Permalänk

Windows 7 pirat?

Hej, syrran köpte nyss en dator som va 1 månad gammal byggd av nån obskyr liten källarfirma, med datorn kom en hembränd skiva med w7 med produktkoden skriven på, i mina ögon skriker det pirat för det finns inga papper eller klisterlappar om att de skulle va en genuin version så har ett par frågor.

1. kan datorn bli obrukbar om windows update körs eller kommer det upp info om att windows inte är genuint och måste aktiveras inom 1 månad eller nåt så det finns tid att köpa en genuin version innan operativsystemet låser sig?
2. har microsoft något erbjudande ute om att man kan få w7 lite billigare om man råkat ut för en piratversion?
3. om det är en piratversion installerad, måste hårddisken formateras innan en köpt version installeras eller går det "uppgradera" en befintlig version?
4. om det är en piratversion installerad, går det installera w7 över den gamla installationen så musik/spel och sånt inte försvinner?

Mvh Raven6666

Permalänk
Medlem

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

(Ni kan oavsett om det är pirat eller ej uppgradera till en riktig W8 licens för bara någon dryg hundring)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

Det är inte vad tråden handlar om så gör om gör rätt..

Citat:

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Löjligt att man inte får ställa frågor hur man upptäckter om det är en genuin kopia av windows eller inte och hur man bäst går vidare för att ersätta en pirat med genuin version av w7...

Citat:

(Ni kan oavsett om det är pirat eller ej uppgradera till en riktig W8 licens för bara någon dryg hundring)

Och det hittas var?

Permalänk

Vi kan säga så här. Ni kommer märka om det är pirat eller ej. Om ej är det frid och fröjd. Annars får ni köpa en licens. Varför inte prata med firman?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ni kommer märka om det är pirat eller ej.

Problemet är att jag är 400 mil från datorn och min syster är datorinkompetent så det måste lösas på enklaste sätt som inte gör datorn obrukbar.

Citat:

Annars får ni köpa en licens.

Gör om gör rätt...som jag skrev så ska det köpas en genuin version av w7 om det visar sig va pirat som installerats men det är rätt dumt att köpa utan att veta vad som finns i datorn till att börja med.

Citat:

Varför inte prata med firman?

Kommer till det så småningom.

Permalänk
Medlem

Det går att ändra licens, utan att installera om.. har jag gjort någon gång.

Men jag skulle pratat med firman först, om de lovat en riktig version.

Inte alltid man får klisterlappar etc. då man nu för tiden eventuellt köper via nätet och laddar ner kopior, som man själv bränner ut.

Borde ju även gå att ringa Microsoft och kolla att det är en genuin licens..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Om windows är installerat med en produktnyckel så ser du ifall det är genuint genom att trycka windowsknappen+home och scrolla ner där du ser ifall det står att windows är aktiverat eller ej.
Men de kan även ha använt en loader och då står det också att windows är genuint.
För att kontrollera ifall du har en äkta eller pirat kopia av windows så se till att säkerhetsuppdateringen KB971033, denna uppdatering kontrollerar ifall windows är äkta eller ej.

Om det nu mot förmodan skulle vara en piratkopia av windows så skriver du helt enkelt bara in en äkta produktnyckel. Själva windows i sig är aldrig en piratkopia utan endast ifall det är "crackat" vilket gör att du inte behöver installera om något, du behöver bara aktivera det och installera uppdateringarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dwd:

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

(Ni kan oavsett om det är pirat eller ej uppgradera till en riktig W8 licens för bara någon dryg hundring)

Om du nu läst reglerna borde du även sett följande:

Citat:

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt är det inte tillåtet att klaga på anmälaren.

Nu ser jag inget fel i det trådskaparen frågar efter. Snarare är personen ärlig.

Mvh
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev.

Kör Windows Update
Se till att alla tillgängliga uppdateringar installeras
Fungerar det, great. Annars ska det bara vara att byta nyckel. Windows kommer fråga efter en ny.

Permalänk
Medlem

Installera teamviewer på din och hennes dator så kan du hjälpa henne utan att hem till henne.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Sånna här fall brukar det inte vara piratnycklar, utan MSDNAA nycklar. Om det är så att du har betalat för själva windowsnyckeln kan du anmäla säljaren då dessa nycklar får inte säljas. (Vilket kan leda till att säljaren förlorar sin MSDNAA licens)

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

http://support.microsoft.com/contactus/

Ring svenska MS-supporten och läs upp nyckeln, då har du svar direkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precisoch/eller valodera den online.. finns t.om appae wom kan viaa dig "allt" om nyckeln..

Det är inte heller säkert att man märker om man använder sig av piratlicens. Är det en piratlicens måste du ta bort den, de flesta om inte alla lurar windows att tor den är geniun (slp) detta laddas in när windows startar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg som bröt mot §7

Permalänk
Inaktiv

Det är fullt tillåtet att bränna kopior av windows, det är till och med tillåtet att bränna kopior till dina kompisar eller lägga upp ISO's på nätet. Det är seriekoden som måste vara köpt, men även den kan ibland levereras i ett mail eller skrivet på en lapp. Så länge du kan aktivera windows med seriekoden så är det en laglig nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Hej, syrran köpte nyss en dator som va 1 månad gammal byggd av nån obskyr liten källarfirma, med datorn kom en hembränd skiva med w7 med produktkoden skriven på, i mina ögon skriker det pirat för det finns inga papper eller klisterlappar om att de skulle va en genuin version så har ett par frågor.

1. kan datorn bli obrukbar om windows update körs eller kommer det upp info om att windows inte är genuint och måste aktiveras inom 1 månad eller nåt så det finns tid att köpa en genuin version innan operativsystemet låser sig?
2. har microsoft något erbjudande ute om att man kan få w7 lite billigare om man råkat ut för en piratversion?
3. om det är en piratversion installerad, måste hårddisken formateras innan en köpt version installeras eller går det "uppgradera" en befintlig version?
4. om det är en piratversion installerad, går det installera w7 över den gamla installationen så musik/spel och sånt inte försvinner?

Mvh Raven6666

de kan vara en msdnaa kod + bränd skiva, finns liksom inget annat sätt att göra det därifrån

piratade w7 brukar bestå av oem activator där man aldrig får se licenskoden så det där skulle jag inte misstänka alls sålänge inte koden är obrukbar!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Om windows är installerat med en produktnyckel så ser du ifall det är genuint genom att trycka windowsknappen+home och scrolla ner där du ser ifall det står att windows är aktiverat eller ej.
Men de kan även ha använt en loader och då står det också att windows är genuint.
För att kontrollera ifall du har en äkta eller pirat kopia av windows så se till att säkerhetsuppdateringen KB971033, denna uppdatering kontrollerar ifall windows är äkta eller ej.

Om det nu mot förmodan skulle vara en piratkopia av windows så skriver du helt enkelt bara in en äkta produktnyckel. Själva windows i sig är aldrig en piratkopia utan endast ifall det är "crackat" vilket gör att du inte behöver installera om något, du behöver bara aktivera det och installera uppdateringarna.

Du kan inte kolla där om det är äkta Windows. För kör du pirat kommer det att vara precis som en äkta version tills du laddat hem en uppdatering eller liknande som säger att du har pirat.

Att nyckeln kommer på papper och skivan är bränd betyder inte att det är pirat. Mest troligt har dom köpt licens online och skickat med skivan för enklare installation.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon200213:

Det är fullt tillåtet att bränna kopior av windows, det är till och med tillåtet att bränna kopior till dina kompisar eller lägga upp ISO's på nätet. Det är seriekoden som måste vara köpt, men även den kan ibland levereras i ett mail eller skrivet på en lapp. Så länge du kan aktivera windows med seriekoden så är det en laglig nyckel.

Så du får sprids upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse från MS? Hur tänkte du där?

Stämmer nästan, du kan alltid mata in en nyckel och sålänge den är för rätt ersion kommer du alltid kunna installera OS' et, problemet är när OS' et ska valideras..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Så du får sprids upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse från MS? Hur tänkte du där?

Stämmer nästan, du kan alltid mata in en nyckel och sålänge den är för rätt ersion kommer du alltid kunna installera OS' et, problemet är när OS' et ska valideras..

Hur jag tänkte? Det var inte jag som tänkte, det var Microsoft, de tillåter att man kopierar själva mediat i sig, finns inga regler mot det, man måste ju ändå ha en fungerande produktnyckel för att aktivera windows. Så frågan är, hur tänkte du?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon200213:

Hur jag tänkte? Det var inte jag som tänkte, det var Microsoft, de tillåter att man kopierar själva mediat i sig, finns inga regler mot det, man måste ju ändå ha en fungerande produktnyckel för att aktivera windows. Så frågan är, hur tänkte du?

Du själv skrev att man får lägga upp isofiler på nätet för att dela med sig (tolkning) vilket inte stämmer.
Om du menar på att enbart dela med sig till närmsta polare så utgår jag från att det är ok.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Hur jag tänkte? Det var inte jag som tänkte, det var Microsoft, de tillåter att man kopierar själva mediat i sig, finns inga regler mot det, man måste ju ändå ha en fungerande produktnyckel för att aktivera windows. Så frågan är, hur tänkte du?

FHar du någon källa på att Microsoft tillåter kopiering av deras upphovsrättsskyddade material utanför deras egna distributionskanaler? Låter ju intressant, jag inte sett att Microsoft gått med på detta tidigare nämligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Du själv skrev att man får lägga upp isofiler på nätet för att dela med sig (tolkning) vilket inte stämmer.
Om du menar på att enbart dela med sig till närmsta polare så utgår jag från att det är ok.

Nätet och nätet, vi lägger upp ISO's till våra användare på en FTP som de får ladda ner ifrån. Helt enligt rekommendation ifrån Microsoft själva (vi har Microsoft-personal mer eller mindre permanent hos oss)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

FHar du någon källa på att Microsoft tillåter kopiering av deras upphovsrättsskyddade material utanför deras egna distributionskanaler? Låter ju intressant, jag inte sett att Microsoft gått med på detta tidigare nämligen.

Visst, källan är Microsoft. Hur hade du annars tänkt att distribution skall gå till på ett företag med 40.000 anställda? Eller i en kommun, eller skolverksamhet osv osv ? Ska alla gå och hämta en originalskiva i butiken tänkte du?

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Visst, källan är Microsoft. Hur hade du annars tänkt att distribution skall gå till på ett företag med 40.000 anställda? Eller i en kommun, eller skolverksamhet osv osv ? Ska alla gå och hämta en originalskiva i butiken tänkte du?

Mjo men för vanliga användare är det ju inte en normal lösning!? Jag har ju inte någon ifrån Microsoft hos mig varje dag...Så kan vi snacka om nivå vanlig användare...och inte hur man har det hos NASA:)
Vi andra här arbetar ju inte som raketingenjörer;)
Vi är "en licens användare":)

Dessutom litar jag 100% på tcntad, han brukar kunna det mesta om Windows (vad man får/kan och inte får lov)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fidel Castro:

Mjo men för vanliga användare är det ju inte en normal lösning!? Jag har ju inte någon ifrån Microsoft hos mig varje dag...Så kan vi snacka om nivå vanlig användare...och inte hur man har det hos NASA:)
Vi andra här arbetar ju inte som raketingenjörer;)
Vi är "en licens användare":)

Är det inte en normal lösning att ladda ner en ISO från Microsofts webbsida och bränna ut på en skiva för att kunna installera den? Oj, nähä, ja jag vet inte, för mig är det en väldigt enkel och vardaglig grej. Jag kanske är arbetsskadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Är det inte en normal lösning att ladda ner en ISO från Microsofts webbsida och bränna ut på en skiva för att kunna installera den? Oj, nähä, ja jag vet inte, för mig är det en väldigt enkel och vardaglig grej. Jag kanske är arbetsskadad.

Jag kör då alltid med USB-minne, har ett minne med en OS (bland annat Win7 och Win8) på för installation, jättesmidigt. Skulle vara bekvämt om man kunde automatisera med serienycklarna, men eftersom det är unika nycklar så blir det bara komplicerat.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Är det inte en normal lösning att ladda ner en ISO från Microsofts webbsida och bränna ut på en skiva för att kunna installera den? Oj, nähä, ja jag vet inte, för mig är det en väldigt enkel och vardaglig grej. Jag kanske är arbetsskadad.

Du fattar vad jag menar! Att man har en egen FTP där man laddar upp ISO för att sedan dela ut till 40000 användare...inte så många som normalt relaterar till det var dag eller? Ej heller särskilt vanligt att man har MS-folk som hänger på företaget var dag heller...finns ju billigare lösning om man vill ha sällskap!

http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/151168-latsask...

Detta skrev du:
"Nätet och nätet, vi lägger upp ISO's till våra användare på en FTP som de får ladda ner ifrån. Helt enligt rekommendation ifrån Microsoft själva (vi har Microsoft-personal mer eller mindre permanent hos oss) "

Inget om att ladda ned ISO från MS-sida...du tro inte att det är en speciallösning ni har enligt ett avtal?
Tror nämligen inte era inköpare fått till denna lösning hos den lokala datorbutiken;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ring Microsofts support och ange licensnyckeln. Dom kan svara på direkten om den är äkta eller inte.
Om det sedan är en olaglig(pirat) version så kan du anmäla företaget till Microsoft.

Vad jag vet så finns det inga bättre priser vad gäller att uppgradera en pirat version av Win 7 till en äkta för ett biligare pris.
Fanns ett pris när man uppgraderade från Win 7 till Win 8 för cirka 300 kr. (Dock inte jag gillade och skulle hellre gå tillbaka till Win 7.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fidel Castro:

Du fattar vad jag menar! Att man har en egen FTP där man laddar upp ISO för att sedan dela ut till 40000 användare...inte så många som normalt relaterar till det var dag eller? Ej heller särskilt vanligt att man har MS-folk som hänger på företaget var dag heller...finns ju billigare lösning om man vill ha sällskap!

http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/151168-latsask...

Nu var det ju inte det som var poängen. Det gällde hur vida det är tillåtet eller ej. Mitt exempel var ju bara för att bevisa en poäng med varför det är tillåtet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Visst, källan är Microsoft. Hur hade du annars tänkt att distribution skall gå till på ett företag med 40.000 anställda? Eller i en kommun, eller skolverksamhet osv osv ? Ska alla gå och hämta en originalskiva i butiken tänkte du?

Nej nej. Du får skilja på Microsofts egna distributionskanaler och de kanaler Microsoft inte styr över. Microsoft har vad jag vet inte släpp nedladdning och distribution helt fritt. Däremot kan du ladda ned microsofts mjukvara från deras egna distributionskanaler men dessa två skall icke likställas. Alltså, laddar du hem Windows genom en kanal microsoft inte godkänt så är även detta piratkopiering.

Behövs en pålitlig källa (som är mer precis än att bara nämna microsofts hemsida) för att jag ska tro på att microsoft släppt spridningen helt fri av deras OS.

EDIT:
För övrigt jobbar jag med att hantera bland annat Windowsinstallationer på ett företag som är i storleksordningen du har som exempel. Vi håller på att rulla ut Windows 7 på 25.000 maskiner för närvarande. Så jag känner till att man inte springer runt med CDskivor till alla datorer på storföretagen ;). De använder nästan uteslutande KMSnycklar för registrering och har mjukvaran på en server där mjukvaran PXE-installeras. Men licenserna för distributionen inom företaget ser inte alls likadana ut som för hemanvändaren. Hemlicenser skall alltså inte heller likställas med företagslicenser då det rör sig om helt olika avtal.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled