AMD anklagar före detta anställda för dokumentstöld vid övergång till Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Fast om stämningen har någon uns sanning i sig så har väl Nvidia gjort ett galet fel då de tog emot stulna dokument.

Står specifikt att man är försiktig med att anklaga Nvidia, man vill helt enkelt ha en utredning om dokument togs ut ur företaget. Inte var de möjligen hamnade. Kan mycket väl vara att de fortfarande ligger och ruvar nånstans eftersom de är för heta nu.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Står specifikt att man är försiktig med att anklaga Nvidia, man vill helt enkelt ha en utredning om dokument togs ut ur företaget. Inte var de möjligen hamnade. Kan mycket väl vara att de fortfarande ligger och ruvar nånstans eftersom de är för heta nu.

Alternativt att som det nu är är målet mot de före detta anställda som med stor risk kommer få klara sig helt själv.
Skulle AMD direkt anklaga Nvidia för att tagit del av informationen skulle hela Nvidias apparat hoppa på fallet för att motbevisa det hela, och göra PR av det.

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Står specifikt att man är försiktig med att anklaga Nvidia, man vill helt enkelt ha en utredning om dokument togs ut ur företaget. Inte var de möjligen hamnade. Kan mycket väl vara att de fortfarande ligger och ruvar nånstans eftersom de är för heta nu.

Och hur kommer det sig då!?
Kan det bero på att AMD inte har tillräckligt med kulor för att klara av att slåss i domstol med Nvidia!?
Det är alltid lätt för ett företag att stämma privatpersoner...
Blir killarna inte fällda så har de rättegångskostnader samt advokatkostnader som lär göra dem alla fyra till uteliggare resten av livet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Fidel Castro:

I artiklen ja...men här i tråden är det redan flera som dömt dem;)

Tyvärr, det gäller ju det superdupergulliga företaget AMD och inte Intel eller NVIDIA.
Hade det gällt de två sistnämnda så hade det varit svar som "Rätt åt dom" och "Håller man inte på säkerheten så går det såhär" eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Men bara för att det finns något som inte du tycker är intressant eller tillfredsställande så betyder ju inte det att det inte kan diskuteras.
Detta är som sagt ett diskussionsforum, det finns olika topics och i en topic kan det finnas olika vyer och liknande scenarion som kan vara intressanta.

Det var ett citat precis ovanför den delen.

Vad är det ni ska diskutera på en fråga? Det bidrar absolut ingenting att ställa en fråga som man snabbt och enkelt själv kan hitta svaret på.

Jag tillhör väll den generationen som har tröttnat på att googla fram svar åt folk.

Något som helt och håller hade vänt bollen hade varit om personen orkat tänka lite själv, googlat som tagit honom hela 2 sekunder och sedan tillfört diskussionen med det här:

"Visste ni att AMD stämde Intel 2005? Då fick Intel betala 1.25 miljarder dollar till AMD"
Det hade varit väldigt givande för diskussionen och varit en helt annan input.

Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Älskar meningar som börjar med ...Om

Om de hade börjat arbeta på ett annat företag än Nvidia, hade allt detta inte hänt...:D (men det får vi inte veta eftersom det är ett "Om")

Du läste fel helt enkelt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Du läste fel helt enkelt.

Nope, my friend.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Är det sant så är det jävligt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Och hur kommer det sig då!?
Kan det bero på att AMD inte har tillräckligt med kulor för att klara av att slåss i domstol med Nvidia!?
Det är alltid lätt för ett företag att stämma privatpersoner...
Blir killarna inte fällda så har de rättegångskostnader samt advokatkostnader som lär göra dem alla fyra till uteliggare resten av livet.

Förstår inte vad du försöker argumentera? Någon sorts konspiration?

Det rör sig helt enkelt om att AMD tror sig veta att de anklagade olovligen tagit dokument från företaget. De anser att detta skadat dem och vill därför ka kompensation.

Detta handlar inte om att göra någon uteliggare, utan om att skydda sin forskning. Elektroniska dokument i sig är inte dyrbara, men forskningen bakom dem är. Om de anklagade frias kommer deras rättegångskostnader att betalas av AMD, då detta verkar vara en s.k. "civil action" och inte en brottsutredning.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Och hur kommer det sig då!?
Kan det bero på att AMD inte har tillräckligt med kulor för att klara av att slåss i domstol med Nvidia!?
Det är alltid lätt för ett företag att stämma privatpersoner...
Blir killarna inte fällda så har de rättegångskostnader samt advokatkostnader som lär göra dem alla fyra till uteliggare resten av livet.

