Samsung introducerar Exynos 5 Octa med "åtta kärnor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Dock så stod det ju att man inte skulle kunna använda alla åtta kärnor samtidigt.

Tror du verkligen att folk kommer läsa det där finstilta? OMG OMG OMG 8 cores OMG OMG OMG!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Känns lite overkill med en quad som hjälpprocessor. Känns lite som att de bara för det för att kunna säga att den har åtta kärnor.. hade de kört med eb lite enklare dual eller kanske till och med singel så kunde de nog få upp batteritiden ännu mer. Men annars är det ju en bra idé. Jag tycker inte att det är dåligt att det går framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Overkill eller inte, jag tycker detta är jätteintressant

Skall bli mycket spännande att se jämförelser mellan dessa nya SoC i praktiken. Två olika men ändå liknande lösningar.

Sen har vi ju även Qualcomms nya Snapdragon 800 med 4 Krait kärnor som rullar på i upp till 2.3GHz och med en Adreno 330 GPU.

Anandtech hade en djupgående och intressant jämförelse mellan bland annat Intels Atom, ARMs Cortex-A15 och Qualcomms Krait. De jämför bland annat strömförbrukning och det visar sig att Cortex A15 är en snabb men grymt törstig best jämfört med de andra så förstår varför ARM har tagit fram big.LITTLE lösningen. Undrar hur nVidias lösning kommer stå står på den punkten.

Artikeln finns att läsa här om någon är intresserad: http://www.anandtech.com/show/6536/arm-vs-x86-the-real-showdo...

Permalänk

Kan någon förklara varför man måste ha två fyrkärniga processorer och växla mellan dem? Programmen är ju inte särskilt bra kodade för många kärnor idag (och växling sker ju bara vid låg belastning), så jag funderar på om man inte skulle få samma eller bättre prestanda om man stängde ned två kärnor istället, så att man behåller två kärnor med hög klockfrekvens istället för att köra fyra med låg klockfrekvens. Eftersom man inte kan köra de båda fyrkärniga processorerna samtidigt, så blir ju prestanda under hög last densamma med tidigare nämnda teknik.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jaså vi får inte veta klockfrekvensen då? 8 kärnor @ 400Mhz? xD

cortex 15 och cortex a7. Googla,läs artikeln grundligt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

cortex 15 och cortex a7. Googla,läs artikeln grundligt med.

Det stod att de inte fick reda på klockfrekvensen, så jag bara skämtade till det lite.
Om jag nu var så intresserad av det skulle jag självklart använda min kära vän Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ni har ju Intel som gör världens bästa prefektaste processorer...

Dom kan göra bättre faktiskt, och snabbare, men de behöver dom inte, eftersom det är dom som leder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Dom kan göra bättre faktiskt, och snabbare, men de behöver dom inte, eftersom det är dom som leder

Det kan dom säkert. Det var lite det jag var inne på... Alla är så super nöjda med Intel processorer osv bara för att de slår AMD.

Permalänk

Varför inte bara använda platsen som de fyra A-7 kärnorna tar upp till att göra större kraftfullare A-15 som ser till att klocka ner sig rejält när dom inte behövs?

Jag har inte läst på tillräckligt om A-7 och A-15 så det kan vara att A-7 är jävligt strömsnål osv men måste säga att det här känns bara som ett race emot mer kärnor vilket brukar tilltala Android kretsen. Onekligen kommer det att sälja men jag är skeptisk till hur mycket bättre det kommer bli, och hur många buggar som kan uppkomma av att ena delen stängs av...
Once again säger jag att jag inte är så påläst men följer bara min magkänsla. Vissa trender är inte så bra att haka på bara för att man kan.

Permalänk
Medlem

"70 procent lägre strömförbrukning vid användning än Exynos 5 Dual"

Låter lovande om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det stod att de inte fick reda på klockfrekvensen, så jag bara skämtade till det lite.
Om jag nu var så intresserad av det skulle jag självklart använda min kära vän Google

Åhh,okej! Van med andra forum då folk är tio år och älskar att skriva sådär. Ursäkta mig och besväret

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XHI:

Håller med. Prestandan som finns idag räcker för vanliga människor tycker jag och garanterat många fler. Det som behövs få mer uppmärksamhet är just batteriteknologi.

Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Det forskas väldigt mycket på batterier för det är högintressant till massa tillämpningar, inte bara för telefoner. Dock så följer teknologisk utveckling generellt en S-kurva. När tekniken är ny går utvecklingen långsamt upp till en viss punkt då den blir kommersiell. Då går utvecklingen fort. Sen närmar man sig de teoretiska gränserna för vad en specifik teknik klarar så planas utvecklingskurvan ut och avtar asymptotiskt mot teoretiskt max.

Med nuvarande batteriteknologier är det svårt att klämma ut mer kraft. Nuvarande litiumceller är väldigt bra och det går inte att magiskt dubbla kapaciteten. Vad som kommer hända är att nya kemier kommer dyka upp. Det pratas om Litium-luftbatterier som skulle kunna dubbla eller tredubbla kapaciteten jämfört med Li-pol. Finns även nya tekniker som innefattar nanostrukterer av kisel och olika typer av kol för att kraftigt öka kapaciteten.

Det är alltså inte någon sorts konspiration utan det arbetas för fullt för att få fram bättre batterier. Hela elektronikindustrin vill ha bättre batterier och även hela bilindustrin så det läggs enorma mängder pengar på forskning. Det är inte en fråga om uppmärksamhet utan mer en fråga om tid. Det går inte fortare bara för att folk pratar mer om det på forum.

En annan relaterad teknik som är på gång är bränsleceller för användning i elektronik. Varför ladda telefonen i en timme när man kan hälla i ett par centiliter metanol på tio sekunder?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dubbelmacka87:

Varför inte bara använda platsen som de fyra A-7 kärnorna tar upp till att göra större kraftfullare A-15 som ser till att klocka ner sig rejält när dom inte behövs?

Jag har inte läst på tillräckligt om A-7 och A-15 så det kan vara att A-7 är jävligt strömsnål osv men måste säga att det här känns bara som ett race emot mer kärnor vilket brukar tilltala Android kretsen. Onekligen kommer det att sälja men jag är skeptisk till hur mycket bättre det kommer bli, och hur många buggar som kan uppkomma av att ena delen stängs av...
Once again säger jag att jag inte är så påläst men följer bara min magkänsla. Vissa trender är inte så bra att haka på bara för att man kan.

Fördelen med big.LITTLE är att den enkla CPU-kärnan kan tillverkas med s.k. low-power (LP) transistorer som har extremt låg läck-ström och väldigt låg omslagströskel. Nackdelen med LP-transistorer är att en CPU-kärnan bygg med sådana inte alls kan klockas speciellt högt, så big.LITTLE är ett försök att få fördelarna med bra prestanda (big) kopplat med fördelarna med LP-transistorer (LITTLE).

Men som många redan påpekat, missen i denna design verkar vara att 1-1 mappning verkar rätt meningslöst. När de enkla CPU-kärnorna används så lär man bara göra saker där prestanda är helt irrelevant och då verkar det onödigt med 4 CPU-kärnor. nVidias 4-1 design verkar mycket mer balanserad.

Sedan verkar det bara vara Apple som inser att dagens plattor och telefoner kan nätt och jämt använda 2 CPU-kärnor till något vettigt, varför skapar så många då 4 kärniga SoCer?????? En Cortex A15 kärna är inte speciellt simpel, så kunde man inte använda transistorbudgeten för de två extra kärnorna till något som ökade IPC i stället, som en större L1 och/eller L2 cache?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Fördelen med big.LITTLE är att den enkla CPU-kärnan kan tillverkas med s.k. low-power (LP) transistorer som har extremt låg läck-ström och väldigt låg omslagströskel. Nackdelen med LP-transistorer är att en CPU-kärnan bygg med sådana inte alls kan klockas speciellt högt, så big.LITTLE är ett försök att få fördelarna med bra prestanda (big) kopplat med fördelarna med LP-transistorer (LITTLE).

Men som många redan påpekat, missen i denna design verkar vara att 1-1 mappning verkar rätt meningslöst. När de enkla CPU-kärnorna används så lär man bara göra saker där prestanda är helt irrelevant och då verkar det onödigt med 4 CPU-kärnor. nVidias 4-1 design verkar mycket mer balanserad.

Sedan verkar det bara vara Apple som inser att dagens plattor och telefoner kan nätt och jämt använda 2 CPU-kärnor till något vettigt, varför skapar så många då 4 kärniga SoCer?????? En Cortex A15 kärna är inte speciellt simpel, så kunde man inte använda transistorbudgeten för de två extra kärnorna till något som ökade IPC i stället, som en större L1 och/eller L2 cache?

Tyvärr är det nog även så att Quad lockar mer än Dual för okunniga människor som ska köpa Android-telefoner.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit