Permalänk
Hedersmedlem

Mini-itx kort för vmware ESXI

Hej!

Anledning till tråd: Mitt moderkort i min server har dött.
Jag behöver nu ett lämpligt moderkort som ska fungera med följande kriterier:
-Fungera med VMware ESXI 5
-Fungera med gigabit kort (gärna med integrerade kortet)
-Vara fläktlöst
-har 4 sata-portar eller fler. hastighet har inte så stor betydelse.

främsta användningsområde. NAS och labbande.
Bra om jag även får tips kring hur jag löser lagringen på bästa sättet med det integrerade sata-portarna.

Tack för svar.

Har ni exempel på hela system för max 6000kr för detta är det av intresse.
diskyta bör vara 4TB användbart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Vila i frid

Joina gänget med en TX100 server @ http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-... http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1150666-lamplig-e...

Montera fläktlös cpukylare och fimpa varvtalet (eller helt koppla bort) för chassifläktarna. Nätaggregatets fläkt låter i paritet som en tyst bärbar. Två stycken WD Red diskar och du landar en bit under 6k som du satt som tak.

Permalänk
Medlem

P8H77-I med 6st SATA ?
Stöder massor av cpu + Intel Xeon E3-1230 v2, Intel Xeon E3-1245 v2 å äldre Intel Xeon E3-1230

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Hedersmedlem

fungerar det integrerade nätverkskortet med P8H77-I, dvs i ESXI 5 (5.1) ?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Vila i frid

P8H77-I kör med Realtek 8111F så de inbyggda drivarna i ESXI 5.1 bör hitta det - annars finns det .VIB'ar att installera.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur lägger man in .vib:bar ?
Kanske är jätte enkelt.. Första gången är det svårt

Vid installation krävs väll att man har fungerande nic?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av CrAcKman:

Hur lägger man in .vib:bar ?
Kanske är jätte enkelt.. Första gången är det svårt

Vid installation krävs väll att man har fungerande nic?

Man använder vilket Intel-kort som helst så funkar det att installera - och sen kan man installera .VIB'ar för sitt "okända" NIC och sen kan man ta bort Intel-kortet.

Min info.vib.txt:

esxcli software acceptance set --level=CommunitySupported esxcli software vib install -v /nic.vib

Enklast är att använda WinSCP för administrering av filer dvs aktivera ssh och sftp på esxi-kärran.

Lägger man .VIB'en i rooten på esxi-systemet så försvinner den automagiskt vid omstart efter installationen så man slipepr städa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick hem kortet och kan informera er om att det fungerade fint att köra
ESXI 5.1 på följande kort: C60M1-I
Dock fick jag seg överföringshastigheter. oavsett om det var SSD eller vanlig 2TB disk så gick det ej att få över filer snabbare än ca 25MB/sekund.
Satt och felsökte en hel del.
Testade med följande setups och fick samma resultat.
esxi 5.1 + freenas <----> windowsdator
esxi 5.1 + ubuntu12.10 <----> windowsdator
Där var det ingen direkt skillnad i hastigheterna.

Nu har jag hoppat över esxi helt på grund av prestandan.

Nu kör jag istället ubuntu 12.10 server 64bit på maskinen.
hastigheterna är som lägst 42MB i båda riktningar med torrent igång samt routing.

Har någon några ideer på om prestandan begränsas licensmessigt i esxi eller kan det vara något annat?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace