdatering av alla appar

3. Stöd för 7" och 8" tablets

4. Ett mer ModernUI-likt desktopläge
Plattare ej transparent aktivitetsfält m.m.

5. Möjlighet att formatera diskar till ReFS.
Detta har lovats redan.

6. Över lag ännu bättre prestanda, snabbare uppstart m.m.

7. DirectX 12

8. Billigare uppgradering

9. 64bit only
Inte så troligt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Här är min önskelista för nästa version av Windows, kodnamn Windows Blue vilket ryktas släppas sommaren 2013.

1. Snabbare start av appar

2. Automatisk uppdatering av alla appar

3. Stöd för 7" och 8" tablets

4. Ett mer ModernUI-likt desktopläge (plattare ej transparent aktivitetsfält m.m.)

5. Möjlighet att formatera diskar till ReFS (detta har lovats redan).

6. Över lag ännu bättre prestanda, snabbare uppstart m.m.

7. DirectX 12

8. Billigare uppgradering

Var inte Windows 8 billig nog att uppgradera? xD

Annars, punk 4, mer modernUI likt desktopläge (dvs samma funktionallitet, annat utseende) är något jag också skulle vilja se. Skulle nästan vilja se någon revolution gällande desktop läget kanske till och med i funktionsområdet. Dock inte som metro, metro kommer inte kunna ersätta hela desktop läget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Var inte Windows 8 billig nog att uppgradera? xD

Annars, punk 4, mer modernUI likt desktopläge (dvs samma funktionallitet, annat utseende) är något jag också skulle vilja se. Skulle nästan vilja se någon revolution gällande desktop läget kanske till och med i funktionsområdet. Dock inte som metro, metro kommer inte kunna ersätta hela desktop läget

Nja Windows 8 kostar ju 279kr just nu att uppgradera till men det är troligtvis ett rabatterat pris. Låt oss säga att det hamnar på 500kr. Då tycker nog många att det blir halvdyrt att uppgradera varje år. Det måste vara så pass billigt att alla vill uppgradera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det där du säger om ReFS, har du någon länk så man kan läsa lite om det? Låter intressant och jag hittar bara skit på Google.
--
Tycker att Windows inte ska hålla på och installera en massa drivrutiner själv, kan bli lite knas då.
Annars ser min lista ut som din!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reflect:

Det där du säger om ReFS, har du någon länk så man kan läsa lite om det? Låter intressant och jag hittar bara skit på Google.
--
Tycker att Windows inte ska hålla på och installera en massa drivrutiner själv, kan bli lite knas då.
Annars ser min lista ut som din!

Ja: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

I slutet av blogginlägget skriver man att man kommer införa det nya filsystemet precis som man har gjort förut. Det vill säga, först möjligheten att formatera icke-OS disk på server till det. Sen samma på nästa version av klienten. I ännu nästa version av klienten blir det dessutom möjligt att köra det nya filsystemet som OS-disk.

"With this in mind, we will implement ReFS in a staged evolution of the feature: first as a storage system for Windows Server, then as storage for clients, and then ultimately as a boot volume. This is the same approach we have used with new file systems in the past."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det första jag kommer att tänka på är nog en utveckling av MUI baserad på input från användare som hunnit testa systemet ett tag. Exempelvis fler möjligheter att ställa in hur sökresultat visas (specifikt att kunna välja att se de tre kategorierna samtidigt).

I stort håller jag annars med punkterna i originalinlägget, framförallt punkt 12 (men håller med att det inte alls känns troligt). Dock med några undantag.

Jag är nog inte helt införstådd på vad som efterfrågas i punkt 4. Mitt aktivitetsfält är för övrigt redan nu utan transparens, även om det är pga att jag ställt in det så (just så det passar bättre tillsammans med den nya fönster-looken).

DirectX 12 har jag inget stort sug efter då jag nyss köpt nytt grafikkort och nog inte tänker byta på ett tag.

Permalänk
Medlem

1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.
2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.
3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.
4. Alla inställningar måste vara på samma ställe.
5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.
6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.
7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.
8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.

Såja, nu ska jag gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.

Detta ser jag som prio att fixa. Ta tex Internet Explorer, man tycker att RT versionen borde kommunicera på något sätt med desktop version. Isället för att separera desktop borde Microsoft integrera MUI med desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.
2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.
3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.
4. Alla inställningar måste vara på samma ställe.
5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.
6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.
7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.
8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.

Såja, nu ska jag gå vidare.

Tack, det där var den bästa summeringen hittills, kan bara instämma!

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.
2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.
3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.
4. Alla inställningar måste vara på samma ställe.
5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.
6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.
7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.
8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.

Såja, nu ska jag gå vidare.

Bra summering!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.
2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.
3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.
4. Alla inställningar måste vara på samma ställe.
5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.
6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.
7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.
8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.

Såja, nu ska jag gå vidare.

Japp, jag stämmer in i kören. Väl sammanfattat.
Jag tycker överhuvudtaget att metro (och Microsoftapparna) är väldigt fattigt på inställningar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att köra desktop-program i modern IU och appar i desktop, så att man slipper hoppa mellan gränssnitten om man gillar det ena gränssnittets program men hatar gränssnittet i övrigt, så att man, oavsett vad man gillar, kan välja, och inte blir insyltad i den schizofreni Windows lider av idag.

Möjliget att boota direkt till desktop

Möjlighet att välja fonts. till desktopgränssnittet.

Möjlighet till en startmeny av mer klassiskt snitt, eller i alla fall något som inte tar upp hela skärmen.

Möjlighet till Unified seach.

Det är väl det mest "akuta" som jag ser det. Notera att jag skriver "Möjlighet" så att man kan få det som man vill, utan tredjepartsprogram. Alltså att det är valbart, inte att jag vill tvinga det på någon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Integrera med andra delar av företaget på bättre sätt. Bättre integration mot Xbox, Xbox Live, Xbox music, Xbox Video, Windows Phone, Skydrive, Outlook , Office, Skype. Finns så mycket möjligheter att till att skapa det bästa ekosystemet men intern politik i amerikanska bolag är en bitch! Så önskemålet är egentligen bättre lederskap när Blue kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arie:

Integrera med andra delar av företaget på bättre sätt. Bättre integration mot Xbox, Xbox Live, Xbox music, Xbox Video, Windows Phone, Skydrive, Outlook , Office, Skype. Finns så mycket möjligheter att till att skapa det bästa ekosystemet men intern politik i amerikanska bolag är en bitch! Så önskemålet är egentligen bättre lederskap när Blue kommer.

Jag tycker nog att Windows 8 har det mesta av det där redan. Skype var tänkt att följa med operativsystemet, men de hann inte. Som du säger, ännu bättre integration tycker jag vore bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker nog att Windows 8 har det mesta av det där redan. Skype var tänkt att följa med operativsystemet, men de hann inte. Som du säger, ännu bättre integration tycker jag vore bra.

Ja det mesta finns redan där, men finns ingen genomtänkt kommunikation mellan dom. Det är ingen hemlighet att Windows 8 var ofärdigt när det släpptes så förhoppningsvis slipar man på detta till nästa versioner.
Det var väl anledning till att Steve S. fick kicken för att han inte ville kommunicera med andra delar av företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Integrera med andra delar av företaget på bättre sätt. Bättre integration mot Xbox, Xbox Live, Xbox music, Xbox Video, Windows Phone, Skydrive, Outlook , Office, Skype. Finns så mycket möjligheter att till att skapa det bästa ekosystemet men intern politik i amerikanska bolag är en bitch! Så önskemålet är egentligen bättre lederskap när Blue kommer.

Amen. Detta är jag besviken på. Håller med både dig och Anden12.
Finns så mycket möjligheter som inte tas till vara. Till exempel har jag ett xboxkonto som är knutet till en gammal gmailadress. Har använt det länge, och har en del spel nedladdade på det, plus en massa achievements. Har ingen lust att byta.
Jag räknade med att kunna använda det i Metro. Gick det?
Nej.
Spel-appen som ska integrera med Xbox skapar automatiskt ett nytt Xbox-konto till min nya outlookadress, som är mitt ordinarie login. Att jag har mitt gamla konto med gmailadressen länkat till outlookadressen spelar ingen roll. Det går helt enkelt inte att byta Xboxkonto i spelappen. WTF?

