Vad är skillnaden mellan typerna?

Permalänk

Vad är skillnaden mellan typerna?

OEM - En licens som är låst till en dator?
Get Genuine - Flera installationer möjlig, t.ex på mina två datorer?
Upgrade - Uppgradera från äldre windows, bökigt som fen vid ominstallation, en licens även här?

Jag vill ha en verre där jag kan installera och ominstallera efter behag på mina 2 datorer men vilken??

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
99:e percentilen

OEM är vanligen låst till moderkortet.

Retail kan du installera på flera datorer, men inte samtidigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Självklart är det alltid en licens per maskin.

För w8 är det lite annorlunda vad jag förstått vad gäller licenser. Kan inga detaljer än tyvär. Det ovan gället för W7 och neråt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedEyeJoe:

OEM - En licens som är låst till en dator?
Get Genuine - Flera installationer möjlig, t.ex på mina två datorer?
Upgrade - Uppgradera från äldre windows, bökigt som fen vid ominstallation, en licens även här?

Jag vill ha en verre där jag kan installera och ominstallera efter behag på mina 2 datorer men vilken??

OEM i den bemärkelsen finns inte längre på Windows 8. Det som kallas OEM i butiker är systembyggarlicensen som är den enda som finns för slutkonsumenter (förutom uppgradering). Den kan man flytta hur mycket man vill mellan olika datorer osv. men man kan förstås bara ha en licens aktiverad på en dator åt gången. Uppgraderingen blir till en sådan fullversion efter första aktiveringen med så man behöver inte installera någon tidigare version och sen uppgradera utan man kan installera åttan direkt när man väl uppgraderat en gång.

Märk att detta inte gäller den OEM-version som kommer förinstallerad på exempelvis datorer från Dell eller HP. Den är låst till den datorn (BIOSen) ännu hårdare än tidigare då nyckeln finns inlagd i BIOS från början. Den versionen går dock inte att köpa löst så den har ingen betydelse för dig.

Vill du installera på flera datorer samtidigt så krävs det flera licenser, det går inte att komma runt (lagligt).

Permalänk

Så billigast/bäst för mig är 2 OEM licenser. Då spelar det ingen roll vilket OS jag har nu + att jag kan ominstallera när det behövs.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Uppgraderingar är billigast. 139:- fram till slutet av januari. http://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedEyeJoe:

Så billigast/bäst för mig är 2 OEM licenser. Då spelar det ingen roll vilket OS jag har nu + att jag kan ominstallera när det behövs.

Skrivet av Hardware guy:

Uppgraderingar är billigast. 139:- fram till slutet av januari. http://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE

Precis. Två uppgraderingar blir billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Uppgraderingar är billigast. 139:- fram till slutet av januari. http://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE

Funkar det, om man inte har nya maskiner?

Ref från villkoren: Du måste köpa en berättigande dator med Windows 7 mellan den 2 juni 2012 och den 31 januari 2013 för att vara berättigad till det här erbjudandet.

//Lasse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

Funkar det, om man inte har nya maskiner?

Ref från villkoren: Du måste köpa en berättigande dator med Windows 7 mellan den 2 juni 2012 och den 31 januari 2013 för att vara berättigad till det här erbjudandet.

//Lasse

Nej, det erbjudandet gäller inte om man inte köpt en dator precis. Annars kostar det 279:- här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, det erbjudandet gäller inte om man inte köpt en dator precis. Annars kostar det 279:- här.

Okey, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Funkar det, om man inte har nya maskiner?

Ref från villkoren: Du måste köpa en berättigande dator med Windows 7 mellan den 2 juni 2012 och den 31 januari 2013 för att vara berättigad till det här erbjudandet.

//Lasse

Det funkar även utan nya maskiner. Du kan ange vilka uppgifter du vill för att ta del av erbjudandet, det enda hindret är ditt samvete.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Fan ska jag köpa dom uppgraderingarna för? Vill ju ha kvar ett medium att installera ifrån senare,

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedEyeJoe:

Fan ska jag köpa dom uppgraderingarna för? Vill ju ha kvar ett medium att installera ifrån senare,

Det får du. Du får i installationen möjlighet att bränna ut en ISO-fil att bränna till DVD, du får även möjlighet att skapa en bootbar USB. Du kan sen använda detta till att installera på en dator som inte har något operativsystem men du kan inte aktivera direkt. För att aktivera måste du starta installationen igen från den du nyss gjort och så att säga "uppgradera Windows 8 till Windows 8". Då har du en aktiverad version.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...