Reklamation av moderkort nekas pga felaktiga pins

Permalänk

Reklamation av moderkort nekas pga felaktiga pins

Konsumentköplagen gäller om inte säljarens garantiåtaganden är mer förmånligt för konsumenten. Den juridiska knäckfrågan, i mitt reklamationsärende, tycks bli vilka krav säljaren kan ställa på en vanlig konsument, när det gäller hens möjligheter att kontrollera och tillse varans skick när den når säljaren, när varan som i dagens köpbeteende, inhandlas från postorderföretag via Interenet.

Jag har fram tills denna vecka varit en nöjd kund hos Dustin, men frågan är hur det blir framledes.
Förra veckan slutade plötsligt datorn att fungera, efter omstart pga uppdatering. Jag felsökte och fann genom uteslutningsmetoden att det var fel på moderkortet. Alla andra komponenter testades i en av mina andra maskiner och befanns funktionella. Återstod således moderkortet. Kontakt togs med Dustin, som sände returfraktsedel till mig.
Jag strippade moderkortet, och tog med det till min kontorsutrustningsleverantör som bistod mig med att packetera moderkortet OCH minnena, så att Dustin även skulle kunna testa med dem anslutna. En av dem var köpta hos Dustin.
Jag fick avslag på min reklamation med motivringen att pins var skadade. Vid telefonkontakt med dem sades att de hade fotografier på att pins var skadade.
Jag har idag kontaktat Dustins Kundombudsman, då jag inte kan godta deras beslut. Jag kommer under denna tråd att rapportera hur detta ärende förlöper. Vi börjar med dagens besked från Dustin att de nekar mig reklamation:

//
2013-01-10:
Bäste Kund!

Detta är ett automatiskt genererat e-postmeddelande som vi skickar ut i samband med att ett returärende stängs. Vänligen svara inte på detta.

Ditt ärende med Returnummer 610282 har avslutats.

Nedan finner du loggen med våra åtgärder i ärendet:
Drar inte in till bios, får ingen bild. Har felsökt datorn och konstaterat att moderkortet är defekt.
2013-01-10 12:26:58: Mottagit endast enhet ( skadade CPU pins ) Ej godkänd för garanti. Skickas åter till kund utan åtgärd, skickas med kolli # XXXXXXXXSE
2013-01-10 12:29:09: Mottagit endast 4st minnesmoduler ( art 5010543802 -CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB) Kund har endast köpt 1st på fakturan och dessa är ej anmälda i returen.. Även dessa skickas åter till kund med kolli # XXXXXXXXSE

Förklaring/förtydligande:

'Ersättningsorder skickad', innebär att ny vara är på väg till dig, leveransbesked för denna kommer i separat e-postmeddelande.

'Kredit' innebär att varan återköpts. En kreditfaktura har utställts. Är du privatperson kommer krediten att utbetalas till dig inom några dagar. Om du önskar pengarna utbetalda till bankkonto eller liknande, meddela oss omgående bankens namn, clearing- och kontonummer per e-post. Vi kan tyvärr inte ta emot kontouppgifter över telefon. Har du som privatperson valt betalning via faktura eller delbetalning, kommer du att bli kontaktad av Klarna. (Vill du själv komma i kontakt med dem når du dem på 08-120 120 10)

Finns det inga noteringar i loggen förutom din returorsak/felbeskrivning innebär det att returen stängts automatiskt och att varan ej inkommit till Dustin AB / Dustin home AB.

Med vänlig hälsning

Kundservice
Dustin AB / Dustin home AB

Telefon Dustin AB: 08-553 44 800
Telefon Dustin home AB: 08-553 44 900
www.dustin.se/kontaktcenter
//
Ärendete gäller denna order:
Kundnummer XXXXXX
Ordernr. XXXXX
Orderdatum 2011-06-15
Fakturadatum 2011-06-27
Valuta SEK
Fakturabelopp 4 856,00 kr
Betalt belopp 4 856,00 kr (2011-06-15)
ASUS P8Z68 DELUXE Z68 S-1155 ATX
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA
ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/HDMI
Netto 3 837,60
moms 971,20
Frakt Mer info
59,00
Avrundning 0,00
Ordertotal 4 856,00

//
2013-01-10
Klagan till Dustins Kundombudsman
RMA-nummer: XXXXXXX
E-postadress: XXXXXXXXXX
Telefonnummer: XXXXXXXXXXX
Beskriv i tidsordning av händelser av betydelse för ärendet:
Kundnummer XXXXXXX
Ordernr. XXXXXX
Orderdatum 2011-06-15
Orderdetalj ASUS P8Z68 DELUXE Z68 S-1155 ATX á 1 999,00 inkl moms

Moderkortet har fungerat utmärkt fram tills förra veckan då datorn plötsligt slutade att visa någon som helst bild. Jag felsökte genom att använda mig av uteslutningsmetoden, till att det var moderkortet som felade. De andra komponenterna testades i en av mina andra maskiner och befanns funktionsmässiga. Alltså kvarstod moderkortet, vilket telefonledes rapporterades till Dustin. I början av denna vecka erhölls returfraktsedel. Jag tog bort allt från moderkortet, även så processorn, som förövrigt köpts av annan leverantör. Jag medsände dock de fyra minnen jag haft anslutna, så att Dustin skulle kunna testa med dessa anslutna. En av dem var köpt hos Dustin, vilket gjorde att jag även sände med dessa. Att jag även bifogade RAM minnena meddelade jag Dustin telefonledes, dagen efter min returnering av komponenterna.
Idag erhöll jag besked från er att moderekortets pins var defekta, varför ni avslog min reklamation.
Om felaktiga pins orsakat det reklamerade felet, så skulle givetvis inte datorn över huvud taget ha fungerat, under tiden från köpet fram tills förra veckan! Posten skulle, spekulativt, kunnat hantera försändelsen på så sätt att moderkortets pins skadats, vilket dock inte är sannolikt, mot bakgrund av hur väl och omsorgfullt kortet förpackats.
Jag har i datorns loggar hur datorn fungerat fram tills den slutade fungera. Dessa loggar finns på mina hårddiskar.
När moderkortet sändes er var inga pins felaktiga varför jag inte kan godta er reklamation. Jag har flera vittnen på hur moderkortet såg ut vid packeteringen, som för övrigt ombesörjdes av ett i dessa sammanhang proffsföretag (KontorAb i Nyköping).
Ert avslag på min reklamation reser frågan om vilka krav säljaren kan ställa på en vanlig konsument när det gäller möjligheten att kontrollera och tillse varans skick när den når säljaren, när varan som i dagens köpmönster, inhandlas från postorderföretag via Interenet.
Det ideala vore givetvis om konsumenten har kvar originalkartongen med alla dess inlägg och skydd för produkten. Så är givetvis inte alltid fallet, och det torde vara orimligt att ställa sådana krav på en konsument. Det skulle i så fall innebära att konsumenten torde ha ett separat förråd med originalkartonger för alla inköp under den aktuella varans lagbundna reklamationstid (två år), eller i det fall garantiåtaganden ter sig förmånligare, garantitiden.
I detta speciella fall gäller att moderkortets pins kan skadas när dess skydd avlägsnas i samband med att konsumenten monterar processorn på moderkortet. Ett sådant ärende beskrivs - så vitt jag tolkat det - i en annan tråd i detta forum. Pins kan också skadas när skyddet appliceras, om detta sker ovarsamt.
Dustin anger i sina Allmänna Försäljningsvillkor bl.a. följande:

Transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen till Posten via telefon 020-23 22 21 och till Dustin home AB via vårt Kontaktcenter. Du bör under inga omständigheter lösa ut ett paket som ser skadat ut, även om du tror att innehållet är oskadat! Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till Dustin home AB och Posten enligt ovan.

Samma förhållande torde då även anses gälla Dustin när de får en postförsändelse i form av en reklamation. I detta fall har inte Dustin meddelat mig att förpackningen transportskadats.

Nu ser jag två möjliga scenarier.
1: Ni accepterar reklamationen och jag blir en fortsatt nöjd kund.
2: Ärendet sändes till ARN.
//

Fortsättning följer
Mvh
Tomas Alsbro, WhiplashInfo.se

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Avstängd

Jag hade en lknande fejd med Dustin för knappt ett år sedan, även det som företagskund, 6st moderkort va trasiga vid leverans. De hävdade inte felaktiga pins, bara det osannolka i det inträffade.

Hursomhelst, har du gjort köpet som företagskund gäller inte konsumentköplagen, som liten företagare har man i princip inget skydd i lagen mot ohederligt beteende, falsk marknadsföring etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte helt ovanligt att skadade sockelpinnar märks först efter ett tag, när de skadade pinnarna överhettar pga hög resistans/för lågt kontakttryck eller att kvarvarande, fungerande pinnar överbelastas. Skadan kan alltså ha skett redan vid din första montering. En normal CPU tar 75A eller mer, visserligen fördelat på en hel del pinnar, men det är stora strömmar som ska överföras på liten yta.

Jag förutsätter att sockelskyddet sattes tillbaka ordentligt innan frakt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Asus nekar alltid returer där pinsen är böjda då detta tyder på handhavarfel/felaktig installation. Som sagt så måste inte böjda pins påverka moderkortet under alla omständigheter.

Satte du på Sockel-skyddet när du skickade tillbaka moderkortet?
EDIT: MultiMan hann före. Frågan kvarstår dock

Dold text
Permalänk
Medlem

Satt sockelskyddet på vid retur?

Permalänk

Som sagt datorn kan mycket väl fungera med böjda pins och detta är något som man bör kolla efter innan man skickar in på retur. Skulle det därefter butiken säga pinnar är böjda så blir det ett ord emot ord, istället för som nu när man ska gissa när felet troligast uppstod. Där även pin skulle kunna ha blivit böjda efter kraschen, ifall man montera av och på cpun.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det står ju ganska tydligt på sockelskyddet att det är viktigt osv. Men oavsett vad Asus har för policys vid böjda pins så lär väl våra svenska regler gå före. Dvs. det är upp till Dustin att bevisa att det är du som har orsakat felet.

Det ät sjukt lätt att böja en pin, men oftast är det lätt fixat med en 0,5mm mekanisk blyertspenna, om det bara är nån/några. Och man lär kolla sockeln noga med förstoringsglas för att kunna säga säkert att pinsen är ok.

EDIT: LGA socklar suger!

Har man tur så kan det funka perfekt även om 3-4pins är helt avbrutna, beror helt på vilka pins det är osv

Permalänk

Att böjda pin är felet verkar dom ha kommit fram till dock inte du, men nu är det så att böjda pins (Precis som MultiMan säger) inte alltid ger fel direkt, dom kan även ha blivit böjda när du tog ur CPUn, då skiter dom självklart i dom andra felen då du har pajat moderkortet. Det enda BEVISEN jag ser som du kan ha nytta av som skulle vara gilltiga enligt mig skulle va om du FILMAT exakt allt samt sockeln och jag anntar att du inte har det då du bara hade vittnen.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till Konsumenträtt*

Tråden passar nog bäst här

Visa signatur

Meow

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är med på MultiMans linje.

Det finns väldigt många trådar om sabbade pinnar i LGA-socklar på Sweclockers. Jag skulle vilja säga att i 99% av fallen, om inte fler, att det är handhavandefel hos kunden. Det är fruktansvärt enkelt att böja pinnarna i en sådan sockel och felen behöver inte visa sig med en gång. Jag har kört processorer som saknat ett-två ben utan problem.

Rolig historia, första gången en kollega skulle titta på ett 775-kort (när de inte ens lanserats än) lyfte han processorn ur sockeln en bit upp och tappade den, rakt ner i sockeln med ett hörn först. Bara att kassera moderkortet och ordna ett nytt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hehe, när jag jobbade med kundservice var jag ganska generös tror jag. Föredrog att bara lösa ärendet, även om det kostade mitt företag lite pengar.
Men när företagskunder började hota om anmälning till ARN (som inte tar upp ärenden mellan två företag), då blev svaret "FÖRSÖK DU GÄRNA :D" Tack men nej tack jag tror vi löser det här på MITT sätt oavsett vad du tycker Tomma hot kanske fungerar på vissa men tyvärr gör det nog oftare att kundservicen inte blir särskilt hjälpsam..

Som tagits upp flera gånger när det gäller pinnar, förmodligen har du tyvärr råkat paja dem själv, ofta går det dock att fixa det själv också när du får tillbaka moderkortet. Har du tur löser det problemen.

Permalänk

Privatkund

Skrivet av MartenKL:

Jag hade en lknande fejd med Dustin för knappt ett år sedan, även det som företagskund, 6st moderkort va trasiga vid leverans. De hävdade inte felaktiga pins, bara det osannolka i det inträffade.

Hursomhelst, har du gjort köpet som företagskund gäller inte konsumentköplagen, som liten företagare har man i princip inget skydd i lagen mot ohederligt beteende, falsk marknadsföring etc.

Jag har gjort köpet som privatperson via Dustin Home. WhiplashInfo.se drivs helt ideellt av mig från minbostad, men den ställer krav på bra och tillförlitliga verktyg varav datorsystem är ett.

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Inte helt ovanligt att skadade sockelpinnar märks först efter ett tag, när de skadade pinnarna överhettar pga hög resistans/för lågt kontakttryck eller att kvarvarande, fungerande pinnar överbelastas. Skadan kan alltså ha skett redan vid din första montering. En normal CPU tar 75A eller mer, visserligen fördelat på en hel del pinnar, men det är stora strömmar som ska överföras på liten yta.

Jag förutsätter att sockelskyddet sattes tillbaka ordentligt innan frakt?

När CPUn applicerades så skedde det utan tvång. Den gled ned på plats. Det är den 1
tionde datorn jag monterat själv.

Sockelskyddet fanns inte kvar, så kortet förpackades ytterst försiktigt med bl.a. bubbleplast.

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Skrivet av Alfa347:

Satt sockelskyddet på vid retur?

Nej

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt datorn kan mycket väl fungera med böjda pins och detta är något som man bör kolla efter innan man skickar in på retur. Skulle det därefter butiken säga pinnar är böjda så blir det ett ord emot ord, istället för som nu när man ska gissa när felet troligast uppstod. Där även pin skulle kunna ha blivit böjda efter kraschen, ifall man montera av och på cpun.

Se annat svarsinlägg

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk

Nu vill jag inte verka negativ, men när jag byggde min senaste 775 dator så stod det att garantier inte gällde om skyddet inte fanns kvar vid retur.
Gällde iof. tillverkarens garanti.
Verkar som dessa socklar är enormt känsliga.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Eftersom skyddet är ett absolut krav vid transport tycker jag att du, för din egen skull, lägger ner vidare krav på butiken. Du kommer ändå aldrig kunna vinna.

Genom att skicka utan skyddet har du agerat oaktsamt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Saknas socket-skydd är risken överhängande att en pin blir böjd antingen i samband med att paketet packas, fraktas alt packas upp.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Nu vill jag inte verka negativ, men när jag byggde min senaste 775 dator så stod det att garantier inte gällde om skyddet inte fanns kvar vid retur.
Gällde iof. tillverkarens garanti.
Verkar som dessa socklar är enormt känsliga.

Stämmer med manualen(sidan 22) gällande ASUS P8Z68.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Att böjda pin är felet verkar dom ha kommit fram till dock inte du, men nu är det så att böjda pins (Precis som MultiMan säger) inte alltid ger fel direkt, dom kan även ha blivit böjda när du tog ur CPUn, då skiter dom självklart i dom andra felen då du har pajat moderkortet. Det enda BEVISEN jag ser som du kan ha nytta av som skulle vara gilltiga enligt mig skulle va om du FILMAT exakt allt samt sockeln och jag anntar att du inte har det då du bara hade vittnen.

Det är just detta med beviskravets höjd som är min poäng, när jag vill juridiskt pröva vilka krav som kan ställas på en konsument med hjälp av Konsumentköplagen.
- Skall konsumenten behöva filma handhavandet? -
- Skall konsumenten använda fotoutrustning för att eventuellt i en framtid ha till hands som bevis vid en framtida ev reklamation?

Säljer postorderföretagen produkter som är så känsliga för påverkan att de t.o.m. skadas av att ta bort (sockel)skyddet? Att så kan ske påstås i annan tråd på detta forum. Om så är fallet - kan sockeln även skadads vid återapplicering av sockelskyddet (vilket dock inte kan vara fallet i detta ärende)?

