Fick äntligen bort windows 8!!

Permalänk
Medlem

Fick äntligen bort windows 8!!

Orkade inte ta bort alla partitioner på hårddisken, gick först inte installera windows 7 på disken eftersom den var någon "gsl?" partition. Minns inte ens om det hette GSL nu men iaf...

Jag stoppade in en annan hårddisk från gammal laptop som gick sönder, och stoppade in i min nya laptop som hade windows 8 medföljande.

Har varit rätt jobbigt o hitta drivrutiner nu eftersom två komponenter är till och med okända helt och hållet. Men det håller jag på med o fixa! Tar bara lite tid. Datorn är trots allt windows 8 anpassad.

Och jag är så glad att jag fick bort windows 8, eftersom nu med windows 7. Youtube etc hackar inte längre. Jag kan ha över 4 fönster öppna med videon utan att datorn hackar. Får inte FPS drops i spel längre. Och datorn stängs av, öppnas upp och installerar program etc mycket snabbare.

O andra grejjer jag störde mig på med windows 8 var

Jätte jobbigt o stänga av datorn. Måste hoover musen på osynligt område för att få fram en panel o klicka sig 3 klicks inne i panelen. Och det tar upp till 1-3 minut/er o stänga av datorn.

Windows 8 kunde helt spontant öppna bilder o gallerier etc o spränga hela skärmytan med sitt skräp och det var jobbigt o ta sig ur. Man måste trycka ALT - F4 och sedan även ta sig ur startskärmen trots att man aldrig ens öppnat något av vardera sen man startat datorn.

Efterbliven musikspelare som inte ens går o minimera. Blockar hela skärmytan och man måste ha massa 3'e parts program för att kunna hantera datorn...

Att kolla på bilder, att läsa PDF, att lyssna på musik.. Att se på filmer.. Allt kräver en egen installerad programvara så man sliper hela skärmen ska bli blockerad utav helvette o man måste ALT - f4 sig ut från massa ställen för den krångliga och dumma hoover out skiten.

Och sidopanelen så klart kunde poppa upp helt jävla random och göra datorn användandet jävligt irriterande för Sidopanelen kommer man åt genom där STÄNGA FÖNSTER knappen är och jag som arbetar med många fönster o mappar etc måste SIKTA på jävla krysset för att slippa råka ta fram panelen hela jävla tiden..

Windows 8, är ... skit Det ENDA som är bra med windows 8 är att den "söker" filer på datorn otroligt fort, men den måste man också komma åt genom att
Hoovra upp sidopanelen. Klicka på sök. Klicka på vad för sorts grej man ska söka och SEN skriva vad man söker efter... OCH SÅKLART! Detta ska TÄCKA HEEEEEEEEEEEEELA skärmen också så man inte kan göra något annat skit samtidigt man måste stänga ner det helt för att använda datorn vanligt igen.. Efterblivet system.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Oj, du verkar gilla det jag hatar mest med Windows 8..

För att man då kan söka efter allt sådant direkt i startmenyn på Windows 7.

Förövrigt, tråkig upplevelse antar jag. Synd.

Permalänk
Medlem

Gött då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Oj, du verkar gilla det jag hatar mest med Windows 8..

För att man då kan söka efter allt sådant direkt i startmenyn på Windows 7.

Förövrigt, tråkig upplevelse antar jag. Synd.

Haha inte direkt så jag menade. Menar att den söker upp saker fortare. Men det är riktigt obehagligt att ta sig igenom hela proceduren. Rättare sagt, att ta sig igenom hela procedurer resulterar att hitta filer genom sök funktion i windows 8 tar mycket längre tid

Stavade som en kratta också i min TS haha.. Var så frustrerad och sedan glad att man fått in win7, ville skriva av mig!!! Meningen med min tråd är att jag hoppas fler kastar från sig windows 8. Den är väldigt obehaglig om man inte är 90 år gammal, senil och ej vet hur man använder en dator.

