problem med min quadra-core processor i W7 Home

Permalänk

problem med min quadra-core processor i W7 Home

Jag kör med Inte lcore i3-2350M och av någon anledning så använder windows 7 home enbart en kärna. Jag ändrade inställningarna till att windows skulle använda alla 4 kärnor. Men då kraschade datorn och jag blev tvungen att installera om w7. Varför blir det så? Känns otroligt störande med tanke på att jag inte kan utnyttja alla kärnor när jag ska spela, och det leder ju självklart till dålig fps osv. Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madbutcher:

Jag kör med Inte lcore i3-2350M och av någon anledning så använder windows 7 home enbart en kärna. Jag ändrade inställningarna till att windows skulle använda alla 4 kärnor. Men då kraschade datorn och jag blev tvungen att installera om w7. Varför blir det så? Känns otroligt störande med tanke på att jag inte kan utnyttja alla kärnor när jag ska spela, och det leder ju självklart till dålig fps osv. Hjälp!

Core i3 2350M har två kärnor (fyra trådar), se http://ark.intel.com/products/53438

På viket sätt har du konstaterat att Windows använder en kärna och vad ändrade du?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

installerat drivrutiner ?
kika i bios hur många kärnor datorn är inställd på (kika upp hyperthreadning i bios samt cpu cores ifall de stämmer.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Windows använder flera kärnor när övrig mjukvara tillåter och när det behövs, det är inget du som användare behöver ägna en enda tanke åt. Så länge du ser fyra grafer när du öppnar fliken "prestanda" i aktivitetshanteraren (eller vad den nu kallas, sitter inte vid Windows-dator) är allt helt lugnt!

Permalänk

Vad för slags drivrutiner syftar du på ?

När jag går in på enhetshanteraren och klickar på processorer så hittar jag 4 st. Och igår när jag klickade runt lite på datorn så kom jag in på något (Minns dock inte vad) Så stod det att jag hade en quadra core processor. Men om jag söker upp processorn på intels hemsida så står det att det är en dual core. Vilket jag tycker är märkligt.

http://windowstips.nu/olika-versioner-av-windows-7/ står där att windows 7 home premium endast använder en fysisk kärna.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att jag har en del problem med spelet Tera. Jag ska klara av att spela på high settings utan problem.
Men nu får jag spela på medium settings med 10-30 fps.

Och enligt några personer i ett annat forum så tog windows 7 bort en massa processorkraft. Men jag har faktiskt ingen aning, är inte så kunnig inom datorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madbutcher:

Vad för slags drivrutiner syftar du på ?

När jag går in på enhetshanteraren och klickar på processorer så hittar jag 4 st. Och igår när jag klickade runt lite på datorn så kom jag in på något (Minns dock inte vad) Så stod det att jag hade en quadra core processor. Men om jag söker upp processorn på intels hemsida så står det att det är en dual core. Vilket jag tycker är märkligt.

http://windowstips.nu/olika-versioner-av-windows-7/ står där att windows 7 home premium endast använder en fysisk kärna.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att jag har en del problem med spelet Tera. Jag ska klara av att spela på high settings utan problem.
Men nu får jag spela på medium settings med 10-30 fps.

Och enligt några personer i ett annat forum så tog windows 7 bort en massa processorkraft. Men jag har faktiskt ingen aning, är inte så kunnig inom datorer!

Det står att det endast en fysisk processor. Skillnad mot kärna.

Angående Tera: borde inte ge så mång fps med det inbyggda grafikortet i processor. För jag antar att det är det du spelar med då du inte nämner något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madbutcher:

Vad för slags drivrutiner syftar du på ?

När jag går in på enhetshanteraren och klickar på processorer så hittar jag 4 st. Och igår när jag klickade runt lite på datorn så kom jag in på något (Minns dock inte vad) Så stod det att jag hade en quadra core processor. Men om jag söker upp processorn på intels hemsida så står det att det är en dual core. Vilket jag tycker är märkligt.

http://windowstips.nu/olika-versioner-av-windows-7/ står där att windows 7 home premium endast använder en fysisk kärna.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att jag har en del problem med spelet Tera. Jag ska klara av att spela på high settings utan problem.
Men nu får jag spela på medium settings med 10-30 fps.

Och enligt några personer i ett annat forum så tog windows 7 bort en massa processorkraft. Men jag har faktiskt ingen aning, är inte så kunnig inom datorer!

Nej det står fysiska processorer, vilket är nåt helt annat än antal kärnor.
Vad jag kan få fram så har du inga problem, allt är som det ska.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madbutcher:

Vad för slags drivrutiner syftar du på ?

När jag går in på enhetshanteraren och klickar på processorer så hittar jag 4 st. Och igår när jag klickade runt lite på datorn så kom jag in på något (Minns dock inte vad) Så stod det att jag hade en quadra core processor. Men om jag söker upp processorn på intels hemsida så står det att det är en dual core. Vilket jag tycker är märkligt.

http://windowstips.nu/olika-versioner-av-windows-7/ står där att windows 7 home premium endast använder en fysisk kärna.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att jag har en del problem med spelet Tera. Jag ska klara av att spela på high settings utan problem.
Men nu får jag spela på medium settings med 10-30 fps.

Och enligt några personer i ett annat forum så tog windows 7 bort en massa processorkraft. Men jag har faktiskt ingen aning, är inte så kunnig inom datorer!

Processorn är inte på något sätt beroende av några drivrutiner, så det behöver du inte bry dig om.

Du har missuppfattat lite saker här, jag ska försöka reda upp det åt dig. Edit: För långsam!

Din Windows-version har stöd för en fysisk processor - d v s en valfri processor med X antal kärnor. En tvåkärnig processor som din är fortfarande en fysisk processor. Din tvåkärniga processor nyttjar en teknik kallad Hyperthreading för att "simulera" en extra kärna till varje fysisk kärna. Windows tolkar detta som fyra processorkärnor.

Ang. dina prestandaproblem i spelet: Såvida inte belastningen på processorn i Windows ligger onormalt högt i vila så beror inte ditt problem på processorn - så länge den faktiskt är tillräckligt kraftfull för att klara spelet som du förväntar dig. Onormalt hög belastning i vila kan vi säga är över 10%.

Fungerar andra spel som de bör?

Permalänk

Okej, jag använder mig utav Geforce GT 640M LE 2bg. Det bör inte vara för klent, och det är inte för klent enligt game database.

I sommras när jag köpte datorn så fungerade tera mycket bättre än vad det gör nu. Jag spelade tera i ungefär en månad, avinstallerade det och installerade det igen för någon vecka sedan. Och i övrigt så har inte prestandan försämrats någonting alls vad jag har märkt sen jag köpte datorn. Men jag börjar kanske misstänka att det är windows 7 HOME som kan vara orsaken. För jag körde på windows 7 Ultimate innan. Eller så är det bara fel inställningar i datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madbutcher:

Okej, jag använder mig utav Geforce GT 640M LE 2bg. Det bör inte vara för klent, och det är inte för klent enligt game database.

I sommras när jag köpte datorn så fungerade tera mycket bättre än vad det gör nu. Jag spelade tera i ungefär en månad, avinstallerade det och installerade det igen för någon vecka sedan. Och i övrigt så har inte prestandan försämrats någonting alls vad jag har märkt sen jag köpte datorn. Men jag börjar kanske misstänka att det är windows 7 HOME som kan vara orsaken. För jag körde på windows 7 Ultimate innan. Eller så är det bara fel inställningar i datorn.

GT 640M är inget prestandamonster direkt, men om spelet fungerade bättre förr så tror jag att det är mjukvaruproblem. Det beror dock inte på vilken version av Windows 7 du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madbutcher:

Vad för slags drivrutiner syftar du på ?

När jag går in på enhetshanteraren och klickar på processorer så hittar jag 4 st. Och igår när jag klickade runt lite på datorn så kom jag in på något (Minns dock inte vad) Så stod det att jag hade en quadra core processor. Men om jag söker upp processorn på intels hemsida så står det att det är en dual core. Vilket jag tycker är märkligt.

http://windowstips.nu/olika-versioner-av-windows-7/ står där att windows 7 home premium endast använder en fysisk kärna.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att jag har en del problem med spelet Tera. Jag ska klara av att spela på high settings utan problem.
Men nu får jag spela på medium settings med 10-30 fps.

Och enligt några personer i ett annat forum så tog windows 7 bort en massa processorkraft. Men jag har faktiskt ingen aning, är inte så kunnig inom datorer!

Processorn är en Dual Core fast med 4 trådar. Det kan ses som en Quad Core för Windows
och en del säljare kan även lura dig att du köper en Quad Core fast det är egentligen bara 2 fysiska kärnor med 2 logiska (heter det så eller är ja helt ute och cyklar?)

Permalänk
Skrivet av widL:

GT 640M är inget prestandamonster direkt, men om spelet fungerade bättre förr så tror jag att det är mjukvaruproblem. Det beror dock inte på vilken version av Windows 7 du har!

Nä det vet jag Men det är godkänt för att klara nyare spel, speciellt Tera. Fick 7/10 när jag testade hur bra datorn skulle klara av Tera på game database.

Windows 7 Home premium SP1

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Processorn är en Dual Core fast med 4 trådar. Det kan ses som en Quad Core för Windows
och en del säljare kan även lura dig att du köper en Quad Core fast det är egentligen bara 2 fysiska kärnor med 2 logiska (heter det så eller är ja helt ute och cyklar?)

aah okej då vet jag, tack!

Windows har lurat mig hela tiden! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madbutcher:

Nä det vet jag Men det är godkänt för att klara nyare spel, speciellt Tera. Fick 7/10 när jag testade hur bra datorn skulle klara av Tera på game database.

Windows 7 Home premium SP1

Såna sidor har i stort sett aldrig rätt i dessa fallen. Förlita dig aldrig på de!

Permalänk

Du har såklart hämtat nya drivrutiner till grafikkortet från Nvidias hemsida sedan du installerade om windows? Eller det är en sån som har speciella drivrutiner som inte distribueras av Nvidia?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Alla drivrutiner installeras av sig själv vid installation av windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madbutcher:

Alla drivrutiner installeras av sig själv vid installation av windows

Säker på att de senaste alltid installeras? Jag tror nämligen inte det.