Permalänk
Medlem

Räcker 4GB Ram?

Har en AMD Phenom II X4 945 @ 3.3 Ghz med ett HD 5770 ihop med 4GB DDR3 1600 Mhz ram. Inget överklass men duger för de spel jag spelar i dagsläget. Jag lyckas faktiskt spela BF3 i Medium/High på 1680x1050 upplösning. Kommer uppgradera grafikkortet inom en snar framtid och ha det så tillfälligt tills jag uppgraderar hela paketet när jag väl har pengarna. Funderar dock på 4GB mer ram också. Frågan är då, hur stor är egentligen skillnaden mellan 4 och 8 GB ram vid gaming egentligen?

Permalänk

Det är rätt så stor skillnad, skulle säga att 8GB RAM är minimum för mer seriös gaming.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om du sitter på en riktigt tajt budget så köp inte mer RAM för det är inte värt det. Köp det senare istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Slaktardej:

Det är rätt så stor skillnad, skulle säga att 8GB RAM är minimum för mer seriös gaming.

det gör ingen prestanda skillnad. han kan bara ha igång mer program utan att någon stäng sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

4 Gb ram har alltid fungerat för mig, aldrig behöft mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det gör ingen prestanda skillnad. han kan bara ha igång mer program utan att någon stäng sig.

Så är det, dock har de flesta Skype, musik, internet eller något annat kul igång samtidigt som man spelar så jag skulle säga att du köper 4 extra gig RAM. RAM är dessutom väldigt billigt, funderar på att köpa 8 gig till själv bara för att det är så billigt

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Köp ett 8 GB kit och sälj ditt 4 GB kit för en hundring, lätt värt 250 kr!

Permalänk
Medlem

Själv så har jag råkat ut för flertalet gånger att mina 8GB inte räckt till och diverse spel har stängt ner sig själva för att minnet tagit slut. Sitter dock alltid med 15-20 flikar i Chrome öppna (mitt Chrome använder just nu ca 4.2GB RAM), uTorrent med 1GB cache och diverse andra småprogram öppna. Men kör man bara spel utan saker i bakgrunden så bör ju 4GB räcka.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ungarna har 4 gb i sina gamingriggar...räcker bra, man måste inte ha 20 program igång samtidigt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Det är rätt så stor skillnad, skulle säga att 8GB RAM är minimum för mer seriös gaming.

Öhm...var har du fått det ifrån?

Själv har jag 6,2GB ledigt för tillfället.
(om man bortser från cachat minne)

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Öhm...var har du fått det ifrån?

Själv har jag 6,2GB ledigt för tillfället.
(om man bortser från cachat minne)

Jag sa bara att jag skulle säga att 8GB är minimum för en seriös gaming-dator. Om TS sedan ska bygga en "Seriös" Gaming-dator eller inte är väl upp till honom då. Men RAM är ändå så pass billigt i dagsläget så att köpa mindre än 8GB känns bara snålt, det kostar runt 250 spänn.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Öhm...var har du fått det ifrån?

Själv har jag 6,2GB ledigt för tillfället.
(om man bortser från cachat minne)

6.2GB ledigt från total av? Jag skulle då inte få igång nå nyare spel med bara 4GB ram.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

6.2GB ledigt från total av? Jag skulle då inte få igång nå nyare spel med bara 4GB ram.

8GB

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

det gör ingen prestanda skillnad. han kan bara ha igång mer program utan att någon stäng sig.

BF3 laddar märkbart snabbare med 8gb ist för 4gb. Sen är det inte svårt att använda upp 4gb ram precis. Ram är ju inte jätte dyrt i dagsläget heller för den delen Men gratis är det ju inte heller:)

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

BF3 laddar märkbart snabbare med 8gb ist för 4gb. Sen är det inte svårt att använda upp 4gb ram precis. Ram är ju inte jätte dyrt i dagsläget heller för den delen Men gratis är det ju inte heller:)

Fast det är nästan gratis (Om du jämför med vad de kostade förut)

Visa signatur

Xigmatek Elysium, ASUS ROG MAXIMUS V EXTREME, Intel Core i7-3770K, Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo, Corsair PowerSupply AX850 850W, Corsair Neutron 240GB SSD, Seagate Intern Hårddisk Barracuda 2TB, ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II (SLI)

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående talare. Jag var egentligen ganska nöjd med 4GB själv, men det blev faktiskt en jäkla skillnad för mig i BF3 mp när jag gick från 4GB till 8GB. Både laddningstiderna och under matcherna. Och sen kommer det säkert komma till användning i andra spel också. Speciellt när grafikkortet anländer och inställningar kommer att dras upp
Lätt värt ett par extra hundralappar imo.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

tycker mig personligen tycka att 8GB är rekommenderat iaf, och minnen är rätt billigt idag, måste inte köpa värsting värsting snabba, bara man har utrymmet iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Själv så har jag råkat ut för flertalet gånger att mina 8GB inte räckt till och diverse spel har stängt ner sig själva för att minnet tagit slut. Sitter dock alltid med 15-20 flikar i Chrome öppna (mitt Chrome använder just nu ca 4.2GB RAM), uTorrent med 1GB cache och diverse andra småprogram öppna. Men kör man bara spel utan saker i bakgrunden så bör ju 4GB räcka.

Lätt att fixa ..kör IE eller stäng dina flikar .. har hört detta förut men kan inte fatta hur folk använder internet när de har 20 + flikar öppna
..testade att öppna flikar i IE9 .. 52st websidor öppna innan jag kom upp i dina 4.2GB ram användning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Lätt att fixa ..kör IE eller stäng dina flikar .. har hört detta förut men kan inte fatta hur folk använder internet när de har 20 + flikar öppna
..testade att öppna flikar i IE9 .. 52st websidor öppna innan jag kom upp i dina 4.2GB ram användning..

Och du öppnade samma sidor som han?

Provade liknande tidigare, tog upp 50 sidor av samma swec tråd. Tog typ 1GB, så slog jag av noscript+adblock och gjorde samma. Blev 3GB~
Har jag igång https://alliances.commandandconquer.com/en/home så tar firefox 1GB direkt, 2GB efter några timmar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Lätt att fixa ..kör IE eller stäng dina flikar .. har hört detta förut men kan inte fatta hur folk använder internet när de har 20 + flikar öppna
..testade att öppna flikar i IE9 .. 52st websidor öppna innan jag kom upp i dina 4.2GB ram användning..

Om jag skulle använda IE på samma sätt som jag använder Chrome skulle det krasha flera gånger dagligen så nej tack, och jag har inga problem med att min läsare använder mycket minne, om jag nu känner att jag behöver frigöra minne ja då startar jag om browsern så vips så är man nere på <1GB med samma flikar.
De sidor som för mig använder mest är youtube, twitch, facebook och sweclockers, men även Skypes "Click to Call" plugin drar en hel del.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Frågan var väl om 4gb ram räcker? För spel räcker ju 4gb ram! Att det sedan laddar snabbare med mer eller att man kan ha 20+ internetsidor uppe samtidigt är väl rätt irrelevant eller? Man kan väl stänga ned allt och sedan starta spelet, då räcker ju 4gb fortfarande utan problem!
Mina kids som spelar mycket har ju både skype samt musik igång och spelar samtidigt...och det med 4gb ram och de har aldrig problem;)
Visst att det kanske laddar några sekunder extra but who cares (de har fortfarande 32bit operativsystem och jag tänker inte köpa några nya operativsystem bara för att det är bra att ha mer minne och för att minne är billigt just nu...de behöver ju det inte!)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av GeT_a_BiKe:

BF3 laddar märkbart snabbare med 8gb ist för 4gb. Sen är det inte svårt att använda upp 4gb ram precis. Ram är ju inte jätte dyrt i dagsläget heller för den delen Men gratis är det ju inte heller:)

hur snabbt bf3 laddar brukar vara så snabbt som hårddisken/SSD kan läsa filerna. men dom ska ju också laddas upp på rammet. så det beror nog också på hur många mhz som minnet går på och hur snabb hårddisk/SSD man har. och om man spelar på bf3 och servern byter map till samma som man hade innan servern byte map så kommer det gå snabbare eftersom att den finns redan på minnet och kan snabbt laddas upp igen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Själv tycket jag det var värt att byta till 8GB. Har ca 20-40 tabs i Chrome uppe + annat. Allt detta vill jag inte stänga bara för att spela nån timme... Windows 7/8 är bra på att "förladda" program i minnet med. Använder nu 5.6 GB av 8GB. 2GB är även cashat av Win8 där program som jag öppnar ofta ligger

Sen när det gäller spel finns det ju inget som själv tar över 2GB? 32-bit applikationer kan väl bara ta 2GB och de flesta idag är ju det

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

8GB är ju inget dyrt, värre var det när en annan pyntade 2000kr för 8GB ram =/
så ja, jag tycker personligen att det är värt att uppgradera så man har 8GB ram i dagens läge.
Datorn får helt klart ett annat flyt.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv

Tss. Jag märkte ingen skillnad mellan 4 och 8GB iaf

Permalänk

Jag skulle rekommendera att skaffa mer ram då det är så billigt nu. Jo vist man klarar sig med 4gb, men du kommer att märka skillnad på tex uppstart av program\spel och laddnings tider och kanske få 1-4 fps mer i spel. Hade själv 4gb under en låång period men efter jag uppgraderade till 8 så blev jag positivt överraskad. Dock så kan jag tycka att 16gb är onödigt just nu

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Master of Overkill

Köp 16 gig e ju fan svin billigt

Jag ska köpa mer minne jag med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Köp 16 gig e ju fan svin billigt

Jag ska köpa mer minne jag med

Ja har man så grym dator som du har så skulle det vara fjuttigt att ha 8gb

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om jag skulle använda IE på samma sätt som jag använder Chrome skulle det krasha flera gånger dagligen så nej tack, och jag har inga problem med att min läsare använder mycket minne, om jag nu känner att jag behöver frigöra minne ja då startar jag om browsern så vips så är man nere på <1GB med samma flikar.
De sidor som för mig använder mest är youtube, twitch, facebook och sweclockers, men även Skypes "Click to Call" plugin drar en hel del.

Ja då lär du använda webläsaren helt galet för det krashar aldrig för mej men då har jag inte 20-30 flikar öppna för det finns ingen anledning.