Pengarna tillbaka från cdon?

Permalänk
Medlem

Pengarna tillbaka från cdon?

Hej har köpt en Silverstone strider 750 gold psu från cdon och undrar kan jag få pengarna tillbaka eller om jag bara kan få en ny vara eller om jag har rätt till ersättning? Vara är kom hit för 6 dagar sen den 10-1-2013.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

Ska du lämna den på ångerrätt kan du få pengarna tillbaka. Är produkten trasig eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Produkten är trasig
Blixtrar och luktar krut då jag pluggar in den i väggutagget.
Så ja trasig

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

Du kan nyttja ångerrätt iom distans, förklara även att den var DOA.
Har själv fått defekta produkter från CDON och då nyttjar ångerrätten, samt fått pengarna tillbaka.
Pengarna kom efter 3 dagar till mitt Nordea konto.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du kan nyttja ångerrätt iom distans, förklara även att den var DOA.
Har själv fått defekta produkter från CDON och då nyttjar ångerrätten, samt fått pengarna tillbaka.
Pengarna kom efter 3 dagar till mitt Nordea konto.

Det här är helt fel att göra.

Man skall REKLAMERA produkten via den GARANTI som man har. Och ej nyttja ångerrätten. Ångerrätten är för hela produkter som man inte vill köpa. Dvs man ångrar sitt köp.

Men i den här situationen så är vara felaktig och skall då gå under garanti.

Skall man hårddra det hela kan CDON säga att du inte får några pengar tillbaka på ditt ångerköp eftersom produkten är trasig och ej i "väsentligt oförändrat skick" som brukar vara kravet för att ångra sitt köp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en switch på ditt PSU där du kan välja mellan 110 och 230V?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kräva ersättning för trasig del?

Hej köpte en silverstone strider 750w gold silent från cdon för 1137 plus 50kr frakt och undrar om jag kan kräva ersättning eller rea på den?
Anledningen är att jag i fredags skickade mail till cdon med det hade tydligen inte skickats så skickade en ny på lördag som funkade och har ännu inte fått nytt har fått detta svaret
Hej,

Tack för att du kontaktade oss.

Ditt ärende är under behandling och vi återkommer med svar till dig så fort som möjligt.
Det var det och sen sa dom
Hej namn

Vi har nu skickat en reklamationsansökan till vår leverantör.

Vi återkommer så fort vi har fått svar på ansökan.
har nu gått en vecka och börjar bli väldigt sur nu pga att jag nu är utan dator vilket är lite jobbigt eftersom att man har piss mobil och fick låna föräldrarnas dator tillfälligt. Men undrar om jag kan få ersättning och det där med 24 timmar max svarstid är ju bullshit.
Men om kan få ersättning hur mycket blir det då kanske ett rabbatkort med typ 150-300 kr är väl inte spårat?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

nope hade ingen switch på min vad ja kan se !

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk

helt rätt som oobum säger

Permalänk
Medlem

Du har redan startat en tråd om detta ärende, håll dig till den?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

ok man tackar !

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

inte om samma sak denna är om man kan kräva skadestånd !

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte kräva skadestånt,, och varför skulle du får rea på den?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Du kan ju föreslå en kompensation för dem. Dock har jag mycket svårt att se att du rent juridiskt kan kräva någon ersättning. Om det ska vara möjlig borde du nog behöva visa att företaget har varit vårdslöst på något vis (med din beskrivning kan jag inte se att de har varit det).

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Avstängd

Lycka till, knappast cdon fel att du fått defekt nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Lycka till, knappast cdon fel att du fått defekt nätdel.

Vet men är så jävla sur på att det tagit en vecka och har inte ännu fått en ny eftersom att jag och några polare skulle på ett lan =(

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem

Dock är det cdons fel att det tar 1 månad att få grejer.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av 98olllin:

Hej köpte en silverstone strider 750w gold silent från cdon för 1137 plus 50kr frakt och undrar om jag kan kräva ersättning eller rea på den?
Anledningen är att jag i fredags skickade mail till cdon med det hade tydligen inte skickats så skickade en ny på lördag som funkade och har ännu inte fått nytt har fått detta svaret
Hej,

Tack för att du kontaktade oss.

Ditt ärende är under behandling och vi återkommer med svar till dig så fort som möjligt.
Det var det och sen sa dom
Hej namn

Vi har nu skickat en reklamationsansökan till vår leverantör.

Vi återkommer så fort vi har fått svar på ansökan.
har nu gått en vecka och börjar bli väldigt sur nu pga att jag nu är utan dator vilket är lite jobbigt eftersom att man har piss mobil och fick låna föräldrarnas dator tillfälligt. Men undrar om jag kan få ersättning och det där med 24 timmar max svarstid är ju bullshit.
Men om kan få ersättning hur mycket blir det då kanske ett rabbatkort med typ 150-300 kr är väl inte spårat?

Skillnaden mellan CDON och många andra leverantörer är att CDON tar kontakten med det andra företaget innan de tar in produkten, sen skickar de en ersättningsvara samma dag du postar din defekta, det tar lång tid i början men blir snabbare i det långa loppet då du slipper vänta 4 veckor på att silverstrider ska kontrollera agget.

Och en sak till, Lugna ner dig för guds skull..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 98olllin:

Vet men är så jävla sur på att det tagit en vecka och har inte ännu fått en ny eftersom att jag och några polare skulle på ett lan =(

men nu är du en erfarenhet rikare, att man undviker cdon.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Skillnaden mellan CDON och många andra leverantörer är att CDON tar kontakten med det andra företaget innan de tar in produkten, sen skickar de en ersättningsvara samma dag du postar din defekta, det tar lång tid i början men blir snabbare i det långa loppet då du slipper vänta 4 veckor på att silverstrider ska kontrollera agget.

Och en sak till, Lugna ner dig för guds skull..

Fast så är det ju inte riktigt.
Många andra elektronik-handlare tar emot den defekta varar och byter ut den mot en fungerande. Sedan kör de kontakten med producenten för reklamation och återbetalning till butiken.

Framförallt om det är en DOA.

Dock fattar jag inte varför TS klagar så mycket. CDON tar alltid en vecka på sig att skicka saker, more or less. Likt förbannat handlar man där för att spara en hundring.

Tar det förlång tid så kan du alltid kräva att häva köpet på nätagget och köpa från annan butik. Detta har du stöd för juridiskt.
Eller alltid pressa dem på ekonomisk ersättning. Typ 5% rabatt eller så. Dock inget du har stöd för juridiskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eparaggare:

Nej du kan inte kräva skadestånt,, och varför skulle du får rea på den?

Jo man kan kräva skadestånd men då måste man kunna visa att felet gett upphov till en skada. Ett klassiskt exempel är om felet direkt leder till utebliven arbetstid. Då är det bara att begära ett intyg från arbetsgivaren för den tiden som saknas så kan pengarna krävas in från säljaren. Det går dock inte att kräva pengar för att de är långsamma.

Om jag inte läste fel så skulle trådskaparen på LAN. Om vi för enkelhetens skull antar att det är ett större, organiserat LAN så kan trådskaparen kräva ersättning för kostnaden för biljetten om CDON inte kan leverera en fungerade dator innan dess då det är en direkt koppling mellan den felaktiga produkten och möjligheten att delta på LANet.

Däremot går det att begära prisavdrag på varan men det går inte att göra i samband med reparation eller omleverans utan det är en alternativ lösning som ibland kan passa. Till exempel om felet är av kosmetisk art så kanske man kan tänka sig att acceptera ett lägre pris istället för en ny vara.

Skrivet av Mr.Murdoc:

Lycka till, knappast cdon fel att du fått defekt nätdel.

Inte deras fel men i allra högsta grad deras ansvar. Det är alltid säljaren som ansvarar för att varorna denne säljer är fungerade så det är CDON man ska klaga på om datorn inte fungerar. Sedan får de i sin tur göra upp med tillverkaren bäst de vill men det är inget som köparen ska behöva bry sig om.

Skrivet av lanbonden:

Skillnaden mellan CDON och många andra leverantörer är att CDON tar kontakten med det andra företaget innan de tar in produkten, sen skickar de en ersättningsvara samma dag du postar din defekta, det tar lång tid i början men blir snabbare i det långa loppet då du slipper vänta 4 veckor på att silverstrider ska kontrollera agget.

Och en sak till, Lugna ner dig för guds skull..

Ett förfarande som inte sällan bryter mot lagen då omleverans ska ske utan betydande olägenhet för köparen. Att inte kunna använda sin vara under den tid som det tar för CDON att ta emot en vara och skicka ut en ny är ofta en olägenhet. Speciellt om det innebär att man står utan dator. Det finns fall i ARN som tydligt visar på det. Tyvärr har CDON valt att vara läsa valda bitar av konsumentköplagen och blundar för andra delar.

Skrivet av 98olllin:

Hej köpte en silverstone strider 750w gold silent från cdon för 1137 plus 50kr frakt och undrar om jag kan kräva ersättning eller rea på den?
Anledningen är att jag i fredags skickade mail till cdon med det hade tydligen inte skickats så skickade en ny på lördag som funkade och har ännu inte fått nytt har fått detta svaret
Hej,

Tack för att du kontaktade oss.

Ditt ärende är under behandling och vi återkommer med svar till dig så fort som möjligt.
Det var det och sen sa dom
Hej namn

Vi har nu skickat en reklamationsansökan till vår leverantör.

Vi återkommer så fort vi har fått svar på ansökan.
har nu gått en vecka och börjar bli väldigt sur nu pga att jag nu är utan dator vilket är lite jobbigt eftersom att man har piss mobil och fick låna föräldrarnas dator tillfälligt. Men undrar om jag kan få ersättning och det där med 24 timmar max svarstid är ju bullshit.
Men om kan få ersättning hur mycket blir det då kanske ett rabbatkort med typ 150-300 kr är väl inte spårat?

Som sagt så går det bara att kräva ersättning om du kan visa att du lidit skada. Att hänvisa till "sveda och verk" som är populärt i filmer går inte utan du måste kunna visa att du faktiskt förlorat pengar som en direkt följd av felet.

Om CDON vägrar skicka ett nytt nätagg så går det att lösa med ett så kallat täckningsköp. Alltså att du köper ett nytt nätagg från en annan säljare och sedan kräver eventuell mellanskillnad från CDON. Alltså ska köpet från CDON strykas och mellanskillnaden ska CDON stå för. Det är dock en riskabel väg att gå då de inte lär gå med på det frivilligt så det kommer garanterat kräva en rundtur hos ARN vilket tar 3-6 månader.

Enklast är alltså att vänta på att CDON skärper sig och gör det de ska och sedan skyr man dem som pesten i fortsättningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Och en sak till, Lugna ner dig för guds skull..

Så du skulle inte vara sur om du varit utan dator i två veckor och sedan får alla delarna och en del är paj och att du sedan får vänta ytterliggare en vecka eftersom att man inte får ett nytt på en vecka och att du kanske får ta och vänta en vecka till?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Inte deras fel men i allra högsta grad deras ansvar. Det är alltid säljaren som ansvarar för att varorna denne säljer är fungerade så det är CDON man ska klaga på om datorn inte fungerar. Sedan får de i sin tur göra upp med tillverkaren bäst de vill men det är inget som köparen ska behöva bry sig om.

För de sitter säkerligen och testar samtliga nätaggregat på CDON?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Murdoc:

För de sitter säkerligen och testar samtliga nätaggregat på CDON?

Klart de inte gör men det är fortfarande CDONs ansvar och det är de som ska lösa det mot köparen. Sedan får CDON lösa det mot tillverkaren hur de vill men det ska inte köparen behöva bry sig om. Enligt lag är det CDONs problem att lösa. Sen kan du skriva hur många osammanhängande inlägg du vill men det är så det fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En vecka är inte mycket, är väl vad man kan förvänta sig som kortaste tid som en vara kan ersättas från ett företag som är snabba då.

Går det runt 3 veckor kan man ju bli lite sur däremot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Klart de inte gör men det är fortfarande CDONs ansvar och det är de som ska lösa det mot köparen. Sedan får CDON lösa det mot tillverkaren hur de vill men det ska inte köparen behöva bry sig om. Enligt lag är det CDONs problem att lösa. Sen kan du skriva hur många osammanhängande inlägg du vill men det är så det fungerar.

Jag skriva osammanhängande inlägg? Det är väl snarare du som yrar på om ditt å datt?

Permalänk
Relik 📜

*trådar sammanfogade*

Det är inte tillåtet att ha flera trådar om samma ämne, så kallad korspostning. Dina två om nätdelen samt kontakten med CDON är helt klart snarlika, och diskussionen kunde lika gärna fortsatt i samma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 98olllin:

Så du skulle inte vara sur om du varit utan dator i två veckor och sedan får alla delarna och en del är paj och att du sedan får vänta ytterliggare en vecka eftersom att man inte får ett nytt på en vecka och att du kanske får ta och vänta en vecka till?

Jag gav nyligen 13000 för en ny dator på Inet, moderkortet var DOA fick tillbaka det i tisdags datorn var beställd i slutet på december så var utan dator i 3 veckor, enda ersättningen jag fick för detta var en liten tub halvkass kylpasta för processorn, det är bara att se glad ut tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 98olllin:

Så du skulle inte vara sur om du varit utan dator i två veckor och sedan får alla delarna och en del är paj och att du sedan får vänta ytterliggare en vecka eftersom att man inte får ett nytt på en vecka och att du kanske får ta och vänta en vecka till?

Snarare så att jag skulle vänta (om det vore jag) på att CDON skulle ta upp ditt ärende. Att du fått ett defekt nätagg är oturligt och CDON ska ersätta dig med en likvärdig produkt alt. pengarna tillbaka. MEN detta tar tid. Två veckor är ingenting eftersom vissa företag har sina egna procedurer när det kommer till garantiärenden. Så ta och lugna ner dig ett par puckar och vänta.

Skrivet av Mr.Murdoc:

För de sitter säkerligen och testar samtliga nätaggregat på CDON?

Har de varken tid eller resurser till men de har ett ansvar gentemot kunden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds