Permalänk
Medlem

CL8 vs CL9 Quad eller Dual channel 1155

Jag undrar lite om RAM-minnen. Är det värt att spendera det dubbla på CL8, och vad är det för skillnad på CL8 och CL9? Sedan tänkte jag skaffa 16GB, Ska jag köra 4x4 eller 2x8?

Permalänk
Medlem

1155 stödjer bara dual channel och dina minnen kommer att köras i det vare sig du kör 4x4 eller 8x2. CL8 eller CL9 är timings, där det lägre värdet är det snabbare minnet. Det ger bara marginellt med prestanda,mså inget jag hade lagt ner extra pengar på, då finns det billigare sätt att få prestanda.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

1155 stödjer bara dual channel och dina minnen kommer att köras i det vare sig du kör 4x4 eller 8x2. CL8 eller CL9 är timings, där det lägre värdet är det snabbare minnet. Det ger bara marginellt med prestanda,mså inget jag hade lagt ner extra pengar på, då finns det billigare sätt att få prestanda.

Och vad betyder det, om jag skaffar 4x4 kommer bara 2 stickor att fungera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Och vad betyder det, om jag skaffar 4x4 kommer bara 2 stickor att fungera?

alla kommer fungera men körs som dual istället för quad som styrkrets x79.

Ang hur det fungerar har du en länk här: http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

alla kommer fungera men körs som dual istället för quad som styrkrets x79.

Blir det någon prestanda-skillnad mellan quad och dual channel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Och vad betyder det, om jag skaffar 4x4 kommer bara 2 stickor att fungera?

kanaler fungerar lite som filer på en bilväg.

desto fler du har, desto fler bilar ( minnen ) kan komma fram samtidigt.

har du 4 stickor på 2 kanaler så kommer du inte ha mer bandbredd än om du hade 2 stickor,
däremot så har du givetvis potential att ha mer minnesmängd på 4 stickor gentemot 2, även om du bara har 2 kanaler.

prestandamässigt skiljer det sig alltså inget mellan 4 och 2 stickor på ett tvåkanaligt system.
däremot blir minneskontrollern mer belastad ju fler stickor du har, inget man riktigt behöver bry sig om sålänge man inte överklockar dock.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Blir det någon prestanda-skillnad mellan quad och dual channel?

Skillanden blir ju att man får högre minnes bandbredd. Jag sitter med X58 som stödjer Tri-chanell och det ger en lite ökniong över vanlida Dual CHanell. dock bara något man märker vid benchmarks, i spel är det absolut inget jag har märkt av!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Skillanden blir ju att man får högre minnes bandbredd. Jag sitter med X58 som stödjer Tri-chanell och det ger en lite ökniong över vanlida Dual CHanell. dock bara något man märker vid benchmarks, i spel är det absolut inget jag har märkt av!

Får man högre minnesbandbredd på dual eller quad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Får man högre minnesbandbredd på dual eller quad?

quad så klart,
dual betyder 2
quad betyder 4.

4 är högre än 2 eller hur?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Får man högre minnesbandbredd på dual eller quad?

Det är ju självklart Quad som ger dig högre. Varför sätta lägre minnes bandbredd på en riktig Entusiast platform!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Det är ju självklart Quad som ger dig högre. Varför sätta lägre minnes bandbredd på en riktig Entusiast platform!

Så det är bättre att jag köper 4x4GB än 2x8GB?

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Så det är bättre att jag köper 4x4GB än 2x8GB?

Om du ska sitta på X79 så ja. ska du köra 1155 så kör med 2x8GB ist

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Om du ska sitta på X79 så ja. ska du köra 1155 så kör med 2x8GB ist

Ok, tack!

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Ok, tack!

Inga problem. bara kul att kunna hjälpa!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InZ-Audio:

Om du ska sitta på X79 så ja. ska du köra 1155 så kör med 2x8GB ist

Detta håller jag som bästa. Jag har fått mer prestanda med 2x8 för då är minnena av samma märke. Det känns som att 4 stickor krånglar mer än 2 stickor.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Detta håller jag som bästa. Jag har fått mer prestanda med 2x8 för då är minnena av samma märke. Det känns som att 4 stickor krånglar mer än 2 stickor.

Det brukar kunna krångla med 4stickor ja, detta för att man brukar kunna få fixa och trixa lite med Volt och allt annat för att få det att funka riktigt bra. jag har dock alltid sluppit sånna strul, kan vara för att jag alltid ställer in minna minnen manuellt oxå och aldrig låter BIOS göra det själv åt mig!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB