Dopning är en del av sporten

Permalänk
Medlem

Dopning är en del av sporten

Lance Armstrong var dopad hela tiden. Vem hade kunnat tro det? En liten del av mig önskar att han kunde ha sagt att han inte skäms ett dugg och att han förtjänar medaljerna; för det gör han enligt mig. Att han inte bara drog världens sämsta rövarhistoria! Tillräckligt många hade säkert köpt det.

Jag tycker att dopning inte är mer fusk än att träna. Vissa har förutsättningarna, andra utsätter sig för extrem träning och några kan tänka sig att utsätta sin kropp för en mängd skumma preparat.

Missförstå mig inte. Jag påstår inte att dopning är ofarligt och jag förespråkar inte dopning. Jag undrar bara om en ska låta dopning komma i vägen för fantastisk idrottsprestation. Innerst inne misstänker vi alla att någon som Usain Bolt är lite för bra för att vara "naturlig". Vi blir lika imponerade för det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Inte för att vara rasist eller något men Bolt har nog sprungit från tigrar hela sitt liv han har nog lärt sig en hel del.

Permalänk
Medlem

Det finns tigrar i US-A också, så där faller den teorin.

Permalänk
Skrivet av Fl3xus:

Det finns tigrar i US-A också, så där faller den teorin.

Leoparder då...

Permalänk
Medlem

Inte för att vara förveten eller nå't, men det finns varken tigrar eller leoparder på Jamaica, inte heller i USA. Men det är knappast nån slump att i princip alla de bästa kortdistanslöparna, oavsett vilka länder de tävlar för, har sitt genetiska ursprung i Västafrika. Trots att han är så överlägsen, tror jag inte Bolt är dopad, han har varit bra hela sitt liv.

Man kan ju säga att de som vill skulle få dopa sig, men vad skulle det få för konsekvenser? Alla som ville bli något i en idrott skulle känna sig tvungna att dopa sig och då många av preparaten definitivt är farliga, skulle det ge stora hälsoproblem i samhället.

Jag tror inte Armstrong skäms alls, han verkar vara av den där halvpsykopatiska typen som skapar sina egna regler och som saknar all självkritik.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Man kan ju säga att de som vill skulle få dopa sig, men vad skulle det få för konsekvenser? Alla som ville bli något i en idrott skulle känna sig tvungna att dopa sig och då många av preparaten definitivt är farliga, skulle det ge stora hälsoproblem i samhället.

Nåja, det är skillnad på träning/tävling på elitnivå och skolfotboll. Elitidrott är inte så nyttigt för kroppen det heller.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jonnie Peacock var cyborg hela tiden. Vem hade kunnat tro det? En liten del av mig önskar att han kunde ha sagt att han inte skäms ett dugg och att han förtjänar medaljerna; för det gör han enligt mig. Att han inte bara drog världens sämsta rövarhistoria! Tillräckligt många hade säkert köpt det.

Jag tycker att implantat inte är mer fusk än att träna. Vissa har förutsättningarna, andra utsätter sig för extrem träning och några kan tänka sig att inhysa i sin kropp en mängd skumma attiraljer.

Missförstå mig inte. Jag påstår inte att implantat är ofarligt och jag förespråkar inte cyborger. Jag undrar bara om en ska låta implantat komma i vägen för fantastisk idrottsprestation. Innerst inne misstänker vi alla att någon som Chantal Petitclerc är lite för bra för att vara "naturlig". Vi blir lika imponerade för det.

Frågan man kan ställa sig är var idrottsmänniskan tar slut och teknologin tar vid. Idag springer vi fortare pga gott underlag, spikskor och höghöjdsträning. Hur är det imponerande jämfört Koroibos?
För min del får man gärna gå tillbaka några steg till att springa naken på trampad jord.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Lance Armstrong var dopad hela tiden. Vem hade kunnat tro det? En liten del av mig önskar att han kunde ha sagt att han inte skäms ett dugg och att han förtjänar medaljerna; för det gör han enligt mig. Att han inte bara drog världens sämsta rövarhistoria! Tillräckligt många hade säkert köpt det.

Jag tycker att dopning inte är mer fusk än att träna. Vissa har förutsättningarna, andra utsätter sig för extrem träning och några kan tänka sig att utsätta sin kropp för en mängd skumma preparat.

Missförstå mig inte. Jag påstår inte att dopning är ofarligt och jag förespråkar inte dopning. Jag undrar bara om en ska låta dopning komma i vägen för fantastisk idrottsprestation. Innerst inne misstänker vi alla att någon som Usain Bolt är lite för bra för att vara "naturlig". Vi blir lika imponerade för det.

Min åsikt är att doping är fusk så länge det inte är tillåtet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakwetu:

Inte för att vara förveten eller nå't, men det finns varken tigrar eller leoparder på Jamaica, inte heller i USA. Men det är knappast nån slump att i princip alla de bästa kortdistanslöparna, oavsett vilka länder de tävlar för, har sitt genetiska ursprung i Västafrika. Trots att han är så överlägsen, tror jag inte Bolt är dopad, han har varit bra hela sitt liv.

Man kan ju säga att de som vill skulle få dopa sig, men vad skulle det få för konsekvenser? Alla som ville bli något i en idrott skulle känna sig tvungna att dopa sig och då många av preparaten definitivt är farliga, skulle det ge stora hälsoproblem i samhället.

Jag tror inte Armstrong skäms alls, han verkar vara av den där halvpsykopatiska typen som skapar sina egna regler och som saknar all självkritik.

Springer folk med västafrikanskt ursprung snabbare även om de bara lever och tränar i länder med fungerande dopingkontroller, vilket just inte är fallet i de enstaka små karibiska ö-nationer som för tillfället plockar hem medaljer. Skulle tippa att det ser lite annorlunda ut om man tittade efter lite närmare.

Sprinterlöpning är sedan länge lika mycket tävling i doping som cykelsporten, om inte ännu mer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Springer folk med västafrikanskt ursprung snabbare även om de bara lever och tränar i länder med fungerande dopingkontroller, vilket just inte är fallet i de enstaka små karibiska ö-nationer som för tillfället plockar hem medaljer. Skulle tippa att det ser lite annorlunda ut om man tittade efter lite närmare.

Sprinterlöpning är sedan länge lika mycket tävling i doping som cykelsporten, om inte ännu mer.

Såg någon dokumentär om det för lääänge sen där man kom fram till att deras kroppar är mer gjorda för att springa än våra "vita" kroppar. Bland annat var deras vrister smalare eller något liknande. Länge sen jag såg dokumentären dock, har för mig att det va på vetenskapens värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En svår fråga det här.
Givetvis vore det bästa om ingen dopade sig, men nu när doping finns i så stor utsträckning så kan man ju fundera på hur "rättvis" idrotten egentligen är.
Om det ständigt är de som är bäst på att dölja sin doping som vinner så är ju det hela mer en tävling i det än i själva sporten.
Dessutom är gränsen för vad som är doping mycket otydlig och folk kommer ständigt på nya sätt att få sin "doping" att klassas som ok.
Så, även om jag inte gillar doping, så tycker jag nog att det rättvisaste vore om all doping var tillåten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag tycker att uttrycket doping mest är fundamentalistisk trams, speciellt när vad som räknas som doping är så otydligt. Även om nu sekten WADA m.fl. gör sin egen bibel efter eget tycke och leker diktatorer.

Jag tycker snarare att vi inte på något sätt ska stötta elitidrotten med pengar, sedan får folk göra vad tusan de vill. Men om det finns risk för "stora kostnader för samhället", så bör samhället agera emot dem.
Med "stora kostnader för samhället" så syftar jag på "våldsdroger" (etanol m.fl) eller droger som gör att personens sjukvårdkostnad för samhället ökar eller att dennes barn blir lidande.
Där man kraftigt kan ifrågasätta elitidrotten idag, där min åsikt är lite liberal, men de ska då tusan inte ha en krona mer än till vanlig sjukvård.

Angående moralism, så använd denna på att försöka få elitidrottare att inse att de håller på med dumheter. Såvida de inte nu får väldigt mycket kosing för sitt jobb och på så sätt kan leva ett extraordinärt lyxigt liv med hög social status.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Trams, klart doping är fusk. Sen skall man ju inte glömma att det är ganska nyligen som man börjat jobba seriöst mot doping och det inte i alla länder än idag.

Sen får man ju inte glömma att om man nu som vissa k*rksk*ll*r tycker skulle släppa doping fritt så blir det ju bara en fråga om vem som vågar dopa sig mest.

Sen får man ju inte vara naiv heller för den delen och tro att cykel skulle vara speciellt på något sätt, man kan ju till exempel retoriskt fråga sig hur det ser ut i diverse proffsligor i USA, tex basket, NFL etc eller varför inte inom de "fina" sporterna MMA o dyl där ju incitamenten att dopa sig är något större än inom den relativt penninglösa sporten cykel.

Som sagt så finns det ju tyvärr gott om länder och sporter som ännu inte tagit dopingproblematiken på allvar och innan man ens försökt på allvar att få stopp på det kanske man inte skall dra några förhastade slutsatser.

Permalänk
Hedersmedlem

Dopning är en gränsdragning snarare än ett binärt förhållande. I uthållighetssporter är röda blodkroppar bra att ha. Det finns ett gränsvärde över vilket man börjar titta på vad som händer, men det är ju bara dumt att som idrottare inte ligga precis under gränsvärdet. Det ger direkta resultat.

Positionen att helt avskaffa dopningsregler bygger på resonemanget: "eftersom det inte går att dra en perfekt gräns, så bör vi inte dra någon gräns alls", vilket är ett resonemang som är, tja, väldigt liberalt i sin mening . Applicerar man denna logik brett så får man snart situationer som omöjliggör det mesta vi menar med ett "samhälle". Omedelbara konsekvenser av en sådan avreglering i just sport vore hälsoriskerna för idrottare; inte bara den handfull personer som befinner sig i världseliten och kan leva på detta, utan även alla som aspirerar på att nå världseliten, men av naturen aldrig kommer göra det.

Det finns en exploateringsfaktor i detta vilket drar in en mängd moraliska frågor, och det blir ju snabbt likt gladiatorspel ett nöje som iaf ger mig dålig smak i munnen (men kanske passar väl i dagens "Fear Factor"-utbud). Av samma anledning kan jag inte "njuta" av t ex boxning där det är medicinskt klarlagt bortom tvivel att utövarna i hög grad får hjärnskador efter en karriär. Samma effekt får mig att rygga från amerikansk fotboll och på senare tid i viss mån ishockey (där de åtminstone jobbar mot detta, även om de inte verkar vilja jobba för mycket då publiken kommer med våldet).

Det finns en ofrånkomlig gråzon gällande vad som är dopning eller ej, men så är det i många olika komplett skiljda sammanhang. Existensen av en gråzon kan inte i sig vara skäl nog för att kasta ut alla regelverk — då skulle vi inte ha många lagar kvar.

En annan aspekt är ju dock kontrollen av denna gråzon och dess gränsvärden: om det vore omöjligt att kontrollera, samtidigt som det finns ett ekonomiskt incitament för idrottare att prestera, så är det ju ofrånkomligt att reglerna helt skulle ignoreras. Effektiviteten hos (inte bara existensen av) antidopningsorganisationer och dess nära samarbete med arrangörer är helt avgörande för att hålla en reglerad sport möjlig. För mig så är kontrollen av exploateringsaspekten jag nämnde tidigare i sig ett tillräckligt skäl för att komma till slutsatsen att dopningsregler bör stå kvar.

I förbigående kan jag nämna att om man är trött på dopning och den inneboende misstänksamhet man får varje gång någon faktiskt gör en märkbar prestation (cynikern belyser att det nutida jamaicanska löpar"undret" må hyllas idag, men att det nog inte är astronomiska odds på att det kommer ses i annorlunda dager inom 15-20 år) så finns det idrott och sporter som inte är berörda i samma utsträckning. De sporter där fenomenet är mest frekvent är de som utgörs av en enkelspårig fysisk prestation (friidrott, tyngdlyftning, simning, etc.). När man blandar in andra moment så blir det mindre och mindre att tjäna på att använda liknande medel, och i en global lagsport så som fotboll, med de enorma pengar sporten innefattar, är rena dopningsfall trots allt försvinnande sällsynta.

Vill man läsa om arbetet bakom dopningstester som går in på rätt många praktiska och teoretiska detaljer, så kan jag nämna att jag läste en bedrövligt lång intervju med en av utredarna bakom avslöjandet av Lance Armstrong i augusti, och det fanns redan då inte en tillstymmelse till tvivel gällande att Armstrong klart och tydligt dopat sig under egentligen hela sin karriär. Någonstans måste man kunna övergå från "en på triljonen"-sammanträffanden till "uppenbarligen har du dopat dig, oavsett vad dina PR-byråer säger".

Fallet Armstrong måste, i konkurrens med Marion Jones, vara det största i sitt slag inom idrotten, i en sammanlagd bedömning av dessa personers rena idoldyrkan och status som exemplariska och eftersträvansvärda människor. Armstrongs plan har fortfarande inte landat, då han fortfarande lägger locket på många detaljer och försöker med någon sorts damage control efter att ha spenderat en vuxen livstid med att blåneka medan miljonerna rullat in. Han har i allra högsta grad bidragit till att skapa en ny generation cyniska människor runt om i världen .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Varför inte köra olika klasser bara? Det är ju redan standard inom i princip all idrott med klassindelning baserat på ålder, kön, vikt, antal fungerande lemmar och så vidare. Så låt varje tävling själva bestämma reglerna så får idrottsmännen sedan avgöra vilka de ska vara med i. Vi har redan ett paralympic för folk med färre kroppsdelar än normen så varför inte ett superlymic för folk med fler kemikalier än normen?

Sen det fula med doping är ju lögnerna som det är förknippat med. De utger sig för att vara något de inte är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Min åsikt är att doping är fusk så länge det inte är tillåtet.

Fusk är alltså fusk? Jo, jag tror nog alla kan hålla med dig där.

Diskussionen ligger snarare i om doping ska vara fusk eller inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Fusk är alltså fusk? Jo, jag tror nog alla kan hålla med dig där.

Diskussionen ligger snarare i om doping ska vara fusk eller inte.

TS skrev att han inte tyckte att doping var mer fusk än träning. Det är det självklart eftersom träning är tillåtet. Han skrev även att han tycker att Armstrong förtjänade medaljerna. Det hade jag hållit med om om doping var tillåtet, men nu fuskade han och då bör han enligt mig bli diskad.

Sen om reglerna bör ändras eller ej lägger jag mig inte i, är inte tillräckligt insatt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Idag är alla dopade som tävlar inom sporter där fysiken spelar större roll än skickligheten.

Så frågan är om det är värt att göra doping lagligt bara för att några stackare inte lyckas lura dopingkontrollerna när man vet att det kommer leda till extremt mycket högre konsumtion av sådana substanser bland folk som inte är elitidrottare.

Gör det lättare att fuska så får vi roligare sporter att kolla på men samtidigt inte lika stort missbruk bland privatpersoner som använder sig utav det.

Permalänk
Medlem

Släng in alla idrottsmän på en arena där man låser in dem, låter dem äta precis samma mat och bara tävla med varandra NAKNA.

Då är det lika villkor

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Såg någon dokumentär om det för lääänge sen där man kom fram till att deras kroppar är mer gjorda för att springa än våra "vita" kroppar. Bland annat var deras vrister smalare eller något liknande. Länge sen jag såg dokumentären dock, har för mig att det va på vetenskapens värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg den dokumentären också. Den handlade dock inte om västafrikanska sprinters, utan om långdistanslöpare från Östafrika, vilka alla kommer från en handfull stammar av samma etniska ursprung. Vid långdistanslöpning är det en fördel inte bara att väga så lite som möjligt, utan även att de kroppsdelar som rör sig mest relativt kroppen är så lätta som möjligt. Slutsatsen är alltså helt sund sett utifrån det man vet om biomekanik.

Jag har också hört flera "förklaringsmodeller" för varför västafrikaner, som är en betydligt mer diffus grupp, skulle vara bra sprinters. Alla har varit lika tillgjorda efterhandskonstruktioner. I USA är de bara så snabba om de springer för en specifik klubb i Kalifornien, vilket sänker teorin om att det skulle vara utval och avel av slavar som ligger bakom skillnaden. Ingen vetenskaplig undersökning har mig veterligen någonsin stött dessa teorier. Åtskilliga önationer i karibien befolkas till stor del av västafrikaner, men bara de utan dopingkontroller, ofta helt utan regelverk och lagstiftning, producerar löpare.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

phz: Fotbollen har faktiskt producerat en hel del fall, trots att sport under åratal kraftigt motsatt sig riktiga kontroller. http://www.german-times.com/index.php?option=com_content&task... tar även upp detta, och det finns mycket mer att läsa.

Snarare än teknisk komplexitet i sporten är nog pengarna mer avgörande. Höga löner och omfattande vadslagning/spel kring sporten är snarare riskfaktorer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ulvenstein:

phz: Fotbollen har faktiskt producerat en hel del fall, trots att sport under åratal kraftigt motsatt sig riktiga kontroller. http://www.german-times.com/index.php?option=com_content&task... tar även upp detta, och det finns mycket mer att läsa.

Snarare än teknisk komplexitet i sporten är nog pengarna mer avgörande. Höga löner och omfattande vadslagning/spel kring sporten är snarare riskfaktorer.

Fotboll är inte förskonad (finns ett par stora fall med systematisk dopning på lagnivå), men för att vara världens i ekonomi, deltagarantal och åskådarantal absolut största sport så är det väldigt förskonat i relativitet, skulle jag säga (märk väl: utan siffror att backa upp detta, och det är också i det närmaste omöjligt att hitta rättvisa sådana).

Vadslagningen i fotboll drar till sig den undre världen likt flugor till sockerbitar, men jag tror att det är storleksordningar mer effektivt att direkt muta domare/spelare, vilket är något som ständigt är på tapeten (calciopoli, etc). Det ger mer direkta resultat än spelardopning i en sport som bygger på så många fler faktorer än bara enstaka fysiska prestationer.

Fotbollspelare lever dock på sin beskärda del av smärtstillande sprutor, vitamininjektioner, kosttillskott, etc., precis som alla toppidrottare. Gränsen är svår att dra för vad som är dopning eller inte.

Ett annat argument för att en sport som fotboll kan vara mer förskonad är att den pågår under en kontinuerlig säsong över året. Friidrott har en tendens att fokuseras kring enstaka händelser i ett VM/OS. Man minns de grekiska friidrottare som höll sig undangömda mellan varje OS/VM helt utan att tävla (och därmed inte behöva dopningstestas) för att sedan komma ut och göra fantastiska resultat, med då rena testvärden. Detsamma kan sägas om många andra länders idrottare.

I en sport som fotboll så går inte detta på samma sätt, då en liga pågår lejonparten av året, med de stora cuperna insprängda i spelet. Det skulle vara någon som toppar sig för ett VM, då, men samtidigt så är det ingen som klarar ett sådant utan matchträning av andra orsaker, så det går liksom inte riktigt att hålla sig undan på samma sätt. Dessutom så är det både klubbar och landslag som samsas om samma spelare, så en dopningskampanj måste blanda in flera olika parter.

Dessa är faktorer som jag naturligen kan tänka mig borde minska effektiviteten hos fysisk dopning i fotboll och många lagsporter i allmänhet jämfört med t ex cykling, simning, friidrott, etc. (till förmån för mutor och annat, som sagt).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen idrottare och är inte särdeles insatt i vad man kan ta för preparat, förutom typ ryssfemmor. Ja, ni förstår min kunskapsnivå.

Men, utifrån mitt lekmannaperspektiv och kanske framförallt juridiska sådana, så anser jag att om gränsdragningsproblematiken är något sånär påtaglig är det nog lämpligt att ta några kliv tillbaka med diverse förbud. Gränsdragningsproblem tenderar att vara riktigt urvattnande. Se till exempel på Sveriges skattesystem innan den stora skattereformen. En hel uppsjö med relativt svårtillämpbara avdragsmöjligheter fanns. Likabehandlingen vid taxering var långt ifrån ett faktum.

Huruvida gränsdragningsproblemen är allvarliga i dopningsdiskussionen får en sakkunnig avgöra. Men, att vara liberal har ingenting att göra med att stå vid åsikten att sådana typer av problem bör leda till ett avskaffande av regelverket.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Det skulle vara djupt problematiskt att släppa dopningen fri. Man glömmer att vi trots allt gjort stora framsteg inom antidopningsarbetet - epo är måhända riskfyllt att ta, men det är en oändligt mycket snällare drog än de anabola steroider som t ex de östtyska simmerskorna fick på 80-talet. Det var flera av dem som blev ganska gravt skadade av de "vitaminer" de fick av sina tränare. Dold dopning som sker i största hemlighet, i begränsad omfattning och inte får vara alltför markant för att undvika upptäckt är klart bättre än öppen dopning där man får ta vad som helst.

Att släppa dopningen fri skulle göra att elitidrotten släpper sin koppling till allt vad folkrörelser, sundhetsideal och förebilder heter. Man gör då om elitidrotten från en eftersträvansvärd fortsättning på ungdoms- och breddidrotten till en gladiatorshow där deltagarna sätter sina liv på spel för att uppnå maximal underhållning för publiken. Det som gör idrottarna till så stora förebilder idag är att de representerar en högst uppnåelig dröm - de kämpar hårt sedan barnsben, tränar hårt, och blir till sist bäst i världen. Vi kan identifiera oss med dem, även om vi själva kanske aldrig nådde lika långt.

Om vi låter dopningslaboratorierna kliva in på arenan får vi istället en helt annan typ av elitidrott där deltagarna inte längre är riktigt mänskliga - de kommer prestera bättre än vad en ren idrottare ens teoretiskt kan. De kommer förmodligen se annorlunda ut också, med onaturligt stora muskler, de kommer gissningsvis inte må så bra och de kommer i många fall dö i förtid. Den sortens elitidrottare blir jämförbara med prostituerade som säljer sina kroppar för pengar. Det finns inte en chans att jag skulle låta mina barn syssla med idrott om det var tillåtet med dopning.

Apropå barn förresten. Idag är ungdomsidrotten klart större än senioridrotten inom i stort sett alla grenar. Jag antar att ingen vill tillåta systematisk dopning av barn. När är en lagom åldersgräns att börja dopa sig? 18? Ska man i så fall behålla kontrollerna för minderåriga idrottare? Den här sortens resonemang understryker återigen det orimliga i att tillåta dopning.

För att svara på Iljas ursprungliga fråga så ja, jag tycker dopning förtar prestationen. Jag skiter väl i om Lance Armstrong vann sju Tour de France om han inte gjorde det på ärlig väg. Vad är det för prestation? Hela kärnan i idrotten är ju att man tävlar inom givna regler. Den som dopar sig bryter mot reglerna och har således inte utfört något beundransvärt över huvud taget. Jag saknar helt förmåga att bli imponerad av den som fuskar sig till seger.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerka^:

Att släppa dopningen fri skulle göra att elitidrotten släpper sin koppling till allt vad folkrörelser, sundhetsideal och förebilder heter.

Det finns inget sunt i elitidrott öht.

http://www.svd.se/sport/elitidrott-ar-inte-friskvard_1965939....
http://www.svtplay.se/video/205991/medaljens-pris

Skrivet av Jerka^:

Apropå barn förresten. Idag är ungdomsidrotten klart större än senioridrotten inom i stort sett alla grenar. Jag antar att ingen vill tillåta systematisk dopning av barn. När är en lagom åldersgräns att börja dopa sig? 18? Ska man i så fall behålla kontrollerna för minderåriga idrottare? Den här sortens resonemang understryker återigen det orimliga i att tillåta dopning.

Man måste hålla isär elitidrotten och knatteboll. Men om vi tar ditt exempel så görs inga tester i NHL eller NFL, och som jag har förstått det så görs tester väldigt sällan (med stor betoning på väldigt) inom europeisk fotboll (folk åkte ju dit så blev inga spelare kvar! ). Så tycker ditt "tänk-på-barnen"-argument inte håller nån högre nivå direkt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Det finns inget sunt i elitidrott öht.

http://www.svd.se/sport/elitidrott-ar-inte-friskvard_1965939....
http://www.svtplay.se/video/205991/medaljens-pris

Man måste hålla isär elitidrotten och knatteboll.

Det är inte "sunt" och "hälsosamt" i sig, men det handlar mer om en image. Att sport är populärt, främst genom medias bevakning av elitidrott, gör presumtivt antalet motionärer större, vilket enligt gällande konsensus har en positiv inverkan på folkhälsan. "Vanliga människor" är ute och joggar, tränar inför Vasalopp/maraton/etc., vilket är långt bort från elitidrottens prestationshets men ändå ser till att få folk i rörelse. Ungdomar lockas in i lagsporter med träningselement. Inget är dock bra i excess.

Skrivet av Crippa90:

Men om vi tar ditt exempel så görs inga tester i NHL eller NFL, och som jag har förstått det så görs tester väldigt sällan (med stor betoning på väldigt) inom europeisk fotboll (folk åkte ju dit så blev inga spelare kvar! ). Så tycker ditt "tänk-på-barnen"-argument inte håller nån högre nivå direkt.

