Permalänk
Medlem

Är jag värdelös i skolan?

Hej!

Jag går första året på gymnasiet och läser naturvetenskap.
Jag har redan nu funderat litegrann på vad jag vill läsa på högskolan men varje gång jag tittar på betygskraven blir jag lika deprimerad. Arkitektur ligger på 20+, Industriell ekonomi: 20+, Väg och vatten: 20+...

Hur är det ens möjligt att nå 20? Det är alltså A i alla ämnen. Vem lyckas överhuvudtaget gå ut med såna betyg?
Högstadiet gick jag ut ned 250/320 poäng men kan inte heller säga att jag ansträngde ihjäl mig.

Med tanke på hur antagningskraven ser ut så siktar jag helt enkelt på A i alla ämnen. Det största problemet är dock matematiken. Tycker att det går hyfsat på ett prov, hinner inte med någon enstaka uppgift men ändå överlag okej på allt annat.
När vi idag fick tillbaka matteprovet så landade jag på 22 poäng (av 50 möjliga) vilket resulterar i ett D+ ungefär.
Övriga i klassen låg på runt 15-20 och de duktigare i klassen låg på 25-37 någonstans.
När läraren sedan gick igenom att antal frågor från provet på tavlan var detta bland det mest långsökta jag någonsin sett.

På fysiken fick jag kommentaren "Du verkar ha okej koll på detta" på senaste provet. Kan tillägga att jag inte hade minitäknare då heller.

Svenska - terminssammanfattning: "Om du behåller nuvarande ambitionsnivå har du goda chanser att landa på ett högre betyg". Detta innebär alltså ett C.

Det enda jag faktiskt var nöjd ned denna terminen var mitt prov i Samhällskunskap där jag fick A, franska med 90/100 och engelska med 78/85.

Kemi har vi bara haft prov med maxnivå C. Där har jag fått C- och D+.

Jag kan inte säga att jag dör av ansträngning om jag ska vara ärlig.
Jag är rädd för att jag är en "Lost Cause", dvs något som inte går att rädda.

Jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att bli bättre på matte. Problemlösning är inte min starka sida - har någon något tips på att bli bättre på matte? Är det kvantitet som krävs eller?

Jag är helt enkelt rädd för att jag inte kommer in på någon högskola överhuvudtaget ifall mina betyg inte förbättras.

Ifall det är svårt att tolka denna tråd är det helt förståeligt. Jag kände iaf att jag var tvungen att "prata av mig" någonstans.

Förhoppningsvis kan någon hjälpa till att få mig på bättre tankar eller ge mig råd. Det är både tråkigt och tröttsamt att sätta upp höga krav, som känns som ett måste för att komma någonstans i livet, för att sedan misslyckas gång på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Börja göra högskoleprov redan nu. Mina betyg va bra mycket sämre än högskoleprovet visade och tack vare provet går jag nu elektroteknik, inte jättehög antagning, men mina betyg hade inte räckt.

Förhoppningsvis kommer väl antagningarna sänkas eller liknande när ni med nya betygsystemet går ut, det verkar bra mycket svårare än det vi hade. MVG för oss va bara fjäsk och lite ambition, A för er verkar nästintill omöjligt att uppnå, jag ser hur mycket min flickvän kämpar och blir superglad om hon får C.

TL;DR: Högskoleprovet kan vara din räddare i nöden, börja göra det redan nu, man behöver några gånger på sig för att få bra resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

A är väl inte meningen skall motsvara MVG? Vad jag hört från en del lärare jag pratat med så är kraven som skall uppnås för att nå A högre ställda en de som fanns för att nå MVG.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja göra det. Men går de att göra innan man har läst klart alla kurser eller finns det något som man inte har lärt sig än som gör det helt onödigt att ens försöka?
Ska iaf ta och titta igenom några äldre högskoleprov redan nu.

Sen är det sant som ni säger. A är svårare än att få MVG. Just därför hoppas jag verkligen på att antagningskraven sjunker, vilket de rimligtvis bör göra.

Om jag, som inte är i närheten av sämst i klassen, känner såhär så vill jag inte ens veta hur de mindre duktiga känner...

Uppskattar era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig om du tar illa upp, men att du skulle vara någon "oräddbar" är väl ändå lite halvkomiskt.
Du verkar ju inte ha haft dåliga betyg i högstadiet och det går väl inte dåligt för dig nu. Så känns som att du oroar dig lite väl i onödan.
Fast handlar väl iofs vad man själv har för krav/standard på sig själv.

Sen är det väl väldigt olika krav på olika högskolor/universitet?
Betygkraven är väl enbart beroende på hur många som söker till just den, populär skola kräver högre osv. Förutom att du behöver ha godkänt i specifika ämnen för den linjen.

Intressant med dessa nya betyg, undrar om det blir bättre. När man själv gick i skolan var betygssättningen åt helvete. Var allt för baserad på lärarens personliga värderingar, och inte efter några speciella standarder. Var inte sån som brydde mig om att vara kompis med lärarna och det resulterade ibland i sämre betyg än vad jag förtjänade.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Så om jag tolkar dig rätt; du får medelmåttiga betyg på natur utan att anstränga dig, och det tar du som att du är värdelös?

Lat, eller kanske för höga krav är nog min bedömning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Ursäkta mig om du tar illa upp, men att du skulle vara någon "oräddbar" är väl ändå lite halvkomiskt.
Du verkar ju inte ha haft dåliga betyg i högstadiet och det går väl inte dåligt för dig nu. Så känns som att du oroar dig lite väl i onödan.
Fast handlar väl iofs vad man själv har för krav/standard på sig själv.

Sen är det väl väldigt olika krav på olika högskolor/universitet?
Betygkraven är väl enbart beroende på hur många som söker till just den, populär skola kräver högre osv. Förutom att du behöver ha godkänt i specifika ämnen för den linjen.

Intressant med dessa nya betyg, undrar om det blir bättre. När man själv gick i skolan var betygssättningen åt helvete. Var allt för baserad på lärarens personliga värderingar, och inte efter några speciella standarder. Var inte sån som brydde mig om att vara kompis med lärarna och det resulterade ibland i sämre betyg än vad jag förtjänade.

Vissa personer klarar ju helt enkelt inte av allt med logiskt tänkande och då mina egna poäng dras ner tack vare detta. Att vara "oräddbar" är ju självklart en överdrift.

Jag har bara kollat de tre stora Chalmers, Lund och KTH så ja, det finns säkert andra ställen men det är väl dessa jag är mest intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Så om jag tolkar dig rätt; du får medelmåttiga betyg på natur utan att anstränga dig, och det tar du som att du är värdelös?

Lat, eller kanske för höga krav är nog min bedömning...

Ja, du har egentligen rätt...
Men jag skulle helt enkelt vilja ha något tecken/bevis på hur mycket bättre det blir när man anstränger sig, haha...
Men men, ska jobba järnet ett tag nu så får vi se vad det ger för resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Vissa personer klarar ju helt enkelt inte av allt med logiskt tänkande och då mina egna poäng dras ner tack vare detta. Att vara "oräddbar" är ju självklart en överdrift.

Jag har bara kollat de tre stora Chalmers, Lund och KTH så ja, det finns säkert andra ställen men det är väl dessa jag är mest intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Om logiskt tänkande inte är din grej ska du kanske börja titta på andra utbildningar än ingenjörerna? Vill även slå ett slag för det universitet jag själv går på, Luleå Tekniska Universitet, som kanske inte är det största men väldigt trevligt och med många bra lärare

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag hade otroligt dåliga betyg i gymnasiet. Det var iofs 1-5 skala då och jag hade ett snitt på 2.5 eller så. Hade ettor i fysik och matematik dvs motsvarande dagens underkänt. Var tvungen att plugga komvux för att överhuvudtaget kunna söka till högskola. Sen hade jag 1.5 på högskoleprovet så det löste sig ändå. Jag förlorade dock 5-6 år på köpet.

