Permalänk
Medlem

CS:GO 300+ FPS?

Någon har sagt att proffsen alltid vill ha minst 300 FPS för att kunna spela så bra som möjligt. Jag tyckte att det lät väldigt löjligt men kan det ligga något i det?

Mitt spel verkar nöja sig med runt 250-280 FPS, även om jag sätter fpslimit på 400. Mitt grafikkort vill liksom inte anstränga sig; det ligger på en ganska låg frekvens och jobbar runt 30-40 procent. Om det nu gör någon skillnad att ha 300 FPS, hur gör jag så att mitt grafikkort jobbar lite mer?

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

personen som sagt det kan nog inte mycket du behöver väl som mest konstant 120 fps om du har en 120hz skärm, dom blesta vanliga skärmar är 60 hz och då räcker konstant 60 fps

Edit: för det är väl inget med FPS i cs:go som det är t.ex i cod4 att det ändrar hur högt gubben hoppar etc?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Någon har sagt att proffsen alltid vill ha minst 300 FPS för att kunna spela så bra som möjligt. Jag tyckte att det lät väldigt löjligt men kan det ligga något i det?

Mitt spel verkar nöja sig med runt 250-280 FPS, även om jag sätter fpslimit på 400. Mitt grafikkort vill liksom inte anstränga sig; det ligger på en ganska låg frekvens och jobbar runt 30-40 procent. Om det nu gör någon skillnad att ha 300 FPS, hur gör jag så att mitt grafikkort jobbar lite mer?

Skrivet av Laggzor:

personen som sagt det kan nog inte mycket du behöver väl som mest konstant 120 fps om du har en 120hz skärm, dom blesta vanliga skärmar är 60 hz och då räcker konstant 60 fps

Edit: för det är väl inget med FPS i cs:go som det är t.ex i cod4 att det ändrar hur högt gubben hoppar etc?

I 1.6 spelar det roll vilken FPS man har, inte säker på Source. GO har ju en ganska modifierad version av Sourcemotorn, så där har jag ingen aning.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Ingen som vet for sure?

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

I 1.6 spelar det roll vilken FPS man har, inte säker på Source. GO har ju en ganska modifierad version av Sourcemotorn, så där har jag ingen aning.

I source, även med en limiter ist för vsync så är 60fps som sirap, även på 60hz skärm.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Ingen som vet for sure?

Allt över 150fps är obetydligt, 150 fps eller 500fps inte en chans att det är någon som helst skillnad

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

När jag spelade CS:S på min 60Hz skärm (Har inte spelat det nu när jag har 120Hz) så märkte jag att det var en skillnad mellan ~100 FPS och ~500 FPS. Jag vet inte vad det var exakt men man SÅG inte någon skillnad utan man kände det. Men vad vet jag, kan ha varit placebo men det kändes som spelet fungerade olika vid olika FPS även över skärmens uppdateringsfrekvens. Men som sagt så kan det ha varit placebo. ^^''

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig vilja spela CS (oavsett version) med färre FPS än 100.

Beror ju också på vad servern har för ticrate, men man vill ju heller inte ha lägre fps än Ticraten.

Permalänk
Medlem

Om man spelar med en 60hz skärm så visas väl max 60 fps och med en 120hz skärm så kan väl 120 fps visas som högst? Så det spelar nog ingen roll....Om man inte spelar på en 500hz skärm då... haha men det mänskliga ögat skulle inte märka nån skillnad.

Jag har MSI lightning graffe med och jag ligger alltid runt 400 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Om man spelar med en 60hz skärm så visas väl max 60 fps och med en 120hz skärm så kan väl 120 fps visas som högst? Så det spelar nog ingen roll....Om man inte spelar på en 500hz skärm då... haha men det mänskliga ögat skulle inte märka nån skillnad.

Jag har MSI lightning graffe med och jag ligger alltid runt 400 fps.

Det är skillnad i Sourcespelen oavsett skärm. (Med reservation för att jag inte har så bra koll på CS:GO).
Man vill ha 100fps konstant utan drops. Ligger ticraten högre kan det ev vara av värde att ha (än) högre fps, men "marginalnyttan" avtar.

Permalänk
Medlem

Är det inte cap på 100 max som gäller för tävlingar i 1.6?