Och det bästa med allt.. (sarkasm) är ju såklart att vad som var enkla funktioner i win7 är om paketerade i win8! Precis som om att starta bilen med en knapp eller nyckel inte var klyschit nog skal man öppna lådor, ta sig igenom labyrinter och lösa gåtor för att få igång motorn.. PRECIS så är windows 8!

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Jo du har fångat mycket av det som jag också tycker om windows 8, tål inte dom där helskärmarna heller med ett enda program som hindrar allt vettigt arbete med datorn.

Dock är ju i "metro" gränssnittet, när man enbart jobbar i gamla desktop med traditionella windowsprogram är det ju inte så farligt.

Dock när jag sitter framför en windows 8 dator undviker jag allt med metro och dess program som pesten, det hela är en frustrerande upplevelse ändå, med windows åttas inbyggda "slumplatsgenerator" som nog är till för att användaren ska slita sitt hår, och poppa upp det ena efter det andra med saker man verkligen inte vill se
typ köra igång musikspelare och kastas ut till "metro" och dess helskärm kan vem som helst få lust att kasta ut datorn från fönstret.

Ju förr windows 8 och dess modern UI går hädan desto bättre anser jag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Err grattis? Det jag är mest förvånad över är att du verkade tycker det var svårt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Kan ställa mig i hörnan som känner en oerhörd lättnad att gå tbx till Win7 från Win8.
Allt tar en sådan jävla tid i Win8 mot Win7, allt ska skannas och explorer får jobba mer och dör om man gör för mycket.

Nej låt skiten ligga på tablets, finns ingen i min omgivning som tycker att win8 är mer lätt användligt än Win7 eller ens Xp för den delen.
Roligt som bara den dock att sitta och titta på när ens päron använder det:
"Men för fan nu kommer denna skiten upp igen, hur kommer jag ur detta?!"
(när trycker på windows knappen så dom kommer in i metro) ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanzaki:

men den måste man också komma åt genom att Hoovra upp sidopanelen. Klicka på sök. Klicka på vad för sorts grej man ska söka och SEN skriva vad man söker efter... OCH SÅKLART! Detta ska TÄCKA HEEEEEEEEEEEEELA skärmen också så man inte kan göra något annat skit samtidigt man måste stänga ner det helt för att använda datorn vanligt igen.. Efterblivet system.

Nä så besvärligt är det faktiskt inte. Du kan börja skriva direkt i "startskärmen" för att söka. Du behöver inte "hovra up sidopanelen och klicka på sök". Det fungerar med andra ord precis som när du har starmenyn framme i Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Gränssnittet i Windows 8 känns som en konstig och relativt obekväm blandning av touch och mus.
Önskar att det kunde känna av om datorn hade touch-skärm eller inte och anpassa gränssnittet därefter.
Har för mej att jag läste någonstans att Microsoft hade gjort någon undersökning och sett att vi allt mer sällan använde startmenyn. Vad jag vill veta är, hur de kan tro att vi ska bli mer attraherade av den, när den täcker hela skärmen.

Sedan har vid hörnen. Varför hörnen?

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä så besvärligt är det faktiskt inte. Du kan börja skriva direkt i "startskärmen" för att söka. Du behöver inte "hovra up sidopanelen och klicka på sök". Det fungerar med andra ord precis som när du har starmenyn framme i Windows 7.

bortsett ifrån att man ändå måste flytta handen till musen för att den inte söker på det man vill att den ska söka efter.

Skrivet av don_Martin:

Sedan har vid hörnen. Varför hörnen?

för att man inte ska kunna öppna menyer om man har flera skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanzaki:

Att kolla på bilder, att läsa PDF, att lyssna på musik.. Att se på filmer.. Allt kräver en egen installerad programvara så man sliper hela skärmen ska bli blockerad utav helvette o man måste ALT - f4 sig ut från massa ställen för den krångliga och dumma hoover out skiten.

Och på vilket sätt menar du att Windows 7 är annorlunda för dig, dvs kan du göra de grejer du säger du behöver 3:e parts program i Windows 8 utan 3:e parts program i Windows 7? Möjligt att det är jag som är för gammal för att uppfatta nyanserna men jag har mycket svårt att ta en post som din seriöst, den verkar mer vara skapad för att skapa kontroverser än att vara en riktigt seriös beskrivning av dina problem.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

bortsett ifrån att man ändå måste flytta handen till musen för att den inte söker på det man vill att den ska söka efter.

Den söker som standard i program. Vill du inte söka i program kan du använda win+w för inställningar eller win+f för filer och slipper då flytta handen till musen.

Skrivet av DevilsDad:

Varför hörnen? För att man inte ska kunna öppna menyer om man har flera skärmar?

Det låter som att du inte har använt Windows 8 med flera skärmar. Hörnen fungerar utmärkt med flera skärmar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den söker som standard i program. Vill du inte söka i program kan du använda win+w för inställningar eller win+f för filer och slipper då flytta handen till musen.

Det är ju alltid något, föredrog dock fortfarande när den sökte på allt som i W7.

Skrivet av strejf:

Det låter som att du inte har använt Windows 8 med flera skärmar. Hörnen fungerar utmärkt med flera skärmar.

Det har jag, var dock fortfarande under customer preview så det kan ju ha förbättrats. Har dock inte lyckats få det bekräftat trotts att jag frågat flera gånger i relaterade forum. När jag testade W8 var det exakt en pixel man var tvungen att träffa för att öppna menyerna, inga problem på en skärm för pixeln va i hörnet. Men med flera skärmar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Det är ju alltid något, föredrog dock fortfarande när den sökte på allt som i W7.

Det har jag, var dock fortfarande under customer preview så det kan ju ha förbättrats. Har dock inte lyckats få det bekräftat trotts att jag frågat flera gånger i relaterade forum. När jag testade W8 var det exakt en pixel man var tvungen att träffa för att öppna menyerna, inga problem på en skärm för pixeln va i hörnet. Men med flera skärmar...

Ja det stämmer, hörnen fungerade inget vidare i Consumer Preview. Man förbättrade dock detta rejält till Release Preview och senare RTM. Det är nu 6 pixlar istället för 1 bland annat. Du kan läsa mer om det här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/21/enhancing-windo...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nästan alla av problemen du hade var väl mest att du inte visste hur man öppnar program i desktop.
Standard så öppnas musik och bilder t.ex. i "metro" programmena, ändra standardprogram eller avinstallera "metro" programmen.

Sen om det tar 1-3 minuter för din dator att stänga av så kanske det finns andra problem, för mig tar det 1-3 sekunder.

Visst finns det fel med Windows 8 men de "problemen" du beskriver tycker jag har mer att göra med att du inte vet hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det stämmer, hörnen fungerade inget vidare i Consumer Preview. Man förbättrade dock detta rejält till Release Preview och senare RTM. Det är nu 6 pixlar istället för 1 bland annat. Du kan läsa mer om det här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/21/enhancing-windo...

Tack för länken, flera intressanta förändringar de gjort. Kanske dags att testa det igen, om man orkar installera om datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä så besvärligt är det faktiskt inte. Du kan börja skriva direkt i "startskärmen" för att söka. Du behöver inte "hovra up sidopanelen och klicka på sök". Det fungerar med andra ord precis som när du har starmenyn framme i Windows 7.

Okej.. Nu kan jag ej testa detta för jag har redan windows 7 inne, men det är fortf inget attraktivt för mig! Men får man fram då vad man skriver eller måste man gissa att man stavar rätt?

Och det värsta av allt trotts allt! Om jag har en internet sida uppe eller ett dokument och jag vill söka på en fras om filen finns i datorn som t.ex ett komplicerat DLL namn, måste man skifta mellan metro gränsnittet och explorer om och om igen för att se om man stavar rätt? Eller vänta, när man kommer ur metro för Sök funktionen, resettar allt?

Skrivet av havoc:

Och på vilket sätt menar du att Windows 7 är annorlunda för dig, dvs kan du göra de grejer du säger du behöver 3:e parts program i Windows 8 utan 3:e parts program i Windows 7? Möjligt att det är jag som är för gammal för att uppfatta nyanserna men jag har mycket svårt att ta en post som din seriöst, den verkar mer vara skapad för att skapa kontroverser än att vara en riktigt seriös beskrivning av dina problem.

Windows 8 är fortf en riktig pain in the ass! Visserligen gillar jag winamp men att man ska sitta och tvunget ändra på vad som assosieras till vilken typ av program och avinstallationer för att göra användandet av operativsystemet behagligt är ju bara dumt! Visst är jag nu en van datoranvändare men om man sätter dit en helt vanlig datoranvändare finns det ju ingen som helst chans att personen förstår hur man ska gå in på fil assosiationer till var o enda typ av fil. De flesta program är anorlunda i gränsnittet och hur man tar sig fram i inställningar.

Om man har flera skärmar kan jag förstå att man kan ha olika grejjer på olika skärmar för att klara sig undan metros totala skärm förmörkelse. Men en laptop med flera skärmar? Komigen.. det är bara riktigt fult att man öppnar en video och det täcker hela skärmen och man kan inte ha videon i ett fönster samtidigt som man kan se vad som händer i bakgrunden. Som t.ex om man väntar på ett program installeras klart eller något man laddar ner. Allt i windows 8 är så gissa sig fram o omprogramera etc.. Visst är alla sorters operativsystem en del anpassningsbara men det är ju bara om man förstår hur man gör detta också!

Skrivet av LeVvE:

Nästan alla av problemen du hade var väl mest att du inte visste hur man öppnar program i desktop.
Standard så öppnas musik och bilder t.ex. i "metro" programmena, ändra standardprogram eller avinstallera "metro" programmen.

Sen om det tar 1-3 minuter för din dator att stänga av så kanske det finns andra problem, för mig tar det 1-3 sekunder.

Visst finns det fel med Windows 8 men de "problemen" du beskriver tycker jag har mer att göra med att du inte vet hur det funkar.

Rättare sagt, jag är grovt missnöjd med hur det fungerar. Det är bara riktigt jobbigt och irriterande att man måste sitta och ändra här o där hela tiden när allt var så fint och smidigt förut. Det är bara jobbigt med windows 8. Det är emot all logik att man ska sitta o få till sig ett operativsystem där man måste ta bort och omprogramera en massa för att få det se ut så mycket som windows 7 som möjligt. Lika bra o använda windows 7 direkt. Okej, inget hindrar mig från att använda w7 och ta bort w8. Men windows 8 är verkligen inte bra nånstans.

Men förklara också för mig, varför öppnas bilder man har i sina dokument och gamla PDF filer när man inte ens har klickat sig in på detta? Det bara kommer upp och täcker hela skärmen utan att jag har öppnat det alls.

Och som jag nämnt innan.. Och som någon annan också nämnt. w8 anstränger explorer jävligt mycket och gör det väldigt buggigt och jerkande när man har flera fönster öppna, speciellt på internet eller mozilla(you name it) UTAN att det tar på processor kraften eller ramminnet. Det är helt enkelt skit.. Och dessutom så får man KRAFTIGA FPS drops i vissa spel. Jag gillar o spela Heroes of Newerth. Och vid animationer etc får man direkt FPS drops etc trots jag har 100% korrekta drivrutiner. Men nu har jag iaf windows 7, och även vid de mest intesiva effekterna med flera Heroes på skärmen etc får man inte en enda sekunds FPS drop.

Windows 8 plain shit.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

[QUOTE="strejf;13131425"]Den söker som standard i program. Vill du inte söka i program kan du använda win+w för inställningar eller win+f för filer och slipper då flytta handen till musen.

QUOTE]

Så i ett touchscreen anpassat operativsystem så ska man använda sig av gömda tangentbords commandon? Förklara Win + W och win + F för birgitta när CTRL C - CTRL V är avancerade grejjer...

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanzaki:

Så i ett touchscreen anpassat operativsystem så ska man använda sig av gömda tangentbords commandon? Förklara Win + W och win + F för birgitta när CTRL C - CTRL V är avancerade grejjer...

Det behehöver man självklart INTE förklara för Birgitta. Birgitta använder nämligen inte snabbkommandon på datorn. Har hon en touchskärm sveper hon in från höger och trycker på sök. Har hon inte det använder hon musen precis som du beskrev först.

Snabbkommandon är till för lite mer avancerade användare. Det är ingen skillnad i Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det behehöver man självklart INTE förklara för Birgitta. Birgitta använder nämligen inte snabbkommandon på datorn. Har hon en touchskärm sveper hon in från höger och trycker på sök. Har hon inte det använder hon musen precis som du beskrev först.

Snabbkommandon är till för lite mer avancerade användare. Det är ingen skillnad i Windows 8.

Efter hon lärt sig hur allt fungerar så går det nog för henne. Då hon vant sig är det nog okej med alla metro grejjer som täcker skärmen att man inte kan göra saker samtidigt utan måsta ta en sak i taget. Så faller det tillbaka till mig som också tvingas in på den hemska start skärmen. Den har absolut ingen funktion för mig. Vill jag ha något så kan det va på skrivbordet. Du måste väl själv erkänna att windows 8 är klumpigt haha. Låt oss säg du har en text på ctrl c. Och måste ha kvar det där ett tag till och just nu behöver söka på en komplicerad filnamn du behöver anstränga dig o minnas. Förr kunde du ha fönstret uppe och klicka på start meny o söka. Då kumde du skriva in det du ska söka samtidigt du bokstaverar o läser. Hur gör du på windows 8 utan att kopiera klistra? Söl funktionen kommer ju blockera fönstret du behöver bokstavera ifrån.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Skrivet av Kanzaki:

Efter hon lärt sig hur allt fungerar så går det nog för henne. Då hon vant sig är det nog okej med alla metro grejjer som täcker skärmen att man inte kan göra saker samtidigt utan måsta ta en sak i taget.

Det är just det, en vana. Vi är vana med att windows ska se ut på ett visst sett.
Tänk på samma sätt att ungar idag kanske kommer att börja med Windows 8 som sitt första OS, de kommer bli vana med det.

Skrivet av Kanzaki:

Så faller det tillbaka till mig som också tvingas in på den hemska start skärmen.
Den har absolut ingen funktion för mig.
Vill jag ha något så kan det va på skrivbordet.

Tvingas?
Nehe.
Okej?

Skrivet av Kanzaki:

Du måste väl själv erkänna att windows 8 är klumpigt haha.

Varför MÅSTE han det?
Personliga åsikter.

Skrivet av Kanzaki:

Låt oss säg du har en text på ctrl c. Och måste ha kvar det där ett tag till och just nu behöver söka på en komplicerad filnamn du behöver anstränga dig o minnas. Förr kunde du ha fönstret uppe och klicka på start meny o söka. Då kumde du skriva in det du ska söka samtidigt du bokstaverar o läser. Hur gör du på windows 8 utan att kopiera klistra? Söl funktionen kommer ju blockera fönstret du behöver bokstavera ifrån.

I don't even...

Permalänk
Medlem

Ehh... Det är dessvärre nog du som inte vet hur man använder och installerar upp en maskin.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Jag tycker windows 8 är jättebra. Nyckeln till detta är att man måste göra allt i sin makt för att inte råka öppna ett program i metro.

Jag har avinstallerat alla medföljande program i store och lagt in vlc, live mail och liknande istället. Nu kör jag det precis som jag gjorde windows 7.

Enda skillnaden är att startmenyn är i fullskärm, vilket i princip betyder att man kan lägga dit fler saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Så Kanzaki om jag förstår dig rätt är det alltså helt okey för dig att associera filtyper eller installera de 3:e parts program du behöver för att öppna filer i Windows 7 men att göra samma sak i Windows 8 är "jobbigt"?
Lägger du ner samma jobb på din Windows 8 installation som du gör på din Windows 7 installation så får du i stort sett samma system fast med en startskärm istället för en startmeny vilket iof kanske kan vara irriterande men du får också de fördelar som finns under huven på Windows 8.

Nu vet jag inte vem Birgitta är men gäller detta inte dina personliga problem och inte någon hypotetisk person med mindre datorvana? Men skall vi gå in på det området så är nog chansen rätt stor att en ovan användare varken använder sökfunktionen i Windows 7 eller Windows 8 så skillnaden mellan systemen i detta fall är minimal.

Tips: Du kan om du vill lägga in ett gratis tillägg i form av Windows Media Center om du anger din mailadress på http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/feature-packs
Erbjudandet gäller dock endast fram till den 31 Jan så det är inte så många dagar kvar innan det går ut.

Tips 2: För att stänga ner din bärbara dator trycker du på avstängningsknappen, vilket garanterat också går snabbare än att stänga ner den via startmenyn.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ehh... Det är dessvärre nog du som inte vet hur man använder och installerar upp en maskin.

Jodå. Men att det ska vara så jobbigt och irriterande? Att man inte ens får valmöjligheten om man vill ha aero eller metro är ju bara botten. Ska det vara såhär kunde man ju lika gärna kört linux o få det o se ut som windows 7, get it? Och vad tycker du om sidopanelen då som ligger en milimeter ifrån krysset för att stänga ner fönster?

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Så Kanzaki om jag förstår dig rätt är det alltså helt okey för dig att associera filtyper eller installera de 3:e parts program du behöver för att öppna filer i Windows 7 men att göra samma sak i Windows 8 är "jobbigt"?
Lägger du ner samma jobb på din Windows 8 installation som du gör på din Windows 7 installation så får du i stort sett samma system fast med en startskärm istället för en startmeny vilket iof kanske kan vara irriterande men du får också de fördelar som finns under huven på Windows 8.

Nu vet jag inte vem Birgitta är men gäller detta inte dina personliga problem och inte någon hypotetisk person med mindre datorvana? Men skall vi gå in på det området så är nog chansen rätt stor att en ovan användare varken använder sökfunktionen i Windows 7 eller Windows 8 så skillnaden mellan systemen i detta fall är minimal.

Tips: Du kan om du vill lägga in ett gratis tillägg i form av Windows Media Center om du anger din mailadress på http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/feature-packs
Erbjudandet gäller dock endast fram till den 31 Jan så det är inte så många dagar kvar innan det går ut.

Tips 2: För att stänga ner din bärbara dator trycker du på avstängningsknappen, vilket garanterat också går snabbare än att stänga ner den via startmenyn.

Meningen o diskutionen i detta handlar om att det täcker hela skärmen. Om sidopanelen var något man klickade fram o sök funktionen var en utökning och inte en helskärms möda hade det varit bättre. Det finns heller ingen mening att komma med argument som att man får mer in på skärmen för detta är inget man sitter i behov vid sökfunktionen. Söker man på nått så kommer det man söker o det är bara dumt att förutspå 99% dt man söker på ska ta fram 10000 grejjer.... söker jag tex word så ska inte 90 000 grejjer komma fram ellerhur? Endast WORD ska stå på toppen. Kolla själv. Sök på något, tycker du ALL den utrymme behövs? Och det med att man kanske vill skriva av något det är inte ens en möjlighet i 8an.

Och ja! Det är MYCKET jobbigare i win8. Startmenyn gör det mycket jobbigare o kommer aldrig o bli som en vanegrej för mig t.ex eftersom jag på en hel månad inte använt det en enda gång. Det enda den finns där för mig är att stänga av den/ta sig till skrivbordet. Och på tal om hur mycket som rymmer så var ju startmenyn i win 7 > alla program och sedan text baserat.
Nu är det ju mega ikoner o tänk man som hade 70 grejjer i start menyn hur extremt det blir med de gigantiska rutorna.

Och nämner det igen. FPS drops och explorer lagg.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanzaki:

Meningen o diskutionen i detta handlar om att det täcker hela skärmen. Om sidopanelen var något man klickade fram o sök funktionen var en utökning och inte en helskärms möda hade det varit bättre. Det finns heller ingen mening att komma med argument som att man får mer in på skärmen för detta är inget man sitter i behov vid sökfunktionen. Söker man på nått så kommer det man söker o det är bara dumt att förutspå 99% dt man söker på ska ta fram 10000 grejjer.... söker jag tex word så ska inte 90 000 grejjer komma fram ellerhur? Endast WORD ska stå på toppen. Kolla själv. Sök på något, tycker du ALL den utrymme behövs? Och det med att man kanske vill skriva av något det är inte ens en möjlighet i 8an.

Och ja! Det är MYCKET jobbigare i win8. Startmenyn gör det mycket jobbigare o kommer aldrig o bli som en vanegrej för mig t.ex eftersom jag på en hel månad inte använt det en enda gång. Det enda den finns där för mig är att stänga av den/ta sig till skrivbordet. Och på tal om hur mycket som rymmer så var ju startmenyn i win 7 > alla program och sedan text baserat.
Nu är det ju mega ikoner o tänk man som hade 70 grejjer i start menyn hur extremt det blir med de gigantiska rutorna.

Och nämner det igen. FPS drops och explorer lagg.

Men det de andra verkar vilja komma till är att det är individuellt hur man upplever win7 kontra win8. Du skrev innan att "du måste bara erkänna att win8 är klumpigt". Klumpigt för vem?

Jag personligen tycker win7 är bra och har ingen anledning att uppgradera men det säger inte att win8 är dåligt även om jag har argument för att inte uppgradera. Det är din personliga vyer och det verkar som att du vill att alla ska tycka likadant.

Anmäl dig till microsoft om att du vill bli någon form av test pilot eller något då du ägnat en hel del tanke åt detta om du vill påverka.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Mycket av de problem du hade beror på allt skräp som tillverkarna trycker in i fabriksinstallerade datorer, och du hade kunnat få de på win7 också. Att filmer slutade hacka och fps-dropsen försvann berodde inte på att du installerade win7, du hade fått samma resultat med installation av win8.

Men visst, även om 'problemen' försvunnit hade du fortfarande behövt lära nytt. Min första uppfattning av win8 är att vissa saker var svåra att hitta, men det finns ofta tangentbordskommandon som underlättar mycket. Jag använder musen betydligt mindre än förr, och nu gör jag saker snabbare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det låter lite som att det mer är användaren här som har problem än att det är Windows det är fel på.

Exempelvis så beskriver du inte vilken grafikkortsdrivutin du använde dig av i W8 när du skall titta på Youtubeklipp. Övriga drivrutiner är inte ens nämnda... Lägger man inte in Shipsettets drivrutin så är det la inte så himla konstigt om nämnda och en hel del andra problem uppstår som har med instabilitet eller tröghet att göra. Exkluderat ett tidigt Os system(utan servicepack 1) och en pixel för där kan man väll förstå...

Över det hela så har ju vartannat OS från Microsoft floppat < det är bara att räkna bakåt och se att jag har rätt

Bör väll då nämna att 8 an har jag inte ens bytt mig om men nästa som kommer han man ju kasta sitt öga på. Detta är ju en trend som hållit i sig i ett decennium minst så----om dom gör annorlunda näsa gång vore ju konstigt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Vilket intressant inlägg. Det låter som att du har läst om Windows 8 på forum men inte petat på det i verkligheten.
Eller som att det är Windows RT du använt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*