Permalänk
Medlem

Processorns Maximal frekvens

Tjena Sweclockers! Undrar om någon kanske kan hjälpa mig ? Jag tror jag har listat ut problemet men vet ej hur man fixar det. När jag har uppe många program samtidigt så slutar programmen att svara ibland. Jag letade mig fram till att när jag endast hade Microsoft Word och några flikar på chrome uppe så har jag 91% Maximal Frekvens på min processor. Någon som vet vad man kan göra så att man får mer Maximal Frekvens ? Sorry, kan knappt något om datorer

Processor : Intel Core i5 - 2310
Moderkort : MSI h61MU - E35 B3, Socket- 1155

Permalänk
Medlem

Det har ingenting med maximal frekvens att göra. Om dina program hänger/sluta svara så beror det i största sannolikhet på din HDD eller dina minnen.

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket, men har du någon lösning för mig ?

Har en SSD disk. 16 GB ram

Permalänk

Jag tror maximal frekvens har att göra med vad processorn frekvens ligger på för tillfället. Alltså (2,90/100)x91=2,639. Det här betyder att processorn jobbar i ungefär 2,64 GHz. Vilket kanske låter dåligt för att man kan undra varför den inte jobbar i 2,9 (som det står att den ska göra). Jo, processorn har en belastning på bara 2% så den behöver inte jobba i 2,9 GHz och spar ström istället. När den väl jobbar hårdare går den upp i 100% maximal frekvens. Hoppas det inte blev för krångligt nu.

Att program kraschar borde inte bero på processorn utan på något annat (fråga mig inte varför, jag vet inte). Du kan vara lugn, att program kraschar händer oss alla.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ja du skulle ju kunna börja med att köra ett memtest, alternativt pröva att köra varje minnessticka försig för att se om dina program fortsätter att hänga sig.

http://www.memtest.org/

eller

kontrollpanelen > administrationsverktyg > windows minnesdiagnostik

Annars kan du köra ett HDD test för att se om hårdisken skriver/läser rätt. Jag tror intel har något program för att testa SSD, och HDtune för HDD.

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Att program kraschar borde inte bero på processorn utan på något annat (fråga mig inte varför, jag vet inte). Du kan vara lugn, att program kraschar händer oss alla.

Sant, programkrascher kan hända alla, men om det händer allt för ofta så bör man undersöka det.

OT. När mitt ena minne gick sönder så kraschade varenda program som jag försökte starta och sen fick jag bluescreen hela tiden..

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Ska göra det Chipp!
Tack så mycket båda två :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grynn:

Okej tack så mycket, men har du någon lösning för mig ?

Har en SSD disk. 16 GB ram

Det är inget fel att den går på maximal frekvens. Det är snarare bra.

Det betyder att processorn jobbar på. Dock ser du att du använder 2% av processorn vilket också är bra!

De där siffrorna ser inte dåliga ut!

Ang. ditt problem kan jag nog inte ge något bra svar på, men det kan säkert någon annan.