Udda problem i Firefox

Permalänk
Medlem

Udda problem i Firefox

Hej allihopa!
Jag hör mig för här nu och undrar om det är fler än jag som har råkat ut för ett irriterande problem i Firefox, nämligen att vid öppnandet utav en ny tab så markeras inte url:baren. Istället hamnar markören efter länken till min startsida.

Dvs, ny tab -> FF går till min startsida (google.se) och placerar markören efter den länkadressen.
Mig veterligen har gått och kollat inställningar som bara den men ej hittat det. Min stationära dator fungerar perfekt, där markeras hela url:en och jag kan snabbt skriva in en ny adress utan att behöva markera den först. På min laptop- och jobbdator så fungerar det ej så bra, då har vi ovan nämnda problem.

Någon mer som har detta problem och har en lösning på det? Exakt samma addons på den stationära där det fungerar som på laptopen. En googling gav en tråd där någon hade samma problem, men det var runt 2007-2008. Det skulle lösas i en framtida version, svarade någon på det forumet.

Tips från coachen, någon?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågan.

Däremot kan du försöka leta på:
http://kb.mozillazine.org/Category:Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Förstår inte riktigt frågan.

Däremot kan du försöka leta på:
http://kb.mozillazine.org/Category:Firefox

Scenario: Jag öppnar en ny tab i FF. Den nya taben öppnas och går till min startsida. Så långt allt väl. Problemet är att länktexten inte är markerad, istället så ställer sig markören efter hemsida-adressen.

Önskemål: Jag öppnar en ny tab i FF. Den nya taben öppnas och går till min startsida men länkadressen är redan markerad.

Ska jag öppna en ny tab för att gå till någon hemsida så önskar jag att det var som på stationära, att jag bara kan öppna en ny tab och direkt skriva in URL:en dit jag vill. Gör jag det nu så läggs min skrivtext bara till, ett exempel till "sweclockers.com blir då https://www.google.sesweclockers.com"

Fungerar ypperligt på en maskin, men inte på de två andra.. Hur är det för resten av er där ute, vilket scenario inträffar för er?

Permalänk
Medlem

När jag öppnar upp en ny tab så får jag upp den nya fliksidan och där i ligger SweC. Annars är URL fältet tomt och visas enbart jordgloben och sedan kan jag skriva vad jag vill.

Det låter som något fel i maskineriet.

Om du skriver i URL fältet about:config och sedan trycker på jag lovar att vara försiktig (det här är platsen för att ställa in alla funktioner)
Leta upp browser.newtab.url här i kan du ändra vilken adress den nya tabben skall gå till.

Det andra vet jag inte riktigt vad som behövs ändra.

Söker man på url så finns det många alternativ att välja på. Säkert någon av dem alternativen som heter browser.urlbar
Det går att söka på många av alternativen ifall du hittar något och vill veta vad funktionen gör.

Permalänk
Medlem

Tjillevipp! Hann med en sista koll här innan jag skall ut och göra stan osäker!
Om jag minns rätt så går inte FF till sin startsida om man öppnar upp en ny tab, bara nytt fönster. Det finns addon som löser det dock. Som, kan jag tillägga, finns på alla maskiner och däribland den stationära som fungerar. Tyvärr.

Det jag inte förstod var just varför den stationära uppför sig som den ska, medan de andra inte gör det. Jag skall labba lite med att disabla addons (kanske något där som strular på den stationära dvs, fel i maskineriet som du säger). Återkommer!

Edit: Jupp, nu fungerar det som det skall! Det var din post som fick mig att tänka åt ett litet annat håll än det håll jag totalt snöat in mig på. Det var helt enkelt addonet (new tab homepage) som bråkade. Jag hade nämligen varit inne i about:config och rotat på precis samma nyckel du nämnde.

Närmare bestämt så var det du nämnde angående en ny tab och ett tomt adressfält (då mitt adressfält är ifyllt med adressen till startsidan). Så jag provade således bara att inaktivera addonet och bara köra på keyword.url-blabla-metoden enbart. Vips, ingen url syns längre i adressfältet men jag har fokus där och den går till min startsida, precis som jag vill. Hade googlat i flera timmar och även jämfört settings mellan datorerna i FF, etc.. Så är det något grus i maskineriet på den stationära som var den jag trodde fungerade som den skulle!

It works.

Trevlig helg allesammans & tack för hjälpen!