Permalänk
Medlem

Projekt Smidig, kom gärna med feedback :)

#---------2012-01-15----------#
Hejsan!

Jag har nyligen införsaffat ett GTX 660 till min gamla E8500 rigg.
Men systemet flaskhalsar så grovt att jag behöver en REJÄL uppgradering.

Det jag använder min dator är främst spelande, dock på hobbynivå om man säger så.
Men så vill jag att den ska vara näst intill tyst oavsett vad jag belastar den med.
Därför har jag bestämt att bygga en m-ITX rigg med vattenkylning till CPU och GPU.

Notera att jag inte är rädd för att modifiera, sålänge det inte rör sig om mm fräsning eller andra precisionsjobb.
För att se att allt går in som jag tänkt använder jag google sketchup för att montera samt "göra" de komponenter som inte finns.
Min budget är ca 10k och då ska allt utom grafikkort med eftersom jag nyligen köpt ett.
För ändamålet har jag bestämt mig för ett Bitfenix Prodigy, det berkar mycket prisvärt, litet och dessutom stiligt.

Kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2848078/2013-01-15

Lista på samtliga komponenter:

Komponenter:

  • Chassi: Bitfenix Prodigy (vitt)

  • Moderkort: ASrock Z77E-ITX

  • CPU: i5 3570K

  • RAM: G.Skill 2x4GB CL11 2133MHz

  • PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold M

  • SSD: Samsung Basic 840 250GB

  • (GPU: ASUS GTX 660, 2GB @stock)

Vattenkylning(denna bit kan komma att variera tills jag bestämt säkert:

  • Radiator: EK-XT 240

  • Pump: EK-DCP 2.2 (+EK-DCP Mountplate)

  • CPU Block: EK-Supremacy (acetal)

  • GPU Block: EK-VGA Supremacy (acetal)

  • Reservoar: EK-RES X3 150mm

  • Nipplar: Ek-PSC 10mm (svart)

  • Slang: Masterkleer PVC 13/10mm (klar)

Dold text

Nödvändiga modifieringar

  1. hål i toppen för fillpport till reservoar

  2. Stor hårdiskbur+ 5.25" ska bort

  3. Lilla hdd buren ska ställas på högkant, och möjligtvis förskutas i sidled

  4. Eventuella extra hål för kablage till nätagget kan bli nödvändiga.

  5. Lacka om minneskylarna till mattsvart.

Bilder

Dold text

Vattenkylningen kommer dras likt följande:
Reservoar->pump->GPU->Radiator->CPU->reserovar

Mitt färgtema kommer gå i gråskala så långt som möjligt.
Det kan innebära omlackering av t.ex. kylflänsar och andra detaljer.

Projektet planeras att börja byggas inom 1-3 veckor.

Kommentera allt!
Litet som smått

EDIT: Det här är jag mest osäker på:
Dimension på slang?
19/13 är såklart bättre, men också svårare att böja.
13/10 känns en aning klent, och i pengar skiljer det ju bara några kronor.

Kulör på nipplar/adaptrar+(block)?
Svart är helt klart stilrent när det kommer till nipplar, dock så har jag hört att färgen inte sitter speciellt hårt.
Gällande black nickel, så tyckte jag att det var godkänt men inte mer, är då svart sämre hållbarhet på?
Isåfall kör jag hellre på blanknickel som inte "byter färg"

Blocken i sin tur har jag fastnat för i svart, det känns mycket mer stilrent och gediget jämfört med dess akrylutförande.
Är det någon som har känt på båda och vet skillnaden? Acetalblocken kändes dock mycket solida enligt mig

#---------2012-01-16----------#
Funderar på att köpa komponenter + slang för att se vart gränserna går när det gäller att böja slangarna.
Då slipper jag köpa nipplar jag inte behöver och efterbeställa några som jag verkligen behöver.

Sedan lutar det även åt nickelnipplarna då de verkar vara betydligt stryktåligare.
Jag har hittat en plugin till sketchup som gör det möjligt att skapa rör med valfri dimension efter en linje: http://www.cad-addict.com/2009/07/sketchup-plugins-turn-lines...

Mycket smidigt

EDIT:
Efter dagens nyhetsartikel om sidopanel till bitfenix funderar jag även på en sådan!
http://www.sweclockers.com/nyhet/16390-bitfenix-gor-fonsterpa...

Dock funderar jag på om inte rutan ska vara på andra sidan där startknappen sitter?
Antagligen är det den sidan som kommer synas mest.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

#---------2012-01-15----------#
Hejsan!

Jag har nyligen införsaffat ett GTX 660 till min gamla E8500 rigg.
Men systemet flaskhalsar så grovt att jag behöver en REJÄL uppgradering.

Det jag använder min dator är främst spelande, dock på hobbynivå om man säger så.
Men så vill jag att den ska vara näst intill tyst oavsett vad jag belastar den med.
Därför har jag bestämt att bygga en m-ITX rigg med vattenkylning till CPU och GPU.

Notera att jag inte är rädd för att modifiera, sålänge det inte rör sig om mm fräsning eller andra precisionsjobb.
För att se att allt går in som jag tänkt använder jag google sketchup för att montera samt "göra" de komponenter som inte finns.
Min budget är ca 10k och då ska allt utom grafikkort med eftersom jag nyligen köpt ett.
För ändamålet har jag bestämt mig för ett Bitfenix Prodigy, det berkar mycket prisvärt, litet och dessutom stiligt.

Kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2848078/2013-01-15

Lista på samtliga komponenter:

Komponenter:

  • Chassi: Bitfenix Prodigy (vitt)

  • Moderkort: ASrock Z77E-ITX

  • CPU: i5 3570K

  • RAM: G.Skill 2x4GB CL11 2133MHz

  • PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold M

  • SSD: Samsung Basic 840 250GB

  • (GPU: ASUS GTX 660, 2GB @stock)

Vattenkylning(denna bit kan komma att variera tills jag bestämt säkert:

  • Radiator: EK-XT 240

  • Pump: EK-DCP 2.2 (+EK-DCP Mountplate)

  • CPU Block: EK-Supremacy (acetal)

  • GPU Block: EK-VGA Supremacy (acetal)

  • Reservoar: EK-RES X3 150mm

  • Nipplar: Ek-PSC 10mm (svart)

  • Slang: Masterkleer PVC 13/10mm (klar)

Dold text

Vattenkylningen kommer dras likt följande:
Reservoar->pump->GPU->Radiator->CPU->reserovar

Bilder på placeringen i sketchup:

Projektet planeras att börja byggas inom 1-3 veckor.

Kommentera allt!
Litet som smått

Nu vet jag inte hur du tänkt dig. Men ska du följa ett färgschema så passar nog inne minnena in eller beror ju på om du har fler saker i just rött (att ha för mycket olika färger bil inte snyggt). Blir lite dumt färgmässigt om bara ram:et är rött och resten svart. Bör ha några fler röda detaljer eller nått (fast du vet ju bäst hur det ska vara). Men t.ex någon annan färg än svart insida kanske eller en speciell färg på vattnet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu vet jag inte hur du tänkt dig. Men ska du följa ett färgschema så passar nog inne minnena in eller beror ju på om du har fler saker i just rött (att ha för mycket olika färger bil inte snyggt). Blir lite dumt färgmässigt om bara ram:et är rött och resten svart. Bör ha några fler röda detaljer eller nått (fast du vet ju bäst hur det ska vara). Men t.ex någon annan färg än svart insida kanske eller en speciell färg på vattnet?

Jag tänker köra genomskinligt vatten, samt hålla mig till gråskalan så långt det är möjligt.
Jag har lite funderingar på om jag skulle köra på akryl när det kommer till blocken och nickel nipplar, men det känns inte lika stilrent.

Minnena har jag inte tänkt på men antingen att jag målar om dem eller beställer typ Corsair Dominator i svart.
Rent prestandamässigt, borde inte Corsair Dominator 1600MHz klara en bandbredd på låt oss säga 2000MHz lika bra som G.Skill minnena?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Jag tänker köra genomskinligt vatten, samt hålla mig till gråskalan så långt det är möjligt.
Jag har lite funderingar på om jag skulle köra på akryl när det kommer till blocken och nickel nipplar, men det känns inte lika stilrent.

Minnena har jag inte tänkt på men antingen att jag målar om dem eller beställer typ Corsair Dominator i svart.
Rent prestandamässigt, borde inte Corsair Dominator 1600MHz klara en bandbredd på låt oss säga 2000MHz lika bra som G.Skill minnena?

Behöver du extra Mhz? i spel och 95% av alla program märker du inte av det, om du inte benchar. Vissa special program kan du märka av en viss boost. Sen måste du ställa upp Mhz över 1333, för det räknas som överklock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av EKs Svarta nipplar? vet att black nickel var hyffsat tåliga sålänge man inte kom när med något av metall.
Dock så känns det säkrare att köpa nickelfärgade nipplar, då de säkert inte tappar sin färg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Behöver du extra Mhz? i spel och 95% av alla program märker du inte av det, om du inte benchar. Vissa special program kan du märka av en viss boost. Sen måste du ställa upp Mhz över 1333, för det räknas som överklock.

Jag vet bara att mina minnen idag flaskar (1066MHz), vill inte vara med om det igen bara.
Men jag tror faktiskt inte jag kommer överklocka bussen, det kommer vara annat som flaskar i spel.
Så 1600MHz räcker egentligen med mariginal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker du borde dra till med en 240 radd i fronten:)
Varför göra det halvdant?

Sen ifrågasätter jag ditt val av chassi men den diskussionen är kanske för en annan dag.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tycker du borde dra till med en 240 radd i fronten:)
Varför göra det halvdant?

Sen ifrågasätter jag ditt val av chassi men den diskussionen är kanske för en annan dag.

Får inte plats med två 240mm raddar, om jag inte gör hål i fronten, det förstör väldigt mycket av stilen.
Dessutom kommer inte hdd buren plats vilket jag ser som en stor nackdel då jag fortfarande vill kunna lagra 1-2TB data.

Angående chassit, m-ITX för det priset och softtouch beläggning.
Dessutom är det smidigt då moderkortet är liggandes.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Jag vet bara att mina minnen idag flaskar (1066MHz), vill inte vara med om det igen bara.
Men jag tror faktiskt inte jag kommer överklocka bussen, det kommer vara annat som flaskar i spel.
Så 1600MHz räcker egentligen med mariginal.

Körde du två minnen i dual chanel (bara dubbelkollar)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Körde du två minnen i dual chanel (bara dubbelkollar)?

Yes
Dock blev det bättre efter att jag tog bort en dubbelkanal med 2x1GB 667MHz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk

Inet har fri frakt för swec medlemmar Står länk i sign är du snabb och PM till inet kan dom lösa det (har hört andra som löst det så).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inet har fri frakt för swec medlemmar Står länk i sign är du snabb och PM till inet kan dom lösa det (har hört andra som löst det så).

Har lagt till det med Var svårt att få med allt när man beställt så var lättare att ta min kundvagn.

Nu finns paketet att hämta!
Trodde inte jag skulle få grejjorna idag, då de verkat packat klarts idag

Nu måste jag städa mitt arbetsutrymme(mitt rum) innan jag kan börja packa upp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här hände det inte mycket. Är projektet nerlagt?

Permalänk

mitt tips är att kolla på massa youtube klipp (tex NCIX mfl).. står massa bra info där. hoppas bara du har en tillräcklig pump. med tanke att du ska kyla CPU & graffe med en 240 radiator. det är ju dom 2 varmaste delarna som ska kylas. hoppas du får en bättre temp jämnförs med fläckt.

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk

mitt personliga val av pump hade varit Swiftech MCP655 (Laing D5)½"(12mm) 20L/min
http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp655-laing-2889p.html
myyycket pålitlig pump.
mvh

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk
Skrivet av NeoPHreak:

mitt personliga val av pump hade varit Swiftech MCP655 (Laing D5)½"(12mm) 20L/min
http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp655-laing-2889p.html
myyycket pålitlig pump.
mvh

Har hört att denna är bättre men?

vad är skillnaden? http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Visa signatur

Nils-Julius