Permalänk
Skrivet av Axxident:

Jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att bli bättre på matte. Problemlösning är inte min starka sida - har någon något tips på att bli bättre på matte? Är det kvantitet som krävs eller?

Jag är helt enkelt rädd för att jag inte kommer in på någon högskola överhuvudtaget ifall mina betyg inte förbättras.

Ifall det är svårt att tolka denna tråd är det helt förståeligt. Jag kände iaf att jag var tvungen att "prata av mig" någonstans.

Förhoppningsvis kan någon hjälpa till att få mig på bättre tankar eller ge mig råd. Det är både tråkigt och tröttsamt att sätta upp höga krav, som känns som ett måste för att komma någonstans i livet, för att sedan misslyckas gång på gång.

Visst hjälper det att "öva mycket", men det är ju lätt att säga, men hjälper föga om du saknar motivation.

Om jag talar av egna erfarenheter så är det absolut viktigaste motivationen, har du inte det så motarbetar du dig själv. Sen är det inte säkert att alla vill ni samma mål eller vill gå samma väg.

När det gälller skolämnen så är mitt tips att leta efter din egen motivation i något du verkligen gillar är intresserat av och vill utveckla dig inom. Då kommer du se att de flesta ämnen har relevans för just ditt favoritområde.

Inte så många tycker siffror i sig är roliga, det fascinerade med matematik är att alla abstrakta saker som ekvationer och siffror faktiskt i många fall är ett fantastiskt sätt att beskriva komplexa samband i naturen eller tom i sociala och ekonomiska sammanhang. Genom att inse att matematiken är att språk för att beskriva komplexa samband i verkligheten så får siffror och ekvationer ett "liv" som gör det intressant.

En bra studieteknik är att hitta på egna "miniprojekt" i samband med kurserna och så får du APPLICERA det abstrakta som man annars undrar "vad ska man med detta till" på någonting riktigt intressant. Då kommer din hjärna också bygga associationer på helt rätt sätt som gör är att inlärningen blir djupare och mer effektiv. Att bara "idiotplugga" utan att ha rätt motivation och associationer till andra saker så kommer du kanske ihåg det provet dagen efter men efter ett tag har du inte lärt dig någonting djupare.

Men alla är ju inte heller analytiskt lagd, gillar du språk och estetiska ämnen och inte gillar problemlösning så kanske du ska fråga dig vad du gillar? Själv har jag alltid gillat problemlösning och kemi, fysik och matematik är verktygen. Har man ett probleme man vill lösa, är det roligt att lära sig nya verktyg. Men har man inga problem man vill lösa så är det lätt att tycka att verktygen ter sig meningslösa och sånt man bara använder i skolan.

Permalänk
Skrivet av Axxident:

Förhoppningsvis kan någon hjälpa till att få mig på bättre tankar eller ge mig råd. Det är både tråkigt och tröttsamt att sätta upp höga krav, som känns som ett måste för att komma någonstans i livet, för att sedan misslyckas gång på gång.

Om jag får bli en smula filosofisk här så låter det som att du har satt upp "fel" typ av mål. Men motivationsbiten menar jag även att VÄGEN framåt faktiskt är en del av målet. Om du känner att du misslyckas hela tiden så tror jag det är någon form av tankefel. Det viktiga borde vara att du känner att du utvecklas, dag för dag. Att du kommit till en insikt idag, du inte hade igår etc. Genom rätt guidning så misslyckas du inte, utan du går bara i rätt riktning, och vissa saker tar tid, det är en del av processen. Sen är det ju så att i praktiken det kan finnas i vardagen lite tråkiga moment, men det gäller att du mentalt skaffar dig en motivationsbild som driver dig i rätt riktninge hela tiden.

Det låter som detta är vad du saknar. Vet inte vad du har för förebilder, men många som lyckas har också gått krokiga vägar. Ibland är den krokiga vägen en del av processen och en nödvändighet.

