Permalänk

Vad är en stabil klock?

Hej!
Jag vet HUR man överklockar osv, men VAD är en stabil klock?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

när din dator inte bluescreenar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

när din dator inte bluescreenar.

Nja. Datorn behöver inte bluescreena för att CPUn räknar fel. Räknar CPUn fel kan man få konstiga errors etc etc.

Snarare när du kan köra IntelBurnTest/OCCT/Prime95 i flera flera timmar (Typ 5-8) utan att det kraschar eller något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ska man vara 100% säker ska man köra Prime95 i 24 - 48 timmar. Vissa minnesfel kan ibland komma efter 12-18h.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatellitPer:

Hej!
Jag vet HUR man överklockar osv, men VAD är en stabil klock?

Har du kollat överklockningstråden i samma forumdel som du postat detta inlägg i?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Nja. Datorn behöver inte bluescreena för att CPUn räknar fel. Räknar CPUn fel kan man få konstiga errors etc etc.

Snarare när du kan köra IntelBurnTest/OCCT/Prime95 i flera flera timmar (Typ 5-8) utan att det kraschar eller något.

Tycker inte att 5-8 timmar räcker, men det kanske bara är min åsikt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

När din dator klarar 24-48h av Prime95/OCCT/Intel Burn Test. Annars är datorn inte stabil.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

När din dator klarar 24-48h av Prime95/OCCT/Intel Burn Test. Annars är datorn Kanskei nte stabil.

Datorn kan vara stabil utan att testa, frågan är om man vill göra det.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

När din dator klarar 24-48h av Prime95/OCCT/Intel Burn Test. Annars är datorn inte stabil.

Om den får errors först efter 49 timmar, är den stabil då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Datorn kan vara stabil utan att testa, frågan är om man vill göra det.

Nu är det vad som brukar anses som stabilt. Det borde jag kanske ha förtydligat.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Om den får errors först efter 49 timmar, är den stabil då?

jag skulle då kalla den stabil ^^

jag kör inte längre än 45 minuter dock med prime 95 då jag inte spelar några spel direkt som tar 100% på cpun en längre stund än 15 minuter

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Jag skulle vilja säg att det har helt å hållet att göra med vad du gör med datorn. Jobbar du med något kritiskt som inte får bli fel, ja då måste du vara mycket nogrann med det du gör. Om du t.ex. väldigt viktiga uträkningar för jobbet eller liknande så måste du ju ha vissa krav på din cpu. Om du t.ex. jobbar med e-cad och drar en ledare som har exakta koordinater som den placeras på, men så blir det ett fel i CPUn för att den inte är stabil och så blir koordinaterna fel, men du märker inget och sedan skickas mönsterkortet för produktion i kina utav 1 miljard telefoner, ja då kanske det är viktigt att ha en stabil CPU! Om du jobbar med mindre viktiga saker där det endast är relevant hur hög "up-time" din dator har, ja då lär väll några timmars prime95 vara bra nog. Spelar du bara med datorn så kanske det är tillräckligt att du inte får blue-screens eller att spel hänger sig. Om man bara spelar med datorn så kanske det inte spelar så stor roll att du måste installera om windows en gång per år...

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Har du kollat överklockningstråden i samma forumdel som du postat detta inlägg i?

Skrivet av Mighty Nerd:

Ska man vara 100% säker ska man köra Prime95 i 24 - 48 timmar. Vissa minnesfel kan ibland komma efter 12-18h.

Skrivet av Balls Of Steel:

Jag skulle vilja säg att det har helt å hållet att göra med vad du gör med datorn. Jobbar du med något kritiskt som inte får bli fel, ja då måste du vara mycket nogrann med det du gör. Om du t.ex. väldigt viktiga uträkningar för jobbet eller liknande så måste du ju ha vissa krav på din cpu. Om du t.ex. jobbar med e-cad och drar en ledare som har exakta kordinater som den placeras på, men så blir det ett fel i CPUn för att den inte är stabil och så blir kordinaterna fel, men du märker inget och sedan skickas mönsterkortet för produktion i kina utav 1 miljard telefoner, ja då kanske det är viktigt att ha en stabil CPU! Om du jobbar med mindre viktiga saker där det endast är relevant hur hög "up-time" din dator har, ja då lär väll några timmars prime95 vara bra nog. Spelar du bara med datorn så kanske det är tillräckligt att du inte får blue-screens eller att spel hänger sig. Om man bara spelar med datorn så kanske det inte spelar så stor roll att du måste installera om windows en gång per år...

1. Ja, jag har kollat där.

2. OK, så man kan vara säker att det är en stabil klock då. Men hur vet man att något blir fel?

3. Varför skulle man behöva installera om Windows en gång per år?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Skrivet av SatellitPer:

3. Varför skulle man behöva installera om Windows en gång per år?

Det är inte helt säkert, bara en estimering eftersom det skulle kunna leda till korrupta filer. Om det sker ett fel just då du skriver till disk då du t.ex. uppdaterar systemfiler så kan det ske fel som praktiskt taget är omöjliga att upptäcka och du tvingas då att installera om Windows om du vill kunna fortsätta använda datorn normalt. Uppenbarligen så måste CPUn fungera som den är tänkt fungera som det är tänkt, för annars kan det i teorin ske precis vad som helst. Ett program består ju utav en uppsättning med operationer som slaviskt körs utav CPUn, om CPUn inte gör det den ska där t.ex. minne blir fel så kan en helt annan operation köras och så helt plötsligt ligger så kör du random operationer från minnet. Det kan också blir så att den bara räknar fel den kanske ska addera 2 till något tal, men så blir en bit fel och så lägger den till 10 istället.

Relevant: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rksC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

2. OK, så man kan vara säker att det är en stabil klock då. Men hur vet man att något blir fel?

Om datorn har bluescreenat eller bara stängt av sig så är det en av tecknena på ostabil klock.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

En till fråga, vad ska jag göra på prime95? Bara stresstesta?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

En till fråga, vad ska jag göra på prime95? Bara stresstesta?

Välj ett test och låt det köra, samtidigt som du kollar temperaturer i ett program som Realtemp, allt upp till ca 80C skulle vara okej enligt mig då du aldrig når de temperaturerna under "vanligt" användande av datorn.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Välj ett test och låt det köra, samtidigt som du kollar temperaturer i ett program som Realtemp, allt upp till ca 80C skulle vara okej enligt mig då du aldrig når de temperaturerna under "vanligt" användande av datorn.

Ok! Tack så jättemycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -