Kan inte installera windows 7 med skiva.

Permalänk

Kan inte installera windows 7 med skiva.

Hej SC, efterbliven som jag är har jag råkat ta bort mitt OS från datorn.
Och nu när jag ska installera windows (officiel cd som är betald för)
Så funkar det inte. Det står: the selected disk is of the gpt partition style.
Och att det Krävs NTFS.
Hur "byter" jag tillbaka? Jag har haft windows på datorn förut, men sedan ubuntu.
Jag kan inte heller installera ubuntu igen med skivan det fungerade med första gången!

Permalänk
Medlem

DU måste formatera om hårddisken i ntfs istället för fat32.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

DU måste formatera om hårddisken i ntfs istället för fat32.

Skulle du kunna förklara detta eller eventuellt länka en guide?
Jag har försökt googla men får bara upp liknande saker som inte passar min situation.
Och jag är aldeles för dålig på sådanthär så jag aldrig riktigt hållt på med det

Permalänk
Medlem

DU hade linux innan. Den var då antagligen formaterad i filsystemet fat32. För att kunna installera windows måste disken vara formaterad i filsystemet ntfs.

Starta datorn med skivan och formatera istället för att installera på den valda disken.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

DU hade linux innan. Den var då antagligen formaterad i filsystemet fat32. För att kunna installera windows måste disken vara formaterad i filsystemet ntfs.

Starta datorn med skivan och formatera istället för att installera på den valda disken.

Menar du formatera som i att jag klickar på formatera när man ska
Välja vilken disk man ska lägga windows på i själva installationen, eller ett tidiare stadie?

Permalänk
Medlem

Ja, precis, när du väljer disk att installera på. Fälj formatera och formatera allt. Kom ihåg att allt försvinner då.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Ja, precis, när du väljer disk att installera på. Fälj formatera och formatera allt. Kom ihåg att allt försvinner då.

Jag klickade på formatera uder installationen och det var då ubuntu försvann. Däremot kan jag fortfarande inte installera. Det är fortfarande samma problem!

Permalänk
Hedersmedlem

GPT respektive MBR är partitionsformat, har ingenting med formatering att göra.

Det kan omöjligen stå att GPT inte fungerar men att det ska vara NTFS istället. NTFS är filsystemet som en partition i antingen GPT eller MBR kan formatteras i. Helt olika saker.

Enklast: Välj avancerade alternativ vid installationen och ta bort partitionen/partitionerna där. Installera sedan vidare och Windows kommer göra rätt åt dig. Enbart formattering räcker alltså inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du måste formatera om till ntsf, när du fäljer att formatera disken försvinner all info. Sen klickar du på den, elelr väljer att skapa en partition. Denna partitionen ska vara formaterad i ntfs filsystem, autmatiskt ntfs. kluser auto/standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasbajen:

Jag klickade på formatera uder installationen och det var då ubuntu försvann. Däremot kan jag fortfarande inte installera. Det är fortfarande samma problem!

valde du NTFS då?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

Varför fortsätter ni andra att tjata om formattering? GPT har med partitioner att göra, ingen formatering i världen tar bort en sådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför fortsätter ni andra att tjata om formattering? GPT har med partitioner att göra, ingen formatering i världen tar bort en sådan.

Jag har absolut ingen aning.
Så du menar alltså att det absolut inte hjälper helt enkelt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eliasbajen:

Jag har absolut ingen aning.
Så du menar alltså att det absolut inte hjälper helt enkelt?

Jag har redan förklarat i tidgare inlägg hur du ska göra, läs där.

Edit: OBS! Är disken större än 2,2TB krävs GPT (och UEFI-moderkort) för att kunna boota från. Vilken disk är det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag sa de i fel ordning bara. Ta bort partitioneringen som finns, och välj installera från den oformaterade disken

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har redan förklarat i tidgare inlägg hur du ska göra, läs där.

Edit: OBS! Är disken större än 2,2TB krävs GPT (och UEFI-moderkort) för att kunna boota från. Vilken disk är det?

Aha förlåt! Måste missat det när jag scrollade med telefonen
Min hårddisk är 1 TB!
Jag testar det du skrev och återkommer aldeles strax!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har redan förklarat i tidgare inlägg hur du ska göra, läs där.

Edit: OBS! Är disken större än 2,2TB krävs GPT (och UEFI-moderkort) för att kunna boota från. Vilken disk är det?

Sådär! Nu funkade det!
Tack så mycket för hjälpen