Tera: The Exiled Realm of Arborea

Permalänk
Medlem

har interfacen blivit bättre?, den gav fps drops innan.

finns det nått content nu då? sist jag lira läste jag något om att man skulle kunna skapa raid grupper.

Visa signatur

Anima67

Permalänk
Medlem

GUI interface droppen har en hel del med vilken timing Windows väljer att använda för att beräkna ut tid, beroende på vilken den väljer så kan man få enorm fps drops eller bara fps drops med GUI't. Själv har jag ca 10% med GUI av eller på dock om myyycket händer så snackar vi bara 1-3 FPS skillnad med GUI av eller på.

Timing systemet Tera eller snarare deras GUI bibiliotek har problem med är HPET.

Tyvärr inte så mycket du kan göra åt det än att hinta till Windows att inte använda sig av det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Free to play i EU också. Då får man prova lite igen!

http://tera-europe.com/home/news/article/a-glimpse-at-teras-f...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Köpte det med en polare då vi haft brist på något att spela ett tag. Verkar ju kanon kul såhär långt (lvl 22).
Får hoppas man får flera timmars glädje av det här och inte behöver köra rage quit och uninstall som med alla andra skräp spel

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Köpte det med en polare då vi haft brist på något att spela ett tag. Verkar ju kanon kul såhär långt (lvl 22).
Får hoppas man får flera timmars glädje av det här och inte behöver köra rage quit och uninstall som med alla andra skräp spel

Attakera nu de Bams som du kan sloss mot vid level ~20 mot Basilisks, Du hittar dessa längst upp till högeri andra zonen du kommer till, Precis utanför första instansen.

Också området i längst ner i mitten hittar du ett flertal roliga bams.

Allra bäst är ifall ni kan köra Solo mot dom, eller åtminstone duo utan healer/tank riktig rolig utmaning som inget annat spel slår. Tyvärr så gör de alla Open World bams svinigt lätta genom F2P patchen nästa månad.....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är Bams?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Attakera nu de Bams som du kan sloss mot vid level ~20 mot Basilisks, Du hittar dessa längst upp till högeri andra zonen du kommer till, Precis utanför första instansen.

Också området i längst ner i mitten hittar du ett flertal roliga bams.

Allra bäst är ifall ni kan köra Solo mot dom, eller åtminstone duo utan healer/tank riktig rolig utmaning som inget annat spel slår. Tyvärr så gör de alla Open World bams svinigt lätta genom F2P patchen nästa månad.....

Varför i hela fridens namn ska dom göra dom lättare ? Dom var ju sjukt kul o banka på

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Vad exakt är Bams?

Står för Big ass monster.

Skrivet av karjix:

Varför i hela fridens namn ska dom göra dom lättare ? Dom var ju sjukt kul o banka på

Du har en video från förra sidan som jag gjorde som visar hur lätta de nu är >< väldigt tragiskt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har en video från förra sidan som jag gjorde som visar hur lätta de nu är >< väldigt tragiskt.

Ja det såg ju inte något vidare ut direkt

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Står för Big ass monster.

Du har en video från förra sidan som jag gjorde som visar hur lätta de nu är >< väldigt tragiskt.

Dold text

Har du någon info om varför dom ska göra dom lättare att döda ? var ju verkligen en skön utmaning att stå o soloa en BAM själv

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Attakera nu de Bams som du kan sloss mot vid level ~20 mot Basilisks, Du hittar dessa längst upp till högeri andra zonen du kommer till, Precis utanför första instansen.

Också området i längst ner i mitten hittar du ett flertal roliga bams.

Allra bäst är ifall ni kan köra Solo mot dom, eller åtminstone duo utan healer/tank riktig rolig utmaning som inget annat spel slår. Tyvärr så gör de alla Open World bams svinigt lätta genom F2P patchen nästa månad.....

Blev nyss lvl 20 och har träffat på nån spindel/krabba precis bredvid en quest hub som jag inte kommer ihåg namnet på. Är det ett BAM? Första gången var man oförberedd och dog på 10 sekunder. Andra gången fick jag ner honom till 85%. Riktigt svårt var det iaf.

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:
Dold text

Har du någon info om varför dom ska göra dom lättare att döda ? var ju verkligen en skön utmaning att stå o soloa en BAM själv

F2P är väll anledningen, allts ska vara så lätt och fort som möjligt.... men ja ja

Skrivet av Godo:

Blev nyss lvl 20 och har träffat på nån spindel/krabba precis bredvid en quest hub som jag inte kommer ihåg namnet på. Är det ett BAM? Första gången var man oförberedd och dog på 10 sekunder. Andra gången fick jag ner honom till 85%. Riktigt svårt var det iaf.

De spindlarna är ett par boss monster, eller med andra ord BAM's. Bam finns som vanliga bams samt bossar, skillnaden är oftast enbart hur mycket HP och skada de gör. Spindlarna i fråga är som sagt va en world boss.

Du kommer stöta på lite andra typer snart som är bättre att spela solo mot.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Verkar som att PLAY-TERA inte fungerar på mitt konto som mjag gjorde i betan...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Verkar som att PLAY-TERA inte fungerar på mitt konto som mjag gjorde i betan...

Funkar på mitt som även jag gjorde i betan så borde funka fint för dig också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Testade Tera igår som F2P och tycker det verkar fungera perfekt. Dock så kommer jag nog köpa det om jag fortsätter att spela.

Tycker grafik var snygg och spelet flöt på väldigt bra, tog lite tid att ladda ner alla patcher etc bara. Valde server Celestial Hill (RPG server) ej PVP av 2 anledningar:

1 mindre folk än på de andra 2 servrarna som kom upp.
2 RPG servrar brukar ha lite mer vettiga människor enligt min erfarenhet.

Questade mest upp till lvl 12, men fungerade bra utan någon förkunskap om spelet. Verkar som om "Item Mall" ännu mest innehåller små visuella saker , dvs inget avgörande eller som man inte klarar sig utan. Det var mycket folk på serverna som verkar ha startat då newbie area verkade full all människor. Hur det är högra upp har jag ingen aning om men, men jag är nog mest en causal gamer idag så räcker nog för mig ett tag.

Permalänk
Skrivet av Krippaz:

Hejsan,

Testade Tera igår som F2P och tycker det verkar fungera perfekt. Dock så kommer jag nog köpa det om jag fortsätter att spela.

Tycker grafik var snygg och spelet flöt på väldigt bra, tog lite tid att ladda ner alla patcher etc bara. Valde server Celestial Hill (RPG server) ej PVP av 2 anledningar:

1 mindre folk än på de andra 2 servrarna som kom upp.
2 RPG servrar brukar ha lite mer vettiga människor enligt min erfarenhet.

Questade mest upp till lvl 12, men fungerade bra utan någon förkunskap om spelet. Verkar som om "Item Mall" ännu mest innehåller små visuella saker , dvs inget avgörande eller som man inte klarar sig utan. Det var mycket folk på serverna som verkar ha startat då newbie area verkade full all människor. Hur det är högra upp har jag ingen aning om men, men jag är nog mest en causal gamer idag så räcker nog för mig ett tag.

Celestial hills tillhör ju NA och Enmasse, ha detta i åtanke då det kan påverka latency en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Celestial hills tillhör ju NA och Enmasse, ha detta i åtanke då det kan påverka latency en del...

Jo upptäckte detta. Men jag märkte inte av detta när jag spelade. Vidare så läste jag att support, servrar, patchar etc är mycket bättre på NA än det som sköter europa. Ping kan nog vara lika bra till USA som till Europa servrarna.

I Europa brukar också 100 olika språk höras vilket man ofta slipper på USA servrarna.

Permalänk
Medlem

Så om jag köper spelet nu, så är det inte waste of money när F2P släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Så om jag köper spelet nu, så är det inte waste of money när F2P släpps?

Beror nog på hur mycket, men nej överlag lär du nog inte förlora något på det ifall du tänkt spela det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Wow, detta är ju inte optimerat alls Synd. Gjorde nytt acc för trail och gjorde en Slayer och Preist. Testade Sorc lite med.

Slayer verkar mycket rolig! Kanske gör en warrior med.

Men ligger på runt 30fps. CPU, en kärna på 60-80%, en på 40% de två sista på 20%, spelet använder bara 2 kärnor? GPU används 50-60% ...
FPS blir lite bättre när UI stängs av, välkänd bugg, BlueHole har inte fixat det än... UI använder Flash och så har det satt användningen till CPU eller något.

Se: http://tera-forums.enmasse.com/forums/general-discussion/topi...

https://forum.tera-europe.com/showthread.php?t=70699 (Har testat dessa grejer, vissa. Liiiten bättring.)

Jävla klanteri att det inte använder 4 kärnor, om man jämför med BF3 så ligger min CPU på 80-90% konstant och GPU på 100% så nej, det är INTE datorn.

Citat:

So in summary, a single GTX460 should be able to play this game on max with 40-60 FPS no problem. Aslong as your CPU isn't your bottleneck.

So for those of you thiking of upgrading or getting another GPU for TERA, DONT. Its your CPU.

I put my game in windowed mode and checked CPU usage for a while, and it always sat at 50% (each core counts as 25%, so the game was capping out on its dual core usage). So, the game only uses two cores, and uses them ineffectively. So the CPU was for absolute sure the culprit in my FPS woes.

P.S. My ram wasn't the issue, TERA never broke 1.3 GB of ram usage on the noob island. And with Vista, programs get a default 1.9 GB to use, or 2.9 GB or so to use if you use a UserVA tweak.

http://blackrabbit2999.blogspot.com/2012/02/tera-online-ini-p...

Hur lyckades de fucka upp UE3 såhär? Tex Mass Effect 3 som använder samma motor flyter bra, även The Last Remnant som också är UE3.

Sjukt arg nu bara, jag gillar ju stridssytemet enormt men hur ska jag kunna spela som healer i tex dungeons med 25-30fps???

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Google HPET och FORCE disabla det, deras grafik bibliotek har problem med det och HPET. Nptera dock jag rekommenderar inte att anädra dessa inställningar men aja, alla andra fixar du läser där har mer eller mindre inget som berör problemet GUI interfacet har.

Dock åter igen jag rekommenderar inte att disabla HPET, varför just ditt system har valt att använd HPET är på grund av att alla dina andra timers är kassa, men tyvärr så blir det något knas med HPET och deras grafik bibliotek.

Samt ja GUI't tar en del FPS dock inte så farligt, för min del går den från ca 110 till 80 om jag mer eller mindre gör inget, i hårda strider med mycket som händer går det från ca 45 till 40.

Sedan multitrådat + Spel är oftast något som inte precis går hand i hand, det är vääldigt svårt att utnyttja två kärner och fler optimalt för något som är så hårt ihopkopplat. T.ex. Ett spel där både grafik, fysik samt AI o.s.v. är så hårt kopplat till varandra. Sedan stödjer inte UI motorn 2 kärnor vidare bra till att börja med, vad som händer är att det blir enormt mycket låsningar mellan trådarna och de sitter och mer eller mindre väntar på att få arbeta. Därför du inte ser en 100% CPU load.

Skrivet av Sonyboj:

Sjukt arg nu bara, jag gillar ju stridssytemet enormt men hur ska jag kunna spela som healer i tex dungeons med 25-30fps???

Så länge du använder UIengines smoothness och inte disablar bort det från alla länkar du läser ovan så lär du inte ha några problem alls att fortsätta spela som healer i instanser.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tog bort SEngine.ini och läst Launcher ladda hem filen igen. Gick in i BIOS och under power managemant hittade jag HTP och stängde av det. Men hjälpte inte så mycket direkt. Har nog att göra med att spelet inte använder mer än 2 kärnor och är mer beroende enkeltrådad prestanda, något som AMD inte är super på

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hur är det med gera i Tera?
Hittar man nytt gear ofta eller springer man runt med nästan samma gear?

Går stor del av spelet ut på att hitta ny och bättre gear?

Förändras uteseendet på ens gubbe när man får på sig nytt gear eller springar alla runt och ser likadana ut fast med olika stats på sin gear?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Hur är det med gera i Tera?
Hittar man nytt gear ofta eller springer man runt med nästan samma gear?

Går stor del av spelet ut på att hitta ny och bättre gear?

Förändras uteseendet på ens gubbe när man får på sig nytt gear eller springar alla runt och ser likadana ut fast med olika stats på sin gear?

Du får gear hela tiden medans du levarlar ja, många gear delar utsende ( finns totalt 22 olika + Cosmetic items ) för varje kattegori / ras. Dvs 22 st Robes, 22 St Heavy o.s.v. för varje ras. Du kan skinna om dina armors till något annan befintlig ( med vissa undantag då vissa inte finns som sikin ) så tja du kommer i alla fall se hyffsad unik ut. Sedan har du anndra cosmetiska saker so hjälm eller glasögon o.s.v.

Ja gear är väll det enda du sysslar med vid level 60 som i t.ex. WOW.

Gear viktigt? Tja enbart för PVE så är svaret nej, gear hjälper men inte det viktigaste faktorn, det viktigaste är att du är en bra spelare, bättre gear kommer inte fixa detta. Det sagt vissa instanser kräver viss gear level för annars har du inte tillräckligt skada men alla instanser funkar inte så, många instanser kan du t.ex. köra igenom helt själv om du är SERIÖST bra då detta är allt annat en lätt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Började precis lira lite tera, tycker det är riktigt nice vad jag sett hittils. Gillar grafiken (animenörd) och combat. Varför slutade alla spela?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Började precis lira lite tera, tycker det är riktigt nice vad jag sett hittils. Gillar grafiken (animenörd) och combat. Varför slutade alla spela?

Kan inte annat än att instämma angående grafiken och combatsystemet. Underbart!

Har spelat i snart två veckor och spelet har gett mig den där känslan av att "Jag ska BARA spela lite till, jag ska BARA få en lvl till"... Första gången jag känner så sen jag spelade Guild Wars 1.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om varför folk slutade spela, vad jag har fått Höra är att spelarbasen va för liten. Vilket känns konstigt när spelet är såpas väl uppbyggt. Jag hoppas att spelet får sig en kick nu när det går F2P, och att det politiska systemet sätter igång på riktigt. Det verkar riktigt bra!

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

Ja man får hoppas dom får igång allt smidigt och bra nu.
Tur man har jobb så man inte behöver sitta hemma o vänta på att dom ska patcha klart ;D

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Började precis lira lite tera, tycker det är riktigt nice vad jag sett hittils. Gillar grafiken (animenörd) och combat. Varför slutade alla spela?

Största delen varför folk slutade spela var på grund av GameForg, EU publishern av EU som tja lyckades förstöra allt de kunde och lite till. Får se hur det går när det blir F2P men de har ju lyckats förstöra Aion utgåvan så skulle tippa på att GameForg klarar detta gallant att förstöra Tera ännu mer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Har kommit igång ordentligt med TERA igen, spelade vid launch men kom av mig tack vare att Diablo 3 kom ut. Sen glömde jag helt enkelt bort spelet.
Men jävlar va skojj det är, har inte haft såhär kul i ett MMO sen jag lirade DAoC / Vanilla WoW. Kan inte sluta spela. Och nu i samband med att spelet går F2P så borde det få en rejäl skjuts av spelare om inte annat. Hoppas nu bara att det kommer nya servrar så vi slipper det horribla lagget som är runt "peaktime"

Läst på forum/ingame etc att folk klagar riktigt mycket på Gameforge, trist tycker jag. Hoppas verkligen inte dom förstör vad som verkar vara ett otroligt lovande MMO!

Permalänk

Brukar inte spela MMORPG. Men TERA såg häftigt ut så tänkte ge det en chans, efter att ha laddat hem patch igår i cirka 5 timmar så skall jag nu äntligen logga in på spelet. Men spelet har fastnat på "Loading login screen", den bara laddar hela tiden, inget händer. Har någon en lösning?