Permalänk
Avstängd

Vänta på Haswell eller ta Ivy

Hej jag ska köpa en helt ny dator då min förra luktade bränt och gick tillslut sönder ( allting slök med , överklocka inte med ett CX nätagg )

Och jag har fått tag i bra delar men jag har inte bestämt mig för processor ännu, om jag ska ta en 3570k / 3770k eller vänta på haswell.
Jag kommer mestadels spela på datorn men I7an känns mycket mera framtidssäkert.
Vet någon om det kommer vara lönt att vänta på Haswell den verkar bara ha bättre inbyggd grafikdel, och jag vill gärna ha datorn nu runt februari.

tl;dr Köpa dator, värt att köpa Haswell eller ta Ivy

tack hej

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Ivy samt 3570k eftersom du bara spelar!!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Hej jag ska köpa en helt ny dator då min förra luktade bränt och gick tillslut sönder ( allting slök med , överklocka inte med ett CX nätagg )

Och jag har fått tag i bra delar men jag har inte bestämt mig för processor ännu, om jag ska ta en 3570k / 3770k eller vänta på haswell.
Jag kommer mestadels spela på datorn men I7an känns mycket mera framtidssäkert.
Vet någon om det kommer vara lönt att vänta på Haswell den verkar bara ha bättre inbyggd grafikdel, och jag vill gärna ha datorn nu runt februari.

tl;dr Köpa dator, värt att köpa Haswell eller ta Ivy

tack hej

Jag skulle nog vilja påstå att en 3570K räcker.. den dagen du får nytta av 3770K, så vill du ändå uppgradera din dator.
Sen blir inte Ivy Bridge dålig för att en ny arkitektur kommer ut. Att vänta på delar är ett evighets-göra.. det kommer alltid nytt runt kröken.
Jag har själv köpt en Ivy plattform, och jag anser inte att det på något sätt var ett dumt drag. Inget som hindrar att man byter MB/CPU om nåt år igen om det nu mot förmodan är en gigantisk skillnad på plattformarna.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Samma diskussion varje gång, en ny arkitektur kommer ut Gå på en 3570k.. den lär hålla ett par år till, Då de mesta spelen har en "konsol standard" på sina spel

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Ska du spela för det mesta så duger Ivy mer än väl..Är du en inbiten spelfantast, så lär inte grafikdelen på Haswell räcka till ändå kan jag tänka mig..En hyfsad bra GPU av de senaste modeller får ta hand om detta..Så jag hade satsat på 3770K, då du slipper klocka den så mycket..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag tänker vänta på Haswell för att det är en "tock". Köper aldrig "ticks"!

Kommer givetvis läsa recensioner först, men jag hoppas på märkbart lägre strömförbrukning och bättre överklockning.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Jag tänker vänta på Haswell för att det är en "tock". Köper aldrig "ticks"!

Kommer givetvis läsa recensioner först, men jag hoppas på märkbart lägre strömförbrukning och bättre överklockning.

Ganska säker på att det låter tick tock..eller så kanske du använder nån referens jag inte känner till ^^

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Haswell kommer nog inte förrän i Juni så det blir segt att vänta på. Hoppas på legacy-fria chipset/moderkort. Ingen PS/2, ingen IDE, ingen seriell, ingen PCI, 100% USB 3, SATA 3, PCIExpress Gen 3, HDMI 2.0, 10Gb Ethernet. Gärna ny PSU-standard så man slipper molex. Förbud mot 3pins-fläktar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xenoz:

Samma diskussion varje gång, en ny arkitektur kommer ut Gå på en 3570k.. den lär hålla ett par år till, Då de mesta spelen har en "konsol standard" på sina spel

Japp, nu ser jag det från en ljus sida.
Vi kan ha kvar våra komponenter längre med dagens konsoller.

Hoppas det tar långt tid innan nästa spelkonsoll, då kan jag nyttja mina delar längre.

Visa signatur

ffffffffc