Windows 7 till ny dator

Permalänk

Windows 7 till ny dator

Hej, jag undrar ifall jag har windows 7 på en gammal burk och ska köpa en ny och jag choppar upp den gamla burken osv kan jag installera dens gamla windows 7 på den nya burken eller måste jag köpa nytt windows 7?

Permalänk
Medlem

Om det är en OEM-licens så är den knuten till hårdvaran den hör till. Om det däremot är en "retail"-licens så ska du få flytta med den.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

du kan använda det windows 7 som du har på den burken just nu direkt i den nya om du har tur (rensa ur på drivrutiner och sånt innan du flyttar över den till nya delarna)
(en polare har installerat om sitt ett antal gånger och bytt moderkort o cpu också han kan fortfarande köra updateringar osv han har dock inte oem nyckel som är låst till moderkortet utan den nyckeln funkar så länge endast 1 dator har den nyckeln vilket är hans egna ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Så huvudsakligen är OEM budna till moderkortet medan Retail är återbrukningsbara så länge dem endast används på en dator åt gången?

Permalänk
Medlem

Oem är bunden till den dator där den installleras första gången.
Retail fåf flyttas

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Oem är bunden till den dator där den installleras första gången.
Retail fåf flyttas

Jo men kan jag byta ut moderkortet i en dator utan att behöva skaffa nytt operativsystem om jag har OEM?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför är det ingen som söker och letar innan man skapar en tråd? Undrar hur många det bara kommit till sen årsskiftet, herregud.

Nej det kan du inte, läs mats42's svar. Även evil-penguin's.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Varför är det ingen som söker och letar innan man skapar en tråd? Undrar hur många det bara kommit till sen årsskiftet, herregud.

Nej det kan du inte, läs mats42's svar. Även evil-penguin's.

Att den är bunden till datorn är ju ett ganska generellt svar jag undrade lite mer exakt vilken del den är bunden till.
Är den endast bunden till Moderkortet eller får jag problem även om jag byter ut hårddisken operativsystemet är installerat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffstekan:

Att den är bunden till datorn är ju ett ganska generellt svar jag undrade lite mer exakt vilken del den är bunden till.
Är den endast bunden till Moderkortet eller får jag problem även om jag byter ut hårddisken operativsystemet är installerat på?

Den är bunden till moderkortet, så du kan stoppa in en ny hårddisk

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|