Tappas grafikprestanda med ljudkort installerat (PCI-express)?

Permalänk

Tappas grafikprestanda med ljudkort installerat (PCI-express)?

Hej.

Jag ställer frågan först och har bakgrund nedanför ifall den är intressant:

Tappar jag prestanda på grafikkortet (PCI-E x16 blir bara PCI-E x8) om jag monterar ett ljudkort i den tredje och sista PCI-E x16-sloten?

Bakgrund till frågeställningen:

Jag håller på och plockar ihop en burk. Moderkortet jag plockat ut, Asus P8Z77-V, har 2 st PCI-E 3.0 x16 och 1 st PCI-E 2.0 x16.
Jag tänker mig preliminärt ett Asus HD7970 och ett Asus Xonar Phoebus ljudkort.

Phoebus-kortet har PCI-E x1 som anslutning. Om jag ska montera grafikkortet i sloten högst upp, dvs närmast processorn, ryms dock inte ljudkortet i en PCI-E x1.
Jag har fått reda på att PCI-E x1 kan köras i en x16-slot, vilket ju är bra.
Jag har även läst att om man har två grafikkort i Crossfire så tappar man från PCI-E x16 till PCI-E x8.
Min tanke är att sätta grafikkortet i första PCI-E 3.0 x16-sloten och ljudkortet i den sista PCI-E 2.0 x16-sloten och undrar helt enkelt om jag tappar grafikprestanda på detta..

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Skrivet av thomasr_15:

Hej.

Jag ställer frågan först och har bakgrund nedanför ifall den är intressant:

Tappar jag prestanda på grafikkortet (PCI-E x16 blir bara PCI-E x8) om jag monterar ett ljudkort i den tredje och sista PCI-E x16-sloten?

Bakgrund till frågeställningen:

Jag håller på och plockar ihop en burk. Moderkortet jag plockat ut, Asus P8Z77-V, har 2 st PCI-E 3.0 x16 och 1 st PCI-E 2.0 x16.
Jag tänker mig preliminärt ett Asus HD7970 och ett Asus Xonar Phoebus ljudkort.

Phoebus-kortet har PCI-E x1 som anslutning. Om jag ska montera grafikkortet i sloten högst upp, dvs närmast processorn, ryms dock inte ljudkortet i en PCI-E x1.
Jag har fått reda på att PCI-E x1 kan köras i en x16-slot, vilket ju är bra.
Jag har även läst att om man har två grafikkort i Crossfire så tappar man från PCI-E x16 till PCI-E x8.
Min tanke är att sätta grafikkortet i första PCI-E 3.0 x16-sloten och ljudkortet i den sista PCI-E 2.0 x16-sloten och undrar helt enkelt om jag tappar grafikprestanda på detta..

eftersom dom arbetar inom två helt olika kategorier, tycker jag inte att dom borde stöta ut varandra.
Däremot, tror jag det handlar mycket mer om ditt moderkort stödjer det, och att ditt nätagg klarar av det (vilket vore konstigt om de inte gör det)
så jag personligen, tror inte du märker av någon större skillnad om du gör det

Permalänk
Medlem

Också funderat på detta om dom ska dela på samma pci plines. Men tror inte du tappar något om du kör 3570k lr 3770k för då du har du pcie 3.0 istället för 2.0 med z77 kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Också funderat på detta om dom ska dela på samma pci plines. Men tror inte du tappar något om du kör 3570k lr 3770k för då du har du pcie 3.0 istället för 2.0 med z77 kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har ju aldrig prövat de här tidigare, så jag vet ju inte till 100% men mot vad jag tror, så ska det inte vara några problem.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arekusanda:

eftersom dom arbetar inom två helt olika kategorier, tycker jag inte att dom borde stöta ut varandra.

Det spelar ingen roll vilken "kategori" de arbetar inom. Eftersom båda använder PCIe och det finns ett begränsat antal PCIe-banor kommer de att få dela upp dem mellan sig. Vad jag vet kan grafikkort endast köras i x16, x8 och x4, och därför blir det x8 om det inte finns 16 tillgängliga banor.

Mitt 7970 körs i PCIe 2.0 x8 pga mitt ljudkort.

Då TS har PCIe 3.0 spelar det ingen roll om grafikkortet körs i x8. PCIe 3.0 x8 = PCIe 2.0 x16. Hur det är med PCIe 3.0 x4 vågar jag inte svara på. (Det är samma som PCIe 2.0 x8.)

Det är möjligt att det finns fler än 16 banor och att TS kan utnyttja dessa genom att sätta ljudkortet i PCIe 2.0 x16-sloten. Detta kan jag dock inte garantera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det är möjligt att det finns fler än 16 banor och att TS kan utnyttja dessa genom att sätta ljudkortet i PCIe 2.0 x16-sloten. Detta kan jag dock inte garantera.

Det är detta jag hoppas på. Jag tänker mig att det kanske finns 16 banor på 3.0-slotsen och 16 banor på 2.0-sloten eller nåt sånt..

Nå, som nämndes så ska ju x8 3.0 motsvara x16 2.0. Det lär blir jäkla bra oavsett:)

En vidare fundering på ämnet: då jag installerat mitt system - finns det nån sätt att bekräfta om jag har tillgång till 8 eller 16 banor då systemet är up and running? Nåt program kanske där det framgår klockhastighet, antal banor osv? Om detta är möjligt kan jag återkomma hit eller skapa en ny tråd med säker info om detta...

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Skrivet av thomasr_15:

Det är detta jag hoppas på. Jag tänker mig att det kanske finns 16 banor på 3.0-slotsen och 16 banor på 2.0-sloten eller nåt sånt..

Nå, som nämndes så ska ju x8 3.0 motsvara x16 2.0. Det lär blir jäkla bra oavsett:)

En vidare fundering på ämnet: då jag installerat mitt system - finns det nån sätt att bekräfta om jag har tillgång till 8 eller 16 banor då systemet är up and running? Nåt program kanske där det framgår klockhastighet, antal banor osv? Om detta är möjligt kan jag återkomma hit eller skapa en ny tråd med säker info om detta...

det ska gå att kolla de igenom något program, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, så starta en ny tråd eller sök upp det!

Permalänk
Medlem

Ladda hem gpu-z och kør igång testet som finns dær. Då ploppar det upp i infon øver grafikkortet om vad den anvænder før pci.

Permalänk
Skrivet av arekusanda:

det ska gå att kolla de igenom något program, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, så starta en ny tråd eller sök upp det!

Ska forska på det... Ok fluffest hann före :

Skrivet av fluffest:

Ladda hem gpu-z och kør igång testet som finns dær. Då ploppar det upp i infon øver grafikkortet om vad den anvænder før pci.

Mycket tack för det.. Jag lär återkomma i ämnet då jag tagit reda på vad som gäller...

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge och Ivy Bridge har 20 PCI-e lanes, så att köra ett ljudkort i x1 och ett grafikkort i x16 är absolut inga problem. Jag gör detta själv med ett gtx 680 och ett asus xonar essence stx

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasr_15:

Hej.

Jag ställer frågan först och har bakgrund nedanför ifall den är intressant:

Tappar jag prestanda på grafikkortet (PCI-E x16 blir bara PCI-E x8) om jag monterar ett ljudkort i den tredje och sista PCI-E x16-sloten?

Bakgrund till frågeställningen:

Jag håller på och plockar ihop en burk. Moderkortet jag plockat ut, Asus P8Z77-V, har 2 st PCI-E 3.0 x16 och 1 st PCI-E 2.0 x16.
Jag tänker mig preliminärt ett Asus HD7970 och ett Asus Xonar Phoebus ljudkort.

Phoebus-kortet har PCI-E x1 som anslutning. Om jag ska montera grafikkortet i sloten högst upp, dvs närmast processorn, ryms dock inte ljudkortet i en PCI-E x1.
Jag har fått reda på att PCI-E x1 kan köras i en x16-slot, vilket ju är bra.
Jag har även läst att om man har två grafikkort i Crossfire så tappar man från PCI-E x16 till PCI-E x8.
Min tanke är att sätta grafikkortet i första PCI-E 3.0 x16-sloten och ljudkortet i den sista PCI-E 2.0 x16-sloten och undrar helt enkelt om jag tappar grafikprestanda på detta..

Skrivet av DevilsDad:

Sandy Bridge och Ivy Bridge har 20 PCI-e lanes, så att köra ett ljudkort i x1 och ett grafikkort i x16 är absolut inga problem. Jag gör detta själv med ett gtx 680 och ett asus xonar essence stx

Som det ser ut så får det inte plats, men varför köra på den närmaste är min fråga då.

Släng in kortet bara på någon av PCIe x16 portarna då 3.0 inte ger några fördelar alls för ett 7970.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Sandy Bridge och Ivy Bridge har 20 PCI-e lanes, så att köra ett ljudkort i x1 och ett grafikkort i x16 är absolut inga problem. Jag gör detta själv med ett gtx 680 och ett asus xonar essence stx

Din son bor långt under jordytan tydligen, men ditt svar får stora plus
Tack!

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Som det ser ut så får det inte plats.

Nä det kan bli tufft. Särskilt som jag som sagt funderar på ett Asus 7970 med DCII (eventuellt t.o.m. ett Matrix)... DevilsDad gjorde mig lättad med sitt svar kan jag säga:)

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasr_15:

Din son bor långt under jordytan tydligen, men ditt svar får stora plus
Tack!

haha, satt i över en minut och funderade på vafan du menade. Sedan förstog jag att du syftade på mitt namn ^.^

Anyway har jag exakt det moderkortet. kan säga att jag lyckades inte få in ljudkortet i pci-e x1 porten ovanför översta x16, där jag har mitt grafikkort. Jag använder den nedersta x16 porten för ljudkortet

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

haha, satt i över en minut och funderade på vafan du menade. Sedan förstog jag att du syftade på mitt namn ^.^

Anyway har jag exakt det moderkortet. kan säga att jag lyckades inte få in ljudkortet i pci-e x1 porten ovanför översta x16, där jag har mitt grafikkort. Jag använder den nedersta x16 porten för ljudkortet

Jag har vid ett flertal tillfällen observerats med dåliga skämt flödande ur mig

Perfekta situationen att lyckas hitta en med liknande setup som dessutom har koll! Det blir beställning första halvan av den här veckan. Har bara ett par småfunderingar kvar. Dom passar dock inte i denna forumdel...

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Medlem

det ska visst funka i pci-e x1 porten om du menar detta http://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus

det har samma slags pci-e uttag som mitt xonar dx och de sitter över mina 2 grafikkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasr_15:

Hej.

Jag ställer frågan först och har bakgrund nedanför ifall den är intressant:

Tappar jag prestanda på grafikkortet (PCI-E x16 blir bara PCI-E x8) om jag monterar ett ljudkort i den tredje och sista PCI-E x16-sloten?

Bakgrund till frågeställningen:

Jag håller på och plockar ihop en burk. Moderkortet jag plockat ut, Asus P8Z77-V, har 2 st PCI-E 3.0 x16 och 1 st PCI-E 2.0 x16.
Jag tänker mig preliminärt ett Asus HD7970 och ett Asus Xonar Phoebus ljudkort.

Phoebus-kortet har PCI-E x1 som anslutning. Om jag ska montera grafikkortet i sloten högst upp, dvs närmast processorn, ryms dock inte ljudkortet i en PCI-E x1.
Jag har fått reda på att PCI-E x1 kan köras i en x16-slot, vilket ju är bra.
Jag har även läst att om man har två grafikkort i Crossfire så tappar man från PCI-E x16 till PCI-E x8.
Min tanke är att sätta grafikkortet i första PCI-E 3.0 x16-sloten och ljudkortet i den sista PCI-E 2.0 x16-sloten och undrar helt enkelt om jag tappar grafikprestanda på detta..

Hej, har snabbt läst igenom tråden, men inte hittat något om PCI-E x1 som sitter mellan PCI-E x16 och processorn.

Jag har ett P8Z77-V Deluxe, och ditt moderkort har precis som mitt en PCI-E x1 närmast processorn, där har jag installerat mitt ljudkort och satt mitt grafikkort på PCI-E x16 1 porten (mörkblå i bilden) precis jämnt. Absolute inga problem att får plats med dem.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Hej, har snabbt läst igenom tråden, men inte hittat något om PCI-E x1 som sitter mellan PCI-E x16 och processorn.

Jag har ett P8Z77-V Deluxe, och ditt moderkort har precis som mitt en PCI-E x1 närmast processorn, där har jag installerat mitt ljudkort och satt mitt grafikkort på PCI-E x16 1 porten (mörkblå i bilden) precis jämnt. Absolute inga problem att får plats med dem.

http://i48.photobucket.com/albums/f244/Steffno/ASUS_P8Z77-V_z...

För att kunna använda den närmast CPU:n så kan man inte ha vilken CPU-Kylare som helst. Om TS funderar på att köra i den kommer han inte kunna köra med någon stor tornkylare. Men om han ska köra med något slutet vattensystem eller orginalfläkten är det smart att sätta den där.

Permalänk
Skrivet av thomasr_15:

Jag kör på ett P8Z77-V Deluxe, ganska exakt samma layout som ditt moderkort.
Mitt 7970 (3-slots) satte jag i översta (mörkblå) PCI-E. I PCI-E x1 precis bredvid CPU-kylaren satte jag mitt Xonar Essence STX.
Det gick in precis på millimetern bredvid Phanteks ph-tc14pe och 7970.

Tyckte ändå det var lite väl tajt så jag satte det i nedersta PCI-E (svarta) och ställde in i bios att det skall vara PCI-E x1.
Fungerar bra utan att den drar ned på mitt grafikkort.

Mvh Skooglund

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

För att kunna använda den närmast CPU:n så kan man inte ha vilken CPU-Kylare som helst. Om TS funderar på att köra i den kommer han inte kunna köra med någon stor tornkylare. Men om han ska köra med något slutet vattensystem eller orginalfläkten är det smart att sätta den där.

Nej, det tänkte jag inte på, eftersom jag har en vattenkyld processor.

stavfel
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Antielefant

Slotten längst ner (svarta) går inte via CPU utan via chipset, och är nativt x4, så den påverkar inte grafikkortet alls. Har själv ett Xonar DX sitter i den porten.

Det ser för övrigt i princip likadant ut på alla Socket 1155-moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av skooglund:

Jag kör på ett P8Z77-V Deluxe, ganska exakt samma layout som ditt moderkort.
Mitt 7970 (3-slots) satte jag i översta (mörkblå) PCI-E. I PCI-E x1 precis bredvid CPU-kylaren satte jag mitt Xonar Essence STX.
Det gick in precis på millimetern bredvid Phanteks ph-tc14pe och 7970.

Tyckte ändå det var lite väl tajt så jag satte det i nedersta PCI-E (svarta) och ställde in i bios att det skall vara PCI-E x1.
Fungerar bra utan att den drar ned på mitt grafikkort.

Mvh Skooglund

Jo jag misstänker att det blir jäkligt tight. Phoebuskortet är ju dessutom ganska stort - förmodligen större än Essence - med all extra plast...

Så man måste gå in i BIOS och berätta för datorn att det är ett PCI-E x1-kort om man sätter i PCI-E x16 alltså?

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thomasr_15:

Jo jag misstänker att det blir jäkligt tight. Phoebuskortet är ju dessutom ganska stort - förmodligen större än Essence - med all extra plast...

Så man måste gå in i BIOS och berätta för datorn att det är ett PCI-E x1-kort om man sätter i PCI-E x16 alltså?

Nej, det känner den av automatiskt. Däremot kan du behöva begränsa den till x1 om du har mycket annat inkopplat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det känner den av automatiskt. Däremot kan du behöva begränsa den till x1 om du har mycket annat inkopplat.

Ok. Nä det blir bara ett grafikkort och ett ljudkort i PCI-E-platserna..

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.