Permalänk
Medlem

CPU temp sensorer felaktiga?

Moderkort/CPU: Asus Maximus Formula V, 3770K

Efter mycket felsökning tror jag att temp sensorerna som visar CPU tempen är felaktiga, här är varför..

+ Vattenkyld processor genom en 360 radiator.
+ Pump testad och den fungerar korrekt.
+ Vattnets riktning går korrekt enligt CPU blockets anvisningar.
+ CPU blocket är INTE varmt när jag kör Prime95 på 4.6Ghz. Har känt längst ner på sidan av blocket där CPU:n ligger emot, det är kallt. Även slangarna och radiatorn är kalla.
+ CPU temp i Prime95 på 4.6Ghz ligger på 85C.
+ Stänger jag av pumpen stiger temperaturen direkt, blocket blir varmt och datorn stängs av (Måste betyda att loopen fungerar)
+ Avmonterat CPU blocket för att rengöra och lägga på ny kylpasta enligt "ärt-metoden" (Använder Noctua NH-1)
+ I samband med den nya kylpastan drog jag åt CPU blocket MAXIMALT, går inte att dra hårdare (backplaten till blocket har t.om. böjt sig lite smått)
+ Stänger jag av pumpen blir blocket genast varmt och datorn dör.
+ Kört vattenutrustningen på min förra dator där jag kylde en överklockad 1100T på 4.15Ghz till 60C i full load, och då var även två GTX570 och RAM på samma loop (360 radiator).

Slutsats: Är det fel på sensorerna? I så fall, sitter de i CPU eller moderkort? Andra idéer?

Ta en titt på dessa olika temperaturer.......

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Fuusko:

Moderkort/CPU: Asus Maximus Formula V, 3770K
http://i46.tinypic.com/wi24wj.jpg

Borde inte vara sensorerna som är fel, tittat om det är varmt i rummet? Fläktar på radiatorn? Massor med damm i radiatorn? Osv du får felsöka inte stor chans att sensorn är fel^^ Dock är min sensor cp typ 20 grader skillnad på högsta o lägsta kärnan i prime95^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Borde inte vara sensorerna som är fel, tittat om det är varmt i rummet? Fläktar på radiatorn? Massor med damm i radiatorn? Osv du får felsöka inte stor chans att sensorn är fel^^ Dock är min sensor cp typ 20 grader skillnad på högsta o lägsta kärnan i prime95^^

Det är inte varmt i rummet, vattenloopen strömmar på bra för om den inte gjorde det hade inte blocket blivit jättevarmt direkt när jag stänger av pumpen. Har självklart fläktar på radiatorn men du missar poängen, radiatorn borde vara varm om kylningen inte var tillräcklig..