DayZ, dator klarar inte av!

Permalänk

DayZ, dator klarar inte av!

Hej! Jag köpte DayZ tillsammans med ett par polare för cirkus en vecka sedan. Vi har haft sjukt roligt tillsammans och dödat extremt många bandits, bambis också (hehe).
Nu till mitt problem:
Jag ligger på mellan 10 och 20 fps där 20 är det maximala värdet jag någonsin haft på DayZ. I Cherno kan jag fpsa så lågt som 8 vilket är otroligt jobbigt!
Min burk har några år på nacken och jag är inte alls bra att säga vad som är bra och vad som fungerar så därför vänder jag mig hit.
Har en låg budget därför har jag speciellt kollat in på dessa två komponenterna.
Min fråga till er är:
Klarar min dator av komponenterna och kommer jag få en bättre spelupplevelse?
Dator: Inspiron 580

Detta är delarna jag tänkte köpa:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515#reviews
och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650175.

Seriösa svar tack!
// Jakob
EDIT: Jag spelar på 50% 3D resolution och på en betydligt lägre upplösning än vad jag bör ha, detta har förbättrat situationen lite men droppar fortfarande fps.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt svara på detta . Tills du sa att du hade dödat bambi's .

Permalänk
Permalänk

Suck, bara för att man är bambi är man inte okunnig och korkad eller hur? De "bambis" jag har dödat har varit sådana som burit på antingen en yxa eller en Makarov och varit ett hotande objekt.
Jag menar, springer jag runt med en DMR eller liknande så vill jag helst inte bli dödad av en nyspawned kille med yxa, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blacker3336:

Hej! Jag köpte DayZ tillsammans med ett par polare för cirkus en vecka sedan. Vi har haft sjukt roligt tillsammans och dödat extremt många bandits, bambis också (hehe).
Nu till mitt problem:
Jag ligger på mellan 10 och 20 fps där 20 är det maximala värdet jag någonsin haft på DayZ. I Cherno kan jag fpsa så lågt som 8 vilket är otroligt jobbigt!
Min burk har några år på nacken och jag är inte alls bra att säga vad som är bra och vad som fungerar så därför vänder jag mig hit.
Har en låg budget därför har jag speciellt kollat in på dessa två komponenterna.
Min fråga till er är:
Klarar min dator av komponenterna och kommer jag få en bättre spelupplevelse?
Dator: Inspiron 580

Detta är delarna jag tänkte köpa:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515#reviews
och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650175.

Seriösa svar tack!
// Jakob
EDIT: Jag spelar på 50% 3D resolution och på en betydligt lägre upplösning än vad jag bör ha, detta har förbättrat situationen lite men droppar fortfarande fps.

Enligt min erfarenhet är Arma 2 väldigt CPU krävande. Så jag hade satsat på ett Intel system. Svårt att hitta benchmarks till Arma 2 men här är ett: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2012/05/01/intel-core-i...
Jag gick från AMD Athlon X4 965 till i5 3570K och det blev mycket bättre. Vet inte hur en FX-6100 står sig, men den har ju iaf ett hyffsat pris.
Min kompis har också X4 965 och körde tidigare på ett AMD 6950 tror jag det var. Bytte till ett GTX 580 i förhoppningen att få bättre flyt, men blev ingen större skillnad. Så det var ju ett antal tusenlappar i sjön.
Har 3 kompisar som har 560Ti och 2 av dem kör med i5 3470 (kompletts uppgraderingspaket) och det flyter på som tusan enligt de sjävla och jag tycker också det flyter på bra.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av blacker3336:

Klarar min dator av komponenterna och kommer jag få en bättre spelupplevelse?
Dator: Inspiron 580

Detta är delarna jag tänkte köpa:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515#reviews
och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650175.

Seriösa svar tack!
// Jakob
EDIT: Jag spelar på 50% 3D resolution och på en betydligt lägre upplösning än vad jag bör ha, detta har förbättrat situationen lite men droppar fortfarande fps.

Datorn är inte mycket att uppgradera, köpa nytt allt är vad jag skulle göra. Även chassi och nätagg. Om du ger en budget kanske man kan hjälpa dig mer.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av blacker3336:

Suck, bara för att man är bambi är man inte okunnig och korkad eller hur? De "bambis" jag har dödat har varit sådana som burit på antingen en yxa eller en Makarov och varit ett hotande objekt.
Jag menar, springer jag runt med en DMR eller liknande så vill jag helst inte bli dödad av en nyspawned kille med yxa, right?

Döda så många bambis du ser!

Har du sänkt viewdistance?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Datorn är inte mycket att uppgradera, köpa nytt allt är vad jag skulle göra. Även chassi och nätagg. Om du ger en budget kanske man kan hjälpa dig mer.

Då jag precis pungat ut 7 lax för en resa till Franska Alperna så är min budget låg.
Jag skulle kunna tänka mig att lägga MAX 3k på komponenter eller 6k på en ny dator.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Döda så många bambis du ser!

Har du sänkt viewdistance?

Låt mig ta en printscreen på mina inställningar.

Permalänk

Cpun kommer inte passa på ditt moderkort om det är lika som det här: Inspiron 580

Din CPU är duglig för spelet skulle jag tro, det var en Intel i5 650. Så om du köper grafikkortet så kommer du nog kunna spela spelet med någorlunda tillfredsställande inställningar.

Du har en PCI-E port, så grafikkortet som du länka passar i alla fall. Du kan väl kolla om den får plats storleks mässigt.

PSUn tror jag ska klara av det också som är på 300 W, men har inte kollat upp vad grafikkortet drar eller vilket märke det är på nätagget. Så det kan väl vara en bra grej att göra först.

Med vänlig hälsning, Christoffer

Permalänk
Medlem

Du har antingen en Intel i3 eller i5 processor, båda duger alldeles utmärkt för spel, byta ut ett intel i3/i5 system till Amd är bara dumt då du inte tjänar något i spel och då måste du även byta moderkortet.

Ditt problem som i många färdigbyggda system är grafikkortet, vet inte vad du har nu men lär inte vara bra med tanke på din prestanda, köp dig ett 7870/GTX660 för ca 2000:- så kan du spela alla spel som finns utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Du har antingen en Intel i3 eller i5 processor, båda duger alldeles utmärkt för spel, byta ut ett intel i3/i5 system till Amd är bara dumt då du inte tjänar något i spel och då måste du även byta moderkortet.

Ditt problem som i många färdigbyggda system är grafikkortet, vet inte vad du har nu men lär inte vara bra med tanke på din prestanda, köp dig ett 7870/GTX660 för ca 2000:- så kan du spela alla spel som finns utan problem.

Tänk bara på att inte ta ett allt för bra grafikkort så att nätagget inte räcker till, 300W budgetagg kan bli problem med större grafikkort.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Problemet är att du har en OEM dator, alltså i detta fall en Dell.

Det bästa du skulla kunna göra är ärligt talat att spara ihop pengar till en bättre dator som du antingen själv bygger eller låter affären (Till exempel så bygger Inet och Komplett datorerna ihop åt dig för en summa pengar). OEMer är väldigt svåra att uppgradera; små chassin, klena nätagg och så vidare.

Men visst, ett nytt grafikkort hade väll kanske gett dig en boost.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta spelet är så sjukt o optimerat så de hemskt, men fan så kul!

GTX 680 Överklockade på vatten & en I7 2600K @ 4.6ghz & man får leva med dåliga FPS iaf,

inte nu som dig med nå 8-20...

men 40-60 vilket ja mår dåligt av för att de inte flyter på av.... :/

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk

Det verkar som att jag helt enkelt får ta och spara ihop till en helt ny burk.

Permalänk
Skrivet av Jingelman:

Cpun kommer inte passa på ditt moderkort om det är lika som det här: Inspiron 580

Din CPU är duglig för spelet skulle jag tro, det var en Intel i5 650. Så om du köper grafikkortet så kommer du nog kunna spela spelet med någorlunda tillfredsställande inställningar.

Du har en PCI-E port, så grafikkortet som du länka passar i alla fall. Du kan väl kolla om den får plats storleks mässigt.

PSUn tror jag ska klara av det också som är på 300 W, men har inte kollat upp vad grafikkortet drar eller vilket märkte det är på nätagget. Så det kan väl vara en bra grej att göra först.

Med vänlig hälsning, Christoffer

Jag har en Intel i3

Permalänk
Medlem

TS, har du testat att dra ner på grafik inställningarna och se om spelet blir spelbart? Dessutom släpps stand alone (förhoppningsvis) relativt snart och det ska tydligen vara mkt mer optimerat, det kanske fungerar på datorn du just nu har.
Sen så kan du ju spara ihop till en ny dator med delarna du vill ha och inte dom du har råd med

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Om du ska uppgradera vänta tills du har en ordentlig budget istället för att uppgradera den datorn du har.

Är vad jag skulle gjort iaf.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av blacker3336:

Det verkar som att jag helt enkelt får ta och spara ihop till en helt ny burk.

Det tycker jag inte, tycker absolut du ska prova att uppgradera grafikkortet. Jag tror du kommer bli nöjd med den extra prestanda du får. I detta fall påstår jag att det inte är CPU som är boven.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Värst vad negativa all i tråden var!

Har du en i3 just nu så borde det inte vara några större problem att snabbt och (relativt) billigt få ut lite mer spelprestanda ur burken. Vad jag kan se på bilder på Inspiron 580 så sitter det ett mATX moderkort samt en ATX nätdel i den.

Ett ordentligt nätagg samt ett GTX 660(ti) eller 7870/7950 kommer ge rejäl skjuts i spel. Vilket även kan användas senare vid bygge av helt ny burk om du nu vill det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2837837/2013-01-13

Du kan behöva flytta hårddisken i fronten för att få plats med grafikkortet dock!

Permalänk
Medlem

Flaska med ett 680 så länge (det kommer förbli ett prisvärt kort väldigt länge) och sen när du vill köpa helt ny dator så köper du bara alla delar utöver grafikkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Värst vad negativa all i tråden var!

Har du en i3 just nu så borde det inte vara några större problem att snabbt och (relativt) billigt få ut lite mer spelprestanda ur burken. Vad jag kan se på bilder på Inspiron 580 så sitter det ett mATX moderkort samt en ATX nätdel i den.

Ett ordentligt nätagg samt ett GTX 660(ti) eller 7870/7950 kommer ge rejäl skjuts i spel. Vilket även kan användas senare vid bygge av helt ny burk om du nu vill det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2837837/2013-01-13

Du kan behöva flytta hårddisken i fronten för att få plats med grafikkortet dock!

Är rädd att jag kommer få spara X antal månader innan jag kan köpa delar för den summan då jag går gymnasiet och inte jobbar!
Det finns inga billigare alternativ som ger liknande prestanda?

Permalänk
Skrivet av blacker3336:

Är rädd att jag kommer få spara X antal månader innan jag kan köpa delar för den summan då jag går gymnasiet och inte jobbar!
Det finns inga billigare alternativ som ger liknande prestanda?

Hur mycket är du villig att spendera?

Kan trimma ner priset på nätaggregatet med runt 200kr om du istället tar den här.

Behöver det trimmas ner ännu mer? Isåfall, hur mycket?

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Hur mycket är du villig att spendera?

Kan trimma ner priset på nätaggregatet med runt 200kr om du istället tar den här.

Behöver det trimmas ner ännu mer? Isåfall, hur mycket?

Om du läste i en av mina övre kommentarer så är jag nästintill pank just nu då jag betalade en större summa för en skidsemester.
Mina alternativ är
1, köpa billiga delar som ger mycket för pengarna
2, spara en längre period för att köpa en speldator som klarar DayZ (m.m) på en bättre kvalité än vad alt. 1 gör.

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Hur mycket är du villig att spendera?

Kan trimma ner priset på nätaggregatet med runt 200kr om du istället tar den här.

Behöver det trimmas ner ännu mer? Isåfall, hur mycket?

och som svar på din fråga: Helst under 3000 kr.

Permalänk
Skrivet av blacker3336:

och som svar på din fråga: Helst under 3000 kr.

Ja, jag läste igenom hela tråden, men ett ordentligt svar är alltid trevligt!

Dessa två ska nog bli bra till dina behov: GTX 660 samt nätdel!

EDIT: Alternativt kan GTX 660 bytas ut mot ett 7850/7870. 7870 presterar bättre i vissa spel, sämre i andra (inte stor skillnad mellan dom dock)

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Ja, jag läste igenom hela tråden, men ett ordentligt svar är alltid trevligt!

Dessa två ska nog bli bra till dina behov: GTX 660 samt nätdel!

2400 känns som en sjysst summa!
Tack så mycket allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blacker3336:

Suck, bara för att man är bambi är man inte okunnig och korkad eller hur? De "bambis" jag har dödat har varit sådana som burit på antingen en yxa eller en Makarov och varit ett hotande objekt.
Jag menar, springer jag runt med en DMR eller liknande så vill jag helst inte bli dödad av en nyspawned kille med yxa, right?

Haha men jag skojjade ju bara , Jag gör samma sak om jag måste

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Haha men jag skojjade ju bara , Jag gör samma sak om jag måste

Haha, det är många som är otroligt negativa mot bambi killers!
En rolig sak som hände i går var att jag och mina 3 polare tog ner 5 admins varav 1 dog i mitt gäng