Permalänk
Medlem

Server operativ

Jag har en ganska kraftfull gammal dator som jag skulle vilja köra några servrar på (Minecraft, Mumble, Nån cs, och liknande)
Jag undrar vad som skulle vara det smartaste och enklaste operativet, ifrånsett W7.
W7 är väl mera krävande, och jag tror att jag skulle vinna mer på att köra ett "lättare" 64x" OS.

Några tips?

/Klas

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jag har en ganska kraftfull gammal dator som jag skulle vilja köra några servrar på (Minecraft, Mumble, Nån cs, och liknande)
Jag undrar vad som skulle vara det smartaste och enklaste operativet, ifrånsett W7.
W7 är väl mera krävande, och jag tror att jag skulle vinna mer på att köra ett "lättare" 64x" OS.

Några tips?

/Klas

Någon version av windows server kanske, annars funkar ju ubuntu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Entusiast

Windows 7 blir högst troligt det bästa valet, om du redan har en licens för det.
Windows 7 är ju relativt lätt redan som det är. Det som var tungdrivet var ju Vista.

Vill du, och har råd, kan du alltid skaffa Windows Home Server:
https://www.inet.se/produkt/9128179/windows-home-server-2011-...
(Men det är lite overkill för spel-servrar enligt min mening)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ubuntu/Debian Server eller Arch Linux. Arch kommer utan en massa program installerade så du kan få operativsystemet precis som du vill ha det, dock kan det kanske vara lite svårt för att nybörjare.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Jag har en ganska kraftfull gammal dator som jag skulle vilja köra några servrar på (Minecraft, Mumble, Nån cs, och liknande)
Jag undrar vad som skulle vara det smartaste och enklaste operativet, ifrånsett W7.
W7 är väl mera krävande, och jag tror att jag skulle vinna mer på att köra ett "lättare" 64x" OS.

Några tips?

/Klas

Jag tycker att Windows 8 känns otroligt lätt i jämförelse med Windows 7. På ungefär samma sätt som att Windows 7 känns lätt i jämförelse med Windows Vista. Så det är mitt råd.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag tycker att Windows 8 känns otroligt lätt i jämförelse med Windows 7.

Det är klart du tycker, du älskar ju Win8.
Windows 8 har vad jag vet inga funktioner som gör det mer lämpat som server-OS än Win7, men däremot ett helt gäng som är tveksamma (t.ex. att det aldrig stänger applikationer + älskar att swappa).

Allra mest lättdrivet är ett Linux utan GUI, förslagsvis Ubuntu Server. Mer "no nonsense" än så går det nog inte att få. Att administrera en server via commandline är inte helt okomplicerat, och man kan göra livet lite enklare för sig genom att t.ex. installera Webmin. Jag tror Webmin har support för Minecraft.

Lite mindre hardcore är ett Linux med lättvikts-GUI, t.ex. Linux Mint med XFCE.

Sen kommer alla övriga Linux (jag gillar Mint), och Windows Server (2003 är helt OK, har inte provat 2012).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Kan varmt rekommendera Linux Mint med XFCE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är klart du tycker, du älskar ju Win8.
Windows 8 har vad jag vet inga funktioner som gör det mer lämpat som server-OS än Win7

Ehh, Hyper-V då?

Permalänk
Medlem

är du stundent så kan du få windows server 2008 r2 gratis från dreamspark

Permalänk
Rekordmedlem

Centos http://www.centos.org/ eller nån annan serverinriktad Linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av vacant:

Ehh, Hyper-V då?

Bara med Win 8 pro, är sämre än VMWare, och VMWare player är gratis. Men OK, Win7 säljs inte med nån virtualisering värd namnet alls, så det är väl en sak Win8 har som inte Win7 har direkt ur lådan.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Bara med Win 8 pro, är sämre än VMWare, och VMWare player är gratis. Men OK, Win7 säljs inte med nån virtualisering värd namnet alls, så det är väl en sak Win8 har som inte Win7 har direkt ur lådan.

Sämre än VMWare player? Skojar du eller? Du vet nog inte särskilt mycket om fördelar/nackdelar inom virtualisering.

Permalänk
Medlem

Men va fan kör XenServer/VmWare ESXi om ni ska börja snacka om hypervisors. Va inom ämnet. som server operativ så varför inte ubuntru 12.10 server eller Centos. Btw så bör du inte köra Win8 som server os. Passar illa. kör win7 i så fall.

Permalänk
Entusiast

Varför skall man ens köra Linux eller andra knöliga konfigurationer?
Windows 7 fungerar prima.
Tänk på användningsområdet: Spelserver
De flesta spelservrarna har inte ens Linux-versioner tillgängliga, så då skulle man behöva köra Wine på det hela.
...och sedan sitter ni och rekommenderar hypervisors, virtualisering och annat ännu mer utanför den tänkta uppgiften. Köra multipla operativ för en enkel spelserver?... nej nu får ni skärpa er.

Bara för att det är en server betyder det inte per automatik att Linux och/eller virtualisering blir det bästa valet.

Ordspråk: Rätt verktyg till rätt uppgifter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ESXi 5.1 (gratis)
Kan du köra virtuella maskiner
Installera t.ex. Ubuntu server.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Server2008R2.
Exakt samma grundkod som W7 (slår man på desktop funktionen så ser de dessutom rätt lika ut).
Vill man sen virtualisera nått så slår man på Hyper-V rollen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server är bra och gratis. Kör en Minecraftserver på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.