Permalänk

Jurist

Tjena, jag går i 9:an och snart går jag på gymnasie och jag vill utbilda mig till jurist. Så nu till frågan: Antingen går jag samhäll och kommer ha några lektioner i juridik = 100 merit poäng eller ska jag gå samhäll ekonomi där jag också kommer ha juridik? Kanske lite lulligt skrivet men hoppas ni förstår annars är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Att läsa jurre på gymnasiet kommer ge dig föga mycket bagage att ha vid ett eventuellt påbörjande av juristprogrammet. Alltså, välj vad som känns bäst.

Läs sedan skiten, dvs programmet, i Uppsala eller Lund. Stockholm funkar. Resten av utbildningarna är i princip bara en massa hittepå.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Att läsa jurre på gymnasiet kommer ge dig föga mycket bagage att ha vid ett eventuellt påbörjande av juristprogrammet. Alltså, välj vad som känns bäst.

Läs sedan skiten, dvs programmet, i Uppsala eller Lund. Stockholm funkar. Resten av utbildningarna är i princip bara en massa hittepå.

Stockholms utbildning håller bristande kvalitet. Alla andra juristprogram i Sverige är bättre.

http://www.hsv.se/publikationerarkiv/pressmeddelanden/2012/bl...

Jag gick vid Umeå universitet. Rätt bra utbildning om man bortser från batikhäxorna på institutionen.

Permalänk
Skrivet av oggan:

Att läsa jurre på gymnasiet kommer ge dig föga mycket bagage att ha vid ett eventuellt påbörjande av juristprogrammet. Alltså, välj vad som känns bäst.

Läs sedan skiten, dvs programmet, i Uppsala eller Lund. Stockholm funkar. Resten av utbildningarna är i princip bara en massa hittepå.

Jag bor i Göteborg och kommer förhoppningsvis gå på Göteborgs unversitet. Men vad menar du med bagage? En kompis som ska också bli jurist eller ah kanske sa att det är bättre ta ekonomi nu så man har grunderna. Tänkte ju börja som företagsjurist eller nått. Btw är det någon som vet lön på de olika inriktingarna på just jurist jobbet?

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Jag bor i Göteborg och kommer förhoppningsvis gå på Göteborgs unversitet. Men vad menar du med bagage? En kompis som ska också bli jurist eller ah kanske sa att det är bättre ta ekonomi nu så man har grunderna. Tänkte ju börja som företagsjurist eller nått. Btw är det någon som vet lön på de olika inriktingarna på just jurist jobbet?

Här är en länk till SCB om jurist löner.
http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch.aspx?id=259066

Permalänk
Medlem

Blir lite förvirad men du tror väl inte att man läser till jurist på gymnasiet eller?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Du är rätt långt ifrån juristprogrammet fortfarande så mitt råd till dig är att läsa något som du tycker är kul men som fortfarande ger maximal behörighet. På så viss har du roligare samt får lättare de betygen du behöver. Nu är jag för gammal för att veta riktigt hur viktiga meritpoäng är men rent intuitivt skulle jag inte låta en sådan sak bli ensamt avgörande. Dessutom är du rätt ung så du kan hinna ångra dig; tänk därför snarare bredd o studiemotivation än ett definitivt slutmål x antal år framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har läst juridik i tre år nu. På gymnasiet gick jag natur och innan jag började på juristprogrammet läste jag tre terminer matte på universitetet. Vad man läser för program på gymnasiet har som de andra redan nämnt i princip ingen betydelse. Möjligen kan någon liten juridikkurs på gymnasiet göra att man får tillfälle att känna på ämnet lite mer så att man kan avgöra om det är något man är intresserad av, men å andra sidan är det rätt stor skillnad på gymnasie- och universitetsstudier, så frågan är hur mycket det säger egentligen.

Jag tycker först och främst att du ska undvika att låsa dig alldeles för mycket. I slutet av gymnasiet känns det kanske som att du vill läsa något helt annat (eller för den delen när du läst ett tag på universitetet som det var för min del). Lyckligtvis är de teoretiska gymnasieprogrammen breda, så du har många möjligheter efter att ha läst något av dem.

Permalänk
Medlem

Ingen mening med att göra yrkesval redan i nian, det är många år dit å mycket kvar att upptäcka. Meritpoäng kommer du kunna läsa till dig efter gymnasiet, det är ingen brådska med att läsa på högskola som många unga tror. Kommer du in på Juridik när du är 20 så kommer du att vara en av de yngsta där ändå.

Ingen skola kommer att kolla på vilket program eller skola du har läst heller. Välj det enklaste, din prioritet är så bra snitt som möjligt (helst 20.0).

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Blir lite förvirad men du tror väl inte att man läser till jurist på gymnasiet eller?

Nej då det vet jag men att man kan ha lättare för sig om man t.ex har just juridik i gymnasiet får man lite lättare för sig i högskolan sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Stockholms utbildning håller bristande kvalitet. Alla andra juristprogram i Sverige är bättre.

http://www.hsv.se/publikationerarkiv/pressmeddelanden/2012/bl...

Jag gick vid Umeå universitet. Rätt bra utbildning om man bortser från batikhäxorna på institutionen.

Tror inte man ska lite för mycket på sådana där rankingar. Tydligen ska de redan ha åtgärdat problemet som var att undermåliga exjobb från folk som redan fått arbete under utbildningen och slängde in något bara för att bli godkänd. Dessvärre var examinatorena för snälla. Det är iaf vad jag hört, men nu ska de vara hårdare. Detta är dock bara vad jag hört från en person, går inte själv den utbildningen.