Asus Sabertooth Z77 - Boot/SSD-problem (CSM Parameters)

Permalänk
Medlem

Asus Sabertooth Z77 - Boot/SSD-problem (CSM Parameters)

Byggde ihop datorn för ca 3v och den har rullat på hur bra som helst, tills igår. Bilden visar mitt problem, som jag nu inte kan ta mig förbi med min nya SSD:

Kort & relevant info om datorn:
Asus Sabertooth Z77, Intel i5 3570K, OCZ Vector 256gb.

Detta uppenbarade sig efter att jag testat olika överklockningar i AI-Tweaker. Windows frös under en benchmark-körning och jag fick hård-reboota datorn. Under booten gick CHKDSK igång och systemet bootar om igen efter detta. Jag går in i BIOS och ställer allt på default för att boota upp normalt igen. Nu möts jag för första gången av problemet i fråga. Sen dess har jag inte sett skymten av min SSD. Det är precis som att den inte får någon ström...

Problemet gäller alltså det här meddelandet: "The current bios setting do not fully support the boot device. Click OK to enter the BIOS setup. Go to Advanced > Boot > CSM Parameters, and ajust the CSM (Compability Support Module) settings to enable the boot device". Kan endast trycka "OK" och kommer då in i BIOS. Under boot-menyn finns CSM-alternativet där man kan välja att köra CSM på Auto, Enabled(UEFI /Legacy OpROM / Ignore) eller Disabled. Jag har prövat allt i inställningsväg för "Boot Device Controller och Storage Devices", men får upp samma ruta vid varje försök till boot.

Dessa åtgärder har jag vidtagit för att försöka lösa problemet:

*Ställt alla inställningar i BIOS på default värden.
*Testat olika SATA-portar och andra SATA-kablar.
*CMOS-reset, både via knappen bak på i/o-plattan och genom att flytta runt jumpern på moderkortet.
*BIOS-uppdatering till senaste biosen.
*Tagit ur moderkortet och skruvat av Thermal dust cover-skyddet för att därefter ta ur batteriet och sätta i det med 180 graders skillnad i 30 sek. Därefter satte jag tillbaka batteriet i sin vanliga position och gjorde en CMOS-reset igen. Detta var en idé jag fann hos Asus-support som kunde lösa vissa problem. Tyvärr gav det ingen lösning på mitt problem.

Vid det här laget har jag lagt ner ett antal timmar av felsökning och börjat bli gråhårig i förtid. Jag har prövat att sätta i två olika 2,5" SATA-diskar från laptops och dessa bootar upp utan problem. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att pröva min OCZ Vector i en annan dator, men jag har spontant svårt att se hur SSD'n kan ha tagit skada, även om så nu verkar vara fallet.

Jag eftersöker hjälp. Alla tips/förslag är välkomna. Kanske har någon med Sabertooth Z77 mött liknande problem?

Tack på förhand!

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).