Permalänk

DayZ fps problem

Hej har haft problem med fps i DayZ då jag har allt i från 2-30 fps. Har läst och kollat in deverse inställnigarna både ingame och i config-filen. Hittat flera trådar på inställnigar bla. http://www.sweclockers.com/forum/138-arma-och-dayz/1128411-boost-av-fps/ med flera men jag kan max nå upp till är ca 10-40 fps (oftast 13-30).

Undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta?

Har:
Gigabyte 7970 OC 3x windforce. cataclysm 12.11
AMD bulldozer fx 8120
Corsair 16 GB
Windiws 7 64bit

Ska kanske säga det också att jag nyligen bytte från 6870 till detta 7970 och även till 16 gb ram. Hade ungefär samma fps då som nu och vid bytet gjorde jag även omformatering och uppdaterade BIOS,drivrutiner m.m

Någon som kan tänkas ha någon lösning på detta?

Permalänk

blev typ samma för mig när jag böt från ett 5830 till ett 7950 :/ underlig mod må jag säga

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Skrivet av oskar5140:

blev typ samma för mig när jag böt från ett 5830 till ett 7950 :/ underlig mod må jag säga

Konstigt är det ja.. Hoppas det finns någon lösnig annars får man väll hålla tummarna på standalone..

Permalänk
Skrivet av knasmomma:

Konstigt är det ja.. Hoppas det finns någon lösnig annars får man väll hålla tummarna på standalone..

standalone bör väl fixa rätt så mycket kan jag tycka :/

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

arma 2 är mycket cpu beroende, har flera polare med amd cpuer som får ungefär samma resultat

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Har intel cpu och hade med problem, dock bara ibland. Kolla flera sidor på google, kommer inte ihåg vilka sidor jag var inne på men till slut löste jag det. Mycket märklig mod dock, får fortfarande extrema drops men om jag startar om det så fungerar det normalt igen. Har hört att det kan bero på servrarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Har intel cpu och hade med problem, dock bara ibland. Kolla flera sidor på google, kommer inte ihåg vilka sidor jag var inne på men till slut löste jag det. Mycket märklig mod dock, får fortfarande extrema drops men om jag startar om det så fungerar det normalt igen. Har hört att det kan bero på servrarna också.

jo, det gäller att hitta en bra server. jag får allt från 30-70 fps beroende på karta/område och server. förhoppningsvis fixar dom prestandan till standalone

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Kolla flera sidor på google, kommer inte ihåg vilka sidor jag var inne på men till slut löste jag det.

Du har ingen anig nu om vad det va?
Har ändrat typ allt i config filen och så men blir inte mycket bättre.
Vet du vad man mer kan göra?
kan du skriva vad du har för config och video options?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knasmomma:

Du har ingen anig nu om vad det va?
Har ändrat typ allt i config filen och så men blir inte mycket bättre.
Vet du vad man mer kan göra?
kan du skriva vad du har för config och video options?

Prova att öka 3d resolution till 150-200% och i samband med det sänka grafikinställningarna till low (samtliga), memory på default (kan bugga järnet annars).

I samband med det så tror jag att problemet är att spelet kör på 2 kärnor, kompabiliteten med 8core samt 4core är värdelös men det som kan hjälpa är att manuellt säga åt spelet via startparametrar i en genväg att du har 4/8 kärnor tillgängliga för användning.

-cpucount=4 eller -cpucount=8

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Prova att öka 3d resolution till 150-200% och i samband med det sänka grafikinställningarna till low (samtliga), memory på default (kan bugga järnet annars).

I samband med det så tror jag att problemet är att spelet kör på 2 kärnor, kompabiliteten med 8core samt 4core är värdelös men det som kan hjälpa är att manuellt säga åt spelet via startparametrar i en genväg att du har 4/8 kärnor tillgängliga för användning.

-cpucount=4 eller -cpucount=8

lade till -cpucount=8 och ändra till High på inställnigarna med memory på default och nu har jag ca 50-80 fps
Antar att spelet inte är så bra kompis med min CPU då...
Nu går de ju iaf att spela.

Tackar och bockar!

Permalänk
Skrivet av knasmomma:

lade till -cpucount=8 och ändra till High på inställnigarna med memory på default och nu har jag ca 50-80 fps
Antar att spelet inte är så bra kompis med min CPU då...
Nu går de ju iaf att spela.

Tackar och bockar!

Trodde jag ja.... det är fortfarande samma sak var bar så där i ca 2 min