Sydkorea vill stoppa skärmkonflikt mellan Samsung och LG

Permalänk
Medlem

Patentlagstiftning ÄR av goda, det skyddar utvecklingen med ett utvecklingskostnader som leder till nya produkter kan tjänas in under flera kommande år, och ger en rimligare prisbild för konsumenterna över produktseriens livslängd.
En bil som kostar 75 000 kr i monteringstid och komponenter säljs för 250 000 kr för att täcka år av forskning och utveckling (och återförsäljarens marginal, och de beräknar reservdels försäljning m.m. men principen kvarstår).

Att det senare har blivit en överanvänd och urvattnad lagstiftning i vad som tilldelas patent (läst om att det i USA finns ett patent för att blanda två eller fler sorters flingor!) gör att systemet måste rättas, inte tas bort.

Reinfeldt & co ska lära sig vad? vilka patentstrider har vi Sverige som jag missat, eller företag som aktivt motarbetar varandra och skadar exporten?

Såg även att någon citerade Steve Jobs med "good artists copy great artists steal"... det var Pablo Picasso som sa det...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Patentlagstiftning ÄR av goda, det skyddar utvecklingen med ett utvecklingskostnader som leder till nya produkter kan tjänas in under flera kommande år, och ger en rimligare prisbild för konsumenterna över produktseriens livslängd.
En bil som kostar 75 000 kr i monteringstid och komponenter säljs för 250 000 kr för att täcka år av forskning och utveckling (och återförsäljarens marginal, och de beräknar reservdels försäljning m.m. men principen kvarstår).

Att det senare har blivit en överanvänd och urvattnad lagstiftning i vad som tilldelas patent (läst om att det i USA finns ett patent för att blanda två eller fler sorters flingor!) gör att systemet måste rättas, inte tas bort.

Reinfeldt & co ska lära sig vad? vilka patentstrider har vi Sverige som jag missat, eller företag som aktivt motarbetar varandra och skadar exporten?

Såg även att någon citerade Steve Jobs med "good artists copy great artists steal"... det var Pablo Picasso som sa det...

Det som möjligtvis skulle kunna ge patentsystemet lite relevans igen är om man tvingas licensera ut det till rimliga priser, dvs bara för att du har patent har du inte rätt att neka någon annan att använda sig av uppfinningen, och att saker som typ "slide to unlock" inte över huvud taget någonsin någonstans får patenteras, då man lika gärna kan tillåta att någon patenterar hjulet i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Det är klart att ingen gillar rättsprocesser som ter sig godtyckliga och äter upp resurser. Man behöver dock inte se det som barnsliga företag som inte kan bete sig normalt, utan man skulle kunna se det som ett modernt uttryck för respekt för patentlagstiftning. Jag kan inte se hur en marknad utan patenträtt skulle fungera, om det är någon av föregående talare som har ett konkret förslag på det i stället för dessa "kan vi inte bara komma överens"-argument så är det fritt fram att presentera det.

Det som den Sydkoreanska regeringen ägnar sig åt (med den lilla information som ges i artikeln) liknar för mig inget annat än nationell protektionism. Jag har svårt att se hur någon annan än sydkoreaner skulle tjäna på det. Definitivt inte marknaden, och definitivt inte konsumenter.

The venus project.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Det är klart att ingen gillar rättsprocesser som ter sig godtyckliga och äter upp resurser. Man behöver dock inte se det som barnsliga företag som inte kan bete sig normalt, utan man skulle kunna se det som ett modernt uttryck för respekt för patentlagstiftning. Jag kan inte se hur en marknad utan patenträtt skulle fungera, om det är någon av föregående talare som har ett konkret förslag på det i stället för dessa "kan vi inte bara komma överens"-argument så är det fritt fram att presentera det.

Det som den Sydkoreanska regeringen ägnar sig åt (med den lilla information som ges i artikeln) liknar för mig inget annat än nationell protektionism. Jag har svårt att se hur någon annan än sydkoreaner skulle tjäna på det. Definitivt inte marknaden, och definitivt inte konsumenter.

Uppfinningar existerade utan patent. Om förespråkarna för patent har rätt så skulle inte uppfinningar ha funnits innan ett parentsystem var på plats, och det gjorde det ju bevisligen, så var i ligger relevansen för patensystemet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skit i patent-skitsnacket nu....

Vad är det för något som Samsung skulle ha "snott" från LG ? Ingen som vet?

Jag läste någonstans att Samsung inte gör LCD-skärmar med touch, men på wikipedia och lite andra ställen så står det att skärmen på den nya 'Ipaden' är från Samsung. Är inte skärmen på ipaden en LCD skärm? Kanske lite OT, men undrar man så undrar man....

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Avstängd

Oerhörda summor pengar slösas på patent, lobbying, licensiering, utpressning, advokater, rättegångar, och skadestånd.

Pengar som kunde användas för forskning och utveckling.

Värst är det i länder som USA där det stäms ännu mer hejvilt.
Alla amerikanska företag kommer gå under när dom håller på och bråkar medan Kina, Korea, Japan, Taiwan, etc håller på faktiskt kränger grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Kolla den kinesiska marknaden. Den fungerar i princip utan patentlagstiftning

Mm, men det är också en kommunistisk diktatur. Jag är övertygad om att kapitalistiska Kina har en patentlagstiftning.

Skrivet av Ozzed:

Uppfinningar existerade utan patent. Om förespråkarna för patent har rätt så skulle inte uppfinningar ha funnits innan ett parentsystem var på plats, och det gjorde det ju bevisligen, så var i ligger relevansen för patensystemet?

Det baserar sig förstås på att man tror på ett kapitalistiskt system. Man kan förstås gå in i nyanser och debattera, men principen att den person eller det företag som kommer på något också ska äga rättigheterna till att tillverka och distribuera den produkten är ganska lätt att relatera till.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Haha, det är bra (Syd)Korea.

Nu bara att få Nordkorea ur skiten..

Permalänk

Offtopic
Tråden handlar om Patentstrid mellan Lg och Samsung.
Kan vi hålla tråden ren och moderera bort onödiga infekterade inlägg om andra bolag?
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk

Lägg ner patentsystemet, företagen kan uppenbarligen inte hantera det ansvaret, så nu får dom skylla sig själva, jävla barnungar. Kudos iaf till ministern som försöker få slut på idiotin.

Permalänk

Smart av Sydkorea som tänker på landets framtid

Permalänk
Medlem

http://www.fosspatents.com/2012/12/android-android-war-raging-in-korea-as.html?m=1 kan det ha med detta att göra ? Frågan är ju,om detta är ännu ett ärende som samsung anser sig inte behöva betala licens avgifter som trissa upp Apple vs samsung och Ericsson vs samsung ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 