Istället för MS Office, vad har ni?

Permalänk

Istället för MS Office, vad har ni?

Microsoft tar som bekant rejält betalt för Office. Vad har ni för tips på alternativ till MS Office?
Det måste kunna hantera xlsx-filer.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Microsoft tar som bekant rejält betalt för Office. Vad har ni för tips på alternativ till MS Office?
Det måste kunna hantera xlsx-filer.

LibreOffice har jag kört. Problemet med just att Microsoft inte följer så mycket standarden. Du kan försöka öppna det i andra program och se om det funkar som det skall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Då blir det office... ;-)... 800 spänn är inte mycket för en bra programvara...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OpenOffice har jag hört ska fungera ganska bra, har dock ej använt det själv.

Permalänk
Medlem

jag använder - http://www.openoffice.org/sv/

"In addition to read and write support for the Microsoft Office binary file formats (.doc; .xls, .ppt, etc.), OpenOffice.org 3.0 is now capable of opening files created with Microsoft Office 2007"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Libre Office även här, körde OpenOffice tills att oracle gav upp OpenOffice, då vart det LibreOffice, funkar lika bra tycker jag. Har kört det så länge jag använt dator, aldrig känt behovet av att ha MS Office då Libre och Open Office gör det lika bra fast helt gratis.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Open office.. klarar .doc och .docx

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Microsoft tar som bekant rejält betalt för Office. Vad har ni för tips på alternativ till MS Office?
Det måste kunna hantera xlsx-filer.

LibreOffice funkar kanon för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

LibreOffice. LibreOffice är utveckling OpenOffice som tydligen? inte utvecklas mer sedan Oracle tog över.

Permalänk

LibreOffice startades när Oracle tog över OpenOffice sen har jag för mig att Oracle förde över OpenOffice till Apache Foundation som har det nu.

Jag kör LibreOffice!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

LibreOffice. Funkar minst lika bra som MS Office gör, i alla fall i den lilla utsträckning jag använder det.
Bygger vidare på OpenOffice efter att Oracle köpte upp OO. Så allt OO gör bör Libre också fixa.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har kört LibreOffice sedan det kom och innandess OpenOffice (som LibreOffice är en avknoppning ifrån) sedan 2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Microsoft tar som bekant rejält betalt för Office. Vad har ni för tips på alternativ till MS Office?
Det måste kunna hantera xlsx-filer.

Försök hitta något som är bättre än word, excel och powerpoint.

Tänk dig in i situationen om du själv hade suttit i flera timmar att kodat ihop och sedan erbjudit support för ett program skulle du vilja göra det utan någon som helst ersättning.

Sedan måste man se det långsiktigt. Köper man ett office paket varar det längre än vad man tror. Samt så används office inom arbetslivet och skolmiljö och vill man inte lära sig programmet så kanske man borde tänka till lite extra.

xlsx är excel format fast med nya sista x:et som MS introducerade med office 2007

Permalänk

Tack, LibreOffice verkar kunna hantera xlsx fint. Får se om det blir ett MS Office igen sen. Har alltid haft det inkluderat i köpen innan, men de kan man ju inte flytta över till nästa dator. Drygt att behöva köpa nytt varje gång man byter dator.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Försök hitta något som är bättre än word, excel och powerpoint.

Tänk dig in i situationen om du själv hade suttit i flera timmar att kodat ihop och sedan erbjudit support för ett program skulle du vilja göra det utan någon som helst ersättning.

Sedan måste man se det långsiktigt. Köper man ett office paket varar det längre än vad man tror. Samt så används office inom arbetslivet och skolmiljö och vill man inte lära sig programmet så kanske man borde tänka till lite extra.

xlsx är excel format fast med nya sista x:et som MS introducerade med office 2007

Långsiktigt?

Open Office klarar .dox .xlsx etc men Microsoft Office från 03 klarar det inte, iaf inte när jag försökt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har även jag svårt att se att MS Office skulle vara dyrt, f.ö. så kan man i de flesta fall aktivera Office Starter Edition alldeles gratis, åtminstone om man har köpt en märkesdator med Office Trial, Starter Edition funkar långt.

Starter Edition: http://office.microsoft.com/sv-se/starter/

Passar annars på att rekommendera IBM´s Lotus Symphony (fixar alla möjliga sorters MS Office dokument alldeles gratis):
http://www-03.ibm.com/software/lotus/symphony/home.nsf/home

Permalänk
Medlem

Open office, bara för de stödjer typ alla format å man kan spara i lika många

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Långsiktigt?

Open Office klarar .dox .xlsx etc men Microsoft Office från 03 klarar det inte, iaf inte när jag försökt.

Alltså jag menar om man har ett office från 2007 så fungerar det alldeles utmärkt än idag eftersom att versionen uppdateras fortfarande. Det är väldigt minimal skillnad mellan 2007 och till exempel 2010. Själva grundfunktionera finns där medan hur man hittar funktionen har förändrats. Hoppas du förstår eller vill du jag skall förklara mer noggrant.

Offtopic
Office 2007 kostade som billigast runt 1500kr delat på 6 år blir 250kr.
Ofice 2010 även den versionen kostar som billigast runt 1500kr delat på minst 3 år blir 500kr
Näe just det det är ju så dyrt.

Hur som helst använd vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alltså jag menar om man har ett office från 2007 så fungerar det alldeles utmärkt än idag eftersom att versionen uppdateras fortfarande. Det är väldigt minimal skillnad mellan 2007 och till exempel 2010. Själva grundfunktionera finns där medan hur man hittar funktionen har förändrats. Hoppas du förstår eller vill du jag skall förklara mer noggrant.

Offtopic
Office 2007 kostade som billigast runt 1500kr delat på 6 år blir 250kr.
Ofice 2010 även den versionen kostar som billigast runt 1500kr delat på minst 3 år blir 500kr
Näe just det det är ju så dyrt.

Hur som helst använd vad du vill.

men la man dessa pengarna 2003 får man skylla sig själv men ett gratis officepaket klarar biffen? Jag anser att t.o.m. 97 ska klara dagens dokument genom uppdateringar. Windows XP får ju uppdateringar fortfarande?

Nej, vissa saker Microsoft håller på med är rent av grisiga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Min röst går också på LibreOffice, jag har slängt in denna programvara på morsans och flera andra personers datorer och de klarar sig utmärkt.

Problemet med andra officeprogram än MS är flera och till viss del offtopic.
Men kortfattat för vanliga användare kan man säga att inom väldigt många yrken idag arbetar man väldigt mycket med MS officepakets programvaror och man tjänar väldigt mycket tid och arbete på att ha en programvara hemma som är helt kompatibel med MS Office. Där jag anser att 900kr för office 2010 till 3 datorer inte är så dyrt, bara det att jag skulle vänta någon månad på office 2013 som är betydligt bättre.

Men för 900kr kan man få mycket. Och beroende på vad man har för jobb och var man jobbar (man kanske sitter med linux hela dagarna) så skiljer sig ens behov kraftigt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".