Reklamation av moderkort nekas pga felaktiga pins
Konsumentköplagen gäller om inte säljarens garantiåtaganden är mer förmånligt för konsumenten. Den juridiska knäckfrågan, i mitt reklamationsärende, tycks bli vilka krav säljaren kan ställa på en vanlig konsument, när det gäller hens möjligheter att kontrollera och tillse varans skick när den når säljaren, när varan som i dagens köpbeteende, inhandlas från postorderföretag via Interenet.
Jag har fram tills denna vecka varit en nöjd kund hos Dustin, men frågan är hur det blir framledes.
Förra veckan slutade plötsligt datorn att fungera, efter omstart pga uppdatering. Jag felsökte och fann genom uteslutningsmetoden att det var fel på moderkortet. Alla andra komponenter testades i en av mina andra maskiner och befanns funktionella. Återstod således moderkortet. Kontakt togs med Dustin, som sände returfraktsedel till mig.
Jag strippade moderkortet, och tog med det till min kontorsutrustningsleverantör som bistod mig med att packetera moderkortet OCH minnena, så att Dustin även skulle kunna testa med dem anslutna. En av dem var köpta hos Dustin.
Jag fick avslag på min reklamation med motivringen att pins var skadade. Vid telefonkontakt med dem sades att de hade fotografier på att pins var skadade.
Jag har idag kontaktat Dustins Kundombudsman, då jag inte kan godta deras beslut. Jag kommer under denna tråd att rapportera hur detta ärende förlöper. Vi börjar med dagens besked från Dustin att de nekar mig reklamation:
//
2013-01-10:
Bäste Kund!
Detta är ett automatiskt genererat e-postmeddelande som vi skickar ut i samband med att ett returärende stängs. Vänligen svara inte på detta.
Ditt ärende med Returnummer 610282 har avslutats.
Nedan finner du loggen med våra åtgärder i ärendet:
Drar inte in till bios, får ingen bild. Har felsökt datorn och konstaterat att moderkortet är defekt.
2013-01-10 12:26:58: Mottagit endast enhet ( skadade CPU pins ) Ej godkänd för garanti. Skickas åter till kund utan åtgärd, skickas med kolli # XXXXXXXXSE
2013-01-10 12:29:09: Mottagit endast 4st minnesmoduler ( art 5010543802 -CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB) Kund har endast köpt 1st på fakturan och dessa är ej anmälda i returen.. Även dessa skickas åter till kund med kolli # XXXXXXXXSE
Förklaring/förtydligande:
'Ersättningsorder skickad', innebär att ny vara är på väg till dig, leveransbesked för denna kommer i separat e-postmeddelande.
'Kredit' innebär att varan återköpts. En kreditfaktura har utställts. Är du privatperson kommer krediten att utbetalas till dig inom några dagar. Om du önskar pengarna utbetalda till bankkonto eller liknande, meddela oss omgående bankens namn, clearing- och kontonummer per e-post. Vi kan tyvärr inte ta emot kontouppgifter över telefon. Har du som privatperson valt betalning via faktura eller delbetalning, kommer du att bli kontaktad av Klarna. (Vill du själv komma i kontakt med dem når du dem på 08-120 120 10)
Finns det inga noteringar i loggen förutom din returorsak/felbeskrivning innebär det att returen stängts automatiskt och att varan ej inkommit till Dustin AB / Dustin home AB.
Med vänlig hälsning
Kundservice
Dustin AB / Dustin home AB
Telefon Dustin AB: 08-553 44 800
Telefon Dustin home AB: 08-553 44 900
www.dustin.se/kontaktcenter
//
Ärendete gäller denna order:
Kundnummer XXXXXX
Ordernr. XXXXX
Orderdatum 2011-06-15
Fakturadatum 2011-06-27
Valuta SEK
Fakturabelopp 4 856,00 kr
Betalt belopp 4 856,00 kr (2011-06-15)
ASUS P8Z68 DELUXE Z68 S-1155 ATX
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA
ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/HDMI
Netto 3 837,60
moms 971,20
Frakt Mer info
59,00
Avrundning 0,00
Ordertotal 4 856,00
//
2013-01-10
Klagan till Dustins Kundombudsman
RMA-nummer: XXXXXXX
E-postadress: XXXXXXXXXX
Telefonnummer: XXXXXXXXXXX
Beskriv i tidsordning av händelser av betydelse för ärendet:
Kundnummer XXXXXXX
Ordernr. XXXXXX
Orderdatum 2011-06-15
Orderdetalj ASUS P8Z68 DELUXE Z68 S-1155 ATX á 1 999,00 inkl moms
Moderkortet har fungerat utmärkt fram tills förra veckan då datorn plötsligt slutade att visa någon som helst bild. Jag felsökte genom att använda mig av uteslutningsmetoden, till att det var moderkortet som felade. De andra komponenterna testades i en av mina andra maskiner och befanns funktionsmässiga. Alltså kvarstod moderkortet, vilket telefonledes rapporterades till Dustin. I början av denna vecka erhölls returfraktsedel. Jag tog bort allt från moderkortet, även så processorn, som förövrigt köpts av annan leverantör. Jag medsände dock de fyra minnen jag haft anslutna, så att Dustin skulle kunna testa med dessa anslutna. En av dem var köpt hos Dustin, vilket gjorde att jag även sände med dessa. Att jag även bifogade RAM minnena meddelade jag Dustin telefonledes, dagen efter min returnering av komponenterna.
Idag erhöll jag besked från er att moderekortets pins var defekta, varför ni avslog min reklamation.
Om felaktiga pins orsakat det reklamerade felet, så skulle givetvis inte datorn över huvud taget ha fungerat, under tiden från köpet fram tills förra veckan! Posten skulle, spekulativt, kunnat hantera försändelsen på så sätt att moderkortets pins skadats, vilket dock inte är sannolikt, mot bakgrund av hur väl och omsorgfullt kortet förpackats.
Jag har i datorns loggar hur datorn fungerat fram tills den slutade fungera. Dessa loggar finns på mina hårddiskar.
När moderkortet sändes er var inga pins felaktiga varför jag inte kan godta er reklamation. Jag har flera vittnen på hur moderkortet såg ut vid packeteringen, som för övrigt ombesörjdes av ett i dessa sammanhang proffsföretag (KontorAb i Nyköping).
Ert avslag på min reklamation reser frågan om vilka krav säljaren kan ställa på en vanlig konsument när det gäller möjligheten att kontrollera och tillse varans skick när den når säljaren, när varan som i dagens köpmönster, inhandlas från postorderföretag via Interenet.
Det ideala vore givetvis om konsumenten har kvar originalkartongen med alla dess inlägg och skydd för produkten. Så är givetvis inte alltid fallet, och det torde vara orimligt att ställa sådana krav på en konsument. Det skulle i så fall innebära att konsumenten torde ha ett separat förråd med originalkartonger för alla inköp under den aktuella varans lagbundna reklamationstid (två år), eller i det fall garantiåtaganden ter sig förmånligare, garantitiden.
I detta speciella fall gäller att moderkortets pins kan skadas när dess skydd avlägsnas i samband med att konsumenten monterar processorn på moderkortet. Ett sådant ärende beskrivs - så vitt jag tolkat det - i en annan tråd i detta forum. Pins kan också skadas när skyddet appliceras, om detta sker ovarsamt.
Dustin anger i sina Allmänna Försäljningsvillkor bl.a. följande:
Transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen till Posten via telefon 020-23 22 21 och till Dustin home AB via vårt Kontaktcenter. Du bör under inga omständigheter lösa ut ett paket som ser skadat ut, även om du tror att innehållet är oskadat! Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till Dustin home AB och Posten enligt ovan.
Samma förhållande torde då även anses gälla Dustin när de får en postförsändelse i form av en reklamation. I detta fall har inte Dustin meddelat mig att förpackningen transportskadats.
Nu ser jag två möjliga scenarier.
1: Ni accepterar reklamationen och jag blir en fortsatt nöjd kund.
2: Ärendet sändes till ARN.
//
Fortsättning följer
Mvh
Tomas Alsbro, WhiplashInfo.se
Att hjälpa andra är bästa självhjälp