300 FPS låter väldigt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att det kan spela en roll. Spelmotorer tenderar att fungera bättre med högre fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är 8 år sen sist jag spelade cs... Men funderar på att fixa cs go, för att lira lite på skoj. Men har en skärm som bara går till 60 hz (se vilken nedan) Kommer det bli tråkigt/flyta dåligt med det eller? Själva datorn i sig är ju rätt ok annars, så den bör ju klara av att leverera 60 fps konstant (om inte cs go är jättekrävande? vilket jag inte tror det är).

Vad tror ni? Kommer jag dö av tristess så jag måste köpa ny skärm?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Avstängd

Köpa ny skärm nej.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Geeks Gaming

Inte lönt med 300 fps då ögat bara registrerar runt 40-50 fps... 120 gör bara så att det blir lite mjukare när man spelar.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Skrivet av Jinxswe:

Inte lönt med 300 fps då ögat bara registrerar runt 40-50 fps... 120 gör bara så att det blir lite mjukare när man spelar.

Källa på att ögat bara registrerar runt 40-50fps?
För jag och många andra ser tydlig skillnad på 60 och 120fps.

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker att det blir mycket skönare med 200 - 300 fps ;). Men jag har också märkt att jag är överkänslig för input lag hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

Källa på att ögat bara registrerar runt 40-50fps?
För jag och många andra ser tydlig skillnad på 60 och 120fps.

Det finns ingen pålitlig källa för hans påstående eftersom att det är felaktigt. Våra ögon registrerar inte omvärlden i "FPS".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Ingen som vet for sure?

Vem är denna "någon" som du snackar om? lillebrors klasskompis?

Skrivet av Brusarn:

Jag tror definitivt att det kan spela en roll. Spelmotorer tenderar att fungera bättre med högre fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre är väl synd att säga, de blir en skillnad i alla fall, varesig den är bra eller dålig.
I gamla goda 1.6 så springer man ju långsammare om man har högre fps än 100, t.ex, knappast possitivt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Om minsta fps är över den frekvensen du har på skärmen så är det perfekt. Alla fps över det är onödiga eftersom skärmen inte visar det. Om du ska ha nytta utav 300 fps så måste du ha en skärm som är 300 hz. Hur skulle en skärm kunna visa en ny bild på skärmen om den inte uppdaterats ännu?

Skrivet av Brusarn:

Jag tror definitivt att det kan spela en roll. Spelmotorer tenderar att fungera bättre med högre fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, en spelmotor fungerar på exakt samma sätt oavsätt fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoreOfTheSame:

Om minsta fps är över den frekvensen du har på skärmen så är det perfekt. Alla fps över det är onödiga eftersom skärmen inte visar det. Om du ska ha nytta utav 300 fps så måste du ha en skärm som är 300 hz. Hur skulle en skärm kunna visa en ny bild på skärmen om den inte uppdaterats ännu?

Nej, en spelmotor fungerar på exakt samma sätt oavsätt fps.

Jag har bara erfarenhet av CS:S men när jag hade en 60hz skärm och spelade det så var det jävligt stor skillnad i själva spel flytet med över 100 FPS jämfört med om man skulle låsa till 60 FPS. Bilden blir alltså inte bättre men själva flytet i spelet blir det.

Säg vad du vill om uppdateringsfrekvenser men cirka 1000 timmar i aktivt testande håller inte med dig om att det inte skulle bli någon skillnad överhuvudtaget.

Edit: Nej en spelmotor beter sig inte på exakt samma sätt oavsett FPS, se till exempel Skyrim, när man går över skärmens uppdateringsfrekvens så blir allting åt helvetet i spelet och man börjar plötsligt simma i luften och saker flyger och flänger.
Sedan så fanns det ju något annat spel också som man hoppade längre i om man hade högre fps, vet inte om det kanske var quake eller något annat liknande spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Jag har bara erfarenhet av CS:S men när jag hade en 60hz skärm och spelade det så var det jävligt stor skillnad i själva spel flytet med över 100 FPS jämfört med om man skulle låsa till 60 FPS. Bilden blir alltså inte bättre men själva flytet i spelet blir det.

Säg vad du vill om uppdateringsfrekvenser men cirka 1000 timmar i aktivt testande håller inte med dig om att det inte skulle bli någon skillnad överhuvudtaget.

Det beror på att du antagligen låste fps:en med V-sync. Det är däremot ingen skillnad på att ha minsta fps 61 och 100 eller ännu mer då du har en 60 hz skärm.

Permalänk
Skrivet av MoreOfTheSame:

Nej, en spelmotor fungerar på exakt samma sätt oavsätt fps.

Beror helt på hur det är kodat. I gamla hederliga Q3 så hoppade man högre vid en viss FPS. Har för mig det var 125. Höll du inte den frameraten fanns det vissa ställen du inte kunde nå. Har aldrig kört CS, men Source är i grunden baserat på Quake--motorn så det är absolut en möjlighet att din framerate påverkar spellogiken.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoreOfTheSame:

Det beror på att du antagligen låste fps:en med V-sync. Det är däremot ingen skillnad på att ha minsta fps 61 och 100 eller ännu mer då du har en 60 hz skärm.

Edit: Nej en spelmotor beter sig inte på exakt samma sätt oavsett FPS, se till exempel Skyrim, när man går över skärmens uppdateringsfrekvens så blir allting åt helvetet i spelet och man börjar plötsligt simma i luften och saker flyger och flänger.
Sedan så fanns det ju något annat spel också som man hoppade längre i om man hade högre fps, vet inte om det kanske var quake eller något annat liknande spel.

Angående din Skyrim erfarenhet så beror det på antagligen på överhettning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperspam:

Beror helt på hur det är kodat. I gamla hederliga Q3 så hoppade man högre vid en viss FPS. Har för mig det var 125. Höll du inte den frameraten fanns det vissa ställen du inte kunde nå. Har aldrig kört CS, men Source är i grunden baserat på Quake--motorn så det är absolut en möjlighet att din framerate påverkar spellogiken.

Vad menar du med att du inte kunde nå ställen? Det är mer troligt att det är din uppfattning utav vad som sker i Quake pga den låga fps:en som gör att "du inte når till vissa ställen".

Btw, vet du något om att programmera? För om du vet det så borde du också veta att maskinkoden förändras inte under körtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoreOfTheSame:

Det beror på att du antagligen låste fps:en med V-sync. Det är däremot ingen skillnad på att ha minsta fps 61 och 100 eller ännu mer då du har en 60 hz skärm.

Nope, låste med console kommandot dvs "fps_max 60" har också testat med 59 men inte 61, sedan satte jag den på 1500 och då vart hela känslan mycket bättre, sedan så testade jag såklart vsync också eftersom att jag höll på att testa just detta.

Skrivet av MoreOfTheSame:

Angående din Skyrim erfarenhet så beror det på antagligen på överhettning.

Angående skyrim så är det ett känt fel, dessutom så håller jag koll på temperaturen medan jag spelar och det är inga fel där. Om du vill söka efter "skyrim 120 fps" på google så kommer du se att jag inte är den enda med det problemet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av MoreOfTheSame:

Angående din Skyrim erfarenhet så beror det på antagligen på överhettning.

Skrivet av MoreOfTheSame:

Vad menar du med att du inte kunde nå ställen? Det är mer troligt att det är din uppfattning utav vad som sker i Quake pga den låga fps:en som gör att "du inte når till vissa ställen".

Btw, vet du något om att programmera? För om du vet det så borde du också veta att maskinkoden förändras inte under körtid.

Jag vet inte om du trollar nu eller vad det är du gör, men om du vill bestrida faktan i tråden så är det bara att göra så med annan fakta.

Vad du tror dig veta har ingenting att göra med hur det faktiskt är.

Det är helt enkelt fakta att fysiken i skyrim ballar ur vid för hög fps och det är även fakta att i Quake3 motorn så hoppar man längre vid vissa fps intervall än andra.

Permalänk
Skrivet av MoreOfTheSame:

Vad menar du med att du inte kunde nå ställen? Det är mer troligt att det är din uppfattning utav vad som sker i Quake pga den låga fps:en som gör att "du inte når till vissa ställen".

Btw, vet du något om att programmera? För om du vet det så borde du också veta att maskinkoden förändras inte under körtid.

Jag menar det jag säger. Tex. Megahealth på DM13. 100 FPS och man kommer inte upp. 125 och du kommer upp utan problem.

Ja, jag vet en del om programmering. Gör du?

Visa signatur

Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Angående skyrim så är det ett känt fel, dessutom så håller jag koll på temperaturen medan jag spelar och det är inga fel där. Om du vill söka efter "skyrim 120 fps" på google så kommer du se att jag inte är den enda med det problemet.

Okej, Skyrim-utvecklarna verkar ha gjort ett ganska unikt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperspam:

Jag menar det jag säger. Tex. Megahealth på DM13. 100 FPS och man kommer inte upp. 125 och du kommer upp utan problem.

Ja, jag vet en del om programmering. Gör du?

Ja. Kan du då förklara varför det inte går att komma upp med 100 fps (är det helt omöjligt?) men med 125 fps?