Vad krävs för att köra två hdmi skärmar plus en hdmi TV.

Permalänk

Vad krävs för att köra två hdmi skärmar plus en hdmi TV.

I mitt datorrum ska jag ha 2 skärmar och ovanför dom ska jag ha en platt tv på ca 55". Är det möjligt att köra de 3 sakerna samtidigt? Grafikkortet har ju bara en HDMI utgång, sitter ett på moderkortet också. Jag vill ha alla 3 igång samtidigt och kunna tabba emellan dom. Krävs det några speciella saker för att kunna köra 3 hdmi skärmar samtidigt? Finns det någon adapter som dubblar hdmi uttaget som finns? Om jag kör en skärm i HDMI uttaget och den andra i moderkortets hdmi och sen är frågan vad jag ska köra TV:n med? Finns ju DVI men jag är perfektionist och det skulle kännas dåligt att köra DVI utan vill så klart köra hdmi då det är nyare och bättre.

Jag skulle helst vilja ha ett grafikkort med 3 eller minst 2 hdmi uttag. Ska vara ett bra grafikkort i 4000 kr klassen.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

dvi är bättre och krävs för vissa upplösningar, det senaste är däremot displayport, vad har du för grafikkort.

Det finns annars dvi-hdmi kabel

Permalänk
Skrivet av Qwal:

dvi är bättre och krävs för vissa upplösningar, det senaste är däremot displayport, vad har du för grafikkort.

Det finns annars dvi-hdmi kabel

Va? Är dvi bättre? Trodde det var en äldre grej och att hdmi var det nya och bättre. Tänkte köpa detta grafikkortet datorn och skärmarna + tv är en plan jag har så har inte köpt sakerna än måste veta lite mer först:

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Men det var som fan, trodde verkligen inte dvi var bättre än hdmi. Men sen så kan jag inte så mycket om hårdvara därför dyker det upp många patetiska trådar från mitt håll här på forumet.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

Va? Är dvi bättre? Trodde det var en äldre grej och att hdmi var det nya och bättre. Tänkte köpa detta grafikkortet datorn och skärmarna + tv är en plan jag har så har inte köpt sakerna än måste veta lite mer först:

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Men det var som fan, trodde verkligen inte dvi var bättre än hdmi. Men sen så kan jag inte så mycket om hårdvara därför dyker det upp många patetiska trådar från mitt håll här på forumet.

Dvi är för det mesta bättre på att föra över bild. Men med hdmi har du ljud också.

Hur vill du ha dina två skärmar uppställda? som extended desktop eller eyefiniti/nvidia sourrund?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Finns många olika dvi, dvi-d dvi-i och även dual link dvi- duallink dvi-d

mkt att hålla read på men tror det var dvi-i duallink som krävdes för upplösningar högre än 1080p.

Yes det grafikkortet kommer fungera kalas bra, 2 dvi en DP och en hdmi, kommer fungera kalas bra.
Displayport klarar 2560x1600.

Hdmi 1,4 klarar dock högre upplösningar, men bara i 30hz, sååå ja. inte kul för spel

Permalänk

Va? Vad jag har hört så är hdmi och dvi exakt lika bra förutom att hdmi även kan föra över ljud.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

här finns mer info hdmi 1.4 klarar 4k upplösning. Hdmi kan även överföra 100mb internet, kallas dock för hec - hdmi ethernet channel.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Finns många olika dvi, dvi-d dvi-i och även dual link dvi- duallink dvi-d

mkt att hålla read på men tror det var dvi-i duallink som krävdes för upplösningar högre än 1080p.

Yes det grafikkortet kommer fungera kalas bra, 2 dvi en DP och en hdmi, kommer fungera kalas bra.
Displayport klarar 2560x1600.

Hdmi 1,4 klarar dock högre upplösningar, men bara i 30hz, sååå ja. inte kul för spel

Ska ha den här skärmen 2 st:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763615

Grejen är att den har 144 HZ så jag hoppas verkligen den kan köra spel i 1600x1200 i full HZ eller är det för högt med hdmi? I så fall försvinner meningen med skärmen. Eller är det bättre att koppla in dom med dvi-d? Vad betyder dvi-d "dubbel länk" som det står att skärmen har? Allt jag begär är att spela i 1600x1200 cs och quake live i 144 hz, det måste väl gå?

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Va? Vad jag har hört så är hdmi och dvi exakt lika bra förutom att hdmi även kan föra över ljud.

Det går att få ljud via DVI också.
De exakta specifikationerna skiljer sig något. Problemet med HDMI är dock att få tillverkare av grafikkort väljer att stödja mer än 1080p även om tekniken i sig kan överträffa DVI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

Ska ha den här skärmen 2 st:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763615

Grejen är att den har 144 HZ så jag hoppas verkligen den kan köra spel i 1600x1200 i full HZ eller är det för högt med hdmi? I så fall försvinner meningen med skärmen. Eller är det bättre att koppla in dom med dvi-d? Vad betyder dvi-d "dubbel länk" som det står att skärmen har? Allt jag begär är att spela i 1600x1200 cs och quake live i 144 hz, det måste väl gå?

KOmmer fungera kalas bra, du måste köra dvi dial link för att ha 120-144 hz, det går inte med hdmi :).

2 skärmar? okej, ingen eyefinity/Nsurround då xD