Om datorn kan fungera klanderfritt - som i mitt fall - i ca ett och ett halvt år, utan att sockelskada märkts eller påverkat användningen av datorn - hur skall detta hanteras i juridisk bevisföring vid reklamation? Detta vill jag också få prövat.

Enligt min åsikt kan ett sådant här fall kanske vara lämpligt för tvisteprövning i praxissyfte. Eller finns redan praxis inom detta juridiska område?

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det står ju ganska tydligt på sockelskyddet att det är viktigt osv. Men oavsett vad Asus har för policys vid böjda pins så lär väl våra svenska regler gå före. Dvs. det är upp till Dustin att bevisa att det är du som har orsakat felet.

Det ät sjukt lätt att böja en pin, men oftast är det lätt fixat med en 0,5mm mekanisk blyertspenna, om det bara är nån/några. Och man lär kolla sockeln noga med förstoringsglas för att kunna säga säkert att pinsen är ok.

EDIT: LGA socklar suger!

Har man tur så kan det funka perfekt även om 3-4pins är helt avbrutna, beror helt på vilka pins det är osv

Dustin behöver inte bevisa något om det finns böjda pins när moderkortet returneras. De kan hävda handhavandefel eller yttre åverkan och neka reklamation helt enligt reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Det är just detta med beviskravets höjd som är min poäng, när jag vill juridiskt pröva vilka krav som kan ställas på en konsument med hjälp av Konsumentköplagen.
- Skall konsumenten behöva filma handhavandet? -
- Skall konsumenten använda fotoutrustning för att eventuellt i en framtid ha till hands som bevis vid en framtida ev reklamation?

Säljer postorderföretagen produkter som är så känsliga för påverkan att de t.o.m. skadas av att ta bort sockelskyddet? Att så kan ske påstås i annan tråd på detta forum. Om så är fallet - kan sockeln skadads även vid återapplicering av sockelskyddet (vilket ju inte kan vara fallet i detta ärende)?

Om datorn kan fungera klanderfritt - som i mitt fall - i ca ett och ett halvt år, utan att sockelskada märkts eller påverkat användningen av datorn - hur skall detta hanteras i juridisk bevisföring vid reklamation? Detta vill jag också få prövat.

Du kan driva detta i all evighet men kommer inte att få rätt, du har inte en chans att bevisa att du inte gjort skadan själv efter så lång tid

Permalänk
Medlem

Om jag fattar allting rätt så kan pinsen skadats när du strippade mb. Då kan det ju fortfarande ha pajat innan du strippade det, men att Dustin vägrar ta i det pga pinsen. Så de böjda pinsen trumfar eventuella andra fel.

Sen kan det ju även vara så att det är Dustin som böjt pinsen, men det blir ju svårt att bevisa. Frågan är väl var bevisbördan ligger, det kan ju vara intressant att få reda på.

Edit:
Missade diskussionen ang skyddet, tror det är där det kommer att skita sig.

Permalänk
Medlem

Dessutom som några andra redan påpekat så spelar det ingen som helst roll om pinnarna var skadade före transporten till Dustin eller om dom blev det under densamma...

Du valde att skicka moderkortet utan det tillhörande hårdplast skyddet trots att det ovillkorligen "måste" vara monterat vid transport av moderkort, där sket du i det blå skåpet så att säga...

Förhoppningsvis kanske andra kan tänka till innan dom slänger bort allt förpackningsmaterial som kom med sina moderkort.

Permalänk
Medlem

Klipper lite här men:

Dustin Homes försäljningsregler

"Reklamation
Om en vara är felaktig (ang. transportskada, se nedan) bör du reklamera till Dustin home AB inom skälig tid samt på visst sätt returnera varan. Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de skall samt att de har de egenskaper du förväntar dig. "

Lagen
"20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
"
samt
"31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed. "

Källor:

https://lagen.nu/1990:931
http://www.dustinhome.se/page/17/forsaljningsvillkor/

Som konsument har man faktiskt inte bara rättigheter, utan även lite förpliktelser, och tur är väl det, annars skulle vi väl förvandlas till ett mini-america

