Permalänk
Medlem

Vilken fw är i dagsläget pålitligast vad gäller uppkoppling och hastighet?
Jag testade att installera merlins fw igår och fick betydligt lägre hastighet än med asus .260

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Kör du Merlins firmware ? På den ska det gå att köra Wake on lan över WAN. Livsevisningen av klienter får man titta under System Logg . Wireless Logg där man kan se de trådlöst anslutna enheterna , i Merlins firmware med namn och inte bra MAC-adresser som i Asus fw. Den vanliga Nätvrerks kartans klient status är inte så bra.
Asus har en del att arbeta på firmwaren i alla fall.

Jag kör asus standard firmware. Är merlins firmware stabila? har annars funderat på dd-wrt men känns kanske lite omständigt. Tycker det vara ganska bra med traffic monitor

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

var är skillnaden mellan Accesspunkt, Brygga, Repeater ?

Hej guys!
skulle behöva er hjälp...

Min asus rt-n66u funkar bra med min MBA och Ipad. Men på min mac mini (2009) är signalen sämre och jag får lägre hastighet på den än mina andra klienter.
Dock så har jag en grymt jobbig lägenhet, vilket gör att om jag placerar routern där jag vill ha den, måste den gå genom tre tjocka betongväggar :(.
Därför tänker jag köpa ngn av följande produkter:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1320319
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

nu till mina frågor:
1. kan någon av er förklara skillnaden mellan dessa extenders ?
2. var är skillnaden mellan Accesspunkt, Brygga, Repeater ?
3. riskerar jag lägre hastighet om jag installerar Merlin FW?

Permalänk
Medlem

Mystiskt problem

Hej!
Har en N65U men jag provar här i alla fall då det verkar vara samma mjukvaruinställningar.
Har haft den ett par månader och allt har fungerat bra. Idag bytte jag bredbandsleverantör från adsl till 3 mobilt bredband. Har en Huawei E372 som jag fått igång både direkt på laptopen och även i routern. Det konstiga är att när jag surfar via laptopen trådlöst på 2,4 bandet är det segt som sirap. Provade då med min stationära som är trådad till routern, segt som sirap där med...
Ipaden är det bra snurr på och jag kommer upp i 8-10 mbit enligt tptest. Har 2 mbit via mobilen. På båda darorerna orkar den inte ens ladda tptest flashen som är i början. Inga inställningar i routern är ändrade mot tidigare. Filöverföringen i närverket är runt 50 mbit så det är väl inte problemet även om det inte är några blixtrande siffror. Provade att dra ur 3 stickan och kopplade in gamla modemet på wan kontakten igen och då funkar det. Återigen inga ändringar gjorda i routern! 3 stickan skall vara kompatibel med routern, finns med i listan i alla fall. Kan det ändå vara något kompabilitetsproblem? Konstigt ändå att det är snurr på Ipaden i så fall... Både routern och stickan har senaste fw.
Hoppas det finns någon som har lite teorier!

Ha det!
D

Permalänk
Medlem

Merlins firmware använder Asus sourcekoder men fixar till buggar och lägger till en del extra funktioner. Det är alltså samma utseende på web-gui-et men
jag upplever den som mer stabil än Asus egen. Jag brukar uppdatera till den senaste Asus firmwaren när den kommer och sedan när Merlin har fixat sin mha den senaste Asus sourcen så uppdaterar jag till den. Den är ett mellanting mellan Asus fw och Tomato och DD-WRT.

Skrivet av qhrizz:

Jag kör asus standard firmware. Är merlins firmware stabila? har annars funderat på dd-wrt men känns kanske lite omständigt. Tycker det vara ganska bra med traffic monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Det är olika firmware för de olika modellerna, Så försök inte uppdatera fiirmware för RTAC66U på N66U eller tvärtom , då brickas routern !

Bra att veta, tack!

Permalänk
Medlem

Problem löst!

Problemet avhjälptes med att AKTIVERA QoS istället.
Nu flyter som det ska på alla burkar.
Får tyvärr bara 135-150 Mbit på det trådlösa till laptopen på 2,4 ghz i win statusrutan.
Har 7-8m och en trävägg mellan så jag hade hoppats på bättre. Får se om man kan få tag på ett nytt närverkskort till express porten som stödjer dualband...

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken av all läsning här, innan jag hittade denna tråd så hade jag läst testet på smallnetbuilder och där verkar RT-N66U rocka. Vore sådär att få sämre up/dl än med gamla routern (DIR655). Var väldigt nära att åka och köpa en, men det verkar vara en del strul. Är det någon som får riktigt bra fart WAN-LAN ?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort till det trådlösa då ? Har du provat att hämta hem de senaste drivrutinerna till detta kortet ?
Installera inSSIDer och se vad du har för styrka på signal samt om du valt rätt kanal för dina 2 nät.
Har själv 300 Mbps på 2 stationära 5 meter bort och 2 cementväggar - ca 25 cm tjocka vardera. Använder Asus USB-N53:er
på båda.
Konstigt att det fungerar bättre fär dig med QoS aktiverat , har själv haft problem med det aktiverat.

Skrivet av Dalot:

Problemet avhjälptes med att AKTIVERA QoS istället.
Nu flyter som det ska på alla burkar.
Får tyvärr bara 135-150 Mbit på det trådlösa till laptopen på 2,4 ghz i win statusrutan.
Har 7-8m och en trävägg mellan så jag hade hoppats på bättre. Får se om man kan få tag på ett nytt närverkskort till express porten som stödjer dualband...

Permalänk
Medlem

Om du läser närmare på smallnetbuilder siten ser du att det finns problem. Du får fundera på vad du ska koppla till N&&U:an
och se om det har kommit in fel på just det du vill använda. Det viktigaste att få upp firmwaren till en stabil version , ofta den senaste
och inte sätta auto på kanal.valen. Du får köpa den på ett ställe med öppet köp och testa och se om du blir nöjd annars tillbaks och byt den.

Skrivet av AAKEE:

Blev lite besviken av all läsning här, innan jag hittade denna tråd så hade jag läst testet på smallnetbuilder och där verkar RT-N66U rocka. Vore sådär att få sämre up/dl än med gamla routern (DIR655). Var väldigt nära att åka och köpa en, men det verkar vara en del strul. Är det någon som får riktigt bra fart WAN-LAN ?

Permalänk
Medlem

@mikeg: Tack för svaret. FW:n verkar ju blitt stabilare men prestandan verkar ha sjunkit en hel del. Känns inte acceptabelt att offra bandbredd upp/ner. Får vänta lite till och se.
Kopplingsmässigt blir det inga problem, inte heller de tjänster som verkar ofungera.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Hur ska man egentligen göra en "clear nvram" på en asus rt-n66u? Jag har inte riktigt lyckats med att installera dd-wrt och gissar att jag gör fel i detta moment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perund:

Hur ska man egentligen göra en "clear nvram" på en asus rt-n66u? Jag har inte riktigt lyckats med att installera dd-wrt och gissar att jag gör fel i detta moment.

Borde vara såhär: www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Hard_reset_or_30/30/30

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Vad har du för nätverkskort till det trådlösa då ? Har du provat att hämta hem de senaste drivrutinerna till detta kortet ?
Installera inSSIDer och se vad du har för styrka på signal samt om du valt rätt kanal för dina 2 nät.
Har själv 300 Mbps på 2 stationära 5 meter bort och 2 cementväggar - ca 25 cm tjocka vardera. Använder Asus USB-N53:er
på båda.
Konstigt att det fungerar bättre fär dig med QoS aktiverat , har själv haft problem med det aktiverat.

Har intels n100, tyvärr inte med 5ghz, senaste drivisarna från intels hemsida.
Med min gamla dlink 655 och stickan 140 hade jag 300 mbit enligt win. Vill helst slippa usbsticka till den då jag behöver portarna till annat. Det var tyvärr inte så gott om expresscards med 5ghz såvitt jag kan se...

Edit.
Har bara två andra trådlösa nätverk inom räckhåll och dom kör inte på samma kanal...
Provade förresten att ta bort 5ghz bandet då jag bara har Ipaden på 5ghz för att prova då jag läst att det kan snabba upp 2,4 bandet. Då sjönk det till 78 mbit! Konstigt...

Permalänk
Medlem

Man kan tköra telnet till routern om man has Asus firmware eller om Merlins via cmd : kommandot : mtd-erase -d nvram .....

Skrivet av perund:

Hur ska man egentligen göra en "clear nvram" på en asus rt-n66u? Jag har inte riktigt lyckats med att installera dd-wrt och gissar att jag gör fel i detta moment.

Permalänk
Medlem

Så du kör enbart över 2.4 GHz bandet. Har du testat att sätta under 2.4 GHz - Professionel settings -Enhanced Interference Management aktivt testa aktivt / inaktivt om det blir bättre.

Skrivet av Dalot:

Har intels n100, tyvärr inte med 5ghz, senaste drivisarna från intels hemsida.
Med min gamla dlink 655 och stickan 140 hade jag 300 mbit enligt win. Vill helst slippa usbsticka till den då jag behöver portarna till annat. Det var tyvärr inte så gott om expresscards med 5ghz såvitt jag kan se...

Edit.
Har bara två andra trådlösa nätverk inom räckhåll och dom kör inte på samma kanal...
Provade förresten att ta bort 5ghz bandet då jag bara har Ipaden på 5ghz för att prova då jag läst att det kan snabba upp 2,4 bandet. Då sjönk det till 78 mbit! Konstigt...

Permalänk
Medlem

Stämmer det att denna router adderar 10+ ms till ens ping? Läst på flertalet ställen att så är fallet, och det låter ju inte lockande direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nellib:

Stämmer det att denna router adderar 10+ ms till ens ping? Läst på flertalet ställen att så är fallet, och det låter ju inte lockande direkt.

vad innebär 10+ms ? menar du 10 mbit/s eller 10 mille sekunder?...

mvh N00B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalot:

Problemet avhjälptes med att AKTIVERA QoS istället.
Nu flyter som det ska på alla burkar.
Får tyvärr bara 135-150 Mbit på det trådlösa till laptopen på 2,4 ghz i win statusrutan.
Har 7-8m och en trävägg mellan så jag hade hoppats på bättre. Får se om man kan få tag på ett nytt närverkskort till express porten som stödjer dualband...

Alltså är jag helt bakom flötet? 135-150 mbit/s , visst syftar du då till ditt lokala nät? annars är det väl ruskigt bra bandbredd om du är utanför ditt eget lokala nät?

Permalänk

Jag får choke när jag spelar counter strike, måste ha sjukt låga rates för att inte få choke vilket påverkar flytet. Nästan alla andra kör på maxvärderna men jag måste köra med skräp värden för att inte få choke trots 100 mbit lina som ger 4-10 i ping. Finns det någon inställning i routern jag kan fippla med?

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Underlättar om du även upplyser om vilken firmware du har och om du kör trådat eller trådlöst.

Skrivet av mer_tjack:

Jag får choke när jag spelar counter strike, måste ha sjukt låga rates för att inte få choke vilket påverkar flytet. Nästan alla andra kör på maxvärderna men jag måste köra med skräp värden för att inte få choke trots 100 mbit lina som ger 4-10 i ping. Finns det någon inställning i routern jag kan fippla med?

Permalänk
Medlem

Jag har asus fw .260 och har routern som en AP men får bara drygt 40/40 ut mot internet trådlöst. Mäter jag mot en mätserver internt så får jag >95Mbit i båda riktningarna trådlöst.
Ansluter jag datorn med kabel i en av LAN portarna på routern så får jag >90Mbit ut mot internet.
Såhär har jag kopplat:
Internet<->(wan porten)ROUTER(LAN port)<->(LAN port)ASUS RT-N66u---->Trådlöst
Är det ett inställningsproblem eller borde jag testa annan firmware? Jag har även testat att ha asusen som router men det blir ännu sämre resultat.

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Underlättar om du även upplyser om vilken firmware du har och om du kör trådat eller trådlöst.

Vet inte riktigt vad du menar med firmware då jag inte kan så mycket om sånt här. Fast programvaruversion:3.0.0.4.260 står det inne i programmet. Jag kör med kabel, för när jag kör trådlöst får jag fryslagg ibland.

Finns det någon inställning som kan få bort choken jag har, för jag borde verkligen inte ha choke med den här linan, kör med cl_updaterate "15" de flesta gör med "100" trots att deras linor är sämre. Någon snackade om duplex, testade att sätta på full duplex men gjorde ingen skillnad. Jag är villig att betala 300 kr till den som kan få bort min choke, tom 500 kr om allt blev perfekt som jag vill ha det.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Kör med Shibbys Tomato USB. Är riktigt nöjd, förstår inte vad som kunde varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perund:

Jag har asus fw .260 och har routern som en AP men får bara drygt 40/40 ut mot internet trådlöst. Mäter jag mot en mätserver internt så får jag >95Mbit i båda riktningarna trådlöst.
Ansluter jag datorn med kabel i en av LAN portarna på routern så får jag >90Mbit ut mot internet.
Såhär har jag kopplat:
Internet<->(wan porten)ROUTER(LAN port)<->(LAN port)ASUS RT-N66u---->Trådlöst
Är det ett inställningsproblem eller borde jag testa annan firmware? Jag har även testat att ha asusen som router men det blir ännu sämre resultat.

Vilken frekvens kör du på? Med 802.11n på 2.4 GHz är det inte säkert att man kan fu ut mer än 40 Mbit i dina områden. Det blir ofta värre om man bor i lägenhet med många wlan nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

Vet inte riktigt vad du menar med firmware då jag inte kan så mycket om sånt här. Fast programvaruversion:3.0.0.4.260 står det inne i programmet. Jag kör med kabel, för när jag kör trådlöst får jag fryslagg ibland.

Finns det någon inställning som kan få bort choken jag har, för jag borde verkligen inte ha choke med den här linan, kör med cl_updaterate "15" de flesta gör med "100" trots att deras linor är sämre. Någon snackade om duplex, testade att sätta på full duplex men gjorde ingen skillnad. Jag är villig att betala 300 kr till den som kan få bort min choke, tom 500 kr om allt blev perfekt som jag vill ha det.

- Fungerar det bra om du kör utan router?
- Är kabeln hel?
- Testa stänga av brandväggsfunktionen i routern. (Denna bör du kunna ha påslagen men det kan vara bra att felsöka detta iaf)
- Testa stänga av QOS alt slå igång denna om den redan är avslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vilken frekvens kör du på? Med 802.11n på 2.4 GHz är det inte säkert att man kan fu ut mer än 40 Mbit i dina områden. Det blir ofta värre om man bor i lägenhet med många wlan nära.

Som jag skrev så får jag ju bra hastighet trådlöst internt. Jag kör på 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perund:

Som jag skrev så får jag ju bra hastighet trådlöst internt. Jag kör på 5Ghz.

Sorry, missförstod dig där. Men nolla inställningarna (man kan väl spara ned dem även med stock firmware?) eller flasha till något alternativ. Tex. http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-104-PL/Asus%2...
Välj AOI så får du med rubbet (OpenVPN, PPTP, Tor, Transmission etc.).

Permalänk
Medlem

Då har du den senaste firmwaren redan. Har du QoS avlslagen ? Använder du minimum cat5e kablar mellan routerns wan och annan utrustning från din isp samt på lan-portarna ? Dessutom finns det under Lan _ switch - en sättning GRO - sätt den till No.

Skrivet av mer_tjack:

Vet inte riktigt vad du menar med firmware då jag inte kan så mycket om sånt här. Fast programvaruversion:3.0.0.4.260 står det inne i programmet. Jag kör med kabel, för när jag kör trådlöst får jag fryslagg ibland.

Finns det någon inställning som kan få bort choken jag har, för jag borde verkligen inte ha choke med den här linan, kör med cl_updaterate "15" de flesta gör med "100" trots att deras linor är sämre. Någon snackade om duplex, testade att sätta på full duplex men gjorde ingen skillnad. Jag är villig att betala 300 kr till den som kan få bort min choke, tom 500 kr om allt blev perfekt som jag vill ha det.

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Då har du den senaste firmwaren redan. Har du QoS avlslagen ? Använder du minimum cat5e kablar mellan routerns wan och annan utrustning från din isp samt på lan-portarna ? Dessutom finns det under Lan _ switch - en sättning GRO - sätt den till No.

QoS är avslagen. Jag satte GRO på no nu. Ang kablarna så vet jag inte men jag tror det är sådana kablar, finns det något sätt att kolla upp saken? Nu har jag ändrat lite i alla fall, ska testa senare om det fungerade.

Extremt tacksam för din hjälp

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks