Syftningsfel med ordet 'Gör' ?

Permalänk
Inaktiv

Syftningsfel med ordet 'Gör' ?

Nu är jag absolut inte någon språkexpert och dessutom stavar jag som en kratta. Men sen jobbar jag inte professionellt med att skriva för en tidning, är journalist eller utger mig för att vara reporter. Med det sagt så vill jag fråga er andra om åsikten kring ett ordval som sweclockers-redaktionen är glada för att använda på ett sätt som jag tycker låter helt snett.

Sweclockers skriver ofta och gärna ordet ”Gör” i sina rubriker i sammanhang som jag inte kunnat bekräfta med uppslagsverk. Jag tar de två senaste rubrikerna som exempel:

”Gigabyte gör AIO-moderkort för systembyggare”

och rubriken:

”Lian Li gör chassi för Intel NUC”

Min reaktion är alltid; Vadå gör? Vad gör de med dem?

I sammanhanget bör det väl heta: Tillverkar, bygger, säljer, släpper, lanserar, visar upp, demonstrerar, och/eller eventuellt några alternativt till. Vad säger ni själva? Säger ni ”Jag gör en dator nu”, ”Han gör ett hus”. Som jag sa inledningsvis, jag har googlat och försökt slå upp detta men inte hittat något bra svar. Jag har opinionsundersökt några vänner och de är helt med på att det låter fel.

Permalänk
Medlem

Gör är synonymt med tillverka, bygga etc. I sammanhangen som du länkade passar det. "Jag gör en dator" fungerar inte.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med TS, min åsikt är att gör i vissa sammanhang låter lite som barnspråk. Däremot ser jag inte varför det skulle vara fel.
Verbet göra är användbart i en mängd situationer, kanske därför man tycker att det överanvänds?

Kocken gör hamburgare (lagar, steker, grillar)
Webbdesignern gör webbsidor (utvecklar, skapar, kodar)
Asus gör datorer (tillverkar, säljer, bygger) osv.

Ganska intressant ändå, engelskan har ingen direkt motsvarighet va?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

I engelskan är kanske makes motsvarigheten:

The chef makes hamburgers
The web designer makes web sites
Asus makes computers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

I engelskan är kanske makes motsvarigheten:

The chef makes hamburgers
The web designer makes web sites
Asus makes computers

Ja, det passar oftast. Men...

Kalle gör mål.
Getingstick gör ont.
Anna gör fel.

Nåja lite OT kanske.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Till skillnad mot engelskan, där 'do' och 'make' inte kan ersätta varandra, så kan 'göra' mycket väl användas för att markera tillverkning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Till skillnad mot engelskan, där 'do' och 'make' inte kan ersätta varandra, så kan 'göra' mycket väl användas för att markera tillverkning.

Tyskans "tun" ("do") och "machen" ("make") har samma förhållande, så det kanske främst är vi svenskar som är underliga bland de germanska språken genom att ha ett gemensamt ord för detta.

Någon som har koll på övriga skandinaviska språk? På danska har de väl "laver" och "gør" som i
"Hvad laver du?" → "Vad gör du?" och
"Kan du gøre mig et wienerbrød?" → "Kan du göra ett wienerbröd till mig?"

Jag tror dock tyskarna mer utbytbart kan använda både "tun" och "machen" som motsvarighet till "do", åtminstone dialektalt ("Was machst du?" används dels idiomatiskt som "Vad håller du på med?", men även som en artighetsfras; jfr: "How do you do?"), än vad man på engelska skulle kunna substituera "do" och "make".

Jag vill uppriktigt säga att jag inte är speciellt flytande i varken tyska eller danska, så rätta mig gärna eller kom med kompletterande information, ni som faktiskt kan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JackeShan:

Gör är synonymt med tillverka, bygga etc. I sammanhangen som du länkade passar det. "Jag gör en dator" fungerar inte.

