Bahnhof vill inte ge internet till två datorer.

Permalänk

Bahnhof vill inte ge internet till två datorer.

Hej

Jag har flyttat till en ny lägenhet där det finns fiber och uttag i väggarna, samt en "kontrollstation" inne i garderoben, där inne sitter fibergrejen och lägenhetsdosan. Jag anslöt en dator i väggen ute i hallen och det fungerade fint. Sedan skulle jag ansluta en till och det fungerar inte. Inget internet trots att båda "väggarna" är ansluta inne i "kontrollstationen".

Jag ringde till supporten på Bahnhof och förklarade. Han sa att jag behövde köpa en router och koppla in den i det uttaget som fungerade. Jag tycker det känns märkligt dock när man har så pass många uttag att välja på här i lägenheten och ändå måste köpa en router.

Någon som har något tips? Jag trodde jag hade en router, men det var tydligen en lägenhetsdosa enligt supporten.

Permalänk

Jag tror att det helt enkelt är så att du bara får en ip adress av bahnhof, och då behöver du en router för att kunna nytja internet på flera datorer

Edit: det räcker alltså inte med en switch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt med på din förklaring, men alla som vill dela sitt internet använder en router.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det andra uttaget är reserverat för tv eller telefon också....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv

Han har nog bara en extern IP -> bara en dator kan vara ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawley Griffin:

Hej

Jag har flyttat till en ny lägenhet där det finns fiber och uttag i väggarna, samt en "kontrollstation" inne i garderoben, där inne sitter fibergrejen och lägenhetsdosan. Jag anslöt en dator i väggen ute i hallen och det fungerade fint. Sedan skulle jag ansluta en till och det fungerar inte. Inget internet trots att båda "väggarna" är ansluta inne i "kontrollstationen".

Jag ringde till supporten på Bahnhof och förklarade. Han sa att jag behövde köpa en router och koppla in den i det uttaget som fungerade. Jag tycker det känns märkligt dock när man har så pass många uttag att välja på här i lägenheten och ändå måste köpa en router.

Någon som har något tips? Jag trodde jag hade en router, men det var tydligen en lägenhetsdosa enligt supporten.

du får bara en IP address eftersom ipv4 addresser inte växer på träd längre, du behöver skaffa en router för att kunna få lokala ip addresser till resten av datorerna i nätverket.

kan tipsa dig om denna: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-... bra och prisvärd router

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du har garanterat bara en ip-adress från Bahnhof, du behöver alltså en router för att kunna köra flera datorer mot nätet. Jag vet inte hur din "lägenhetsdosa" ser ut, men antingen så är det en mediakonverterare (om du har fiber ända in i bostaden), alternativt som skrivits tidigare en nätverksbrygga där de övriga portarna är "kittade" för triple play, dvs. telefon och tv.

Go get a router!

Permalänk
Medlem

Samma system som i min lägenhet. (dock olika leverantörer)
Men första uttaget sitter i hallen. där funkar internet osv.
Uttag nr två sitter i vardagsrummet, där har jag min HTPC inkopplad. denna dator får ej något internet.
Men den kommer åt mina andra datorer över nätverket så jag kan streama film från min NAS.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawley Griffin:

Hej

Jag har flyttat till en ny lägenhet där det finns fiber och uttag i väggarna, samt en "kontrollstation" inne i garderoben, där inne sitter fibergrejen och lägenhetsdosan. Jag anslöt en dator i väggen ute i hallen och det fungerade fint. Sedan skulle jag ansluta en till och det fungerar inte. Inget internet trots att båda "väggarna" är ansluta inne i "kontrollstationen".

Jag ringde till supporten på Bahnhof och förklarade. Han sa att jag behövde köpa en router och koppla in den i det uttaget som fungerade. Jag tycker det känns märkligt dock när man har så pass många uttag att välja på här i lägenheten och ändå måste köpa en router.

Någon som har något tips? Jag trodde jag hade en router, men det var tydligen en lägenhetsdosa enligt supporten.

Köp en router och stoppa den i samma skåp som kontrollstationen, sen kopplar du uttagen till din router.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Router

Har köpt en router nu. En Asus RX3041_B. Jag kopplar en nätverksladd från det uttaget som fungerar i "lägenhetsdosan" till routern. När jag ska installera och ställa in routern så får jag lite problem. Jag får fram en ruta där jag ska skriva IP och grejer och jag går in på kommandotolken och hittar infon jag behöver.

Jag klickar next och den här rutan dyker upp.

Jag är ingen stor datormänniska så jag vet inte riktigt vad allt betyder och hur det ska göras. Vad betyder då detta VPN server?