Ok, NU går jag vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arie:

Ja det mesta finns redan där, men finns ingen genomtänkt kommunikation mellan dom. Det är ingen hemlighet att Windows 8 var ofärdigt när det släpptes så förhoppningsvis slipar man på detta till nästa versioner.
Det var väl anledning till att Steve S. fick kicken för att han inte ville kommunicera med andra delar av företaget?

Jag vet inte om jag skulle kalla Windows 8 för ofärdig. Version 1.0 kan jag hålla med om.

Den egentliga orsaken till att Steve lämnade får vi nog aldrig veta tyvärr. Ryktet säger dock att han var svår att samarbeta med precis som du säger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag skulle också önska att det blev mer naturlig integration mellan legacy desktop och resten av operativet.

Kontrollpanelen borde utvecklas till att enbart styra rena legacy-inställningar, i övrigt borde det finnas ett enhetligt inställningsverktyg med alla inställningar, så man slipper fundera på var inställningarna finns.

Idag känns det som att legacy desktop är just "legacy", dvs det är en kvarvara för bakåtkompabilitet, vilket känns lite otryggt. Jag skulle hellre se att MS tog fram ett Modern UI-läge som tillåter att program körs i fönster, eftersom många program fortfarande mår bäst av det. Dvs att man ersätter Explorer.exe med ett nytt, fräscht fönsterläge som är RT-baserat och att Explorer.exe bara körs för applikationer som verkligen behöver det, dvs applikationer som inte är portade till Win 8/Blue. Ungefär som DOS fick leva kvar efter 95, för att kunna stödja applikationer som inte kunde köras i Windows, men inte som en fundamental del av operativet.

Största problemet idag är att det varken är hackat eller malet? Är Desktop/Explorer en central del i Windows? Oklart. Ändå finns mycket verktyg som har med datorhantering/processhantering/etc bara där. Om det är så att legacy desktop ska fortsätta existera som en central del i Windows så hoppas jag att man gör en ansats att få det mer enhetligt med resten av operativet.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att se att det skiljer så mycket på vad folk vill med Windows i sin helhet. De senaste 17 åren har nästan alla varit överens om vad en dator med Windows är och vad man ska ha den till / hur den ska användas, med relativt små skillnader i synsätt. Nu finns det en gigantisk spricka, och om något så hoppas jag att, hur de än gör, de kan fixa ett Windows som allar är mestadels nöjda med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är intressant att se att det skiljer så mycket på vad folk vill med Windows i sin helhet. De senaste 17 åren har nästan alla varit överens om vad en dator med Windows är och vad man ska ha den till / hur den ska användas, med relativt små skillnader i synsätt. Nu finns det en gigantisk spricka, och om något så hoppas jag att, hur de än gör, de kan fixa ett Windows som allar är mestadels nöjda med.

Det handlar nog dels om operativet i sig, men också väldigt mycket om att det finns en stor spricka när det gäller hur man ser på en dator och dess användningsområden överhuvudtaget.

En möjlig utveckling kan ju bli att Windows, för första gången sen XP, splittras igen i olika träd (nu bortser jag från serverversionerna), så att vi får ett Windows för hemanvändare, plattor, konsumtion av data och ett Windows för powerusers och produktion av data.

Det är möjligt att Windows som nuvarande, enhetlig, plattform inte kan bära alla önskemål helt enkelt. Motsvarande sits har ju Apple, även om man inte varit lika radikal och inte har samma typ av vilda diskussion så brottas även Apple med hur och om man ska sy ihop iOS och OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det handlar nog dels om operativet i sig, men också väldigt mycket om att det finns en stor spricka när det gäller hur man ser på en dator och dess användningsområden överhuvudtaget.

En möjlig utveckling kan ju bli att Windows, för första gången sen XP, splittras igen i olika träd (nu bortser jag från serverversionerna), så att vi får ett Windows för hemanvändare, plattor, konsumtion av data och ett Windows för powerusers och produktion av data.

Det är möjligt att Windows som nuvarande, enhetlig, plattform inte kan bära alla önskemål helt enkelt. Motsvarande sits har ju Apple, även om man inte varit lika radikal och inte har samma typ av vilda diskussion så brottas även Apple med hur och om man ska sy ihop iOS och OS X.

Det skulle jag inte ha något emot, bara jag får välja. Det är nog så att de flesta klarar sig bra på Facebook, Youtube, aftonbladet mm mm. Men för powerusers så blir det ju knepigare, i vissa fall. Probblemet är som jag ser det att man i sin strävan att göra Windows mer attraktivt för gemene man har gjort det "för" enkelt, och man tar för många beslut åt användaren, i mitt tycke. Jag skulle hellre se att de två gränssnitten kan leva paralellt men utan att försöka interagera och fläta ihop så som de gör idag... Det har jag iofs redan tagit upp i min post högre upp men i alla fall. Ett "Enkelt" läge och ett "Avancerat" läge vore inte fel. De två synsätten kan inte riktigt samsas idag och jag tror det är bättre att förbättra gränsnitten på var sitt håll oberoende av varandra, så man slipper de många halvmesyrer och kompromisser som många upplever i Windows 8 idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Att interfacet ska fungera med inmatningsdonen, endera nytt interface eller nya typer av enheter för att kontrollera datorn, men inte pekinterface på desktop och muskontroll som med 8an, touchskärmar på desktop kommer aldrig att fungera pga ergonomiproblemen, så om de menar att det ska vara ett sånt interface så måste det ut nya typer av manöverdon för att operativet ska fungera bra och inte halta fram som i 8an.

Menyer och operativsystem i stort ska inte ta bort fokus från nyttoprogrammet

Ett bra stöd för multimonitor som är värt namnet, 8an blev snarast sämre än 7an

Stöd för flera skivbord, kanske som en typ av "sömlösa" virtuella maskiner så att skrivborden är totalt separerade om man vill det.

Kommer kanske på mera saker så småningom, men hur man interagerar med interfacet är det absolut viktigaste att lösa, idag är 8an en katastrof att manövrera och interfacets dubbla designer speciellt "fullskärm" är dessutom väldigt irriterande och tar tid eftersom man tappar fokus på det man håller på med när det ploppar upp fullskärmsmenyer som inte är genomskinliga utan helt döljer arbetet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det handlar nog dels om operativet i sig, men också väldigt mycket om att det finns en stor spricka när det gäller hur man ser på en dator och dess användningsområden överhuvudtaget.

En möjlig utveckling kan ju bli att Windows, för första gången sen XP, splittras igen i olika träd (nu bortser jag från serverversionerna), så att vi får ett Windows för hemanvändare, plattor, konsumtion av data och ett Windows för powerusers och produktion av data.

Det är möjligt att Windows som nuvarande, enhetlig, plattform inte kan bära alla önskemål helt enkelt. Motsvarande sits har ju Apple, även om man inte varit lika radikal och inte har samma typ av vilda diskussion så brottas även Apple med hur och om man ska sy ihop iOS och OS X.

Tror inte det är väldigt troligt att Windows splittras i olika versioner. Man vill ha samma designspråk och utvecklings miljö överallt. Snarare att MUI får mer funktioner och desktop begränsas till att utföra specifika uppgifter. När MUI har tillräckligt med funktioner och appar så kommer förmodligen desktop att försvinna. Företag får nog köra legacy support genom virtualisering och molnet.

Permalänk
Medlem

Först en liten reflektion: Det är lite oturligt att MUI kommit att användas som förkortning för det nya designspråket, för MUI är redan en etablerad beteckning på en annan Microsoft-teknik (Multilingual User Interface).

Med det sagt så kan ju Windows splittras i olika versioner, varav alla är byggda på samma designspråk och bibliotek, men med olika fokus.

Fönsterparadigmet fyller fortfarande en stor funktion i många sammanhang, så jag tycker det är väldigt tråkigt att det ska dö ut sakta men säkert till förmån för ett paradigm som är baserat på konsumtion av media på plattor och mobiler.

Därför hoppas jag att MS lägger krut på att skapa ett Modern UI-baserat fönsterläge, istället för att sakta låta desktop-läget dö ut och bara ersättas av helskärmsläget.