Asus gör "världens minsta" trådlösa router

Permalänk
Medlem

Consider it purchased!

Permalänk
Medlem

Tycks ha sett något liknande förut

Permalänk
Medlem

en nice routher att ha när man är ute och reser. Det ser nästan ut som en produkt som apple kunde ha släppt.

Permalänk
Medlem

Måste vara riktiga skräpdatorer om de inte ens har inbyggd nätverksport...

Permalänk
Medlem

Nu räcker det la med prylar. Varför kan man inte utveckla nätverkskabeln? Platta te den så kan uttagen också vara platta/mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Måste vara riktiga skräpdatorer om de inte ens har inbyggd nätverksport...

Hahaha ja du, hört något som kallas ultrabook?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawer:

Haha! Vilken slump!

Nej, sluta! Det kan inte bara vara en slump? För det var helt sjukt eftersom det kan inte bli mer lika..

Jag blir lite rädd om det är en slump!

Permalänk

Måste ha!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Måste vara riktiga skräpdatorer om de inte ens har inbyggd nätverksport...

Tyvärr många ultrabooks som inte har inbyggt Ethernet. Bara för att vara någon mm tunnare.
Jag tycker vikten är viktigare än tjockleken. Men verkar som tjockleken har varit ett försäljningsargument sen ultrabooken kom eller möjligtvis längre tillbaka. Kanske ända sen första MacBook Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Nät- är något man brukar placera framför ord när man talar om något som har att göra med elnätet. Det är en förkortning av elnät. Du kanske har hört talats om nätkabel, som är en kabel vi sätter mellan en maskin och ett eluttag (som jag kallade nätjack istället för nätuttag på grund av att den jag citerade hade pratat om "jack"), eller att vi använder oss av "nätagg" i datorer, då syftar man knappast på ett nätverksaggregat.

Ordet "nät" kan användas i lite olika sammanhang.
Exempelvis elnät som du säger, men kan ibland syfta på datornätverk, finns även telefonnät, spindelnät osv.

I vissa sammanhang används förkortningar eller slang, uttryck används inte alltid 100% korrekt och så...
Tolkade initialt det som ett uttryck för nätverksjack/nätverskuttag. Men kom på att du lika gärna kunde syfta på uttag för elnätet, vilket du tydligen gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ni två har verkligen missuppfattat poängen och nyttan med denna prylen. Läs en gång till och tänk efter.

Rubriken är "världens minsta trådlösa router" och som det tycker jag att den suger vad är det för mening att ha en router som matas med usb för den lär ju knappast ha POE (som inte finns överallt heller).

Sen att den är till för att ge ultrabooks trådat nät fattar jag med men är man bara ute efter den funktionen så finns det redan små saker för det.

Är denna jag tänker på när jag hör "minirouter"
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=756314#info

Permalänk
Proffsmobbare

Varenda ultrabook jag varit med om har haft en ethernet till USB-adapter bundlad, sen kan man göra ultrabooken till en surfpunkt (likt telefoner). Missar jag något med denna produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Måste vara riktiga skräpdatorer om de inte ens har inbyggd nätverksport...

Skojar du eller? En ultrabook är för tunn för att kunna ha ett nätverksuttag på sig, därför så krävs det ett externt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Har du dubbla konton? Eller kopierade du rakt av vad killen ovan skrev? För jag vill inte tro att de ni skrev exakt likadant.

Wait what? Citerade du fel nu? Ser ju ut som min kommentar. :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Skojar du eller? En ultrabook är för tunn för att kunna ha ett nätverksuttag på sig, därför så krävs det ett externt.

Snacka om att design går före funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergHa:

De är inte dumma på Asus, först skapar marknaden sen komma med produkten (tablets/ultrabooks utan nätverk).
Har sökt efter en sån här sak men inte hittat (kanske sökt dåligt).

Skrivet av ronnylov:

Måste vara riktiga skräpdatorer om de inte ens har inbyggd nätverksport...

Skrivet av RobCar:

Snacka om att design går före funktionalitet.

Med Asus Zenbook följer det med en USB2-Ethernet adapter, så känns som att varken funktionalliteten, skräpnivån eller marknaden ändras pga att datorn inte har någon fast näverksutgång.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Y U ALL SO MAD?

Hur ofta använder folk ethernet-portar på laptops egentligen? Jag tror min laptop har en och min förra med. Men jag har inte använt dem direkt. Den här prylen verkar vara rätt smidig. Mest för router-funktionen, men även som en backup i det underliga läget där trådlöst inte finns tillgängligt och/eller man behöver mer än 802.11n för att skyffla stor-stora filer...

Permalänk
Inaktiv

Asus har ju redan en produkt som gör allt detta och lite till. Fantastiskt användbar produkt när man är på resande fot. Asus WL-330N3G Ett måste på resan i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Y U ALL SO MAD?

Hur ofta använder folk ethernet-portar på laptops egentligen? Jag tror min laptop har en och min förra med. Men jag har inte använt dem direkt. Den här prylen verkar vara rätt smidig. Mest för router-funktionen, men även som en backup i det underliga läget där trådlöst inte finns tillgängligt och/eller man behöver mer än 802.11n för att skyffla stor-stora filer...

Jag använder trådat varje dag och det gör jag för att det är smidigare - ingen krångel - och det är snabbare. Detta är på jobbet, hemma är det trådlöst...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jag använder trådat varje dag och det gör jag för att det är smidigare - ingen krångel - och det är snabbare. Detta är på jobbet, hemma är det trådlöst...

Det finns också fortfarande en hel del ställen där de inte har trådlöst, kanske av säkerhetsskäl (främst upplevda, inte nödvändigtvis reella) eller av tekniska skäl eller bara teknikkonservatism. Sen finns det ju det motsatta problemet, för många trådlösa nät på samma plats gör att prestandan blir lidande och då är sladden ganska bra att ha. I min lägenhet så ser jag exempelvis minst 20 trådlösa nät och ofta upp emot 40, det brukar fungera ändå men ibland så blir det för mycket och man tappar uppkopplingen hela tiden osv. Det hjälper till viss del att hitta bra kanaler, flytta routern och så men inte alltid och ofta är det enklare att bara koppla in sladden om man ska göra något som kräver viss bandbredd (streama osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Wait what? Citerade du fel nu? Ser ju ut som min kommentar. :s

Ja, Det känns som att någon jävlas med mig. Ni hade skrivit en exakt likadan kommentar! På varenda bokstav! Så jag citerade den andre.

Och det sjuka är att jag inte hittar hans inlägg nu trots att jag har citerat det. Det är något som är konstigt!

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Asus har ju redan en produkt som gör allt detta och lite till. Fantastiskt användbar produkt när man är på resande fot. Asus WL-330N3G Ett måste på resan i mina ögon.

Ubbe

Det är ju dock lite grand som att jämföra boytan på en kolonistuga och en herrgård, dom två tävlar ju i helt olika klasser gällande storlek.
Asus nya attiralj kan du i princip stoppa i den där lilla fickan som finns precis ovanför den vanliga framfickan på ett par jeans, går ju inte direkt med den du länkar till.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ja, Det känns som att någon jävlas med mig. Ni hade skrivit en exakt likadan kommentar! På varenda bokstav! Så jag citerade den andre.

Och det sjuka är att jag inte hittar hans inlägg nu trots att jag har citerat det. Det är något som är konstigt!

Kanske bara ett CTRL+C - CTRL-V-troll. Min kommentar var ju uppenbart först iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Kanske bara ett CTRL+C - CTRL-V-troll. Min kommentar var ju uppenbart först iaf

Ja, det kan nog vara den enda logiska förklaringen!

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ni två har verkligen missuppfattat poängen och nyttan med denna prylen. Läs en gång till och tänk efter.

Tror inte det, om man inte tar med sig trafon.. så måste man plugga in i en USB... Som sitter på datorn... alltså någon centimeter från nätverkskontakten.

Så man ska plugga in nätverkskabeln i en trådlöst router, som i sin tur är inkopplad till en USB i samma dator som har en nätverkskort med ledigt kontakt?
Varför inte bara plugga in nätverkskabel direkt in i nätverkskortet?
Sen är det inga större problem för mig att koppla in nätverkskortet i min dator och koppla upp flera datorer till trådlösa i den datorn..

Andra problemet är att det är tvådelad, hur ofta får man inte leta efter laddaren till mobilen, kameran, rakapparaten bla bla?
SÅ DÄR tycker jag att det är extremt bra om det var en liten sak utan lösa delar om man ska bara använda det när man är på fot, ska man ha det inpluggad i 24/7 hemma så är det onödigt med ett "mobilt" pryl som sitter i väggen hela tiden.
Ute och reser så blir det ju det där "Fan är den andra jävla skit helvetet jag vet att jag fuckin packade ner i väskan?" när en sak är borta.

Så nej jag har varken missat "poängen" eller "nyttan" med detta pryl, MEN inte missat hur onödig detta är

Sen när jag har "WiFI hot-spot" i mobilen gör ju detta till ett skräp pryl för mig är en annan sak, OBS har inte NOKIA 3310 längre.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Hahaha ja du, hört något som kallas ultrabook?

Finns väl USB på dom?
Kostar 130kr med USB nätverkskort, pluggas in i USB2 port och sen bara köra på.

Hade en sådan när nätverkskortet gick sönder, inga problem med hastigheten i dessa.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte "storebror" WL-330N3G förra året inför en resa i fjärran östern och det var ett riktigt bra köp. Jag kunde då koppla in den i hotellrummets ethernet-uttag, sätta upp ett trådlöst nätverk och koppla upp mig mot det med mobilen. Sen var det fritt fram att surfa, säkerhetskopiera foton via FTP och ringa hem med Skype.
Så dessa små produkter kan vara riktigt behändiga när man är ute och rör på sig...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det tar sån tid eller så att få ut liknande produkter som dessa då i princip alla telefoner idag kan dela ut nätverk via wifi och agera accesspunkt, så tekniken har ju funnits ett bra tag och är ju redan litet, men kul att se att dom inte tar ut något hiskeligt pris för det i varje fall!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tror inte det, om man inte tar med sig trafon.. så måste man plugga in i en USB... Som sitter på datorn... alltså någon centimeter från nätverkskontakten.

Så man ska plugga in nätverkskabeln i en trådlöst router, som i sin tur är inkopplad till en USB i samma dator som har en nätverkskort med ledigt kontakt?
Varför inte bara plugga in nätverkskabel direkt in i nätverkskortet?
Sen är det inga större problem för mig att koppla in nätverkskortet i min dator och koppla upp flera datorer till trådlösa i den datorn..

Andra problemet är att det är tvådelad, hur ofta får man inte leta efter laddaren till mobilen, kameran, rakapparaten bla bla?
SÅ DÄR tycker jag att det är extremt bra om det var en liten sak utan lösa delar om man ska bara använda det när man är på fot, ska man ha det inpluggad i 24/7 hemma så är det onödigt med ett "mobilt" pryl som sitter i väggen hela tiden.
Ute och reser så blir det ju det där "Fan är den andra jävla skit helvetet jag vet att jag fuckin packade ner i väskan?" när en sak är borta.

Så nej jag har varken missat "poängen" eller "nyttan" med detta pryl, MEN inte missat hur onödig detta är
Sen när jag har "WiFI hot-spot" i mobilen gör ju detta till ett skräp pryl för mig är en annan sak, OBS har inte NOKIA 3310 längre.

Fin liten story du skriver! Men totalt onödig. ( det jag gillar mest är att du försvarar dig med, att du inte har en " NOKIA 3310 längre" men herregud! Vem har det 2013? Och om man är på ett hotell utomlands så är risken väldigt stor att det inte finns 3G/4G )

Som jag skriver, så har du fortfarande totalt missat poängen med denna!!

Du skriver "nätverkskabel direkt in i nätverkskortet"

Och då undrar jag genast? Var skall du koppla in den nätverkskabeln i en Ultrabook?

Porten till nätvärkssladden kommer inte att finnas på alla nya Ultrabooks!!

Så var ska du klicka i den?

Edit/ Och vill du bli tagen på allvar här på forat, så sluta skriv sådana ord/meningar som "jävla skit helvetet jag vet att jag fuckin" Du kan uttrycka dig bättre än så, det vet jag!
Så försök att hålla det på en högre nivå, så kommer du att växa mer här!
Det blir bara en sandlådanivå av det annars!
Vi är vuxna och vill hålla en hög nivå, så fuck`da passar inte in

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Fin liten story du skriver! Men totalt onödig. ( det jag gillar mest är att du försvarar dig med, att du inte har en " NOKIA 3310 längre" men herregud! Vem har det 2013? Och om man är på ett hotell utomlands så är risken väldigt stor att det inte finns 3G/4G )

Som jag skriver, så har du fortfarande totalt missat poängen med denna!!

Du skriver "nätverkskabel direkt in i nätverkskortet"

Och då undrar jag genast? Var skall du koppla in den nätverkskabeln i en Ultrabook?

Porten till nätvärkssladden kommer inte att finnas på alla nya Ultrabooks!!

Så var ska du klicka i den?

Edit/ Och vill du bli tagen på allvar här på forat, så sluta skriv sådana ord/meningar som "jävla skit helvetet jag vet att jag fuckin" Du kan uttrycka dig bättre än så, det vet jag!
Så försök att hålla det på en högre nivå, så kommer du att växa mer här!
Det blir bara en sandlådanivå av det annars!
Vi är vuxna och vill hålla en hög nivå, så fuck`da passar inte in

Svordomarna var lite humor

Finns USB nätverkskort för 130kr... så denna är fortfarande värdelöst (dyrt)

Allt ska vara kompakt, inget extra onödigt krimskrams som lätt hamnar bort, visst detta dyra skräp har ju en standard USB kontakt så man får kräm till den och nästan alla mobiler har nu USB laddare.. blir roligt att ladda mobilen och surfa samtidigt

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB