Snälla hjälp! Angående nätagg. (Corsair CX500W v2 80+)

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp! Angående nätagg. (Corsair CX500W v2 80+)

Hej!
Jag har precis beställt ett sånt här nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635831

Men frågan är om den pallar min dator och om nätaggregatet är bra grejor??

Min dator:
2x 2GB RAM-Minne. (ska kanske uppgradera till 2x 4GB)
Moderkort: MSI MS-7309
1TB Hårddisk Western Digital.
Processor AMD Phenom II 960T Black Edition
Grafikkort: AMD Radeon HD 6700 Series (HD 6770 1 GB GDDRS)
En 80mm chassifläkt med Blue LED.

Hoppas på svar så snarast som möjligt, Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adda881:

Hej!
Jag har precis beställt ett sånt här nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635831

Men frågan är om den pallar min dator och om nätaggregatet är bra grejor??

Min dator:
2x 2GB RAM-Minne. (ska kanske uppgradera till 2x 4GB)
Moderkort: MSI MS-7309
1TB Hårddisk Western Digital.
Processor AMD Phenom II 960T Black Edition
Grafikkort: AMD Radeon HD 6700 Series (HD 6770 1 GB GDDRS)
En 80mm chassifläkt med Blue LED.

Hoppas på svar så snarast som möjligt, Tack!

Det pallar att driva systemet, men det är inte bra grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli några problem, kör på!

Visa signatur

MB:Asus Sabertooth Z77 CPU:i5 3570K @4.0 CM EVO 212 P&P GPU: HD4000.. PSU: OCZ ZT 650W 80Bronze+ Minne:4x4GB 16GB 1600Mhz LP SSD:OCZ Agility 2 120GB HDD:WD 2TB Green, 500GB WD BLUE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det pallar att driva systemet, men det är inte bra grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att det inte är bra grejer? Corsair ska väll vara ganska bra när det gäller nätagg? Vad jag har för mig iallafall..
Vad är det som inte är bra med detta nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobb:

Det kommer inte bli några problem, kör på!

Okej, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det är inget topp-agg. Men det är definitivt ett okej agg och kommer driva din dator utan problem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Inga problemas..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adda881:

Vad menar du med att det inte är bra grejer? Corsair ska väll vara ganska bra när det gäller nätagg? Vad jag har för mig iallafall..
Vad är det som inte är bra med detta nätagg?

Corsair säljer väldigt bra nätagg men det gäller till exempel inte cx-serien. Det är mediokra agg, så man får inte riktigt det där grymma Corsair-agget man tror sig köpa. Däremot är exempelvis tx-serien mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är inget topp-agg. Men det är definitivt ett okej agg och kommer driva din dator utan problem.

Okej, för jag köpte ett dåligt Codegen 600W nätagg för 400kr.
Det orkade inte Battlefield 3 för det bara blev helt svart på skärmen och ljudet laggade (hela datorn frös). Allt jag kunde göra var att stänga av datorn med Power-knappen som är på datorn.

Så jag lämnade in det och beställde ett Corsair 500W istället för att det är ju mer kändare märke än Codegen.

Permalänk

Det är ett bra agg. Prisvärt och låter faktiskt lite för priset. Inget att hacka på

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är ett bra agg. Prisvärt och låter faktiskt lite för priset. Inget att hacka på

Ok, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Corsair säljer väldigt bra nätagg men det gäller till exempel inte cx-serien. Det är mediokra agg, så man får inte riktigt det där grymma Corsair-agget man tror sig köpa. Däremot är exempelvis tx-serien mycket bra.

Känner att jag vill lyfta den här tråden lite då jag anser att CX-serien fått oförtjänt mycket "skit". Ja, det är lite fult men samtidigt smart av Corsair. Rider på vågen om rejäl kvalité på samtliga komponenter i agget. Finns ju en anledning till varför man endast ger 3 års garanti på CX och hela 7 år på AX/TX aggen. Tänker på kondningar osv. Men det kan väl bara vara bra med olika segment? Insteg, mellan och entusiast/OC. Visst får man vad man betalar för, men jag kan leva med att nätagget går sönder efter 3 år. "Det var inte så dyrt ändå..."

Säga vad man vill om CX-serien så har ju agget faktiskt på de recensioner(CX-430w v2) jag läst fått rätt ok betyg. Det är ju inget direkt dåligt eller farligt nätagg åla Ace of Sweden i vart fall.
Jag har själv CX-500w v2 och driver sakerna i min signatur med denna. Inga konstiga ljud eller andra problem, inte ens vid extrem belastning med t.ex Furmark och Prime95, samtidigt.

Jag är förvånad över hur bra elektroniken har blivit, mycket av det jag har i min signatur när det kommer till datorkomponenter, bl.a moderkortet(Asus Z68 V-LX) och nätagget är ju budget saker, men ändå är systemet grymt stabilt. Trots rätt mycket O/C både på grafikkort och CPU. Imponerad att det funkar så smärtfritt trots att det är rejält budget Jag menar inte ens 1000:- för nätagg och mobo.

Det är helt enkelt så att elektroniken har blivit bättre och allt håller en mycket högre lägsta nivå.

Permalänk
Testpilot

CX serien lider av coil whine, men det kommer driva systemet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av adda881:

Vad menar du med att det inte är bra grejer? Corsair ska väll vara ganska bra när det gäller nätagg? Vad jag har för mig iallafall..
Vad är det som inte är bra med detta nätagg?

Jo vissa Corsair är bra men CX serien är budget och inte alls lika bra som andra Corsair-agg

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

CX serien lider av coil whine, men det kommer driva systemet.

Det går inte att säga så, rakt av. Alla agg i CX-serien lider inte av detta, mitt nätagg är ett högst levande exempel på detta. Och det finns exempel på dyra modeller som också har coil whine, så det kan drabba både budget och lyxigare modeller.

Permalänk
Medlem

CX550 kommer lätt klara driva systemet, inga problem.
Sen är CX-serien (och GS också för den delen) av lite sämre kvalitet jämfört med t.ex. TX/HX/AX från Corsair. Corsair har gett sig in i budgett-träsket med CX/GS. Hela bygget är kostnadsoptimerat, så av lägre kvalitet och prestanda. Men, det levererar enl. sin spec och är väl ok jämfört med en massa annat skit som finns.
Men, när man lägger flera tusentals lappar på sitt grafikkort, köper CPU för 2000:- och moderkort för 1500:- så rimmar det illa att köpa ett nätagg för 400:- av dålig kvalitet och utan att ha gjort lite research först.
Så det är klokt komma in här och fråga först innan man bestämmer sig för vilket nätagg man vill ha, om man är osäker.
Nätagget är ju trots allt hjärtat i systemet som ser till att alla i chassit ska må elektroniskt bra. Om hjärtat är kasst så får alla lida.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Så det är klokt komma in här och fråga först innan man bestämmer sig för vilket nätagg man vill ha, om man är osäker.
Nätagget är ju trots allt hjärtat i systemet som ser till att alla i chassit ska må elektronisktbra. Om hjärtat är kasst så får alla lida.

För Sweclockers är ju verkligen oberoende.
Det är ju det som är både tjusningen och problemet här på Swec, väldigt få kan rekommendera instegsgrejer, trots att dessa bevisligen fungerar!

I TS fall nu så skulle ett CX fungera alldeles utmärkt. Han behöver inte ha något bättre.
Men det är lite "farligt" att rekommendera billigare instegssaker här för då kanske man tappar sin "status"?

Permalänk

Det är svårt att motivera ett köp av ett nätagg som kostar några fåtal kr mindre än ett seasonic agg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Det är svårt att motivera ett köp av ett nätagg som kostar några fåtal kr mindre än ett seasonic agg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Exakt! Dessutom är det många här som lägger stora pengar på dyra grafikkort och cpu...men som vill driva dessa med tex AXP, Corsair CX eller andra budgetnätdelar. Klart att vi då rekommenderar andra nätdelar speciellt då det är så få kronor som kan skilja.
Har fortfarande 2st Antec Neopower 500W modulära nätdelar inköpta slutet 2005 som driver två riggar...man får vad man betalar för!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Det är svårt att motivera ett köp av ett nätagg som kostar några fåtal kr mindre än ett seasonic agg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Jag kan instämma på det också. Tråden är nu några månader gammal så mycket annat prisvärt har tillkommit. När jag köpte mitt CX för över ett år sedan så var det oslagbart, prismässigt. Och jag tycker inte det är så hemskt, som vissa vill få det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

För Sweclockers är ju verkligen oberoende.
Det är ju det som är både tjusningen och problemet här på Swec, väldigt få kan rekommendera instegsgrejer, trots att dessa bevisligen fungerar!

I TS fall nu så skulle ett CX fungera alldeles utmärkt. Han behöver inte ha något bättre.
Men det är lite "farligt" att rekommendera billigare instegssaker här för då kanske man tappar sin "status"?

Med handen på hjärtat (natagget?!) så kan jag lätt säga att jag är fullständigt oberoende. Jag rekomenderar bara sånt jag själv skulle lita på.. inget annat. Och jag kan motivera om det nu är någon som tvivlar på mig.
Jag följer utvecklingen av nätaggregat dagligen, på ett antal seriösa recensionssajter, och försöker hålla mig upp to date så mycket det går på den fronten.
Jag hjälper väldigt gärna till, både för att jag vill att andra Swec-are ska göra rätt val och för att sprida kunskap.
Jag skiter väl i min "status" som du dillar om.. Jag tror du sitter på en annan planet än mig. Så funkar det inte i min värld.

