Pillade i cmd, vad kan jag ha gjort?

Permalänk

Pillade i cmd, vad kan jag ha gjort?

Tjo! Skäms lite över att skriva detta eftersom att jag vet att man inte ska pilla i cmd om man inte vet vad man gör. Anyways så har jag börjat få popup rutor där det står not genuine windows blabla must resolve online. Jag googlade hur man kunde få bort rutan och hittade en utube guide. Enligt den skulle man skriva in följande i cmd:

takeown /f "%windir%\System32\slui.exe

icacls "%windir%\System32\slui.exe" /deny *S-1-1-0:(X)

Enligt guiden skulle dessa döda processen samt förhindra den att komma upp igen.
Jag har googlat slui.exe och det verkar vara nåt som faktiskt har med windowsaktivering att göra och inte något som kan skada min dator. Men eftersom att popupen kommer ibland ändå så blev jag lite nojjig.

Någon som vet om sakerna i cmd kan ha skadat min dator på något sätt, eller är jag lugn?

Tack på förhand.
Jag antar att man får diskutera detta då inte behöver ha med piratkopiering eller liknande att göra.

Permalänk
Lego Master

CMD är inte som en unix-terminal; du måste köra CMD med adminrättigheter för att den ska kunna ställa till nåt riktigt tråkigt. Och de där popuprutorna försöker säga dig nåt, lyssna på de inre rösterna...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

Tjo! Skäms lite över att skriva detta eftersom att jag vet att man inte ska pilla i cmd om man inte vet vad man gör. Anyways så har jag börjat få popup rutor där det står not genuine windows blabla must resolve online. Jag googlade hur man kunde få bort rutan och hittade en utube guide. Enligt den skulle man skriva in följande i cmd:

takeown /f "%windir%\System32\slui.exe

icacls "%windir%\System32\slui.exe" /deny *S-1-1-0:(X)

Enligt guiden skulle dessa döda processen samt förhindra den att komma upp igen.
Jag har googlat slui.exe och det verkar vara nåt som faktiskt har med windowsaktivering att göra och inte något som kan skada min dator. Men eftersom att popupen kommer ibland ändå så blev jag lite nojjig.

Någon som vet om sakerna i cmd kan ha skadat min dator på något sätt, eller är jag lugn?

Tack på förhand.
Jag antar att man får diskutera detta då inte behöver ha med piratkopiering eller liknande att göra.

Förklaring tack?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

eller så köper man sin windowsnyckel? Har för mig att piratkopiering eller saker relaterat till piratkopiering inte får diskuteras i detta forum? det borde väl detta klassas som?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av svaerdphizk:

Tjo! Skäms lite över att skriva detta eftersom att jag vet att man inte ska pilla i cmd om man inte vet vad man gör. Anyways så har jag börjat få popup rutor där det står not genuine windows blabla must resolve online. Jag googlade hur man kunde få bort rutan och hittade en utube guide. Enligt den skulle man skriva in följande i cmd:

takeown /f "%windir%\System32\slui.exe

icacls "%windir%\System32\slui.exe" /deny *S-1-1-0:(X)

Enligt guiden skulle dessa döda processen samt förhindra den att komma upp igen.
Jag har googlat slui.exe och det verkar vara nåt som faktiskt har med windowsaktivering att göra och inte något som kan skada min dator. Men eftersom att popupen kommer ibland ändå så blev jag lite nojjig.

Någon som vet om sakerna i cmd kan ha skadat min dator på något sätt, eller är jag lugn?

Tack på förhand.
Jag antar att man får diskutera detta då inte behöver ha med piratkopiering eller liknande att göra.

Fast har man genuint Windows finns det ju ingen anledning till att pilla med slui.exe, Windows Activation Client eller hur?
Har man väl aktiverat Windows en gång ska man aldrig behöva få upp sådana där bubblor.
Gör om och gör rätt!

Permalänk
Medlem

Köp en cd nyckel - uppgradera till windows 8 för 300~ kr om du vill komma undan billigt!

Jag hoppas ingen hjälper dig här på forumet att få bort detta meddelande. Har du en CD nyckel så är det bara att registrera den igen så borde problemet vara löst!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Se §7 i reglerna.