storage spaces eller utökad disk

Permalänk
Avstängd

storage spaces eller utökad disk

Har nu uppgraderat till Windows 8 och har fyra SSD i mjukvara-raid eller som det heter "Windows utökade diskar". Undrar om jag vinner något på att backa upp all data rensa diskarna och ändra till storage spaces som innan fanns i Windows Home Server. Säkrare, snabbare eller är det ingen mening alls?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Om ni undrar vart man hittar detta i Windows 8 så gör man det här:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Lagringsutrymmen

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Med intresserad av svar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd

Jag tänker att det framförallt är flexiblare. Du kan ju till exempel utöka en pool genom att sätta i fler diskar, oavsett storlek.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tänker att det framförallt är flexiblare. Du kan ju till exempel utöka en pool genom att sätta i fler diskar, oavsett storlek.

Fast den växer bara med den minsta diskens storlek. Så det är onödigt att köpa en stor disk och blanda med små.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Fast den växer bara med den minsta diskens storlek. Så det är onödigt att köpa en stor disk och blanda med små.

Om man sätter i två lika stora diskar borde det väl öka med storleken av en stor disk om man har two-way mirroring påslaget? Jag har testat det här för lite alltså... har för lite diskar själv

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om man sätter i två lika stora diskar borde det väl öka med storleken av en stor disk om man har two-way mirroring påslaget? Jag har testat det här för lite alltså... har för lite diskar själv

Ja det är ju självklart men kör du en "raid 5" aktig pool med med 2x1tb+2x2tb så kommer den säga att du får rum med 4TB men när du kommer upp i 3TB kommer den skrika efter en disk till.

Att den får fram 4TB är logiskt genom att göra en "raid5" och en mirror ((1+1+(½*2)+(½*2)-1) + (½*2+½*2) men tydligen jobbar poolen på det sättet men visar utrymme efter det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Ja det är ju självklart men kör du en "raid 5" aktig pool med med 2x1tb+2x2tb så kommer den säga att du får rum med 4TB men när du kommer upp i 3TB kommer den skrika efter en disk till.

Att den får fram 4TB är logiskt genom att göra en "raid5" och en mirror ((1+1+(½*2)+(½*2)-1) + (½*2+½*2) men tydligen jobbar poolen på det sättet men visar utrymme efter det.

En nyfiken fråga bara, hur mycket har du testat storage spaces?

Storage spaces använder väl så kallad thin-provisioning också, dvs att man kan sätta att poolen har en gräns på trettiofyra miljarder terrabyte men det sitter fysiskt bara två 1TB-diskar i den.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur mycket har du testat storage spaces? Storage spaces använder väl så kallad thin-provisioning också, dvs att man kan sätta att poolen har en gräns på trettiofyra miljarder terrabyte men det sitter fysiskt bara två 1TB-diskar i den.

Inget eftersom en av diskarna jag fick hem var doa, men har läst en del och detta är tydligen ett "fel" som MS inte har gett svar på varför.
Tydligen ska även poolen låsa sig om man fyller den så man måste skaffa extra disk för att ens kunna rensa.
Vet inte om detta är åtgärdat men det känns inte optimalt.

Säger inte på något sätt att SS funkar dåligt men det finns tydligen vissa buggar i programmet som förhoppningsvis fixas till.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hela iden med storage pools är att man använder så kallad "Thin provitioning" vilket innebär att om du skapar upp en pool på typ 10TB fast du har bara diskar på 2TB, kan du adda hur många du vill tills du kommer upp till det värdet, sen kan du utöka poolen efter att du är uppe i 10 TB.

Tanken är alltså att du skall kunna adda vilka diskar du vill till din pool, osv storlek.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

....Tydligen ska även poolen låsa sig om man fyller den så man måste skaffa extra disk för att ens kunna rensa.
Vet inte om detta är åtgärdat men det känns inte optimalt...
...det finns tydligen vissa buggar i programmet som förhoppningsvis fixas till.

Tror att jag fortsätter med "Windows utökade diskar"?
Skulle dock aldrig ha systemet "C" på "Windows utökade diskar" eftersom om det blir något fel som kräver att man måste Boota från tex Linux Live eller Vista/XP partition, för felsökning, kommer man inte åt diskarna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Som jag förstår angående Storage Spaces när jag läste ifrån Windows hemsida så bestämmer man t ex 20tb även om man bara har 4tb och kan utöka sen, man kan även ange grupper ifall andra behöver åtkomst och ge dem 1tb var (t ex 6st) och när det börjar bli fullt så kan man utöka.

Förstår inte riktigt det, varför måste man ange hur mycket, om man anger t ex vad man verkligen har och sen vill lägga till mer, går det?
Varför inte bara visa vad man har och sen utöka när man sätter in fler hårddiskar :S

Förstår att det kan vara bra i det scenariot som dem beskrev men borde vara en extra funktion och inte den primära.

Speciellt det när hårddiskarna är fulla så går dem offline och man kan inte komma åt dem om man inte kopplar in ytterligare en hårddisk.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd

Ja det är märkligt och undra hur de tänkte?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Storage Spaces finns ju i Windows Server 2012 också. Där behöver man inte sätta någon gräns. Jag gissar att det har att göra med att konsumenter har svårare att förstå konceptet när det inte finns någon gräns satt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Så konsumenterna har lättare att förstå när de inte kommer åt sitt innehåll när diskarna är fulla. Då kan man idiotförklara Microsoft tycker jag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Storage Spaces finns ju i Windows Server 2012 också. Där behöver man inte sätta någon gräns. Jag gissar att det har att göra med att konsumenter har svårare att förstå konceptet när det inte finns någon gräns satt.

??? När jag satte upp mitt W2k12 lab fick jag iaf definiera en storlek på mina "thin provisioning" volymer... Kan du länka till någon källa?

Permalänk
Medlem

Det har vart problem med Storage Spaces i preview versionerna av Windows 8 med volymer som bara har försvunnit och inte kunnat återskapas och såna grejer. Att köra diskspegling för att få redundans och sen rätt va det är försvinner volymen och går inte att återskapa för att Storage Spaces inte funkar som det ska förstör ju hela syftet med det. Jag vet inte hur det är med Storage Spaces i den skarpa versionen av Windows 8 men det lär ju visa sig om det försvinner data för folk så lär dom ju höras på internet, jag tänker dock inte va den som förlorar data utan jag avvaktar och ser hur det funkar för andra istället. Man tycker ju att systemet borde va mer att lita på om det kommer från Windows Server. Visst kan man säga att Windows 8 preview versionerna är inte den färdiga produkten och så vidare men ett sent här system måste vara 100% pålitligt långt innan release och inget sista minuten fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det har vart problem med Storage Spaces i preview versionerna av Windows 8 med volymer som bara har försvunnit och inte kunnat återskapas och såna grejer. Att köra diskspegling för att få redundans och sen rätt va det är försvinner volymen och går inte att återskapa för att Storage Spaces inte funkar som det ska förstör ju hela syftet med det. Jag vet inte hur det är med Storage Spaces i den skarpa versionen av Windows 8 men det lär ju visa sig om det försvinner data för folk så lär dom ju höras på internet, jag tänker dock inte va den som förlorar data utan jag avvaktar och ser hur det funkar för andra istället. Man tycker ju att systemet borde va mer att lita på om det kommer från Windows Server. Visst kan man säga att Windows 8 preview versionerna är inte den färdiga produkten och så vidare men ett sent här system måste vara 100% pålitligt långt innan release och inget sista minuten fix.

Jag har piskat storage spaces rätt hårt för att se om jag vågar ta det i skarp drift. Bland annat ville jag simulera följande:
En server (med lokala diskar i en speglad pool) tvärdör och kan inte användas längre, hur kommer jag åt mitt data.
Diskarna plockades ur den "trasiga" servern, monterades i USB kabinett och ansöts till en nyinstallerad maskin.
Efter att ha aktiverat diskar, pooler och volymer hade jag årkomst till allt data. Det enda som "tappades" var volymernas enhetsbokstäver men det kan jag leva med

Jag påstår inte att StorageSpaces är felfritt eller buggfritt men för mig är det ett steg i rätt riktning och jag känner mig trygg nog att börja använda det i skarp drift.

Edit: Framgick kanske inte tydligt nog men det är Server 2012 och inte Win8 SP som avses ovan

Permalänk
Avstängd

Bytt från Windows7/8 mjukvaruraid nu till storage spaces. Tyvärr gick det inte, som med "spannade diskar", att köra dit sin backup-image. Får öppna imagen och kopiera över filerna istället och detta tar åtskilliga timmar. 1191 timmar kvar står det för en image jag skapade på 2 timmar. Hoppas det är fel. Kör i natt och är det mycket kvar imorgon bitti struntar jag i storage spaces och går tillbaka till spannade diskar (utökad disk) där det bara är att dra över sin image.

(Image = en identisk rå spegling man gör av en disk eller en bokstav som tex E av flera diskar man slagit ihop)

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/pool_zps6...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Klart

Ska sedan senare se om det går att flytta till ett annat system när jag uppgraderar min hårdvara.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Klart

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/pool_zps7...

Ska sedan senare se om det går att flytta till ett annat system när jag uppgraderar min hårdvara.

Ja det ska inte vara några problem att flytta över alla diskar till ett annat system med Windows 8. Hur är prestandan för dig?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Klart

Ska sedan senare se om det går att flytta till ett annat system när jag uppgraderar min hårdvara.

Lätt, stäng ner polen innan du tar ur diskarna bara så slipper du ett gäng meddelanden om att poolen tillhör ett annat system mm.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Prestandan är något sämre i diskpoolen än med utökade/spannade diskar (4 st SSD-SATA 2). Program gick bra att flytta men spelen ville inte starta. Troligtvis för att alla är köpta och DRM spökar. Men ska försöka att först packa upp imagen av min gamla diskspaning till en annan hårddisk och kopiera dem därifrån till diskpoolen (Image-Disk-SSD-Diskpool). Se om de startar då. Inte kul att ladda ner 500 Gb spel igen från Steam, Origin, Uplay mm om det misslyckas.

Disklänkning 4 SSD

Diskpool 4 SSD

Skrivet av d_m_r:

Lätt, stäng ner polen innan du tar ur diskarna bara så slipper du ett gäng meddelanden om att poolen tillhör ett annat system mm.

Menar du ta bort eller räcker det med att stänga av datorn eftersom alla diskar kommer flyttas.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Fråga: Går det att ha Windows 8 kryptering av diskar tillsammans med "Windows utökade diskar"?

Permalänk
Avstängd

Med diskpool finns det inbyggt och bara sätta på.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt använda storage spaces(SS....) i min server med 4*2Tb HDD, men blev avskräckt av diverse recensioner på webben som påpekade att produkten inte är färdig för "prime time", t.ex.

http://arstechnica.com/information-technology/2012/10/storage...

eller

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-features/31836-data-re...

Så jag avstod i detta läge

// Lazze

Permalänk
Avstängd

Jo det är alltid risk med att prova nytt. Men har backup (två gamla Samsung 500 GB). Ja, hoppas nu min backup lyckas. Har nu packat upp imagen till en annan disk och kör nu Syntback för att återställa och ska se om spelen kör igång denna gång. Syntback brukar klara det vanlig filkopiering går bet på.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Menar du ta bort eller räcker det med att stänga av datorn eftersom alla diskar kommer flyttas.

Inte ta bort, inaktivera. Kanske inte fungerar likadant i Win8 som i Server 2012 men 2012:an varnar om att poolen är aktiv i ett annat system om man inte tar ner den logiskt i källsystemet innan man flyttar den.

Permalänk
Avstängd

Detta är vad som visas just nu i storages spaces kontrollpanel i Windows 8. Är nog en lightversion av Server 2012. Jag hittar ingenstans att avaktivera men hoppas på att det bara är att stänga av datorn, ta ur diskarna och köra dem i det nya framtida bygget.

Ser ut att gå om man läser denna blogg

Citat:

Q) Can I move a storage pool from one PC to another, once created? For example, if I have a cage with 6 removable drives?

Yes. Just connect the physical disks comprising the pool to the new PC.

Q) Say I have 3 external enclosures and I remove them one at a time. I then plug them into another Windows 8 PC in reverse order. Will the new PC think I have a broken pool or will it eventually catch up? What if I never plug in one of the enclosures?

You can plug enclosures back in in any order. When Storage Spaces detects a sufficient number of disks for quorum, it activates the pool and contained spaces. You can plug in more enclosures later. If the data on any disks becomes out of sync, Storage Spaces will automatically sync them. Even if you never plug in some enclosures, as long as Storage Spaces detects the minimum number of disks needed, you can continue working with your data. Both via PowerShell and via Control Panel, Storage Spaces informs you that a few physical disks are missing, thereby encouraging you to plug them back in.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)