Aktivera windows? Va?

Permalänk

Aktivera windows? Va?

Okej,så jag köpte en dator från inet med montering. OS blev windows 8 OEM. Den fungerar bra o så fast då och då kommer det upp meddelandet ¨Aktivera till windows¨ Hmm....vad betyder detta. Finns det någon kod på det blåa paketet som jag ska skriva ner eller?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Inaktiv

Fick du inte ange din OEM produktnyckel när du installerade Windows 8? Gör som den säger och aktivera det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Okej,så jag köpte en dator från inet med montering. OS blev windows 8 OEM. Den fungerar bra o så fast då och då kommer det upp meddelandet ¨Aktivera till windows¨ Hmm....vad betyder detta. Finns det någon kod på det blåa paketet som jag ska skriva ner eller?

Om inet installerade Windows så borde koden stå på sidan av chassit. Det gjorde den för mig i alle fall.
Kolla i Windows fodralet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem

De som monterar dator ska sätta en klisterlapp på chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Visste inte att man kunde installera Windows 8 utan produktnyckel?

Jodå det är bara att trycka "Aktivera senare" och så får du köra. De har till och med tagit bort låsningen efter 30 dagar som fanns i XP. I Win7 kunde man köra utan bakgrund efter 30 dagar och i Win8 har man t.o.m. bakgrunden kvar. Då är det enbart en uppmaningsskärm någon/några gånger om dagen som påminner dig om din aktivering.

Till OP: Du ska ha fått med en lapp med datorn med en kod på. Du letar efteer en serie med formatet: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Permalänk
Medlem

Jag fick upp samma sak typ 2 veckor efter jag hade installerat och aktiverat mitt windows 8, ring först till Inet om det va dem som installerat win8 åt dig. Annars skriver du in koden som du fick på mailet om du köpte på internet eller ifrån fodralet som win8 skivan fanns i. Har du redan aktiverat förut och den gick tillbaka till aktiveringsläge får du ringa microsoft så kan dem hjälpa dig aktivera över telefon.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Har installerat Windows 8 på några datorer nu men det alternativet har jag aldrig sett? Vid installation av Windows 7 vet jag att man kunde kryssa i den rutan.

Kan inte trycka på "Next/Nästa" om jag inte knappar in en giltig produktnyckel.

På W8 håll bara musen i det högra hörnet och gå tillbaka till start

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Förinstallerat windows på OEM datorer har produktkoden i Bios för det mesta.

Det borde gå att bara klicka på Aktivera så löser det sig. Du behöver vad jag vet ingen nyckel för det.

Om det inte funkar, ring butiken du köpte datorn ifrån!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Förinstallerat windows på OEM datorer har produktkoden i Bios för det mesta.

Det borde gå att bara klicka på Aktivera så löser det sig. Du behöver vad jag vet ingen nyckel för det.

Om det inte funkar, ring butiken du köpte datorn ifrån!

Jo, fast det gäller bara OEM:er med volymavtal, knappast något Inet har på sina ihopsatta datorer. Nyckeln ska han dock ha fått från Inet på ett eller annat sätt annars borde han ringa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har installerat Windows 8 på några datorer nu men det alternativet har jag aldrig sett? Vid installation av Windows 7 vet jag att man kunde kryssa i den rutan.

Kan inte trycka på "Next/Nästa" om jag inte knappar in en giltig produktnyckel.

Har du ingen nyckel att skriva in då?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Fick koden på sidan,ett litet klistermärke. Bara det att den inte funkar D: Fast,det verkar bara vara en ruta som poppar up 3 ggr om dagen kanske,trycks bort på ca. 4 sekunder

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED