Hjälp välja rätt grafikkort

Permalänk
Medlem

Hjälp välja rätt grafikkort

Hej!
Har fått tag på en dator som heter dell inspiron 620 och jag tänkte försöka göra i ordning den så att ungarna kan köra lite spel m.m. på den. den har ett inbyggt grafikkort och jag undrar hur långt det räcker? inbyggda grafikkortet heter intel HD graphics 1000 (GT1) sandy bridge 850Mhz och har 1812Mb minne

Processorn i datorn är intelcore i3 2120 3.30Ghz samt att ram-minnet är DDR3 4 GB Moderkortet heter dell OGDG8Y chippset H61 Vad klarar datorn i spelväg som den är i dagsläget? och om det behövs vad kan man stoppa in för grafikkort i denna dator? Jag kände att i grafikkorts djungeln gick jag omgående vilse, så lite köptipps vore inte dumt, Nät delen är bara på 300w så den kanske också behöver uppgraderas? Ram minne, räcker 4Gb? så kort och gott om och vad kan jag uppgradera datorn med för att den ska fungera bra att spela på? Jag kan tänka mig att byta nät del och ram minne om det behövs, datorer är inte riktigt min starka sida så jag behöver först och främst få reda på vad befintliga kortet klarar samt vilket kort som passar mot datorns övriga prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigge2:

Hej!
Har fått tag på en dator som heter dell inspiron 620 och jag tänkte försöka göra i ordning den så att ungarna kan köra lite spel m.m. på den. den har ett inbyggt grafikkort och jag undrar hur långt det räcker? inbyggda grafikkortet heter intel HD graphics 1000 (GT1) sandy bridge 850Mhz och har 1812Mb minne

Processorn i datorn är intelcore i3 2120 3.30Ghz samt att ram-minnet är DDR3 4 GB Moderkortet heter dell OGDG8Y chippset H61 Vad klarar datorn i spelväg som den är i dagsläget? och om det behövs vad kan man stoppa in för grafikkort i denna dator? Jag kände att i grafikkorts djungeln gick jag omgående vilse, så lite köptipps vore inte dumt, Nät delen är bara på 300w så den kanske också behöver uppgraderas? Ram minne, räcker 4Gb? så kort och gott om och vad kan jag uppgradera datorn med för att den ska fungera bra att spela på? Jag kan tänka mig att byta nät del och ram minne om det behövs, datorer är inte riktigt min starka sida så jag behöver först och främst få reda på vad befintliga kortet klarar samt vilket kort som passar mot datorns övriga prestanda.

denna borde du klara dig med:)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744108

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Den inbyggda grafiken kommer du nog inte komma alldeles för långt med. Men som vanligt så beror ju allt på vad som ska spelas och vilka krav du/dina ungar har på spelen.

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem

Har haft en minst sagt föråldrad dator något år nu så spelande har inte varit aktuellt tills jag fick tag på den här datorn. kraven kommer väl att öka med tiden och det lär nog bli lite spelande för min del också, och eftersom datorn kostat mig 0 kr tänkte jag att man kunde lägga lite pengar på att få den duglig för spel. fick den gratis av grannen eftersom han inte fick i gång den. skruvade upp den och upptäckte att ram minnena inte var riktigt i tryckta, tryckte fast dom och datorn startade sedan utan problem. lediga uttaget jag har på moderkortet är ett pci express 2.0 kortet som var i länken stod det pci express 3.0 fungerar det kortet även i min dator? vore kanon om jag kunde få lite tipps på kort som stämmer överens med datorns övriga prestanda i lite olika prisklasser. har som sagt så gott som noll koll på detta men om jag ska uppgradera så är det ju lika bra att göra det ordentligt så det klarar sig ett tag.

Permalänk
Skrivet av Bigge2:

Har haft en minst sagt föråldrad dator något år nu så spelande har inte varit aktuellt tills jag fick tag på den här datorn. kraven kommer väl att öka med tiden och det lär nog bli lite spelande för min del också, och eftersom datorn kostat mig 0 kr tänkte jag att man kunde lägga lite pengar på att få den duglig för spel. fick den gratis av grannen eftersom han inte fick i gång den. skruvade upp den och upptäckte att ram minnena inte var riktigt i tryckta, tryckte fast dom och datorn startade sedan utan problem. lediga uttaget jag har på moderkortet är ett pci express 2.0 kortet som var i länken stod det pci express 3.0 fungerar det kortet även i min dator? vore kanon om jag kunde få lite tipps på kort som stämmer överens med datorns övriga prestanda i lite olika prisklasser. har som sagt så gott som noll koll på detta men om jag ska uppgradera så är det ju lika bra att göra det ordentligt så det klarar sig ett tag.

Tjena!

Alla 3.0 pci-e kort är bakåt kompatibla så det ska gå bra. Om du också kommer att spela på den så misstänker jag att det inte är ms röj utan lite mer krävande spel, då kommer du inte långt med hd 7770.
Jag skulle valt minst ett hd 7850 eller ett gtx660.
Är inte budgeten så hög så kan du ju alltid fynda på tradera

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

Ska du köpa ett värre grafikkort så måste du nog byta nätagg med. Och det är inte säkert att ett nytt agg passar i en Dell jag vet inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Nät delen som sitter i ser inte ut att vara något special så det är nog inget problem om jag måste byta den, har haft behov av ny dator länge så om det kostar en slant att uppgradera denna som var gratis så gör det inget bara det blir bra! är det det här kortet ni tänker på? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771255 skulle det fungera bra i min dator om jag uppgraderar nätaggregatet? tror det är ett mini tower så det gäller ju att det får plats också.

Permalänk
Skrivet av Bigge2:

Nät delen som sitter i ser inte ut att vara något special så det är nog inget problem om jag måste byta den, har haft behov av ny dator länge så om det kostar en slant att uppgradera denna som var gratis så gör det inget bara det blir bra! är det det här kortet ni tänker på? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771255 skulle det fungera bra i min dator om jag uppgraderar nätaggregatet? tror det är ett mini tower så det gäller ju att det får plats också.

Beror på vad du ska spela Sen flaskar cpu:n om du tar allt för kraftigt graffe (i alla fall i vissa spel).

Svårt att säga. För ibland kan såna lådor komma med en eller annan specialare. Kan ju måtta agget för säkerhet skull. Så letar jag upp agg för dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bigge2:

Nät delen som sitter i ser inte ut att vara något special så det är nog inget problem om jag måste byta den, har haft behov av ny dator länge så om det kostar en slant att uppgradera denna som var gratis så gör det inget bara det blir bra! är det det här kortet ni tänker på? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771255 skulle det fungera bra i min dator om jag uppgraderar nätaggregatet? tror det är ett mini tower så det gäller ju att det får plats också.

Då är detta kortet bättre med tanke på pris och ljud nivå

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760680
Du får spel till med

Processorn behöver du inte tänka på att byta då den fungerar fint att spela med.

Köp sen denna till så har du en mycket bra spel dator:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657685

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen! Då kör jag på ett sådant plus nät agg.

Permalänk
Skrivet av Bigge2:

Tusen tack för hjälpen! Då kör jag på ett sådant plus nät agg.

Ja ta det carlosxbox82 rekommendera. Agget är ett riktigt bra bygge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar