Permalänk

Välja gymnasie.

Hallå alla sweclockare.

Februari är snart här, och jag ska välja gymnasie, känner att detta är riktigt viktigt (vilket det också är) och jag tar mina betyg riktigt seriöst.
Sitter nu på 4:a 6:b och resten C.

Jag har under en väldigt lång tid funderat på teknik, men har under senaste tiden blivit jävligt osäker.
Något som jag har funderat på att göra i mitt liv skulle vara filma/filmning, eller bli ingenjör.
Nu för tillfället låter filmning mer aktuellt. Har heller inga planer på att bo kvar i Sverige,
då stordel av min släkt är bosatt i Amerikat.

Vad för gymnasie ska man gå? Jag bor förövrigt i Karlskrona.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Du ska bo kvar i Sverige under gymnasietid eller inte? Lite oklart.

Kan rekommendera JB gymnasiet. Medialinjen där kanske kan vara något?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Gå på de du mest tycker om...Inte roligt att välja något du inte vill hålla på med efter gymnasiet..
Ett program du gillar kommer även ge dig den vilja du behöver för att fortsätta skolan.

De är inget vi kan välja åt dig..

Om du vill bli ingenjör t.ex. men skolan ligger 2h bort får du ta o svälja de..surt kommer före sött
Min värsta tid jag haft i mitt liv är mina 3 år i gymnasiet..Allt gick åt helvete ..Betygen var bra men de var inget jag ville hålla på med..Men va gör man, turen spelar roll..:/

Enkelt sagt,
Tog el, blev då rekommenderad till en datorskola ifrån datorläraren...Han tyckte jag slösa min kunskap/tid på ellära.
Gick till datorskolan som låg 1.5h längre bort..Blev sjuk i 3 månader..mådde dåligt o allt..(Diabetes)..Kom tillbaka, bunt med plugg..valde att frivilligt gå om..väntade 6 månader...nytt gymnasie närmare, även datorteknik..men klassen lades ner, pga för få elever..Då blir man flyttad till gymnasiet man först var på...El..Så jag ville bara bli av med gymnasiet, så jag valde, ehm ehm, Juridik/ekonomi..

Permalänk
Medlem

Går själv Tekniklinjen årskurs 1 och måste säga att det är en väldigt bra linje som inte är så krävande som man kan tro om man har lätt för matte/fysik som du troligen har med C som lägst.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Natur och välj till all extra matte så har du en bra början för att söka högskola sedan.

Edit: Kan tillägga att det var många år sedan man gick i gymnasiet så har inte stenkoll men Natur med extra matte var då ett säkert kort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Du ska bo kvar i Sverige under gymnasietid eller inte? Lite oklart.

Kan rekommendera JB gymnasiet. Medialinjen där kanske kan vara något?

Jaha förlåt. Lite oklart där. Menade mer att jag kommer flytta EFTER gymnasiet

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Jubileumsmästare

Gymnasium vet ja inte vad som finns där du bor. Men Teknik är ett bra val! Går i 2an nu och de flyter på bra. Dock bör du vara medveten om att första året kan vara riktigt jobbigt. 2 mattekurser som ska klaras av och sen fysiken uppe på de kan bli jobbigt. Men de blev mycke lugnare nu i tvåan (nästan lite långtråkigt utan så mycke matte o fysik) men om man vill ha samma tempo som i första året kan man välja teknikvetenskap. Dock tycker jag personligen de skulle bli för jobbigt så ja valde produktionsteknik och jag är nöjd med mitt val!
Hoppas detta kan hjälpa dig lite iaf, har du frågor skicka gärna ett p:m så ska ja försöka hjälpa dig.

Mvh.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Gå på de du mest tycker om...Inte roligt att välja något du inte vill hålla på med efter gymnasiet..
Ett program du gillar kommer även ge dig den vilja du behöver för att fortsätta skolan.

De är inget vi kan välja åt dig..

Om du vill bli ingenjör t.ex. men skolan ligger 2h bort får du ta o svälja de..surt kommer före sött
Min värsta tid jag haft i mitt liv är mina 3 år i gymnasiet..Allt gick åt helvete ..Betygen var bra men de var inget jag ville hålla på med..Men va gör man, turen spelar roll..:/

Enkelt sagt,
Tog el, blev då rekommenderad till en datorskola ifrån datorläraren...Han tyckte jag slösa min kunskap/tid på ellära.
Gick till datorskolan som låg 1.5h längre bort..Blev sjuk i 3 månader..mådde dåligt o allt..(Diabetes)..Kom tillbaka, bunt med plugg..valde att frivilligt gå om..väntade 6 månader...nytt gymnasie närmare, även datorteknik..men klassen lades ner, pga för få elever..Då blir man flyttad till gymnasiet man först var på...El..Så jag ville bara bli av med gymnasiet, så jag valde, ehm ehm, Juridik/ekonomi..

Aj, det låter riktigt surt :/ Hur gjorde du efter gymnasiet?

OnT: Det är bara du som vet! Det är ditt val, riktigt tråkigt att pendla om det ligger långt bort, men går det så går det... Själv har jag tur och har gångavstånd till gymnasiet jag går på

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Du ska bo kvar i Sverige under gymnasietid eller inte? Lite oklart.

Kan rekommendera JB gymnasiet. Medialinjen där kanske kan vara något?

Tror JB las ner i Karlskrona 2012 pga för få elever. Inte helt säker.
Men tack för hjälp

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk

som föregående talare säger, ta natur. film etc kan du hålla på med på fritiden. man behöver inte gå på nåt media gymnasie för att kunna hålla på med film, men för att bli ingengör måste du läsa natur ( lr typ basår, men det är dumt att räkna med att läsa basår, då det tar extra tid). vet inte vilka gymnasier som finns i kalrskrona, men kolla på intagningskrav, den naturskola med högst intagningskrav är ofta bäst, inte alltid, men det kan ge en fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Gymnasium vet ja inte vad som finns där du bor. Men Teknik är ett bra val! Går i 2an nu och de flyter på bra. Dock bör du vara medveten om att första året kan vara riktigt jobbigt. 2 mattekurser som ska klaras av och sen fysiken uppe på de kan bli jobbigt. Men de blev mycke lugnare nu i tvåan (nästan lite långtråkigt utan så mycke matte o fysik) men om man vill ha samma tempo som i första året kan man välja teknikvetenskap. Dock tycker jag personligen de skulle bli för jobbigt så ja valde produktionsteknik och jag är nöjd med mitt val!
Hoppas detta kan hjälpa dig lite iaf, har du frågor skicka gärna ett p:m så ska ja försöka hjälpa dig.

Mvh.

Tror det beror på vart man går tekniklinjen, jag går årskurs 1 och vi har bara gjort halva 1:a kursen den första terminen, vi kommer göra kurs 2 och halva kurs 3 under andra året.

Permalänk

Går även jag tvåan på teknik, kan rekomendera linjen. Var verkligen inte så krävande som jag trodde att det skulle vara och som tidigare nämnt kan ettan vara lite hektisk medans tvåan blir lite slappare Jag tycker att du antingen ska gå teknik eller natur om du är intresserad av att plugga vidare samt har orken för det så klart, båda linjerna är en bra grund att stå på

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Tror JB las ner i Karlskrona 2012 pga för få elever. Inte helt säker.
Men tack för hjälp

Hur långt till närmsta annars?

Inte så farligt och pendla. Jag åker 06:29 på morgonen och är hemma typ runt 18.
Sena dagar beror mest på länstrafikens dåliga förbindelser..

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av olfertfriberg:

Hallå alla sweclockare.

Februari är snart här, och jag ska välja gymnasie, känner att detta är riktigt viktigt (vilket det också är) och jag tar mina betyg riktigt seriöst.
Sitter nu på 4:a 6:b och resten C.

Jag har under en väldigt lång tid funderat på teknik, men har under senaste tiden blivit jävligt osäker.
Något som jag har funderat på att göra i mitt liv skulle vara filma/filmning, eller bli ingenjör.
Nu för tillfället låter filmning mer aktuellt. Har heller inga planer på att bo kvar i Sverige,
då stordel av min släkt är bosatt i Amerikat.

Vad för gymnasie ska man gå? Jag bor förövrigt i Karlskrona.

förstår att du är osäker på vad du ska ta. jag ska också söka till gymnasie nu och vet inte vad jag ska ta. men jag har sämre betyg än dig så blir lite svårare. jag har inga A, 2 B,1 C och resten D och E..... kanske söker till natur, är rätt så osäker. men lycka till på ditt val

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

http://www.vision4you.se Är ju en skola inte långt ifrån mig som inriktas på just det jag tänkte mig.
Vet dock inte hur skolan är då jag inte känner någon som gått där.
Någon som har några erfarenheter av studiebesök. Är det lärorikt, får man en bild av hur skolan är?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Strunta helt i vad det krävs för betyg och liknande, ta något du är intresserad av!
Jag läste Media på gymnasiet och arbetar idag som nätverkstekniker, bara för att man väljer ett specifikt program betyder det inte att du "måste" jobba med det i framtiden, ur den klassen jag gick i är det 2st som i dagsläget jobbar med media.
Se bara till att du får kompetens till att läsa vidare efter gymnasiet det är mina goda råd.
Viktigast är ändå att man har roligt och känner att man lär sig något, att bli något direkt efter gymnasiet är inte speciellt vanligt om man inte läser ett yrkesprogram som Fordonsteknik, Bygg, Frisör osv osv.

/ Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk

Väljer du Teknik eller Natur har du ju en bra grund, och det blir lätt sen om du ska läsa vidare. Jag börjar också 1:an till höst, och tänker välja Teknik. Många har sagt att 1:an är jobbigast, men oftast inte så jobbig som många säger.

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

förstår att du är osäker på vad du ska ta. jag ska också söka till gymnasie nu och vet inte vad jag ska ta. men jag har sämre betyg än dig så blir lite svårare. jag har inga A, 2 B,1 C och resten D och E..... kanske söker till natur, är rätt så osäker. men lycka till på ditt val

Hade liknande betyg som dig när jag sökte teknik och har gått bra för mig. Den största frågan att ställa sig själv är om man orkar lägga ner tiden på det, altså ta tag i skolan och plugga. Jag pluggade inte alls mycket under högstadiet vilket syntes på betygen men tog tag i det och det gick bra. Vill du tycker jag att du ska ta natur men om du inte känner att du verkligen vill borde du kanske fundera lite, är endel mycket plugg, de har ju biologi samt kemi 2 som vi inte har.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Precis som flera andra skriver är natur en bra linje. Det ger det en bred naturvetenskaplig grund att stå på när du sedan skall söka vidare till högskola/universitet. Men det förutsätter givetvis att det finns ett visst intresse för matematik och de naturvetenskapliga ämnena. Om du redan nu vet med dig att det inte är någonting som verkar vidare intressant skulle jag rekommendera dig att fortsätta kika vidare, ens utbildning blir som bäst när man har roligt under tiden och finner det man studerar intressant.

Det absolut bästa är att gå på många öppna hus och "prova-på-dagar" för att bilda sig en uppfattning. Det är svårt att få sig en uppfattning om en skola, dess utbildningskvalitet och stämningen genom att sitta hemma.

Då jag själv läser sista året på en naturutbildning kan jag säga som så att 2:a året generellt sett är det som är tuffast. Då är det mycket teoretiska kurser som drar igång.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av daniel5908:

Hade liknande betyg som dig när jag sökte teknik och har gått bra för mig. Den största frågan att ställa sig själv är om man orkar lägga ner tiden på det, altså ta tag i skolan och plugga. Jag pluggade inte alls mycket under högstadiet vilket syntes på betygen men tog tag i det och det gick bra. Vill du tycker jag att du ska ta natur men om du inte känner att du verkligen vill borde du kanske fundera lite, är endel mycket plugg, de har ju biologi samt kemi 2 som vi inte har.

Kemi och biologi är mina starka ämnen, Fick B i kemi i 8:an så söker in med det, jag kunde ha fått A om jag hade varit bättre i 7:an. och jag har ett D i Biologi men det vara bara för att det gick dåligt på ett prov om Arv och DNA,annars så skulle jag få ett C, så hoppas jag kan få göra om det. Jag vill söka in på Bänkäng, om du vet vilket gymnasie det är, tänkte ta en inriktning med Medicin och Hälsa, kan nog bli lite svårt att komma in, annars så får jag vakna klockan 6 för att hinna med tåget dit hehe men finns många som säger att att jag ska ta natur eftersom att jag är bra i NO-ämnena och andra tycker att jag ska ta nog program som man jobbar med händerna....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Går första året teknik och tycker det är helroligt! Tekniklinjen är väldigt bred så du kan fortsätta studera till allt förutom doktor eller veterinär men går ifall du studerar extra biologi. Första året har varit väldigt slappt för oss så du vet, men det trappas upp vädligt mycket under andra för oss, fast vet inte vilka gymnasium som finns runt dig. Skulle i alla fall inte välja John Bauber gymnasien, danska ägare som bara bryr sig om vinst. Riktig skitskola med andra ord.
Kan lägga till att jag vill blir ingenjör eller pilot beroende hur framtiden ser ut för pilot yrket. Det enda extra natur ger är biologi och språk i det stora hela.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Hallå alla sweclockare.

Februari är snart här, och jag ska välja gymnasie, känner att detta är riktigt viktigt (vilket det också är) och jag tar mina betyg riktigt seriöst.
Sitter nu på 4:a 6:b och resten C.

Jag har under en väldigt lång tid funderat på teknik, men har under senaste tiden blivit jävligt osäker.
Något som jag har funderat på att göra i mitt liv skulle vara filma/filmning, eller bli ingenjör.
Nu för tillfället låter filmning mer aktuellt. Har heller inga planer på att bo kvar i Sverige,
då stordel av min släkt är bosatt i Amerikat.

Vad för gymnasie ska man gå? Jag bor förövrigt i Karlskrona.

kolla om det finns natur och teknik, fanns på mitt gymnasie ^^,

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Hallå alla sweclockare.

Februari är snart här, och jag ska välja gymnasie, känner att detta är riktigt viktigt (vilket det också är) och jag tar mina betyg riktigt seriöst.
Sitter nu på 4:a 6:b och resten C.

Jag har under en väldigt lång tid funderat på teknik, men har under senaste tiden blivit jävligt osäker.
Något som jag har funderat på att göra i mitt liv skulle vara filma/filmning, eller bli ingenjör.
Nu för tillfället låter filmning mer aktuellt. Har heller inga planer på att bo kvar i Sverige,
då stordel av min släkt är bosatt i Amerikat.

Vad för gymnasie ska man gå? Jag bor förövrigt i Karlskrona.

Jag var sista generationen som hade de gamla betygskriterierna men räknar de fortfarande med 320 poängssystemet? G: 10p, VG: 15p MVG:20p eller E:10p, D:12.5p C:15p B:17.5p A:20p

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag går ettan på på teknik, matten är inte så svår det är ganska mycket repetition. Det som gör matten svårt är tempot, vi har 6 timmar matte i veckan och det är sällan jag inte har matte att göra hemma efter skolan. Jag är ändå ganska bra i matte, hade Vg + typ när jag slöt nian. Men alla säger att det blir bättre i tvåan så det får man väll längta efter.

Teknik blir nog en bra linje för dig om du vill plugga vidare, du får en bred utbildning och i tvåan kan du välja en riktning och extra kurser om du vill ha det. Men om du skall välja teknik får du vara med på att göra ganska mycket matte hemma. De andra ämnena är ganska lugna skulle jag säga, inte så stor skillnad från högstadiet. Tekniken är också väldigt rolig tycker jag, i ettan kommer du få göra eget företag vilket jag tyckte var spännande.

Vilket val du en gör hoppas jag att du blir nöjd i alla fall!

Permalänk

Tack som fan för alla som har skrivit.
Det är just sådant som hjälper en när man är så nervös!

Vet någon hur man kan gå efter tekniskt om man nu vill hålla på med film.
Vad finns det för högskolor som erbjuder fördjupning i just filmning?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Skrivet av Poddarn:

Jag går ettan på på teknik, matten är inte så svår det är ganska mycket repetition. Det som gör matten svårt är tempot, vi har 6 timmar matte i veckan och det är sällan jag inte har matte att göra hemma efter skolan. Jag är ändå ganska bra i matte, hade Vg + typ när jag slöt nian. Men alla säger att det blir bättre i tvåan så det får man väll längta efter.

Teknik blir nog en bra linje för dig om du vill plugga vidare, du får en bred utbildning och i tvåan kan du välja en riktning och extra kurser om du vill ha det. Men om du skall välja teknik får du vara med på att göra ganska mycket matte hemma. De andra ämnena är ganska lugna skulle jag säga, inte så stor skillnad från högstadiet. Tekniken är också väldigt rolig tycker jag, i ettan kommer du få göra eget företag vilket jag tyckte var spännande.

Vilket val du en gör hoppas jag att du blir nöjd i alla fall!

Min lärare säger att jag har potential att sluta 9:an med ett A i matten.
Men matten har varit så himla ointressant den senaste tiden, det var lugn i 8, men förjävligt nu i 9an!

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Jag går ettan på på teknik, matten är inte så svår det är ganska mycket repetition. Det som gör matten svårt är tempot, vi har 6 timmar matte i veckan och det är sällan jag inte har matte att göra hemma efter skolan. Jag är ändå ganska bra i matte, hade Vg + typ när jag slöt nian. Men alla säger att det blir bättre i tvåan så det får man väll längta efter.

Teknik blir nog en bra linje för dig om du vill plugga vidare, du får en bred utbildning och i tvåan kan du välja en riktning och extra kurser om du vill ha det. Men om du skall välja teknik får du vara med på att göra ganska mycket matte hemma. De andra ämnena är ganska lugna skulle jag säga, inte så stor skillnad från högstadiet. Tekniken är också väldigt rolig tycker jag, i ettan kommer du få göra eget företag vilket jag tyckte var spännande.

Vilket val du en gör hoppas jag att du blir nöjd i alla fall!

Är ni klar med matte 1c? Vi ska ha NA efter sportlovet. Antar att du menar "bättre i tvåan" som att det blir en bättre svårighetsgrad?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Ska du börja jobba i USA eller plugga vidare där?

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Du ska bo kvar i Sverige under gymnasietid eller inte? Lite oklart.

Kan rekommendera JB gymnasiet. Medialinjen där kanske kan vara något?

John Bauer? Går sista året där just nu och måste säga att det känns otroligt oseriöst och ingen av lärarna har en riktig lärarutbildning, så jag skulle avråda dig från detta gymnasie!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk

Blir väl media då? vet inte jag, se till att hoppa in på något du älskar dock. Jag misslyckades hårt med det vilket resulterade i att jag hoppade av, så nu sitter man utan varken inkomst eller betyg för ett vettigt jobb.

Visa signatur

APB: Reloaded <3