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Som konsument har man faktiskt inte bara rättigheter, utan även lite förpliktelser, och tur är väl det, annars skulle vi väl förvandlas till ett mini-america

Off topic: Man har skyldigheter även i USA, dock är det "enklare" att stämma folk/företag vilket är en fördel i min mening.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WhiplashInfo:

Det ideala vore givetvis om konsumenten har kvar originalkartongen med alla dess inlägg och skydd för produkten. Så är givetvis inte alltid fallet, och det torde vara orimligt att ställa sådana krav på en konsument. Det skulle i så fall innebära att konsumenten torde ha ett separat förråd med originalkartonger för alla inköp under den aktuella varans lagbundna reklamationstid (två år), eller i det fall garantiåtaganden ter sig förmånligare, garantitiden.

Minimalt egentligen, men när du ändå har ansträngt dig för att skriva en vettig text borde du ha rätt i sak. Reklamationstiden för privatpersoner är tre år; de första 6 månaderna ligger bevisbördan för kundfel på säljaren, resterande 2½ år ligger bevisbördan för ursprungsfel på köparen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Minimalt egentligen, men när du ändå har ansträngt dig för att skriva en vettig text borde du ha rätt i sak. Reklamationstiden för privatpersoner är tre år; de första 6 månaderna ligger bevisbördan för kundfel på säljaren, resterande 2½ år ligger bevisbördan för ursprungsfel på köparen.

Så sant - fort men fel av mig...

Frågeställningen är ju just hur hög bevisbördan skall vara i ett fall där konsumenten - i detta fall även med vittnen - hävdar att pins var oskadade i samband med packetering och avsändande av reklamerad produkt, där då ursprungsfelet med skäl av ovan kan antas ligga i annat än de nu defekta pinsen. Orsak och verkan.

Om jag använder ett professionellt kontorsföretag, vant att packetera och sända varor kors och tvärs, kan man då avfärda reklamationskravet, när felet uppenbart varit annat än pins?

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WhiplashInfo:

Så sant - fort men fel av mig...

Frågeställningen är ju just hur hög bevisbördan skall vara i ett fall där konsumenten - i detta fall även med vittnen - hävdar att pins var oskadade i samband med packetering och avsändande av reklamerad produkt, där då ursprungsfelet med skäl av ovan kan antas ligga i annat än de nu defekta pinsen. Orsak och verkan.

Om jag använder ett professionellt kontorsföretag, vant att packetera och sända varor kors och tvärs, kan man då avfärda reklamationskravet, när felet uppenbart varit annat än pins?

Well, du ska kunna visa att felet inte är ditt eller på ditt ansvar (dvs innan varan kommit fram till säljaren). I och med att du verkar antyda att det är ett transportfel sitter du rätt dassigt till. Dustin kan blåneka dig, eftersom det är ett fysiskt fel på hårdvaran (nånting har ju hänt som inte är ett tillverkningsfel) som du inte kan bevisa att du inte är orsak till. Det du istället får göra är att kontakta transportbolaget (posten?) och kräva dem på ersättning för skadat gods, men det skulle isåfall gjorts direkt paketet ankom Dustin. Knivigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, du ska kunna visa att felet inte är ditt eller på ditt ansvar (dvs innan varan kommit fram till säljaren). I och med att du verkar antyda att det är ett transportfel sitter du rätt dassigt till. Dustin kan blåneka dig, eftersom det är ett fysiskt fel på hårdvaran (nånting har ju hänt som inte är ett tillverkningsfel) som du inte kan bevisa att du inte är orsak till. Det du istället får göra är att kontakta transportbolaget (posten?) och kräva dem på ersättning för skadat gods, men det skulle isåfall gjorts direkt paketet ankom Dustin. Knivigt.

Utan att egentligen ha några belägg misstänker jag att själva paketet och övrigt emballage var oskadad vid ankomst till Dustin. Om det skulle vara så är det svårt att hävda att transporten har skadad varan och inte ev bristfällig paketering av pakatet som orsakat skadan. Men som du skriver, detta borde i så fall skett så snart paketet ankom Dustin.

TS: till nästa gång; be återförsäljaren skicka ett socket-skydd...

/Erik