I privata ligor som NHL så lyder de inte under WADA, utan administrerar sina test själva. Däremot kan man nämna att när spelare åker till VM eller OS så får de genomföra samma tester som "alla andra" idrottsutövare utsätts för. Vad gäller hockey i OS så plockar WADA ut toppkandidater till OS-lag redan vid början av NHL-säsongen som de testar slumpmässigt under hösten/våren. Mer info. Mattias Öhlund åkte faktiskt "dit" 2002, men släpptes då preparatet ansågs ha varit medicinskt nödvändigt vid tillfället och ett ärligt misstag (inte minst eftersom substansreglerna är olika i NHL och under WADA).

Det är dock en "regel" i NHL om att de inte utför några tester från slutspelets början till nästa säsongs början (~april–september). Det har påpekats att detta lämnar en god marginal för att kunna pumpa upp spelare och ändå kunna lämna negativa resultat när testerna börjar.

Jag håller med om att det verkar saknas incitament till rent spel och insyn i MLB och NFL, även om det framkommer "skandaler" då och då (aktuellt fall) vilket påvisar att tester existerar. Att NFL har sin beskärda del steroidpumpade linebackers är dock en uselt bevarad hemlighet, skulle jag säga. Jag skulle tro att både NHL och NBA är mer förskonat iom sin internationella prägel.

Gällande fotboll så följer FIFA numera WADA:s regler (exklusive automatisk 2-års avstängning vid hittade fall).

Vad gäller friidrotten så råder också uppfattningen att dopingtesterna har gjort stora framsteg på 2000-talet. En mätare för det kan vara att titta på mängden idrottare som åkte dit i Sydney 2000/Salt Lake City 2002/Grekland 2004. Notera inte minst mängden medaljtagare som till slut plockades då jfr m tidigare spel. Det tyder på ett genombrott som idrottarna knappt var beredda på själva. Man behöver bara titta på världsrekorden på damsidan för att se att dopingen trots allt minskat i omfång genom åren. Fallen Lance Armstrong och Marion Jones hjälper till med att publicera framstegen, och att antidopingsbyråernas metodik är stabil nog för att inga undanflykter eller advokatkostnader i världen kan fria ens de mest framgångsrika idrottarna längre.

Ett annat fall är Carl Lewis, som sågs som den rena idrottens förkämpe efter att Ben Johnson blev av med sitt guld på sprinten 1988. Johnsons tränare hävdade under ed att de dopade sig bara för att "alla andra gjorde det". I efterhand så har Lewis själv erkänt dopingpreparat, men på den tiden var det nog inte en reell möjlighet för antidopningsbyråer att outa USA:s allra största friidrottsstjärna. 5 av 8 finalister i den aktuella finalen har sedermera erkänt doping, och det har spekulerats mycket i varför just Johnson åkte fast (han visste precis lika väl som de andra när man skulle sluta med preparaten för att de inte skulle synas, och de utförde säkerligen egna tester kontinuerligt). Lewis själv har officiellt gått ut och sagt att Usain Bolt i hans ögon måste vara dopad, men tills tester börjar trilla in så är det inte mycket att säga om.

Om inte annat så fostrar dessa dopingfall en ny cynisk generation, och det mår vi alla bra av .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Det finns tigrar i US-A också, så där faller den teorin.

Tigrar på zoo räknas inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att ha två separata tävlingar? De som vill dopa sig får tävla mot andra dopade och de som inte vill får tävla mot andra som inte heller vill? Fusk kommer alltid finnas, men känner man att man vill springa jäääääävligt fort så får man söka sig till de dopade liksom. Förövrigt är ju idrott så ointressant att jag får skavsår på ögonen av att se skiten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det är inte "sunt" och "hälsosamt" i sig, men det handlar mer om en image. Att sport är populärt, främst genom medias bevakning av elitidrott, gör presumtivt antalet motionärer större, vilket enligt gällande konsensus har en positiv inverkan på folkhälsan. "Vanliga människor" är ute och joggar, tränar inför Vasalopp/maraton/etc., vilket är långt bort från elitidrottens prestationshets men ändå ser till att få folk i rörelse. Ungdomar lockas in i lagsporter med träningselement. Inget är dock bra i excess.

Om sport/idrott ger en sund image utan att vara sunt i sig, så borde det inte spela någon roll om doping är med i bilden tycker jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om sport/idrott ger en sund image utan att vara sunt i sig, så borde det inte spela någon roll om doping är med i bilden tycker jag.

Så att det blir ännu mera osunt menar du?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!