VIktigt också att ingen annan än du kan sätta upp dina mål. Annars blir det fel. Det kan inte kompisera eller föräldrar göra. De kan säkert komma med tips i all välmening men dina mål och motivation måste komma inifrån, annars kommer det inte hålla.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta skolan på allvar. Du verkar ju redan tänka på konsekvenserna av gymnasiet, vilket är ett bra första steg (många börjar inte tänka på det förrän kanske höstterminen i trean...).

Med att "ta skolan på allvar" så menar jag att du behöver lägga tid på den, arbeta aktivt på egen hand. Förlita dig inte på att lektionerna ska ge dig allt du behöver, utan läs materialet på kvällarna (har du möjlighet: läs det gärna i förväg), räkna tal, plugga in glosor (hitta ett sätt som funkar för dig).

Om du vill ha höga betyg så ska du inte sikta på att bara "glida med". Jag tycker personligen att det viktigaste du bör sikta på är att lära dig materialet. Detta ska vara din prio. Det är roligt och utvecklande att lära sig saker, inom alla ämnen. Om detta är ditt fokus så är det säkert lättare att finna motivation, och om du kan materialet så kommer betygen trilla in av sig själv. Jag är skeptisk mot de metoder som har betygen som enda värdemätare — sanningen är att betygen i sig beror på många faktorer, och inte alltid kommer vara "rättvisa". Att då redan på förhand ha definierat framgång med bra betyg gör att man kan bli nedslagen, även om man gjort "allt rätt". Att betyget till viss del är utanför din kontroll gör det därmed till en dålig/förrädisk värdemätare för din personliga prestation.

Betyg behövs för att komma in på vidare utbildningar, men vad som gymnasiet framför allt bör lära dig är att kunna lära dig nya saker. På t ex de tekniska högskolor du nämner så är tempot milsvitt högre, och även om alla som går på programmen hade toppbetyg på gymnasiet så blir det en stor spridning i hur lätt olika personer klarar av tempot. De kräver att du är van vid att jobba självständigt och få ut resultat av detta. Fokusera på detta redan på gymnasiet, så kommer du dels per automatik få bra betyg, och dels ge dig själv bra förutsättningar för högskola (och livet i stort).

En praktisk notis är att mig veterligen så är det gällande betygssystem som genererar dessa 20+-intagningspoäng starkt beroende på att eleverna får meritpoäng för specifika kurser, och dessutom läser dessa elever vanligen mer än obligatorisk mängd kurser och får därmed räkna bort de sämsta resultaten, så 20+ betyder inte "MVG i allt". Därutöver så finns det utöver primärt intag ett reservplatsintag där betygsnivåerna ligger lägre, etc., så nej: jag skulle inte säga att det krävs högsta betyg i allt. Vissa civilingenjörsutbildningar på de största institutionerna har tom haft år med "alla intagna", så det är långt ifrån alla utbildningar som kräver 20+. Vad gäller Chalmers så är det främst de tre–fyra mest populära programmen som konsekvent kräver absoluta toppbetyg (teknisk fysik, arkitekt, industriell ekonomi).

Högskoleprovet skulle jag personligen inte nämna som ett primärt mål. Du får gärna skriva provet, men om du ser det som ett substitut för att behöva lägga ner lika mycket tid så lurar du dig själv deluxe. Om du inte har färdigheten att kunna studera självständigt så kvittar det om du kommer in på en jättefin utbildning: det handlar om att kunna ta sig genom den också.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

När det gälller skolämnen så är mitt tips att leta efter din egen motivation i något du verkligen gillar är intresserat av och vill utveckla dig inom. Då kommer du se att de flesta ämnen har relevans för just ditt favoritområde.

Nu kanske jag spånar iväg lite väl mycket men en helt underbar (om man lite tragisk) film är
A beautiful mind
http://www.imdb.com/title/tt0268978/

Det handlar om John Forbes Nash som utvecklat spelteorin som är matematiska modeller för hur dynamiken i tex ekonomiska system fungerar som han sedemera fick nobelpris för. Jag gillar speciellt den härliga illustrationen av hur man "ser" modeller i verkligheten... och matematiken bakom. Nu är han ju ett psykiskt sjukt geni i den filmen men jag gillar verkligen den filmen. Det ger matematiska modeller liv och det illustreras på ett sätt om jag tycker är fantastiskt. Lite djupare film men jag diggar den

Permalänk
Medlem

Tack för era utförliga svar!

Motivation har jag ju på sätt och vis. Har redan nu kollat högskolor och tittat på att flytta utomlands när jag är färdigutbildad.

Är det någon som kan rekommendera någon studieteknik inom matematik?
Det är detta ämne jag är mest missnöjd med.
Vet också att alla tekniker inte funkar lika bra hos varje individ men tips är i vilket fall bättre än inget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Axxident:

Är det någon som kan rekommendera någon studieteknik inom matematik?
Det är detta ämne jag är mest missnöjd med.

Som jag försökte skriva tidigare - hitta ett område du tycker är roligare än "abstrakt" matematik, och lär dig SE denna applikation i de abstrakta exemplen. Hitta sedan på egna projekt som exempel och lägga ned tid på att räkna i detalj, samt kontrollera dina egna uträkningar.

Som ett exempel: Mitt favoritämnen i gymnasiet var kemi, var inte så förtjust i matte i sig, men för att förstå kemin, då tex keminska jämvikter och reaktionshastigheter som beskrivs av differentialer och differentialekvationer och även algebraiska ekvationer så motiverade kemin mig att läsa mer matte utöver matematikkursen. Fungerade för mig. Jag hade ofta läst den matematiklen i kemiböcker långt innan det dök upp på mattelektionerna. Drivkraften där att räkna matematik var att det var en förutsättning för att förstår kemin (som för mig vad huvudsaken)).

Står det dy = gdx + hdz och det ser tråkigt ut så låtsas att det står dU = TdS - pdV så blir det genast roligare
(http://en.wikipedia.org/wiki/Enthalpy)

Gillar du ekonomi kan du ju låtsas att variablerna är vinster eller något annat meningsfullt.

Edit: mitt tips här fungerar tror jag väldigt bra om du vill lära dig någonting ordentligt och utveckla varaktig djupare förståelse. Studietekniker inför tentor och prov är något HELT annat, där man kan ha ytliga tekniker men det är kortsiktigt och ingenting jag rekommenderar annan än som nödlösningar kvällen innnan.

Permalänk
Skrivet av Axxident:

Motivation har jag ju på sätt och vis. Har redan nu kollat högskolor och tittat på att flytta utomlands när jag är färdigutbildad.

Det låter som du kanske fokuserar på någon "slutbild" snarare än vägen dit.

Att ha något att sikta på är väl bra, men lika viktigt är att motivera sig för den långa resan dit. Att se guldkornen längs vägen kan vara nog så viktigt för att orka med. Kanske är det viktigare än målet? Ibland vet man faktiskt inte var man hamnar i slutänden.

Personligen tycker jag vägen framåt är viktigare än målet och försöka hitta glädjen i den resan, för du kanske aldrig kommer i mål utan allting är bara just en lång resa. Troligen finns inget mål, för när du kommit närmare brukar målet konstigt nog flytta sig.

Permalänk
Medlem

Man ska inte oroa sig allt för mycket när det gäller intagningskrav om det gäller ingenjörsutbildningar.
Finns andra vägar in nämligen.
*Högskoleprov
*Tekniskt basår
*Komma in på ett annat program och sedan flyttas över

Ett exempel på det tredje alternativet är en kompis till mig började gå kemiteknik som hade avsevärt lägre antagning än bioteknik. Efter ett halvår insåg han att han var mer intresserad av den senare och fick byta över. Han behövde kanske komplettera 2 kurser eller så.
Jag gick maskinteknik och läste sedan en master under industriell ekonomi.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden, bara första inlägget. Men matten på natur är svår. Jag går själv i trean, alltså gamla gymnasiesystemet. Jag har betat igen A, B, C, D, E och nu diskret också. Det har aldrig varit lätt och även jag som har ganska lätt för matte har behövt plugga hemma lite då och då. Sedan har jag hört att matten ska vara ännu svårare i nya gymnasiesystemet (vilket jag tycker är bra, nivån måste höjas över lag i svenska skolan).

