Permalänk

Intel e5800 processor 775socket

hej är det något värde att byta ut Intels e5800 processor mot en e8400 - 8600? Eller är det bättre att skaffa en e6800?

Vad är den bästa processorn för 775 socketen och hur starkt grafikkort kan man ha till ett 300w nätagg som är bättre än gtx 420?

Permalänk
Inaktiv

Bättre att byta mot en fyrkärnig om du ska ha s775 kvar.
Har en QX9770 liggandes, du hade fått köpa den om jag inte behövde den

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Buffstekan:

hej är det något värde att byta ut Intels e5800 processor mot en e8400 - 8600? Eller är det bättre att skaffa en e6800?

Vad är den bästa processorn för 775 socketen och hur starkt grafikkort kan man ha till ett 300w nätagg som är bättre än gtx 420?

Uppgradera inte från en Core 2 Duo till en annan Core 2 Duo. Kommer inte ge någon direkt skillnad i prestanda.
Du snackar om en 4generationer gammal Plattform.

Kör på dtt GFX och e5800 tills du kan uppgradera rubb och stubb eller åtminstone gå till en AMD AM3 Phenom II minst.
Finns begagnat för en trevlig peng.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Uppgradera inte från en Core 2 Duo till en annan Core 2 Duo. Kommer inte ge någon direkt skillnad i prestanda.
Du snackar om en 4generationer gammal Plattform.

Kör på dtt GFX och e5800 tills du kan uppgradera rubb och stubb eller åtminstone gå till en AMD AM3 Phenom II minst.
Finns begagnat för en trevlig peng.

Ska han byta plattform för när en Q9550 är likvärdig en Phenom II 965?
Fast visst, kanske svårt att få tag i en vettig s775-quad till vettigt pris.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ska han byta plattform för när en Q9550 är likvärdig en Phenom II 965?
Fast visst, kanske svårt att få tag i en vettig s775-quad till vettigt pris.

Okej, vilka andra Intel processorer är likvärdiga den du länkade eller ungefär likvärdiga.
Hur förhåller den processorn sig gentemot de nya i3, i5 och i7 processorerna?
Skulle skillnaden väga upp mellan 500-1000kr som det kan kosta att uppgradera?

Och ifall jag slänger in ett typ 650w + 80 nätagg kan jag då uppgradera till ett GTX 670 kort eller liknande eller kommer processorn och moderkortet vara för dåliga?

Edit: skulle det annars bara vara mer värt att köpa ett nytt 1155 moderkort med processor och grafikkort samt slänga in ett starkare nätagg?

typ detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2865407/nytt-moderkort-med-p...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buffstekan:

Okej, vilka andra Intel processorer är likvärdiga den du länkade eller ungefär likvärdiga.
Hur förhåller den processorn sig gentemot de nya i3, i5 och i7 processorerna?
Skulle skillnaden väga upp mellan 500-1000kr som det kan kosta att uppgradera?

Och ifall jag slänger in ett typ 650w + 80 nätagg kan jag då uppgradera till ett GTX 670 kort eller liknande eller kommer processorn och moderkortet vara för dåliga?

Edit: skulle det annars bara vara mer värt att köpa ett nytt 1155 moderkort med processor och grafikkort samt slänga in ett starkare nätagg?

typ detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2865407/nytt-moderkort-med-p...

Det där paketet ser alldeles utmärkt ut.

Permalänk
Skrivet av Buffstekan:

Okej, vilka andra Intel processorer är likvärdiga den du länkade eller ungefär likvärdiga.
Hur förhåller den processorn sig gentemot de nya i3, i5 och i7 processorerna?
Skulle skillnaden väga upp mellan 500-1000kr som det kan kosta att uppgradera?

Och ifall jag slänger in ett typ 650w + 80 nätagg kan jag då uppgradera till ett GTX 670 kort eller liknande eller kommer processorn och moderkortet vara för dåliga?

Edit: skulle det annars bara vara mer värt att köpa ett nytt 1155 moderkort med processor och grafikkort samt slänga in ett starkare nätagg?

typ detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2865407/nytt-moderkort-med-p...

Lika bra att uppgradera allt och sälja av det gamla här på forumet eller på Tradera. Ditt paket ser fint ut, glöm inte att köpa DDR3-minnen också.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Lika bra att uppgradera allt och sälja av det gamla här på forumet eller på Tradera. Ditt paket ser fint ut, glöm inte att köpa DDR3-minnen också.

Okej, men hur skulle spel prestandan påverkas av att jag har en äldre hårddisk osv?
Har ju nuvarande en cpu kylar fläkt, borde jag slänga in någon extra kylning i det nya paketet eller borde det fungera ändå?

Edit: Jag har ju redan windows 7 på den datorn jag tänkte uppgradera och ifall jag byter ut moderkortet, cpun, gpun och ramminnena och nätagget behöver jag ändå inte installera eller köpa nytt opperativsystem?

Har btw 4x 2~ gb ramminnen 1300hz ddr3 i min nuvarande dator ska jag uppgradera dem eller kan jag vänta med det lite?

Permalänk
Skrivet av Buffstekan:

Okej, men hur skulle spel prestandan påverkas av att jag har en äldre hårddisk osv?
Har ju nuvarande en cpu kylar fläkt, borde jag slänga in någon extra kylning i det nya paketet eller borde det fungera ändå?

Edit: Jag har ju redan windows 7 på den datorn jag tänkte uppgradera och ifall jag byter ut moderkortet, cpun, gpun och ramminnena och nätagget behöver jag ändå inte installera eller köpa nytt opperativsystem?

Har btw 4x 2~ gb ramminnen 1300hz ddr3 i min nuvarande dator ska jag uppgradera dem eller kan jag vänta med det lite?

Några frågor står på tur!

1. Vilken hårddiskmodell har du? Vissa äldre hårddiskar är fortfarande helt OK hastighetsmässigt så länge den är relativt defragmenterad, men ska du korta ned laddtiderna mycket är det SSD som gäller.

2. Vilken CPU-kylare har du? Du får tänka på att det är olika fästen till socket 1155 (i3/i5/i7) än till 775 (Core 2), så har du tur har du sparat fästena för 1155 sedan tidigare - om de följde med dvs. Det funkar att köra med den kylaren som följer med i processorn i värsta fall, men du får räkna med att datorn kommer vara lite högljudd och att CPU:n kommer att gå varm.

3. Vilken slags Windows 7 har du? Väldigt många "vilken"-frågor. Har du en OEM-version kan det hända att det strular med licensaktiveringen, kanske löser ett telefonsamtal till Microsoft det gällande aktivering av licensen isf. Har du en Retail-version så är det nog bara att tuta och köra. Det kommer nog inte vara några större problem iaf tror jag att bara köra direkt från samma installation som du har nu, men i värsta fall får du göra en ominstallation och licensaktivering av Windows.

EDIT: Dina DDR3-minnen kommer funka bra iaf, tror inte du kommer märka någon vidare skillnad med snabbare minnen. 8GB är den rekommenderade minnesmängden i dagsläget för budgetbyggen, så visst kommer det gå bra att använda dessa en stund till. ^^

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av Buffstekan:

hej är det något värde att byta ut Intels e5800 processor mot en e8400 - 8600? Eller är det bättre att skaffa en e6800?

det är klart att det är värt. och det är självklart att det är inte värt.
beskriv vad du gör med datorn, själv bytte jag från e6850 till e8600 och det var helt klart värt. Cache kan göra mycket... stor skillnad mellan 6Mb 12Mb och dina 2Mb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buffstekan:

Okej, vilka andra Intel processorer är likvärdiga den du länkade eller ungefär likvärdiga.
Hur förhåller den processorn sig gentemot de nya i3, i5 och i7 processorerna?
Skulle skillnaden väga upp mellan 500-1000kr som det kan kosta att uppgradera?

Och ifall jag slänger in ett typ 650w + 80 nätagg kan jag då uppgradera till ett GTX 670 kort eller liknande eller kommer processorn och moderkortet vara för dåliga?

Edit: skulle det annars bara vara mer värt att köpa ett nytt 1155 moderkort med processor och grafikkort samt slänga in ett starkare nätagg?

typ detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2865407/nytt-moderkort-med-p...

Plus denna: https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

7970 är nog mer värt än ett 670. Det är billigare och bättre. Fast om man föredrar nvidia så kör på det.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D