Intel Haswells inbyggda grafik jämförs mot Geforce GT 650M

Permalänk
Medlem

Det var som fan,, Intel börjar komma ikapp nu.
Är väl inte bästa prestandan, men ganska imponerande ändå att dom producerat något som faktiskt skulle gå att spela på.
Det känns ju helt klar som att AMD och Nvidia har fått en konkurent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det var som fan,, Intel börjar komma ikapp nu.
Är väl inte bästa prestandan, men ganska imponerande ändå att dom producerat något som faktiskt skulle gå att spela på.
Det känns ju helt klar som att AMD och Nvidia har fått en konkurent.

Frågan är nu bara vem som kommer ha bäst stöd för olika operativsystem alternativt fungera bra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker mig också se småhack till vänster. Om det inte vore för att Michael J. Fox höll en SD-kamera så hade det kanske varit lättare att avgöra. Sedan en annan sak, eftersom de inte anger framerates så kan 650M vara 10 gånger snabbare utan att det syns. De skulle kunna ha samma demo mot 3x GTX 680, skulle inte synas skillnad.

BTW: AMD DemonsterarTrinity med Dirt 3 1080P, samtidigt som den kodar video och spelar upp FullHD film på 2 andra skärmar, på en laptop på CES 2012.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lsmT...

GT650M är betydligt mycket snabbare än trinity i alla upplagor.

Permalänk
Medlem

Det enda man egentligen kan säga är att Ultrabooks kliver upp på en bra nivå med Haswell.
Lägre TDP och HD4600 verkar lovande.

OM det faktiskt är så att många mobila grafikkretsar får stryk av HD 4600 så är hela marknaden illa ute. Gaming bärbara lär nog länge till ha externa GPUer men om Intel går om AMD på APU så tappar AMD mkt intresse på hela den delen av marknaden.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Hoppas Nvidia och AMD sliter sitt hår nu och fixar sina drivrutiner för allt annat än windows, så kommer dom iaf stå med trumfkorten i hand. Intel har historiskt sett vart närmast helt värdelösa på drivrutiner, och speciellt för linux/unix.

???

Intel är ju den tillverkare som har de bästa öppna drivrutinerna för linux av dem alla...

Men visst AMD och nvidia behöver förbättra sig, det håller jag med om. Deras öppna drivrutiner skulle kunna bli avsevärt bättre (nvidia har inte ens några egna öppna drivrutiner utan det är andra som hackat fram dem). Proprietära drivrutiner vore underbart att slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

GT650M är betydligt mycket snabbare än trinity i alla upplagor.

Vad spelar det för roll över huvud taget? Läste du ens vad jag skrev? Eller begrep du bara inte innebörden?
Får väl förtydliga. De kan jämföra med 3 stycken GTX 780 GTX i SLI och det spelar ingen som helst roll alls, så länge de demonstrerar på så pass lättdrivna spel på sådana inställningar att det flyter på båda maskinerna. Demonstrerar du Quake II utan FPS-värden så kan du få samma flyt i vilken skit som helst. Du borde alltså inse att denna demonstrationen ensam inte säger någonting om Haswells prestanda gentemot 650M. Man behöver komplettera med mer information innan man kan dra någon som helst slutsats. Som sagt, AMD visade samma spel i 1080P, fast på en laptop och inte en stationär, samtidigt som de encodade film och spelade upp ett FullHD klipp. Är man lite insatt så vet man att det nödvändigtvis inte måste betyda högre prestanda, men det är en fingervisning om hur extremt lite intels demo säger.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Vad spelar det för roll över huvud taget? Läste du ens vad jag skrev? Eller begrep du bara inte innebörden?
Får väl förtydliga. De kan jämföra med 3 stycken GTX 780 GTX i SLI och det spelar ingen som helst roll alls, så länge de demonstrerar på så pass lättdrivna spel på sådana inställningar att det flyter på båda maskinerna. Demonstrerar du Quake II utan FPS-värden så kan du få samma flyt i vilken skit som helst. Du borde alltså inse att denna demonstrationen ensam inte säger någonting om Haswells prestanda gentemot 650M. Man behöver komplettera med mer information innan man kan dra någon som helst slutsats. Som sagt, AMD visade samma spel i 1080P, fast på en laptop och inte en stationär, samtidigt som de encodade film och spelade upp ett FullHD klipp. Är man lite insatt så vet man att det nödvändigtvis inte måste betyda högre prestanda, men det är en fingervisning om hur extremt lite intels demo säger.

Du har helt rätt att själva testet säger inte supermycket om 650M vs Haswell, men det är ställt utom allt rimligt tvivel att även 7660G (d.v.s. den snabbaste mobil-GPU för Trinity) ligger rejält efter 650M oavsett vilket spel man jämför med. 7660G ligger i nivå med 630M. Jämför man 650M och 630M så ser man att den förra är 80-100% snabbare i high och ultra inställningar.

Det folk verkar totalt missa (eller ignorera) är att skillnaden mellan HD4000 och Trinity är betydligt mycket mindre på laptops där den stora begränsningen är TDP än vad den är på desktop där TDP för den här typen av GPU:er är en icke-fråga. Så om Haswell har en GPU i nivå med GT650M så måste AMD verkligen göra en rejäl förbättring av sin nästa APU om de ens ska matcha GPUn i Haswell på laptops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har helt rätt att själva testet säger inte supermycket om 650M vs Haswell, men det är ställt utom allt rimligt tvivel att även 7660G (d.v.s. den snabbaste mobil-GPU för Trinity) ligger rejält efter 650M oavsett vilket spel man jämför med. 7660G ligger i nivå med 630M. Jämför man 650M och 630M så ser man att den förra är 80-100% snabbare i high och ultra inställningar.

Det folk verkar totalt missa (eller ignorera) är att skillnaden mellan HD4000 och Trinity är betydligt mycket mindre på laptops där den stora begränsningen är TDP än vad den är på desktop där TDP för den här typen av GPU:er är en icke-fråga. Så om Haswell har en GPU i nivå med GT650M så måste AMD verkligen göra en rejäl förbättring av sin nästa APU om de ens ska matcha GPUn i Haswell på laptops.

Jo visst. Jag vet att skillnaden mellan HD4000 och Trinity inte är så stor i laptops. Men poängen är att man inte kan dra några slutsatser om prestandan.

OM prestandan är som ett 650M så är det imponerande. Och även om jag inte tror den når helt dit så har jag mycket stora förväntningar på Haswells grafik. Ja jag har stora förväntningar på CPU-sidan också.

Skulle förövrigt vilja se ett externt grafikkort med den grafikken. Den verkar vara effektiv både per watt och per mm².

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en recension av intel chassit, såg rätt coolt ut (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Det stämmer inte. Du kan själv jämföra på följande sidor. Där kommer GT 650M före 7660. Det betyder att den nya Intel grafiken skulle vara snabbare än nuvarande AMDs APUer.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Det betyder inte ett skit. Var det ej klart att jag gjorde en snabb uppskattning av var prestandan skulle ligga? En riktig uppskattning är omöjlig utan flera speltester. Speciellt då - som några i tråden nämnt - Dirt 3 är mer tungt på CPU än GPU, och som vi alla vet så lär Intel vinna på CPU fronten i alla fall.

Dessa resultat visar att Intels nya GPUer skulle KUNNA vara snabbare än AMDs APUer. Men utan mer fakta så går det inte att säga mer än så.
Det är dock mer troligt att Intels GPUer ligger ungefär i nivå med AMDs APUer. Dock så är det viktigt att ta i åtanke att Intel inte har dessa på marknaden än medans AMD har haft sina på marknaden i månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det betyder inte ett skit. Var det ej klart att jag gjorde en snabb uppskattning av var prestandan skulle ligga? En riktig uppskattning är omöjlig utan flera speltester. Speciellt då - som några i tråden nämnt - Dirt 3 är mer tungt på CPU än GPU, och som vi alla vet så lär Intel vinna på CPU fronten i alla fall.

Dessa resultat visar att Intels nya GPUer skulle KUNNA vara snabbare än AMDs APUer. Men utan mer fakta så går det inte att säga mer än så.
Det är dock mer troligt att Intels GPUer ligger ungefär i nivå med AMDs APUer. Dock så är det viktigt att ta i åtanke att Intel inte har dessa på marknaden än medans AMD har haft sina på marknaden i månader nu.

Det gör det väl visst. GT 650M är generellt bättre än 7660. Det finns det tester på. Om då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Det gör det väl visst. GT 650M är generellt bättre än 7660. Det finns det tester på. Om då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare.

Men vart har du fått uppgifterna att Haswell skulle vara jämförbart med GT 650M ifrån? Som sagt, hade den andra datorn haft trippla GTX 780 hade du trott att Haswell var jämförbart med det då? Så länge du inte får några siffror på hur bra de båda klarar Dirt 3 så har du inte en aning på om de klarar de lika bra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vart har du fått uppgifterna att Haswell skulle vara jämförbart med GT 650M ifrån? Som sagt, hade den andra datorn haft trippla GTX 780 hade du trott att Haswell var jämförbart med det då? Så länge du inte får några siffror på hur bra de båda klarar Dirt 3 så har du inte en aning på om de klarar de lika bra eller inte.

Du kanske skulle läsa alla inlägg i diskussionen, innan du försöker visa dig på styva linan. Sears påstod följande. Vilket inte stämmer. 650M är bättre än 7660.

Citat:

Då 650 är jämförbar med HD7770 tror jag att 650M ligger några steg under det. Runt 7650/7570 möjligtvis. Så intels bästa är TYP jämförbar med "7570", medans AMDs starkaste APU har 7660.

Sedan skrev jag "OM då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare." Intel anser tydligen att Haswell är lika med 650M, annars skulle de inte använt det som jämförelse. Om det stämmer återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Sedan skrev jag "OM då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare." Intel anser tydligen att Haswell är lika med 650M, annars skulle de inte använt det som jämförelse. Om det stämmer återstår att se.

Va? Så du menar att Intel själva tror att 650M är jämförbart med Haswell? "Annars skulle de inte använt det som jämföresle" Jaså skulle de inte?
Som Sears sa, vi behöver mer information innan vi kan dra några slutsatser om den slutgiltiga prestandan på Haswells grafik. En jämförelse som denna kan verkligen inte säga någonting om hur stora skillnaderna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Va? Så du menar att Intel själva tror att 650M är jämförbart med Haswell? "Annars skulle de inte använt det som jämföresle" Jaså skulle de inte?

Vad du vill säga med den kommentaren är för mig en gåta, men det kanske du kan klargöra. Dessutom skrev jag i mitt förra inlägg följande:

Citat:

Om det stämmer återstår att se.

Men så långt orkade du tydligen inte läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Vad du vill säga med den kommentaren är för mig en gåta, men det kanske du kan klargöra.

Jag vill ha en förklaring till varför de inte skulle det. Har du missat att Intel, AMD och nVidia älskar att göra jämförelser som får folk att tro att deras produkter är bättre än de är? Ett väldigt känt exempel är ju Bulldozer som jämfördes med Intels värsting i grafikbegränsade spel, så den såg ut att vara jämnsnabb. Precis samma sak! Skulle AMD göra något sådant, men inte Intel? Intel har gjort så förut.

Skrivet av mojoman:

Dessutom skrev jag i mitt förra inlägg följande: Men så långt orkade du tydligen inte läsa.

Jo, det orkade jag läsa, problemet för dig är att jag orkat läsa allt annat du skrivit också. Du försöker mjuka upp din inställning i smyg och sakta anpassa dig till vår inställning att man inte kan utläsa något ur denna demo alena, fast utan att erkänna att du påstått annorlunda. Ärligt?
I början var du väldigt bestämd att man kunde se att Haswell var snabbare än Trinity. Du försöker fortfarande få det att låta så nu, fast du lägger ett litet "om" på slutet. För att låtsas att kritiken mot dina initiala påståenden är obefogad.

Skrivet av mojoman:

Det stämmer inte. Du kan själv jämföra på följande sidor. Där kommer GT 650M före 7660. Det betyder att den nya Intel grafiken skulle vara snabbare än nuvarande AMDs APUer.

Skrivet av Sears:

Det betyder inte ett skit. Var det ej klart att jag gjorde en snabb uppskattning av var prestandan skulle ligga? En riktig uppskattning är omöjlig utan flera speltester...
...Dessa resultat visar att Intels nya GPUer skulle KUNNA vara snabbare än AMDs APUer. Men utan mer fakta så går det inte att säga mer än så.

Skrivet av mojoman:

Det gör det väl visst. GT 650M är generellt bättre än 7660. Det finns det tester på. Om då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare.

Skrivet av Aleshi:

Men vart har du fått uppgifterna att Haswell skulle vara jämförbart med GT 650M ifrån?

Skrivet av mojoman:

Sedan skrev jag "OM då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare." Intel anser tydligen att Haswell är lika med 650M, annars skulle de inte använt det som jämförelse. Om det stämmer återstår att se.

Så för att få klarhet. Anser du att man med någon som helst säkerhet kan säga att Haswell är snabbare än Trinity med stöd från demon? Ja eller nej? I första inlägget var ditt svar "Ja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Sears påstod följande. Vilket inte stämmer. 650M är bättre än 7660.

Men jösses. Jag tror du borde jobba lite på din analytiska förmåga..
"Då 650 är jämförbar med HD7770 tror jag att 650M ligger några steg under det. Runt 7650/7570 möjligtvis."
Ser du kanske att jag gör en hel del gissningar? Dessa för att få en snabb uppfattning om ungefärlig prestanda. Att få mer än en uppfattning av prestandan är dessutom nästan omöjligt utan fler resultat.

Skrivet av mojoman:

Det gör det väl visst. GT 650M är generellt bättre än 7660. Det finns det tester på. Om då Intels nya är jämförbart med GT 650M så är det snabbare.

Ja, men vi vet fortfarande inte hur snabb intels nya grafikkrets är. Vi behöver fler tester och en färdig produkt.
Låt mig repetera:
"Dessa resultat visar att Intels nya GPUer skulle KUNNA vara snabbare än AMDs APUer. Men utan mer fakta så går det inte att säga mer än så.
Det är dock mer troligt att Intels GPUer ligger ungefär i nivå med AMDs APUer. Dock så är det viktigt att ta i åtanke att Intel inte har dessa på marknaden än medans AMD har haft sina på marknaden i månader nu."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Men jösses. Jag tror du borde jobba lite på din analytiska förmåga..
"Då 650 är jämförbar med HD7770 tror jag att 650M ligger några steg under det. Runt 7650/7570 möjligtvis."
Ser du kanske att jag gör en hel del gissningar? Dessa för att få en snabb uppfattning om ungefärlig prestanda. Att få mer än en uppfattning av prestandan är dessutom nästan omöjligt utan fler resultat.

Det är möjligt, men eftersom dina gissningar inte stämmer vad beträffar GT 650M gjorde jag en kommentar. 650M är bättre än 7650/7570 och 7660.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Det är möjligt, men eftersom dina gissningar inte stämmer vad beträffar GT 650M gjorde jag en kommentar. 650M är bättre än 7650/7570 och 7660.

Det måhända, men slutsatsen är ju ändå poängen med kommentaren. Din slutsats var helt åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det måhända, men slutsatsen är ju ändå poängen med kommentaren. Din slutsats var helt åt skogen.

Det här är din egen slutsats efter dina gissningar. Det är vad man i svenska grammatiken kallar ett påstående. Men nu orkar jag inte tjafsa om det här längre, adjö.

Citat:

Då 650 är jämförbar med HD7770 tror jag att 650M ligger några steg under det. Runt 7650/7570 möjligtvis. Så intels bästa är TYP jämförbar med "7570", medans AMDs starkaste APU har 7660.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Det här är din egen slutsats efter dina gissningar. Det är vad man i svenska grammatiken kallar ett påstående. Men nu orkar jag inte tjafsa om det här längre, adjö.

Men herre jösses.. Slutsatsen är ju självklart även den en gissning.. Jag påstår att det KAN vara så, och med den mängd information som finns just nu så kan du inte motbevisa den slutsatsen.
Men vad är det för mening att diskutera med en som försöker slingra sig på detta vis... Nä, det är fan ingen mening. Lär dig diskutera ordentligt. Adjö.