Virus? Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Virus? Vad ska jag göra?

Köpte en Alienware M14x och fick den igår, använder började så klart att installera program och spel på den. när jag idag laddade ner utorrent så kom det med ett program som hette registry optimizer och efter lite sökningar så visar sig det vara ett virus, jag har avinstallerat programmet och håller just nu på med att köra en genomsökning med McAfee. Vet inte om det är relevant men jag använder Opera som webbläsare. Jag vet att det inte alltid är så att virusprogramen hittar virus även om det existerar, därför ber jag er som är lite kunnigare om hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Testa att byta virusskydd, avast är gratis, f-secure har 1v testperiod

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk

eller så slutar du bara ner ladda porr, Problem solved

Ne men jag brukar alltid ominstallera OS när jag har fått virus och sedan vips är det borta funkar för mig lol

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finees:

Har ju dock inte laddat ner något via Utorrent, utan detta program kom med ner jag laddade ner Utorrent från deras officiella hemsida.

Sue.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

eller så slutar du bara ner ladda porr, Problem solved

Ne men jag brukar alltid ominstallera OS när jag har fått virus och sedan vips är det borta funkar för mig lol

Har ju dock inte laddat ner något via Utorrent, utan detta program kom med ner jag laddade ner Utorrent från deras officiella hemsida.

Permalänk
Medlem

Första träffen på google säger att det inte är ett virus, utan bara nåt skit som utorrent packar med i installationsfilen (för royalties antar jag). Programmet heter winzip registry optimizer.

http://www.winzip.com/registry-optimizer.htm

Skrivet av Finees:

och efter lite sökningar så visar sig det vara ett virus
Mvh

Du får minus 10 internets.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finees:

Köpte en Alienware M14x och fick den igår, använder började så klart att installera program och spel på den. när jag idag laddade ner utorrent så kom det med ett program som hette registry optimizer och efter lite sökningar så visar sig det vara ett virus, jag har avinstallerat programmet och håller just nu på med att köra en genomsökning med McAfee. Vet inte om det är relevant men jag använder Opera som webbläsare. Jag vet att det inte alltid är så att virusprogramen hittar virus även om det existerar, därför ber jag er som är lite kunnigare om hjälp.

Mvh

F-Secure har en gratis online scanner. Det enda som krävs är ett tillägg. Har du tur så hittar den nåt.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Första träffen på google säger att det inte är ett virus, utan bara nåt skit som utorrent packar med i installationsfilen (för royalties antar jag). Programmet heter winzip registry optimizer.

http://www.winzip.com/registry-optimizer.htm

Du får minus 10 internets.

Har inte läst den, har dock läst en annan där det stod att programmet var lättmanipulerat vilket resulterat i att hackers börjat använda det för att sprida virus, det var därför jag skrev här, eftersom att jag inte var helt säker. Men tack för svaret, kan jag i alla fall få tillbaka 5 internets?

Permalänk
Medlem

Det är bara att välja custom och välj bara det ni ska ha när ni installerar för fan. Ni installera alla dessa adwares och skit själva.

Permalänk

Du kan göra en scan på WinZip Registry Optimizer https://www.virustotal.com/

Permalänk
Skrivet av Finees:

Har ju dock inte laddat ner något via Utorrent, utan detta program kom med ner jag laddade ner Utorrent från deras officiella hemsida.

Jag bara drev om porret Ne annars jag ingen aning kan tyvär inte hjälpa dig mer :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

μTorrent har massor adwares och toolbars som kommer med om du accepterar dem. Tyvärr självförvållat och man ska aldrig bara klicka på att installera. In i custom/avancerat. uTorrent har också massor bloat, och reklam som du kan stänga av om du söker reda på vilka värden du ska ändra.