Det finns en massa nätagg som fungerar out of the box. Men hur presterar dom, är dom kanske t.om. farliga om Murphy skulle dyka upp? Ace hade ju ett agg dom var direkt farlig, även för användaren om det värsta hände.. Men det funkade ibland som nytt ju onekligen, och om man inte pressade agget. Samma gäller för AXP, Trust etc. dom funkar out of the box. Men det finns fler risker med dessa som du inte har i agg med högre kvalitet. Finns en massa exempel på agg som ser bra ut upp till 75% belastning, sen trillar hjulen av om man går över.. Ett väldigt bra exempel är Cooler Master GX-serien. Titta på lite seriösa tester.. Det trodde inte dom flesta om Cooler Master, dom är ju ett erkännt märke.
Så hursom, avrundningsdags.. För dom som inte är så haj på nätagg så är det väl bra att det finns, typ Swecs, forum där man kan ställa en fråga. Förhoppningsvis får man också mer än ett svar och kanske en liten diskussion med lite olika motiveringar för olika förslag från olika läger..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

För dom som inte är så haj på nätagg så är det väl bra att det finns, typ Swecs, forum där man kan ställa en fråga. Förhoppningsvis får man också mer än ett svar och kanske en liten diskussion med lite olika motiveringar för olika förslag från olika läger..

Absolut. Jag instämmer, det jag skrev var lite med glimten i ögat, så chilla ner några hekto.

Jag tycker dock inte att man kan jämföra Ace of Sweden's farliga historier med agg från Corsair CX. Det är att överdriva.
Det finns något som kallas för skyddskretsar, säkringar osv.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Absolut. Jag instämmer, det jag skrev var lite med glimten i ögat, så chilla ner några hekto.

Jag tycker dock inte att man kan jämföra Ace of Sweden's farliga historier med agg från Corsair CX. Det är att överdriva.
Det finns något som kallas för skyddskretsar, säkringar osv.

Helt rätt! Klart man kan ha budgetagg till budget-rigg , köper man dock ett bra nätagg så kan man ha det i många riggar.
Jag kör ju fortfarande mitt HX1000 som jag hade in min socket 775 rigg, funkar hur bra som helst:)
Men när jag ser folk som lägger nästan 5000kr (GTX680) på grafikkort och sedan frågar om det är ok att köpa ett AXP eller Trust 850W nätaggregat för 500-600kr, då vill man övertyga dem att ta något bättre!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Absolut. Jag instämmer, det jag skrev var lite med glimten i ögat, så chilla ner några hekto.

Jag tycker dock inte att man kan jämföra Ace of Sweden's farliga historier med agg från Corsair CX. Det är att överdriva.
Det finns något som kallas för skyddskretsar, säkringar osv.

Den nya cx serien som precis kommit nu är dock okey men jag vill påstå att fsp grop billigaste agg är bättre byggt än cx serien dock är dem ganska lika men fsp känns som säkrare kort. Visst kan man köpa nya cx serien men vad tusan här om dagen kunde man köpa ett xfx 550 för 465 kr på komplett då finns det absolut ingen mening att köpa cx serien.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hej alla sweclockare! Jag är lite fundersam ifall jag vågar köra ett ati 6850 med ett 2 (3?) år gammalt
Corsair cx 500w, eller om mitt barnbarn får klara sej med ett 4850 tills vi kan köpa ett kraftigare agg?

Rekommenderad watt (på kartongen) är angiven till min. 400 så det finns inte så mkt "spelrum"
kvar...

Övriga komponenter är:

cpu- I5 2500

HDD- WD Black 500G

4G ram

DVD

Vad är era synpunkter? Bättre att vänta tills vi kan skaffa ett 650?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Hej alla sweclockare! Jag är lite fundersam ifall jag vågar köra ett ati 6850 med ett 2 (3?) år gammalt
Corsair cx 500w, eller om mitt barnbarn får klara sej med ett 4850 tills vi kan köpa ett kraftigare agg?

Rekommenderad watt (på kartongen) är angiven till min. 400 så det finns inte så mkt "spelrum"
kvar...

Övriga komponenter är:

cpu- I5 2500

HDD- WD Black 500G

4G ram

DVD

Vad är era synpunkter? Bättre att vänta tills vi kan skaffa ett 650?

i5 2500 och 6850 är ganska strömsnåla, så jag ser inga problem med att köra på med cx500, du har god marginal med över 200W i spel.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Tack för svar! Ok, du tror vi kan köra på det då?! - Det kommer ju inte vara några tyngre spel så det kanske
klarar av det. Det blir nog bara Minecraft och barnkanalen...:)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!