Det är ju inte Nvidia som företag utan endast deras före detta anställda.

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Förstår inte vad du försöker argumentera? Någon sorts konspiration?

Det rör sig helt enkelt om att AMD tror sig veta att de anklagade olovligen tagit dokument från företaget. De anser att detta skadat dem och vill därför ka kompensation.

Detta handlar inte om att göra någon uteliggare, utan om att skydda sin forskning. Elektroniska dokument i sig är inte dyrbara, men forskningen bakom dem är. Om de anklagade frias kommer deras rättegångskostnader att betalas av AMD, då detta verkar vara en s.k. "civil action" och inte en brottsutredning.

Inte säkert! Var och kan komma att få stå för sina kostnader;)
Du kan frias men ändå få stå dina egna rättegångskostnader samt advokatkostnader;)
Visste du inte va!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Det är ju inte Nvidia som företag utan endast deras före detta anställda.

Jag har läst artikeln...vad jag menar är att det är så klart lättare och billigare att ge sig på privatpersoner/fd anställda än sin värsta konkurrent...eller hur!?
Om nu killarna tagit något ifrån AMD, tror ni de har någon personlig nytta av det?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att avstå nvidia.

Som apple bara stjäl och stjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För det första skulle du också stämmas om du stal 100 000 dokument från ett svenskt företag.
För det andra hade jag samma inställning som du vad gällde det heta kaffet, men det var innan jag sett en dokumentär om saken.

http://www.scarymommy.com/message-board/index.php?p=/discussi...

Det är oansvarigt att låta kunder på knäet, balansera en vätska så het att den ger tredje gradens brännskador inom sekunder.

För det tredje är det inte mer uttjatat, att det ännu inte sjunkit in i huvudet på väldigt många häri forumet.

Det är hennes eget fel att hon hade kaffet i knäet.
Poängen är att man som enskild individ måste ha ansvaret att handskas korrekt med föremål av olika slag och att balansera kaffe är enligt mig felaktigt handhavande och därför hennes eget fel oavsett vilka skador som uppstod.
Att sen skylla på att kaffet var för varmt är ungefär som att skylla på att det var för mycket dressing i en hamburgare om man kör bil och tappar den och på så vis orsakar en olycka.

Däremot förstår jag mig inte riktigt på stämningen som nu AMD för, borde det inte röra sig om något straffrättsligt snarare än något civilrättsligt, men visst jag kan ha fel.
Ska inte påstå att jag förstår mig på något alls av det amerikanska rättsväsendet.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Fantastiskt många här som dömmer de killarna bara efter en artikel som publiserats hos Sweclockers...utan mer fakta, utan att ha granskat bevis...de skall straffas m.m.
Tycker man kan konstatera vad som skett och sedan vänta och låta en domstol avgöra...sedan kan ni dömma eller berömma dem beroende på vad utfallet blev.

Bara för att ett stort företag säger något, så är inte det sant!

Folk har slutat jobbat hos AMD förut, tror du det är vanligt att man stämmer före-detta anställda eller?
Finns uppenbarligen goda skäl för stämningen, annars skulle inte domstolen heller kräva att de anklagade lämnar in all elektronisk utrustning för undersökning och att de anklagade inte försöker manipulera data... )

Och hur lojalt mot företaget är det egentligen att samtidigt som man jobbar där övertala folk att hoppa över till konkurrenten tillsammans? :>

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Det är hennes eget fel att hon hade kaffet i knäet.
Poängen är att man som enskild individ måste ha ansvaret att handskas korrekt med föremål av olika slag och att balansera kaffe är enligt mig felaktigt handhavande och därför hennes eget fel oavsett vilka skador som uppstod.

Om du hade sett skadorna hon fick över benen och sitt KÖN så tror jag du hade haft en helt annan syn på saken. Kaffet var närmare 100 grader och jag tvivlar att du hade blivit glad om du hade fått kaffe som var 100 grader över dina "nedre regioner" när du satt still i en bil och väntade på din hamburgare...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Om du hade sett skadorna hon fick över benen och sitt KÖN så tror jag du hade haft en helt annan syn på saken. Kaffet var närmare 100 grader och jag tvivlar att du hade blivit glad om du hade fått kaffe som var 100 grader över dina "nedre regioner" när du satt still i en bil och väntade på din hamburgare...

Kaffe ska fan inte ens vara 100 grader varmt!:P

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lang666:

Ännu en anledning att avstå nvidia.

Som apple bara stjäl och stjäl.

this^^...

Detta va riktat mot 4 gamla AMD arbetare, som sedan har gått till Nvidia men stämningen va ju inte mot Nvidia.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite för tidigt för popcorn.

Där ser man hur många som inte ens läser utan bara får för sig någon vill stämma den ena och den andra då är det helt plötsligt en sandlåda.

Permalänk

Kanske är så att Nvidia anställt personerna medans de fortfarande hade befogenheter inom AMD, och sedan sagt åt dem att de kommer att få diverse perks på den nya arbetsplatsen om de kan sno med sig vad de kan från AMD.
Så jag tror absolut inte att Nvidia är oskyldiga i detta ärende, skulle vara extremt konstigt om privatpersoner sagt till sig själva:
"Nej nu jävlar ska vi sno åt os alla dokument vi får tag på, om vi får något i gengäld är ju en annan femma"

Och lägg ned allt snack om sandlådor! För detta är faktiskt bedrägeri, något som inte har samma låga klass som "Vi var först med rundade hörn"!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Du skrev också:

"Vi vet varken vad dokumenten innehåller... "

Alltså vet vi hur du bedömmer fallet;)

Nej.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk

Nyckel fraser här är: "AMD är dock noggranna med att inte framföra några anklagelser mot Nvidia" och " att sammanlagt ha stulit hundratusentals elektroniska dokument ".
A. 100 000+ dokument. Då är det inte deras nuvarande tekniska utveckling. Det hade man fått plats med på ca 100 sidor.
B. Hade Nvidia misstänka vara inblandat så skulle AMD ha stämt Nvidia utan att blinka.

Låter mest som 4st missnöjda AMD anställda på mellan nivå (annars skulle de inte ha skulle de inte ha haft tillgång till dokumenten) som tänker göra en "wiki-leak". Om inte nu rätten stoppar det, så kommer vi nog att läsa om AMD fadäser närmsta åren. Från "anonyma källor"!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Varför tror AMD att de stulit dokumenten? Oj, här saknas det elektroniska dokument? Eller har deras hemliga dokument börjat dyka upp lite varstans? Eller är det kanske så att de stämmer de här killarna bara utifall?
Det bästa av allt, att rätten förbjuder dem att förstöra bevisen:) Får mig att tänka på Chief Wiggum:
-See ya in court, Simpson. Oh, and bring that evidence with ya, otherwise, I got no case and you'll go scot-free.

Permalänk
Hedersmedlem

Har rensat jättemånga inlägg som inte alls hade med nyheten att göra. Ni får börja anmäla inlägg som är felaktiga, ogillar ni lmgtfy-länkar så anmäl det istället för att börja spåra ur tråden. Att prata om stämningsfall som är helt orelevanta för tråden är heller inte okej!

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast

Om det nu visar sig att de anklagade är ansvariga för att företagshemligheter kommit på villovägar, så är det helt rätt av AMD att stämma enligt min mening. Detta är vad rättssystemet skall användas till, och inte "rundade hörn".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Nån som har koll på hur det gick med AMD vs Intel fallet för några år sen?

"a court ruled against Intel, awarding AMD US$10 million "plus a royalty-free license to any Intel patents used in AMD's own 386-style processor".

...

"In November 2009, Intel agreed to pay AMD $1.25 billion as part of a deal to settle all outstanding legal disputes between the two companies."

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Nvidia inte visste om detta när de anställde personerna. Det vore mycket olyckligt om folk på Nvidia är inblandade, är någon mer där inblandad måste Nvidia avskeda dem ögonaböj. Som sagt, jag hoppas, men pessimisten i mig är förstås misstänksam :-/

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Visar det sig att anklagarsena är sanna så har givetvis informationen använts på något sätt i Nvidias verksamhet sedan är frågan om det allmänt känt, känt av styrelsen eller endast använts av personerna i fråga. Men att inte åtminstone delar av informationen skall ha använts alls på ett sätt som kommer Nvidia till nytta förefaller mycket osannolikt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

"a court ruled against Intel, awarding AMD US$10 million "plus a royalty-free license to any Intel patents used in AMD's own 386-style processor".

...

"In November 2009, Intel agreed to pay AMD $1.25 billion as part of a deal to settle all outstanding legal disputes between the two companies."

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

Tack, men det var inte det fallet jag tänkte på utan när en man och hans fru gick från AMD till Intel och tog med sig massa dokument.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |