Stardock rapporterar tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tre miljoner som spenderat pengar i onödan alltså;

VARFÖR skaffa Start8 när Classic Shell finns gratis och gör jobbet lika bra?

Hahahaha, det där fick mig att utbryta i ostoppbart skrockande!

Utvecklarna bakom Start8 håller nog inte med, och är alldeles överlyckliga med de 15M usd (nästan) de tagit in på Start8

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan ju vara att folk går från XP.

W8: 279:- + 50:-
W7: 800:-

Det du pratar om är att ladda ner en uppgradering från Microsofts hemsida och gäller t.o.m 31 januari.

Går man från Windows XP kan det möjligtvis vara värt en uppgradering + 50 kr om man vill ha utséendet från Win 7.
Annars har jag svårt att se varför man skulle välja det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Win+i > Stäng av

Okej, det är ganska smidigt. Garanterat det smidigaste för Win8, man tackar! Men ingen människa kan hävda att det är logiskt och inte lika smidigt som Win7 vilket var min ursprungliga poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

För att dra nytta av fördelarna med Windows 8 kanske.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Men den gamla startmenyn är ju från 1995, vilket är ännu äldre

I vilket fall, jag har använt Windows 8 sedan ett år tillbaka och tycker att man jobbar mer effektivt där än i gamla Windows 7. Om man bara vill kan man lära sig det nya och arbeta minst lika effektivt som tidigare.

Sedan har startmenyns betydelse blivit enormt överdriven. Förutom att den var ganska oanvändbar i Windows 7 så förstår jag inte vad folk gör i den menyn hela dagarna, eftersom det anses vara ett stort problem att den saknas i Windows 8.

Sedan brukar det ju höra till att gnälla lite på nya operativsystem. För de som gillar att resa 10 år bakåt i tiden och se hur majoriteten ogillade Windows XP, som ansågs se ut som en leksak, rekommenderar jag följande läsning:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/161637-...
Historien upprepar sig alltid. XP blev ju trots allt en succé efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Angående Windows 8, barn, och stenåldern:

Hehe, den var lite kul!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

Windows 8 är hemskt utan startmenyersättare.

Jag använder Classic Shell istället för Start8 som nämndes i artikeln för Start8 kostar pengar medan Classic Shell är gratis och open source.

Open source är gott! <3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tralle:

Är det bara jag som använder sökfunktionen i startmenyn? och jag har mina vanligaste program pinnade i den, gillar inte äckligt fult bloated skrivbord eller program pinnade på taskbaren.

Exakt så har jag med, har delat upp de program jag använder mest i grupperingar på startmenyn (Firefox, Thunderbird, Photoshop, lite olika spel osv) sedan om jag skall starta något annat så skriver jag bara vad det heter och trycker enter, pissenkelt och snyggt.

Hatar ikoner på skrivbordet och att pinna program på taskbaren, där ska det vara rent och snyggt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Du fattar inte. Du skriver alltid samma sak.

Vi är vana vid Win8-startmenyn. Vi vet hur den funkar, och många använder den permanent. Vi är inte ovana eller trivs inte för att det är nytt.

Vi tycker helt enkelt att Metro suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Och så finns det dem som tycker tvärtom också, men de hörs nog inte lika mycket för de har inget att klaga på. Folk kommer alltid tycka olika, face it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Det säger ju rätt mycket om windows8 om folk som har det laddar ner tillägg för att får det att likna företrädaren.

Säger också rätt mycket att Windows 8 erbjuder något annat som inte Windows 7 gör, eftersom många laddar ner en meny till Windows 8.

Dessutom är det det enklaste du kan göra, att installera dessa menyer.

Jag själv kör Pokki och är nöjd, det ser inte ut som Windows 7 startmenyn utan har lite annan stil och upplägg som jag tycker om.
Notera att jag har tillgång till både Metro menyn och pokki samtidigt.

Permalänk
Medlem

När XP kom gnälldes massa på utseende och buggar osv
När Vista kom gnälldes på Aero buggar osv
När Win 8 kom gnälls det på avsaknad av aero/startmeny

Jag ser ett samband. Jag själv höll fast länge vid Windows 2000 innan jag bytte. Med facit i hand var det inte helt befogat.

Jag ser inget problem med Modern UI och tror många "vanliga" kommer gilla det mycket. Dom flesta jobbdatorer och andras datorer har skrivbordet fyllt med ikoner för att slippa startmenyn, nu slipper dom iaf fylla skrivbordet och kan då och då få en glimt av bakgrundsbilden som annars är gömd bakom ett hav av ikoner.

Det tar inte i normala fall längre tid starta via Modern UI gentemot startmenyn. Jag tror inte den stora massan fokuserar på bakgrundsprogram när dom startar ett nytt utan ändå har fokus på att starta det nya och därför inte berörs av att ModernUI döljer skrivbordet.

Största bristen nu med ModernUI är omöjligheten att konfigurera/personifiera det tillräckligt mycket. Tex inte få ha egen bakgrund, välja rader och storlek på ikoner osv mer, göra så ModernUI har tex delar transparanta efter skrivbordet startat osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Säger också rätt mycket att Windows 8 erbjuder något annat som inte Windows 7 gör, eftersom många laddar ner en meny till Windows 8.

Dessutom är det det enklaste du kan göra, att installera dessa menyer.

Jag själv kör Pokki och är nöjd, det ser inte ut som Windows 7 startmenyn utan har lite annan stil och upplägg som jag tycker om.
Notera att jag har tillgång till både Metro menyn och pokki samtidigt.

Hur skiljer det sig mot övriga? Classic shell ger också tillgång till metro.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har precis infört Windows 8 på hemma-PC'n och funderar på att köra in Stardock.
Fråga till er som kör det, tar den bort Windows 8 inbyggda startskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Har precis infört Windows 8 på hemma-PC'n och funderar på att köra in Stardock.
Fråga till er som kör det, tar den bort Windows 8 inbyggda startskärm?

Du väljer själv vad som ska hända när du trycker på win knappen/startmenyn Går att konfigurera en del! Bara att gå in och kika

Permalänk

med andra ord 3 miljoner missnöjda microsoft kunder.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hur skiljer det sig mot övriga? Classic shell ger också tillgång till metro.

Pokki har sitt eget utseende och använder Chromes kodbas för att erbjuda en mängd små insticksmoduler som är i princip webbsidor i ett litet fönster. Det ser snyggt ut, fungerar bra och är ganska roligt att använda för dem som inte bara vill få tillbaka Windows 7s startmeny, utan testa något kreativt alternativ med fler funktioner.

Till exempel så finns det Pokki-appar som noterar dig när du har fått nytt mail på Gmail, eller inlägg på Facebook, eller vilken låt som spelas just nu på Grooveshark, och mycket mer. Eftersom det är helt gratis så rekommenderar jag starkt att du testar det!

Skrivet av Knugen1:

Har precis infört Windows 8 på hemma-PC'n och funderar på att köra in Stardock.
Fråga till er som kör det, tar den bort Windows 8 inbyggda startskärm?

Nej, startskärmen finns fortfarande kvar. Du kommer åt startskärmen antingen genom "Windows 8 Menu" ikonen som är fäst högst upp på programlistan i Start8, eller genom att trycka på höger WinFlag-knappen på skrivbordet. Utöver det så tillåter programmet dig också att konfigurera beteendet, vilken WinFlag-knapp som ska starta vilken meny, och vad som ska hända när du trycker nere i hörnet i Metro appar (default är att du hoppar till startskärmen, men du kan även ställa in det så att du hoppar till skrivbordet och startmenyn öppnas).

Min rekommendation är att du testar 30-dagars testversionen av Start8 innan du köper det. Om du anger en faktiskt e-post adress på Stardocks webbsida när du tankar ner programmet så kommer du mest troligtvis att få en kupong (ser ut att vara 20% rabatt) i slutet av testmånaden.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Pokki är malware säger malwarebytes och i vissa fall även MSE. Om du har en logger igång så ser du att den skickar packets till gott om platser du troligtvis inte vill ska ha din userdata. Att den installeras automatiskt via flash-spel är även det skrämmande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Du förutsätter att alla kör w7;) Jag vägde mellan w7 och w8, startmeny-ersättaren gjorde valet självklart för mig:) Under 300 kr för w8 pro, vad kostar w7 pro?

Men, som du säger, jag tror inte att det är så mkt nytt i w8 förutom "peka och klicka" - dretet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Prestandaoptimeringarna och förbättrade administratörsverktyg kan ju väga tyngre för folk. Metro var ju inte den enda nyheten.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Taskmanagern ensam är ju värd en uppgradering.

Jag har själv tankat Start8 3ggr men använder den inte längre.
I princip alla program jag använder är pinnade till taskbar och jag har vant mig bort från behovet av en startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Du förutsätter att alla kör w7;) Jag vägde mellan w7 och w8, startmeny-ersättaren gjorde valet självklart för mig:) Under 300 kr för w8 pro, vad kostar w7 pro?
Skickades från m.sweclockers.com

För att citera mig själv från ett inlägg bara minuter efter mitt första:
"Det du pratar om är att ladda ner en uppgradering från Microsofts hemsida och gäller t.o.m 31 januari."

Efter den tiden får man betala ca 550 kr för en uppgradering eller 1200 för en standard. Båda är Professional och OEM.
Inte så värst mycket billigare än Windows 7 Pro alltså.

Skrivet av Teddis:

Prestandaoptimeringarna och förbättrade administratörsverktyg kan ju väga tyngre för folk. Metro var ju inte den enda nyheten.

Det här har jag också tagit upp i ett senare inlägg.
"Men är skillnaden i hastighet så stor att det motiverar att ev. göra det mer svårnavigerat / <input reason here> och att betala flera tusen för något som man ändå inte gillar utséendet på?" Flera tusen är väl en överdrift, men principen kvarstår ändå.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

För att citera mig själv från ett inlägg bara minuter efter mitt första:
"Det du pratar om är att ladda ner en uppgradering från Microsofts hemsida och gäller t.o.m 31 januari."

Efter den tiden får man betala ca 550 kr för en uppgradering eller 1200 för en standard. Båda är Professional och OEM.
Inte så värst mycket billigare än Windows 7 Pro alltså.

Det här har jag också tagit upp i ett senare inlägg.
"Men är skillnaden i hastighet så stor att det motiverar att ev. göra det mer svårnavigerat / <input reason here> och att betala flera tusen för något som man ändå inte gillar utséendet på?" Flera tusen är väl en överdrift, men principen kvarstår ändå.

Ok.

Så du ifrågasätter varför folk har uppgraderat, och inaktiverat metro, till dagens låga pris, med förklaringen att det i framtiden kommer kosta mer?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Ska man utveckla appar till windows phone 8 så måste man köra win8.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Tack för länken!

Testade länken till Stardock Start8. gratis versionen för att se om det var ngt att ha, utan den vill jag inte ha win 8 kvar.
installerade och det gick fint, såg ut att funka men när den hade vart avstängd en stund och skulle starta igen fick jag
fel meddelande. kmr inte in i själva menyn eller ngt! error: 0xC000021A
kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full Strike:

Och så finns det dem som tycker tvärtom också, men de hörs nog inte lika mycket för de har inget att klaga på. Folk kommer alltid tycka olika, face it.

Har du något problem med läsförståelse?

Han skrev att orsaken till att många inte gillar Windows 8 på grund av att vi är ovana.

Jag hävdade sedan att vi är vana vid det, eftersom många använder det dagligen eller har gjort det under lång tid och enbart ogillar Windows 8 på grund av att vi helt enkelt ogillar det.

Sedan kommer du med ett inlägg som inte på något sätt hör till diskussionen med antydningar på saker tagna ur luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SollieFoto:

Tycker Windows 8 ær riktigt nice, skønt med lite førændring!

Förändringar är bara ok OM det går mot det bättre hållet....

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av alpha:

Windows 8 har sålts i 60 miljoner exemplar. 3 miljoner nedladdningar av Start8 har gjorts. Om alla som använder Start8 bara har laddad hem det en gång och sedan fortsätt att använda det (inte sannolikt, då många säkert bara testat), så rör det sig om 5% av Windows 8 användarna.

3miljoner som köpt* det ska tilläggas, inte inräknat är ju de andra "start8" programmen eller hur många som piratat det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kör start 8 då jag gillar att kunna ha grejer jag använder liggandes snyggt o snabbt med en knapp-tryckning. Men det jag inte gillar alls är grejer som ska användas i helskärm därför start 8 i "wide mode" så man kan se vad som finns bakom.
http://www.stardock.com/products/start8/images/features/sizes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och folk gnällde på mig för min omröstning...

Så till er som gnällde: Tycker ni att Sweclockers-redaktionen är Windows 8 "haters" nu för att de har en i princip identisk omröstning som jag?

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1167526-metro-...

Du verkar inte läsa kritik speciellt noggrant då.

Kritiken jag framförde mot din omröstning var att du aktivt sållade bort en viss typ av Windows 8-användare. Hur har du tänkt dig att den kritiken skulle fungera mot den här omröstningen? Det uppenbara svaret är att det inte går att applicera här eftersom de inte gjort något sådant fel. Och hur menar du att du blivit utmålad som en "hater" pga det?

Att de har alternativet att svara att man inte använder Windows 8 (inte använder det alls i detta fallet, för att vara övertydlig) blir också mer intressant i sig eftersom denna poll inte är gömd i Windows 8-forumet utan på ett ställe där alla Swec-användare lätt kan se det. Det är dock en bisak till poängen i inlägget.