Men om du känner att du ligger efter i något, ta hem och räkna på fritiden lite då och då. Jag menar inte att du ska sitta fyra timmar i sträck en lördagskväll för det ger inget bra, men öppna matteboken lite då och då bara. Och nu på gymnasiet så är det inte som på högstadiet där bara svaret var viktigt. Här på gymnasiet är det tillvägagångssättet som är viktigt och förståelsen. Förstår du inte vad du gör så ge dig inte förrän du verkligen förstår det, hoppa inte över det bara för att det är svårt. Krävs det att du lägger ner 20 timmar av din fritid så visst, så må det vara men du måste förstå vad du gör. Speciellt grundläggande saker som algebra, derivata, ekvationslösningar osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Välkommen till gymnasiet:)
Jag går i 2:an natur i en klass med medianen på intagningen på 310pts. Rätt högt alltså.
Fick själv en chock när jag började på gymnasiet, t ex hade jag aldrig tidigare pluggat på helger. Det tog nästan hela första året att vänja sig och klarade första året med ~17pts i snitt även om jag fick rätt halv kasst första terminen.

Matten låter det som du borde ta tag i då många ämnen använder matten extremt mycket. Om du är riktigt seriös så är privatlärare på sidan vara ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Nu lät det som jag skröt lite, skulle precis hoppa av bussen:) Så det gick lite snabbt.

Meningen var helt enkelt att jag hade glidit i högstadiet vilket gjorde att jag tyckte att första året men framförallt första terminen var tung. Vilket resulterade i lite lägre betyg än jag önskat mig men att NP i vår är ett bra tillfälle att höja betygen.

Men matten är viktig i natur och om du känner att du inte hänger med på den nivån du vill, se till att ändra på det. Prata med läraren osv.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

En väldigt bra studieteknik som fungerar för mig är att utnyttja sömnen för problemlösning. Att lära sig nya saker är i sig en form av problemlösning. Att hitta en logik i nytt stoff.

Men det så menar jag att läs eller tänk intenstivt på ett problem precis innann du lägger dig, somna helst grubblande. Ibland skapar drömmande djupa och intressanta nya associationsbanor och kopplingar i hjärnan. Vissa morgnar vaknar man förvirrad, då innebär det att du behöver analysera mer, men ibland vaknar med en intuitiv självklar känsla för hur problemet skall lösas. Den metoden brukar lämpa sig för de svåraste problemen.

Det sämsta man kan göra tycker jag är att "rensa huvudet" med något oväsentligt innan man lägger sig! Lägg dig grubblande och vakna klokare.

Permalänk

Ang. Matten: mattecentrum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ang. Matten: mattecentrum

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kan rekommenderas starkt.
Är du i Stockholm och kommer till kunskapsgymnasiet vid Globen på tisdagar så kommer du dessutom att stöta på mig där (som voluntär för mattecentrum).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast

Om det är höga poäng att komma in på just det programmet du vill på Chalmers går det att ta omvägar. Antingen läser man tekniskt basår och är då garanterad en plats. Eller så kan man göra fulingen att man söker in till ett annat program som är lättare att komma in på och sedan byter man internt vilket brukar vara mycket lättare. Speciellt efter en termin då väldigt många har hoppat av. Väntar man ett år kan halva klassen vara borta och det finns massa utrymme att byta. Det första året på civilingenjörsutbildningarna är hyfsat lika då de innehåller massa matte så den kan man generellt tillgodoräkna sig. Sen är det lite allmänna orienterande kurser som man får läsa in i efterhand men det är hanterbart.

Högskoleprovet är också ett sätt att komma runt betygen. Just betygssystemet känns mer och mer urholkat och jag är glad att jag snart är klar och därmed aldrig kommer behöva mina gymnasiebetyg mer för mina 17.6 poäng som var hyfsat när jag gick ut är ju inte mycket värt nu.

phz skriver väldig visa ord. Det är många som börjar på teknisk högskola helt utan studieteknik och får då det väldigt jobbigt i början. Jag är en av dom och jag kan säga att det är väldigt knäckande att ha gått från VG i snitt utan att behöva anstränga sig till att få noll poäng på matten. Så kan du lära dig en studieteknik som fungerar för dig redan nu så är det guld värt senare. Om allt går enligt planerna kommer jag gå ur Chalmers 8 år efter jag är inskriven. Det är mycket tid som försvann på grund av total avsaknad av studieteknik och självdisciplin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är kul att du har ett mål. Ibland kanske man inte alltid skall fundera på det stora målet utan istället ha ett delmål. Till exempel idag skall jag göra si och så mycket som man hinner med. Annars blir det för mycket.

Mitt tips är att om du vill jobba med något försök verkligen lära dig grunderna så att du kan det eftersom mycket som kommer senare i livet baseras utifrån grunderna eftersom man kommer ha nytta av det när man väl börja läsa högskola/universitet. Det är vad jag har insett utifrån mina erfarenheter.

Försök ha roligt och ta hjälp om du inte kan något. Ibland har andra människor en annan vinkel på saker och ting som kanske du själv inte har sett.

Sedan som andra har sagt ibland kan det vara lättare att komma in på en kurs om man redan har läst ett liknande ämne på högre akademisk nivå.

Jag själv har inte läst någon teknisk linje däremot har jag erfarenhet av att studera på högskolenivå och vet att vissa saker är tuffare än vad man tror och det som skiljer är att ingen kommer berätta för dig det här skall du plugga på eller kunna utan det är du själv som måste ta initiativet samt lära dig en studieteknik som passar just dig och ingen annan.

Permalänk
Medlem

Högskoleprov eller tekniskt basår. Inte värt att slita ihjäl sig för toppbetyg på gymnasienivå.

Permalänk

Det känns som du jämför dig med dina klasskamrater vilket inte är fel men tänk på att på grundskolan så har du en mycket större spridning av ambitioner och kunskaper medan när du kommit in på natur så är de flesta i klassen mer motiverade och gör bättre ifrån sig.

Det största problemet låter ärligt talat som om att du är lite lat. Det fungerar att klara sig genom grundskolan genom att vara duktig utan att plugga nåt vidare men ju längre upp i systemet du kommer desto svårare blir det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Att få 20.0 på en prestigefylld skola kan vara mycket svårt, särskilt om du läser naturvetenskapligt program. Det kan vara mycket enkelt också, om du exempelvis läser omvårdnadsprogrammet. Att komplettera efteråt är mycket enkelt, eller så kan du läsa samma program på en skola som har lägre intagningskrav.

Du behöver alltså inte vara särskilt smart för att få 20.0, men bra disciplin krävs. Håll god ton med dina lärare (även de som inte förtjänar det å oavsett hur fel de har), lämna inget till slumpen å gör allt i god tid ordentligt å prydligt.

Sedan är det som så att det är även för de bästa eleverna mycket lätt att åka dit å få ett VG eller två någonstans, en god vän till mig fick BG i bild och fick därför läsa till läkare i Köpenhamn istället. Shit happens, det finns andra vägar. Även personer som har dåliga betyg (med dagens betygsinflation, allt under 18-19 skulle jag påstå) kan söka utomlands. Det innebär stora studieskulder och mycket stort ansvar (för sköter du inte dina studier i länder som Polen så ryker du å då sitter du där utan något för din studieskuld och år av studier) men många klarar det.

Högskoleprovet är ett annat alternativ, nöter du alla delarna på provet ordentligt så kan du höga ditt snitt med flera poäng. Ge inte upp bara om första försöket går bra.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Jag går i första ring och jag fattar ingenting! jag borde veta bättre men vad ska jag ta mig till, när..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Axxident:

Jag är helt enkelt rädd för att jag inte kommer in på någon högskola överhuvudtaget ifall mina betyg inte förbättras.

Ångest är tydligen bra; fortsätt så