"Gör" är inte alls synonymt med att "tillverka" och "bygga". Inte enligt ordboken i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

"Gör" är inte alls synonymt med att "tillverka" och "bygga". Inte enligt ordboken i alla fall.

Skaffa dig en bättre ordbok. Får jag föreslå Norstedts svenska synonymordbok exempelvis? Min utgåva (5:e) ger specifikt "tillverka" som synonymt uppslagsord till "göra".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

"Gör" är inte alls synonymt med att "tillverka" och "bygga". Inte enligt ordboken i alla fall.

"Gör"

Synonymer: begå, företa, handla, producera, skapa, syssla, tillverka, utföra, uträtta, utöva, åstadkomma
Definition: tillverka; förfärdiga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy Ferret:

Skaffa dig en bättre ordbok. Får jag föreslå Norstedts svenska synonymordbok exempelvis? Min utgåva (5:e) ger specifikt "tillverka" som synonymt uppslagsord till "göra".

Skrivet av Kilroy:

"Gör"

Synonymer: begå, företa, handla, producera, skapa, syssla, tillverka, utföra, uträtta, utöva, åstadkomma
Definition: tillverka; förfärdiga

Som sagt, länka gärna, jag har googlat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Som sagt, länka gärna, jag har googlat.

Om du nöjer dig med just en internetlänk: http://www.synonymer.se/?query=g%F6ra

Om det inte är auktoritativt nog så får du nog köpa/låna en synonymordbok eller be någon ta kort på definitionen och lägga upp.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Om du nöjer dig med just en internetlänk: http://www.synonymer.se/?query=g%F6ra

Om det inte är auktoritativt nog så får du nog köpa/låna en synonymordbok eller be någon ta kort på definitionen och lägga upp.

Jo internet fungerar bra. Du har inget alternativ som är en mer "officiell" sida, inte en reklamsida? Och jag har letat efter en artikel som beskriver användande av just "Gör" inte "Göra". Ofta är det skillnader på synonymerna har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid trott att de valde detta med rubrikens längd i åtanke..?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jo internet fungerar bra. Du har inget alternativ som är en mer "officiell" sida, inte en reklamsida? Och jag har letat efter en artikel som beskriver användande av just "Gör" inte "Göra". Ofta är det skillnader på synonymerna har jag märkt.

Gör är bara en böjning av göra, där göra är att-formen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Vad säger ni själva? Säger ni ”Jag gör en dator nu”, ”Han gör ett hus”. Som jag sa inledningsvis, jag har googlat och försökt slå upp detta men inte hittat något bra svar. Jag har opinionsundersökt några vänner och de är helt med på att det låter fel.

Jag skulle mycket väl kunna säga "Jag gjorde paj i förrgår" (vilket även är sant) eller "Nu ska jag göra middag", eller "Jag har gjort en plugin till irssi", eller "Jag gjorde ett skrivbord av två arbetsbockar och en ekskiva", etc. Det kanske inte är vanligt i just din dialektala närhet, men jag vågar säga att det är vida utbrett i landet, vilket även de synonymordböcker som nämnts har hållt med om.

Har du kollat någon synonymordbok el dyl som inte har med denna betydelse? Notera att t ex SAOL inte aspirerar på att vara en synonymordbok.

Skrivet av anon200213:

Jo internet fungerar bra. Du har inget alternativ som är en mer "officiell" sida, inte en reklamsida? Och jag har letat efter en artikel som beskriver användande av just "Gör" inte "Göra". Ofta är det skillnader på synonymerna har jag märkt.

Det finns ingen "officiell" svensk synonymordbok på det sättet; språket fungerar inte riktigt så. Norstedts som Crazy Ferret nämnde är en vanlig och vedertagen bok. synonymer.se avgränsar rena användarbidrag från sin ursprungliga källa, som också är välanvänd och beskrivs på http://www.synonymer.se/om.php .

Vad gäller "gör" och "göra" så är som sagt "göra" inifinitivformen av verbet, vilket är den form man alltid använder som uppslagsord. "Göra" har dock även betydelse som substantiv, jfr: "Detta är ett riktigt hundgöra", osv.

Du kan även titta på SAOB:s inlägg från 1929 på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/92/49.htm... . Sök på "tillvärka" (gammal stavning) på sidan så står det att det redan då användes på detta sätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Jag skulle mycket väl kunna säga "Jag gjorde paj i förrgår" (vilket även är sant) eller "Nu ska jag göra middag", eller "Jag har gjort en plugin till irssi", eller "Jag gjorde ett skrivbord av två arbetsbockar och en ekskiva", etc. Det kanske inte är vanligt i just din dialektala närhet, men jag vågar säga att det är vida utbrett i landet, vilket även de synonymordböcker som nämnts har hållt med om.

Har du kollat någon synonymordbok el dyl som inte har med denna betydelse? Notera att t ex SAOL inte aspirerar på att vara en synonymordbok.

Det finns ingen "officiell" svensk synonymordbok på det sättet; språket fungerar inte riktigt så. Norstedts som Crazy Ferret nämnde är en vanlig och vedertagen bok. synonymer.se avgränsar rena användarbidrag från sin ursprungliga källa, som också är välanvänd och beskrivs på http://www.synonymer.se/om.php .

Vad gäller "gör" och "göra" så är som sagt "göra" inifinitivformen av verbet, vilket är den form man alltid använder som uppslagsord. "Göra" har dock även betydelse som substantiv, jfr: "Detta är ett riktigt hundgöra", osv.

Du kan även titta på SAOB:s inlägg från 1929 på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/92/49.htm... . Sök på "tillvärka" (gammal stavning) på sidan så står det att det redan då användes på detta sätt.

Tack, mycket bra förklaring.

Det känns hur fel som helst, men man får väl vänja sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Som sagt, länka gärna, jag har googlat.

http://folkets-lexikon.csc.kth.se/folkets/#lookup&g%C3%B6r&0

Och om det här med "göra" mot "gör":
Aktiv

göra infinitiv
gör presens
gjorde preteritum
gjort supinum
görande presens particip
gör imperativ

Passiv

göras infinitiv
görs presens
gjordes preteritum
gjorts supinum

Perfekt particip

gjord en ~ + subst.
gjort ett ~ + subst.
gjorda den/det/de ~ + subst.

Alternativa böjningsformer passiv

göres presens

Övriga former

göre i vissa uttryck, konjunktiv etc.

Från SAOL Plus, jag har inte tillgång till det på nätet iaf.

Wiktionary: http://sv.wiktionary.org/wiki/g%C3%B6ra

Skrivet av anon200213:

Tack, mycket bra förklaring.

Det känns hur fel som helst, men man får väl vänja sig

Men ja, du hade ju redan fått allt besvarat, men jag undrar lite över hur du googlat och inte lyckats hitta det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

http://folkets-lexikon.csc.kth.se/folkets/#lookup&g%C3%B6r&0

Och om det här med "göra" mot "gör":
Aktiv

göra infinitiv
gör presens
gjorde preteritum
gjort supinum
görande presens particip
gör imperativ

Passiv

göras infinitiv
görs presens
gjordes preteritum
gjorts supinum

Perfekt particip

gjord en ~ + subst.
gjort ett ~ + subst.
gjorda den/det/de ~ + subst.

Alternativa böjningsformer passiv

göres presens

Övriga former

göre i vissa uttryck, konjunktiv etc.

Från SAOL Plus, jag har inte tillgång till det på nätet iaf.

Wiktionary: http://sv.wiktionary.org/wiki/g%C3%B6ra

Men ja, du hade ju redan fått allt besvarat, men jag undrar lite över hur du googlat och inte lyckats hitta det.

Ja för att jag letade (och efterfrågade) en artikel som beskriver användandet av formen "Gör" och inte "Göra". Det hittade inte du heller ser det ut som Så jag googlade väl på samma sätt som dig antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja för att jag letade (och efterfrågade) en artikel som beskriver användandet av formen "Gör" och inte "Göra". Det hittade inte du heller ser det ut som Så jag googlade väl på samma sätt som dig antar jag.

Men "gör" finns inte, "gör" är en böjning av ordet "göra"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Men "gör" finns inte, "gör" är en böjning av ordet "göra"...

"Gör" finns inte? Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

"Gör" finns inte? Hur tänker du nu?

Som jag skrev, att "göra" är ordet som står i alla ordlistor osv.
"gör" finns inte som enskilt ord, i den här betydelsen.
"Göra" är det ordet vi pratar om, "gör" är en böjning av det ordet.

Tänk "gjorde" eller "gjort". Det är inte ord som har en egen betydelse, det är böjningar av ordet "göra", precis som "gör" är.

Så det är klart att "gör" finns, men inte i den bemärkelsen som att det är ett eget ord, det är en böjning av "göra".
Så fungerar alla verb.

Att göra.
Jag gör.
Att diska.
Jag diskar.
För att ta ett annat exempel.

Förstår du vad jag menar?
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig konstigt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Som jag skrev, att "göra" är ordet som står i alla ordlistor osv.
"gör" finns inte som enskilt ord, i den här betydelsen.
"Göra" är det ordet vi pratar om, "gör" är en böjning av det ordet.

Tänk "gjorde" eller "gjort". Det är inte ord som har en egen betydelse, det är böjningar av ordet "göra", precis som "gör" är.

Så det är klart att "gör" finns, men inte i den bemärkelsen som att det är ett eget ord, det är en böjning av "göra".
Så fungerar alla verb.

Att göra.
Jag gör.
Att diska.
Jag diskar.
För att ta ett annat exempel.

Förstår du vad jag menar?
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig konstigt...

Fast det är just formen "Gör" som jag frågar efter, jag vet hur man använder och böjer ordet "Göra". Det var mest användande av formen "Gör" i sammanhanget som jag tyckte lät fel. Man är så bortskämd med att allt finns på internet, så jag tänkte det säkert fanns en artikel som täcker användande av formen "Gör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fast det är just formen "Gör" som jag frågar efter, jag vet hur man använder och böjer ordet "Göra". Det var mest användande av formen "Gör" i sammanhanget som jag tyckte lät fel. Man är så bortskämd med att allt finns på internet, så jag tänkte det säkert fanns en artikel som täcker användande av formen "Gör".

Men det är ju det vi pratar om!
http://sv.wiktionary.org/wiki/g%C3%B6ra

tillverka

På fabriken där mamma jobbar gör de godisklubbor och kolor.

Det är ju den formen vi pratar om, men i ordlistor och liknande så står det under ordet "göra" som är grundformen.

Och jag kopierade från Svenska Akademins Ordlista som gick igenom dom olika formerna av "göra"...

EDIT: Varje böjning har inte sin egen plats, hur ordet används och vad det betyder står nästan alltid under grundformen av ordet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Men det är ju det vi pratar om!
http://sv.wiktionary.org/wiki/g%C3%B6ra

tillverka

På fabriken där mamma jobbar gör de godisklubbor och kolor.

Det är ju den formen vi pratar om, men i ordlistor och liknande så står det under ordet "göra" som är grundformen.

Och jag kopierade från Svenska Akademins Ordlista som gick igenom dom olika formerna av "göra"...

EDIT: Varje böjning har inte sin egen plats, hur ordet används och vad det betyder står nästan alltid under grundformen av ordet.

Nej nej, alltså jag vet, jag har fattat det för 10 posts sedan Jag tycker ändå att det låter fel och förslappat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej nej, alltså jag vet, jag har fattat det för 10 posts sedan Jag tycker ändå att det låter fel och förslappat

haha, ok, dåså!