Få tillbaka appen "Skrivbord"

Permalänk
Medlem

Få tillbaka appen "Skrivbord"

Jag råkade radera appen "Skrivbord" och kan nu inte växla mellan Win 8:s skrivbord med appar och det traditionella skrivbordet, Win 7 och tidigare. Jag kan använda windows-tangenten men vill ha tillbaka den app som visade skrivbordet och när man klickade så växlade man mellan de olika lägena. Önskar få tillbaka den ursprungliga appen, inte någon app med extra funktioner utan enbart för att växla mellan de två varianterna av skrivbord.

Har sökt i "Store" men appen verkar vara raderad även från systemet, ingen träff på ordet "Skrivbord" eller "Desktop".

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Avinstallerade du den eller tog du bara bort den från metron?

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AC1234:

Jag råkade radera appen "Skrivbord" och kan nu inte växla mellan Win 8:s skrivbord med appar och det traditionella skrivbordet, Win 7 och tidigare. Jag kan använda windows-tangenten men vill ha tillbaka den app som visade skrivbordet och när man klickade så växlade man mellan de olika lägena. Önskar få tillbaka den ursprungliga appen, inte någon app med extra funktioner utan enbart för att växla mellan de två varianterna av skrivbord.

Har sökt i "Store" men appen verkar vara raderad även från systemet, ingen träff på ordet "Skrivbord" eller "Desktop".

Tacksam för tips!

http://www.techtronic.us/technology/how-to-restore-the-deskto...
Fast under 's' för Skrivbord om du har svenskt Win8.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Den verkar vara avinstallerad

Skrivet av krushy:

Avinstallerade du den eller tog du bara bort den från metron?

Appen finns inte på metrosidan "alla appar", varken under svensk eller engelsk version. Jag behöver alltså ladda ner den någonstans ifrån men hittar inte var. Alltså appen "Skrivbord" att placera som genväg bland övriga appar på metrosidan.

Permalänk
Medlem

Appen finns inte kvar i datorn

Skrivet av Shudnawz:

http://www.techtronic.us/technology/how-to-restore-the-deskto...
Fast under 's' för Skrivbord om du har svenskt Win8.

Appen finns inte under de samlade apparna, varken under D eller S då den verkar ha blivit avinstallerad på något sätt. Behöver därför något ställe att hitta appen på för att återinstallera den.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

rollback?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

rollback?

Om så är fallet så är detta beivsligen det yttersta exemplet på att MS borde lägga ner lite tid för att strömlinjeforma samt slå samman de två olika operativsystemen i W8. Skrivbordet och Metro.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Om så är fallet så är detta beivsligen det yttersta exemplet på att MS borde lägga ner lite tid för att strömlinjeforma samt slå samman de två olika operativsystemen i W8. Skrivbordet och Metro.

Det kan jag hålla med om men det är inte det som tråden diskuterar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av AC1234:

Appen finns inte under de samlade apparna, varken under D eller S då den verkar ha blivit avinstallerad på något sätt. Behöver därför något ställe att hitta appen på för att återinstallera den.

Tacksam för tips!

Har du kollat längs till vänster i "all apps"?

För mig ligger den inte sorterad under bokstäverna...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Appen finns inte kvar

Skrivet av Mackan3379:

Har du kollat längs till vänster i "all apps"?

För mig ligger den inte sorterad under bokstäverna...

Ja, den finns alltså inte, jag har både sökt och letat direkt i listan. Återställning borde inte vara det enda sättet, appen "Skrivbord" borde ju finnas tillgänglig för nedladdning någonstans?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AC1234:

Ja, den finns alltså inte, jag har både sökt och letat direkt i listan. Återställning borde inte vara det enda sättet, appen "Skrivbord" borde ju finnas tillgänglig för nedladdning någonstans?

Du ska inte behöva ladda ner den, tror inte det räknas som en app på det viset, mer som en genväg. Fortfarande weird att den är väck.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Du ska inte behöva ladda ner den, tror inte det räknas som en app på det viset, mer som en genväg. Fortfarande weird att den är väck.

Mycket konstigt... Jag kan inte avinstallera min desktop app, hur lyckades du med det till att börja med?

Men, här kommer en workaround:

Använd "let me fix it myself" från denna länk för att skapa en genväg till skrivbordet.
http://support.microsoft.com/kb/190355

Använd därefter "pin to 8" (ej testat av mig) för att lägga till genvägen på startskärmen.
http://winaero.com/comment.php?comment.news.140

Borde funka

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Mycket konstigt... Jag kan inte avinstallera min desktop app, hur lyckades du med det till att börja med?

Men, här kommer en workaround:

Använd "let me fix it myself" från denna länk för att skapa en genväg till skrivbordet.
http://support.microsoft.com/kb/190355

Använd därefter "pin to 8" (ej testat av mig) för att lägga till genvägen på startskärmen.
http://winaero.com/comment.php?comment.news.140

Borde funka

Tack så mycket, det fungerade! Funktionen syns nu som "Visa Skrivbordet" och inte som "Skrivbordet" men det spelar ju mindre roll. Funktionen är precis den samma. Jag skulle endast plocka bort genvägen från den vanliga startmenyn (Win 7 utseende) men det gjorde att funktionen försvann helt.

Permalänk
Skrivet av AC1234:

Tack så mycket, det fungerade! Funktionen syns nu som "Visa Skrivbordet" och inte som "Skrivbordet" men det spelar ju mindre roll. Funktionen är precis den samma. Jag skulle endast plocka bort genvägen från den vanliga startmenyn (Win 7 utseende) men det gjorde att funktionen försvann helt.

Kul att höra!

Funktionen borde väl ha samma namn som den skapade genvägen? Så att det bara är att döpa om den?
Som sagt spelar det ingen roll, men det är trevligt att få det som man vill

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Även fast genvägen till Skrivbordet är borta, kan man väl ändå bara föra muspekaren till det översta vänstra hörnet och bara klicka där för att komma till skrivbordet?

Jag använder nästan aldrig genvägen som ligger i Metro utan gör på det andra viset.

Permalänk
Medlem

Vilken version kör du?

Jag sökte på dekstop och fick upp detta direkt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200